Consumentenbond.nl
Vraag

Golfplaten dak vervangen door zonnepanelen

• 11 april 2020
  • 11 reacties
  • 719 Bekeken

Wij hebben een eenvoudig botenhuis met een dak van kunststof golfplaat, onder een kleine helling gemonteerd zodat het water er vanaf loopt.  Formaat ca 4x8 meter.  De golfplaten zijn op een houten frame bevestigd.  De golfplaten zijn verweerd en moeten deze zomer vervangen worden.  Ik overweeg ze te vervangen door zonnepanelen.  Heeft iemand daar ervaring mee of heeft iemand tips?  

11 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Zonnepanelen zijn niet gemaakt om als dakbedekking te fungeren. Voor een optimaal rendement wil je zonnepanelen ook schuin kunnen zetten zodat ze goed naar de zon zijn gericht. Als je 4x8 meter vult met zonnepanelen heb je meer panelen dan nodig hebt voor eigen gebruik. Je produceert overtollige stroom die je het net op wil zetten. Maar dan val je onder de salderingsregeling, de overheid wil je dan tot ondernemer maken en val je onder de BTW want je bent dan producent van stroom. Meestal houden ze het op 6 panelen van circa 0,6x1,2 meter = 4,32m2, terwijl 4x8 = 32m2. Met houten frame bedoel je waarschijnlijk spanten op kolommen met daaroverheen gordingen die berekend zijn op de overspanning. 

Het bouwbesluit geeft voor verschillende toepassingen naast eigen gewicht meerdere variabele dakbelastingen op. Die variëren tussen de 100 en 200 kg/m2, meestal 150 kg/m2. En een lijnlast van 100 kg per strekkende meter op de ongunstigste plek, meestal in het midden van de overspanning. Voor b.v. twee werkmannen met gereedschap die onderhoud plegen. Plus je wil dat het allemaal wind- en waterdicht is, ook al zijn de wanden van het botenhuis open. Zonnepanelen zijn niet gemaakt of berekend om hier aan te voldoen. Ze kunnen die belasting niet dragen en de naad tussen de panelen onderling is niet water en winddicht. Een dak moet mandragend zijn, een werkman moet erop kunnen lopen. Dat kan niet met zonnepanelen. Je kan misschien zonnepanelen krijgen die opgenomen zijn in speciale dakplaten, maar dan zit er een prijs aan die je toch niet wil betalen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Reputatie 7
Badge +7

Aan de bouwdeskundigheid van Jan heb ik niets toe te voegen en al helemaal niet te twijfelen. Eigen huisbouwer en ervaringsdeskundige in de bouw strekken hem tot een expert. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Hoor, hoor! Dank je wel @Leo, je laat me blozen!

Reputatie 7
Badge +6

Theoretisch kan het wel . Wegens de mitsen en maren die Jan ook noemt , zou ik  een paar deskundigen naar  alles wat van belang is laten kijken die de diverse mogelijkheden kunnen opnemen en berekenen en de beste optie kunnen leveren . Dan meteen vrijblijvende offertes vragen  als  dat nog nut heeft . 

Op zulke deskundige antwoorden had ik niet durven hopen.  Dank aan allemaal.  Toch nog een paar opmerkingen.  Aan de eisen van een dak die Jan noemt voldoet dit (af)dak van plastic golfplaten sowieso ook niet.  Als ik er op zou gaan staan zou ik er doorheen zakken.  Het enige wat mij interesseert aan de “dakfunctie” is dat het regen van bovenaf tegen moet houden.  Wind heeft vrij spel.  Voor de kieren tussen de platen zou ik dus sowieso een oplossing moeten vinden.  De spanten zijn eenvoudige balkjes 14x6 en de gordingen balkjes van 5x7.  Dat ik BTW-ondernemer zou worden vind ik prima, ik ben wel gewend BTW-aangiftes te doen.  Nadere observaties? 

Reputatie 7
Badge +6

De artikelen in het Bouwbesluit opzoeken waarin staat dat dat mag. Of een bouwtekening maken en daarmee een voorbericht vragen aan de gemeente of het voldoet. Een constructeur vinden die bereid is om die berekening te maken. Als het vergunningsvrij is moet je nog wel altijd aan het Bouwbesluit voldoen, en Welstand en Bestemmingsplan en Burgerlijk Wetboek. 

Reputatie 7
Badge +6

Je zou bij Jansen Profielen kunnen kijken. Dat zijn stalen profielen waar ze glazen vliespuien en daken mee maken. In plaats van dikke geïsoleerde dubbele beglazing zou je dan een zonnepaneel in het profiel kunnen opnemen. Het assortiment van Jansen is erg uitgebreid. Om voorbeelden en details te zien moet je de pdf-documentatie downloaden van de serie die je zoekt, dan krijg je alles te zien. De website is bedoeld voor professionals, er zit een leermomentje aan. Hier is een link naar Jansen VISS daken

Je krijgt dan dit idee: in plaats van het gelaagde glas zet je de zonnepanelen erin. Ze overspannen dan in de breedte maar circa 60cm. Het wordt dan een sporenkap, de stalen kokerprofielen lopen over de gordingen evenwijdig aan de voor- en achtegevel. Maar er zit een prijskaartje aan.

