Heb jij zonnepanelen en voldoende informatie daarover?

• Oud-medewerker
  • 233 reacties
[img]a8e75924-e818-40b5-aadb-aed08318b402.png[/img]

De Autoriteit Consument en Markt constateert dat energiebedrijven bezitters van zonnepanelen veel beter moeten informeren over onder andere wat de panelen opleveren (aan stroom en aan geld). Heb je zonnepanelen en heb je ook het idee dat je te weinig informatie hebt?

Ter info: het minst dat je moet weten is het vermogen van je zonnepanelen: hoeveel watt-piek is er bij je geïnstalleerd? Als je dat met 0,9 vermenigvuldigt heb je grosso modo het aantal kWh dat je panelen jaarlijks leveren (als je panelen tenminste goed op het zuiden gericht zijn en schaduwvrij liggen). Als je een opbrengstmeter hebt dan kun je dat natuurlijk ook meten, maar deze vuistregel werkt prima. Het energiebedrijf is verplicht de geleverde stroom te salderen. Op je energienota moet je kunnen terugzien of dat correct gebeurt.

Heb je het idee dat je goed geinformeerd bent? Kun je wijs uit je energienota? Laat het hier weten!

29 reacties

Ik hoop dat ook de omvormers bekeken worden.

U kunt alvast beginnen met voorsorteren uit ca. 230 verschillende omvormers en per drie met elkaar vergelijken:

http://www.zonnepanelen.net/nl/omvormers-vergelijken
Helaas staat in zonrichting een plataan ( ook een mooie boom ) van de gemeente die maar groeit en groeit. Mij was niet bekend dat schaduwwerking op een paar panelen, de opbrengst meer dan kan halveren.

EÉn klein schaduwplekje kan al meteen meerdere panelen meteen buitenwerking zetten wanneer ze geschakeld zijn. U heeft dan inderdaad een opbrengstprobleem. Verplaatsen, anders schakelen of de boom laten toppen.

https://www.bespaarbazaar.nl/kenniscentrum/ontwerp/schaduw-zonnepanelen/
Inderdaad een stomme fout. Toch zult u (weer) in actie moeten komen omdat de opbrengst in de zomer zo hard terugloopt. De gemeente heeft tenminste al getoond in principe begrip te hebben voor uw probleem en uw groene investering.
Hallo Meneer Berkvens

Die brutometer die u heeft is deze geplaatst door de energie leverancier of heeft u die zelf geplaatst. Het is zo dat ik wel een kWh teller in mijn meterkast kan plaatsen die dan telt hoeveel mijn panelen opwekken, maar dit inzicht heb ik al op mijn omvormer of via een gateway op internet of een app op mijn telefoon. Dus dat is niet het probleem, het gaat om de kWh die ik opwek en gelijk weer opneem. Dit gaat via dezelfde slimme meter en geeft dus niet een duidelijk beeld van opname en verbruik. Waar zijn u panelen gekoppeld aan het electriciteitsnet, als dit voor de meter is dan heeft u inderdaad zicht op wat u opneemt als dit na de meter is weer niet wat u terugleverd. En dan kan Greenchoice wel u meter op afstand uitlezen als u een slimme meter heeft maar niet de kWh teller die geplaatst is, deze stand zou u dan volgens mij zelf door moeten geven. Misschien begrijp ik u reactie niet helemaal maar het is voor mij nog niet helemaal duidelijk. Wel dank voor de reactie. Groetjes Martien
Hallo Erik

Ik heb zonnepanelen en ook een slimme meter van Kaifa, deze heb ik sinds december 2013. Nu heb ik voor het eerst een eindafrekening van Essent gekregen over een heel jaar.

Op deze rekening wordt niet duidelijk wat ik opgenomen heb en wat ik teruggeleverd heb. Dit kunnen zij ook niet specificeren omdat als ik op de dag stroom terug lever dit wordt verrekend met wat ik opneem en dit door dezelfde kabel gaat. Wel kan ik op mijn omvormer zien hoeveel kWh mijn zonnepanelen hebben geleverd. Maar wat ik dus zelf opgenomen heb is niet inzichtelijk.

Met vriendelijke groet Martien Jansen
Badge +1
Informatie over duurzaamheid van zonnepanelen, dat ze 10, 20 of 30 jaar mee gaan heeft verschillende oorzaken.

