'Groene voornemens': maatregelen buiten huis

• 2 January 2022
  • 10 reacties
  • 79 Bekeken

Groene voornemens lijken vaak slechts te verwijzen naar te nemen maatregelen in-en-rondom-huis: alsof huishoudens daar de grootste hoeveelheid energie verbruiken (en milieubelasting veroorzaken).

Blijkbaar vergeet men de energie-post ‘Vervoer & Transport’; als je op de snelweg ziet wat daar je voorbij rijdt/snelt, dan denk ik wel eens dat daar veel grotere besparingen zijn te bereiken, dan rondom thuis.
De grootte, veelheid en zwaarte van de vehikels die je op de weg voorbij snellen - rijd maar eens overdag rond 100km/h op een autosnelweg - doet me altijd vermoeden dat de prijs per energie-eenheid daar nog altijd veel te goedkoop is (en de BPM te laag).

Aandacht voor energiebesparing lijkt daar nog altijd ver te zoeken: veelal hebben we het gehele jaar grote haast en we vinden het ook heel normaal 365dagen/jaar de 'power' beschikbaar te hebben om een kleine 10 dagen/jaar je duur gekochte zware trekhut over een paar bergen te kunnen slepen...   

10 reacties

doet me altijd vermoeden dat de prijs per energie-eenheid daar nog altijd veel te goedkoop is (en de BPM te laag).

Daar heeft u wat mij betreft volkomen gelijk in maar beprijzen lijdt altijd tot de conclusie dat product X dan alleen nog maar voor de rijken is en bovendien moeten we de democratie ook niet uitvlakken waar “de verworpenen der aarde” hun invloed ook weer aan kunnen wenden die belastingen weer ongedaan te maken.

Het beste voorbeeld van die moment vind ik vliegvakanties die wat mij betreft tien keer zo duur zouden moeten worden. Ik geef u de opgave dit standpunt ergens voor een publiek te gaan verdedigen en een meerderheid aan uw kant te krijgen. 

Reputatie 3
Badge +4

@wbvds Wat is je vraag aan ons?

Daar heeft u wat mij betreft volkomen gelijk in maar beprijzen lijdt altijd tot de conclusie dat product X dan alleen nog maar voor de rijken is

Dat is altijd een makkelijke manier om de discussie af te kappen hé?
Het is echter geen argument, zelfs als het waar is. Het is alleen een verkapte suggestie dat er toch niks aan te doen zou zijn en we het er dús maar bij moeten laten.

En ja, dure auto's zijn voor de rijken. Is dat ooit anders geweest? Er zijn meer dan genoeg goedkopere vervoersalternatieven. En zou het onterecht zijn als vliegreizen een klein beetje een prijs hadden die recht deed aan het effect ervan op de aarde en daarmee op de toekomst van iedereen, ook al zou dat het effect hebben dat mijn zestienjarige neefje in 2022 niet weer DRIE keer voor school een vliegreisje 'moet’ maken?

Het beprijzen van energie-soorten is uiteraard niet de belangrijkste factor in deze: wel het besef dat energiebesparing (etc) veel verder reikt dan alleen de situatie rondom je huis/woning.

Ik benoemde transport/vervoer, maar feitelijk mag je je er van bewust zijn dat elke aanschaf van goederen en/of diensten energie/grondstoffen/milieu-consequenties heeft.
Misschien een factor om mee te nemen bij beslissingen omtrent nut en noodzaak van wel of niet aankopen.

@RonaldD: Ik geloof niet zo dat dit forum slechts bedoeld is om ‘ons’ een vraag te stellen.

Reputatie 3
Badge +4

@RonaldD: Ik geloof niet zo dat dit forum slechts bedoeld is om ‘ons’ een vraag te stellen.

Je hebt aangegeven dat het een vraag is, die dus beantwoord zou moeten kunnen worden. Ik zie nu meningen en opties verschijnen. Is ook prima, maar ik zocht even naar de vraag ‘wat wil TS nu en waarom stelt ie dit aan de orde?’

@RonaldD : aha, ik zie wat je bedoelt: ik had bij de aanmaak van deze draad beter de keuze ‘gesprek’ aangegeven !

Reputatie 3
Badge +4

Ik heb mijn diesel laten eco tunen, waardoor hij veel zuiger rijdt. Het koste mij zo'n 300 euro en toch wordt ie nog belast als vervuiler. Ik laat de herfstbladeren in de tuin liggen ten gunste van overwintering van kleine insecten. De buurt heeft een actiecomité opgericht, omdat de gemeente een energieneutrale stad door middel van o.a. het plaatsen van windmolens. Als ik mijn afval scheidt moet ik kilometers rijden (in mijn diesel) om dat in te leveren. Dat inleveren is soms ook nog belast bij ACV groep. Als ik minder restafval aan de weg zet, zie ik toch de vuilniswagen langskomen. Inderdaad is een groen voornemen idealistisch, maar de rekening wordt simpelweg, links- of rechtsom,  betaald door burgers/gebruikers/consumenten. Ik houd mijn hart vast, want financiële beweegreden voeren steeds meer de boventoon in (ook groene) voornemens. Ik zie zeker het nut om groene voornemens buiten de woonzone te initiëren en een bewustwording op gang te brengen, maar voel me ook gedemotiveerd om er persoonlijke energie in te steken. Het leven is duur en het lijkt noodzakelijk om blijvend te vervuilen (reizen en vliegen om te ontvluchten) om alle toenemende lasten te kunnen blijven betalen. Het is eigenlijk een te complexe problematiek, teveel samenhangende facetten, waar doel en effecten van individueel handelen erg diffuus zijn. Met het gooien van een steentje in de rivier veroorzaak je hooguit een rimpeling in het water. Het vraagt om veel grote keien om de rivier een andere route laten stromen.

Ja,….. het leven is lijden en vol onrecht !

@RonaldD: aha, ik zie wat je bedoelt: ik had bij de aanmaak van deze draad beter de keuze ‘gesprek’ aangegeven !

Ik heb de CB laatst al eens uitgelegd dat en waarom die keuzemogelijkheid beter weg kan. Ik ben nog steeds benieuwd wanneer ze dat doen.

Reageer