Consumentenbond.nl
Vraag

Geen keuze voor leverancier warmte

• 7 december 2019
  • 7 reacties
  • 315 Bekeken

Ik ben een jaar geleden verhuisd.

In mijn vorige woning, huurappartement in flatgebouw, had ik een leverancier voor gas/electra en was ik per maand 90 euro aan voorschot kwijt en kreeg ik na een jaar steeds een redelijk bedrag terug.

In mijn huidige woning, wederom huurappartement in flatgebouw vergelijkbaar kwa grootte en isolatie, heb ik een leverancier voor electra en een leverancier voor warmte. Ik heb geen gas. Voor de leverancier van warmte heb ik geen keuze, ik ben verplicht gebruik te maken van de diensten van één bepaald bedrijf. Ik heb nu een voorschot van 60 euro per maand voor electra, wat na een jaar redelijk blijkt te kloppen, ik kreeg 26 euro retour.

Voor de warmte betaal ik echter 132!! euro per maand, waarvan zo'n 100 euro vaste kosten en de rest is voorschot gebruikskosten.

- Is het toegestaan dat je maar 1 mogelijkheid hebt voor levering van warmte?

- Is er, zeker in geval van het monopoly waar hier dus sprake van is, een grens aan wat je aan vaste kosten mag rekenen? De kosten zijn namelijk buitensporig en niet uit te leggen.

7 reacties

dat is zeker toegestaan dat je maar 1 keuze hebt. stadwarmte is namelijk een andere manier van warmte en het zijn bepaalde gebieden wat een bedrijf verzorgt van stadswarmte

de vaste kosten worden bepaald mede door de overheid. ze zijn inderdaad hoger dan bij gas omdat het een duurzame manier van verwarmen is. 

ik kan me echter niet voorstellen dat je 100 pm aan vaste kosten betaalt en maar 32 voor verbruik 1 Gj warmte ligt ook in de prijzen namelijk

- Is het toegestaan dat je maar 1 mogelijkheid hebt voor levering van warmte?

Ja, lekker ouderwets, gedwongen winkelnering en de prijzen zijn dus sky high. 

- Is er, zeker in geval van het monopoly waar hier dus sprake van is, een grens aan wat je aan vaste kosten mag rekenen? De kosten zijn namelijk buitensporig en niet uit te leggen.

Geen idee hoe die prijzen tot stand komen. Je zou denken dat gezien het monopolie de prijzen dus centraal vastgesteld zouden worden en afgestemd op de gasprijs maar u bent zeker niet de eerste die klaagt dat ze meer dan het dubbele betaalt.

Het is géén privatisering wat er de laatste decennia heeft plaatsgevonden meer monopoliseren

Het idee was ooit: privatisering. zo voor de overheid géén, lagere lasten want de overheid deed het niet goed.

Het was allemaal veel te duur en de consument zou door privatisering óók goedkoper uit zijn. ( VVD met het debiele broertje P.v.d.A)

Dit door concurrentie, welke concurrentie?

Het is alleen maar fuseren en monopoliseren geworden.

We zijn in het geheel afhankelijk geworden van het kapitalisten want dat zijn de bezitters van al die bedrijven die we allemaal kennen.

En die bezitters zijn allemaal a-sociaal, ze zijn alleen maar bezig om zichzelf meer te verrijken.

Er is niets sociaals meer aan.

En dit doen ze door de afhankelijken uit te persen door de prijzen alsmaar te verhogen.

‘Jan met de Pet,  betaalt uiteindelijk het gelach en we gaan met zijn allen gewoon weer verder

De aandeelhouders ( kapitalistisch denken) moeten hun geld ontvangen zo het blijft maar prijsstijgingen.

En zolang wij op de VVD blijven stemmen zal er niets veranderen, of het moet echt niet anders kunnen en dan nog….……...…...…..….

Een en ander wordt geregeld in de warmtewet. Daarin staat dat de kosten voor stadswarmte niet hoger mogen zijn dan de kosten voor gas cv-verwarming. Het zgn "nniet meer dan anders"-principe.

Dit initiatiefvoorstel van de leden Ten Hoopen (CDA) en Samsom (PvdA), zorgt voor een wettelijk kader ter waarborging van de levering van warmte aan verbruikers. Voor huishoudens is de beschikbaarheid van warmte, waarbij moet worden gedacht aan ruimteverwarming en warm tapwater, te beschouwen als een primaire levensbehoefte. In deze zin heeft warmte voor deze huishoudens een zelfde betekenis als bijvoorbeeld drinkwater en elektriciteit.

Oorspronkelijk is dit initiatiefvoorstel alleen ingediend door de leden Ten Hoopen en Hessels. Later is het lid Spies (CDA) ook enige tijd initiatiefnemer geweest.

De kosten worden bepaald door z.g.n. experts.

ACM schrijft jaarlijks de maximale kosten voor aan de hand van de gascijfers.

@J.M. Erdtsieck dan zou je toch denken dat er geen factor twee verschil tov gas kan zijn maar die hoge vaste lasten doen mij vermoeden dat je er ook een “apparaat” bij huurt en dat je die kosten niet met je gaskosten moet vergelijken maar met de eventuele huur of afschrijving van je geiser.

1. Deen. Dat denk ik ook. de vergelijking van aanschaf van ketel of unit komen naar voren in de aansluitkosten. De afschrijving van de unit zit in de huurprijs en ook de onderhoudskosten zitten daarin. 

Reageer