Ten eerste is er de technische levensduur. Omdat de panelen verouderen worden ze minder. Bedenk voor het rekensommetje dat ze na 10 jaar nog 95% leveren, na 20 jaar nog 90%. Ze zullen het uiteindelijk wel blijven doen maar steeds minder. Er wordt vaak uitgegaan van een technische levensduur van 30 jaar, al blijven ze het daarna ook nog doen.

De panelen van 10 jaar geleden hadden ongeveer de halve capaciteit van de panelen die nu geleverd worden. De investering van toen is waarschijnlijk nog niet terugverdient, volgens mij was de terugverdientijd toen ongeveer 20 jaar. De panelen van nu verdienen zich in 10 jaar terug. Dus als je de oude laat liggen, dan heb je nog 10 jaar en daarna ga je terugverdienen. Neem je nu nieuwe, dan verdien je ze ook in 10 jaar terug en ga je daarna dubbel zo hard terugverdienen. Economen kunnen met dit soort rekensommetjes de economische levensduur berekenen.

En dan zijn er nog andere redenen om de panelen te vervangen. De nieuwe panelen zijn er ook in zwart wat 'mooier' gevonden wordt. En er is nu nog subsidie (Btw teruggave bijvoorbeeld) wat de rekensommetjes iets moeilijker maakt maar het resultaat laat zich raden.
Beste T. Besselink,

Het is vast wel mogelijk om de zonnepanelen te verplaatsen. Ze zitten in beugels die op het dakbeschot zijn geschroefd, de zonnepanelen zelf wegen weinig. Ook moet natuurlijk de bedrading worden verlegd.
De garantie op de zonnepanelen is 20 jaar, en dan zijn ze al 2x terugverdiend. Wat eerder defect zal raken is de omvormer dus daarvan is de levensduur relevant.
Een antwoord geven voor de Consumentenbond kan ik niet maar tests zijn wel te vinden via Duitse sites, waar zonnepanelen meer ingeburgerd zijn. Er is ook certificering. Via de site www.milieucentraal.nl is na wat zoeken meer informatie te vinden.

Het zou prettig zijn als de consumentenbond eens zou testen welke panelen/randapparatuur het beste zijn. Ik overweeg zonnepanelen aan te schaffen maar weet niet of ik de panelen van Vereniging Eigen Huis moet nemen, die van Eneco of die van de IKEA. Die laatste lijken mij wel wat, maar dan ga ik af op de verstrekte informatie van de leverancier. Lijkt me niet handig: als de ÉÉn 20% meer oplevert, wil ik daar voor gaan. Gaat de Consumentenbond ze nog testen?

Meneer Jansen

Mijn brutoproduktiemeter (BPM) is geplaatst door de netbeheerder (Essent/Enexis). Enexis komt ook eenmaal per jaar de standen opnemen. Dit is i.v.m. de subsidieregeling. Ik krijg op basis van de toen geldende subsidieregeling gedurende 15 jaar subsidie over de opgewekte kWh’s.

Los hiervan heb ik ook een draadloos display (sunny beam) die gekoppeld is aan de omvormer en de productie weergeeft.

De energie van de zonnepanelen gaat via de omvormer naar de BPM en vervolgens naar het elektriciteitsnet. Daarnaast heb ik een ‘normale’ elektriciteitsmeter die aangeeft wat ik afneem (hoog/laag) en terug lever (hoog/laag).

Voor de jaarafrekening van Greenchoice geef ik de standen van de afgenomen kWh’s (hoog/laag) en de terug geleverde kWh’s (hoog/laag) door.

Het verschil tussen de opgewekte kWh’s volgens de BPM en het totaal van de terug geleverde kWh’s (hoog/laag) zijn de kWh’s die ik direct zelf gebruikt heb.

Ik hoop dat het zo voor je duidelijk is .

J.J. Berkvens
Mijn energieleverancier/-afnemer is Greenchoice. Ik heb sinds okt. 2008 (slechts) 6 panelen, maar daarnaast sinds 1 jan. 2013 ook nog 4 winddelen van De Windcentrale.