Reputatie 3
Badge +4

Zonnepanelen zijn niet gemaakt om als dakbedekking te fungeren. Voor een optimaal rendement wil je zonnepanelen ook schuin kunnen zetten zodat ze goed naar de zon zijn gericht. Als je 4x8 meter vult met zonnepanelen heb je meer panelen dan nodig hebt voor eigen gebruik. Je produceert overtollige stroom die je het net op wil zetten. Maar dan val je onder de salderingsregeling, de overheid wil je dan tot ondernemer maken en val je onder de BTW want je bent dan producent van stroom. Meestal houden ze het op 6 panelen van circa 0,6x1,2 meter = 4,32m2, terwijl 4x8 = 32m2. Met houten frame bedoel je waarschijnlijk spanten op kolommen met daaroverheen gordingen die berekend zijn op de overspanning. 

Er zijn wel zonnepanelen die als dakbedekking gebruikt kunnen worden (geïntegreerde zonnepanelen), dit wordt ook wel in nieuwbouw toegepast.
Bij een grote verbouwing van het dak is dat te overwegen.

De hoek waaronder de zon schijnt is per dag verschillend, de hoek waaronder de zonnepanelen zonnepanelen staan is een gemiddelde en komt niet heel precies.

De rest van jou verhaal over de salderingsregeling klopt niet echt.
De stroom die je opwekt en minder is dan je verbruikt valt onder de salderingsregeling.
Alles wat je meer opwekt krijg je een terug lever vergoeding, de kale stroomprijs zonder belastingen.
Ik wek nu 2000 KWh meer op dan ik verbruik, ik krijg daar ruim 9 cent per KWh voor.
Sommige energie bedrijven geven wat meer, maar dat kan per jaar veranderen zoals afgelopen maand wel bij Eneco bleek.
Je wordt dus geen ondernemer en valt niet onder de btw.
Heb je de btw ooit terug gevraagd dan val je onder de KOR (kleine ondernemer regeling) en hoef je onder voorwaarden geen btw te betalen.
De KOR is wel gewijzigd per 1-1-2020, maar voor zonnepanelen eigenaars veranderd er niet zoveel.

Wel opletten dat de belasting regels voor geïntegreerde zonnepanelen anders zijn dan op het dak geplaatste zonnepanelen.

Reputatie 7
Badge +6

@Free Spirit het kopt niet wat je zegt. Van de website van Milieu Centraal kopieer ik dit plaatje: 

Wat je bedoelt met deze zin “De stroom die je opwekt en minder is dan je verbruikt valt onder de salderingsregeling.” kan ik niet volgen. Volgens mij moet het woordje “minder” veranderd worden in “meer”.

Op het plaatje: lichtgroen is de overtollige stroom die je niet zelf gebruikt. Die valt onder de salderingsregeling. Als je 32m2 vollegt met zonnepanelen kan je veel BTW terugkrijgen, maar dan ben je daarna ondernemer die stroom produceert. Als je de BTW niet terugvraagt ben je geen ondernemer. Aan het einde van de tweede paragraaf ze ik ook dat je zonnepanelen kan krijgen die zijn opgenomen in dakplaten, maar die zal je dan vanwege de prijs wel niet willen. 

Reputatie 7
Badge +6

@J.W. Berk in de bouwkunde maak je eerst het schetsontwerp, ze zeggen de SO, dan komt er een boel gepraat, dan komt het definitief ontwerp schaal 1op100, ze zeggen de DO, die is goed voor omgevingsvergunningaanvraag. Maar dan ben je er nog niet. Dan komt er weer een boel gepraat en dan komen de bouwvoorbereidingstekeningen schaal 1op50 details 1op5 voor de aanbesteding plus een dik pak papier met letters erop, ze zeggen Het Bestek. Maar dan ben je er nog niet, dan komt er weer een boel gepraat en dan komen er de werktekeningen, de WT's zeg maar, schaal 1op20, details soms zelfs 1op1. Dat is dan zo'n beetje het eindpunt van de plannenmakerij.

We waren pas bij het begin van het schetsontwerp, en omdat dan niet meteen de werktekening is gezegd, verklaar je het no good en praat je niet meer. Maar het is pas schetsontwerp SO, je moet mee blijven praten, anders komt er niks van de grond, waar blijf je? Je kan een bult aan BTW terugkrijgen, wil je dat? Dan ben je daar ondernemer, anders niet maar dan kost het je een bult meer. En het voordeel daalt elk jaar behoorlijk zoals de grafiek laat zien, wil je dat? Dus waar blijf je nog?

Reputatie 3
Badge +4

@Free Spirit het kopt niet wat je zegt. Van de website van Milieu Centraal kopieer ik dit plaatje: 

Wat je bedoelt met deze zin “De stroom die je opwekt en minder is dan je verbruikt valt onder de salderingsregeling.” kan ik niet volgen. Volgens mij moet het woordje “minder” veranderd worden in “meer”.

Op het plaatje: lichtgroen is de overtollige stroom die je niet zelf gebruikt. Die valt onder de salderingsregeling. Als je 32m2 vollegt met zonnepanelen kan je veel BTW terugkrijgen, maar dan ben je daarna ondernemer die stroom produceert. Als je de BTW niet terugvraagt ben je geen ondernemer. Aan het einde van de tweede paragraaf ze ik ook dat je zonnepanelen kan krijgen die zijn opgenomen in dakplaten, maar die zal je dan vanwege de prijs wel niet willen. 

Ik denk eerder aan een Babylonische spraakverwarring.
Jou schema klopt in ieder geval.
Ik zit nu alleen al 2000 kwh in het oranje gebied, wat ik overtollig noem en buiten de saldering valt.
Jij noemt licht groen overtollig.

Reageer