Ik heb: een brutoproduktiemeter (geeft aan wat ik opwek) en meters (hoog/laagtarief) voor wat ik afneem en teruglever.

Voor de teruggeleverde kWh's krijg ik hetzelfde tarief als ik betaal voor de geleverde kWh' via een afzonderlijke nota..

De opgewekte kWh's, die ik niet teruglever maar direct zelf gebruik, leveren mij ook dezelfde prijs op!

Een en ander houd ik in een excel-bestand bij, waardoor ik voldoende inzicht heb.

De opbrengst van de winddelen verrekend Greenchoice via mijn normale jaarrekening. Ik heb hen gevraagd om deze zo mogelijk ook via een afzonderlijke nota te verrekenen.

Al met al heb ik naar mijn mening voldoende inzicht. Met enkele personen in mijn omgeving, die ook zonnepanelen hebben, heb ik contact en worden gegevens uitgewisseld. Dit vooral om te zien of de opbrengsten van de panelen enigzins vergelijkbaar zijn.
Badge
Als de Consumentenbond aandacht gaat besteden aan zonnepanelen, dan lijkt me informatie over de duurzaamheid onmisbaar. Een kosten-baten analyse alleen is niet genoeg. Het maakt nogal verschil of de kosten uitgesmeerd moeten worden over 5 of over 15 jaar!
Badge
Merkwaardig, ik ken mensen die na 10 jaar hun zonnepanelen wegens veroudering al laten vervangen. Wellicht draait het om de omvormer.
Een zinvolle discussie hier! Met speciale complimenten aan C. Beerse en A. Hamers voor de heldere uitleg naar aanleiding van vragen die gesteld werden. Daar hebben wij als Consumentenbond inhoudelijk weinig meer aan toe te voegen ☺️

Verder zie ik reacties van mensen die tevreden zijn over informatievoorziening en mensen die dat minder zijn. Nieuwe reacties zijn nog steeds welkom!
Met alvast hartelijk dank voor de reactie van D. W. Boom kan ik melden dat de Consumentenbond hier inderdaad informatie over gaat geven. Omdat de ontwikkelingen in deze markt zeer snel gaan en typen panelen soms snel niet meer leverbaar zijn gaan wij geen test op productniveau doen, maar wel op fabrikantniveau. In de Consumentengids van september verschijnt een artikel met informatie over kwaliteit en andere aspecten van een aantal belangrijke fabrikanten van zonnepanelen.
Hartelijk dank voor de oplettendheid! Inderdaad stond er abusievelijk kilowatt-piek terwijl er watt-piek moet staan. Voor de leesbaarheid en overzichtelijkheid heb ik dit nu in mijn oorspronkelijke bijdrage aangepast, maar het stond er inderdaad fout!

Niet iedereen koopt zonnepanelen via het energiebedrijf, maar een groot deel van de kopers doet dat wel. Dat is dan ook de aanleiding van deze vraag: de ACM constateert dat hier een probleem zit in de informatievoorziening. Op deze plek zie ik echter nog geen reactie van mensen die hier ook last van hebben.

Verder heeft ook niet iedereen een zogeheten ferrarismeter, die daadwerkelijk achteruit draait. Heb je die wel, dan kan het energiebedrijf inderdaad niet goed zien hoeveel je panelen geleverd hebben, maar in ÉÉn opzicht toch wel. Als je namelijk meer teruglevert dan je van het net afneemt (over een jaar gerekend), dan ziet het energiebedrijf dat je een lagere meterstand hebt dan een jaar geleden. En de salderingsregeling schrijft voor dat het energiebedrijf tot aan je eigen verbruik de door je zonnepanelen geleverde stroom moet verrekenen, maar daarboven niet. Heb je geen ferrarismeter, dan moet het energiebedrijf dit salderen administratief toepassen. Ook hier constateert de ACM dat de informatie op de energeinota vaak tekort schiet.

Het tarief voor de teruggeleverde energie is op dit moment vastgelegd via de salderingsregeling tot aan je verbruik, en daarboven is er een vrij lage vergoeding van rond de 7 ct/kWh, die verschilt per energiebedrijf. Deze regeling wordt in 2020 waarschijnlijk verslechterd. Dit is een apart aandachtspunt.

>> De OPROEP blijft dus: heb je zonnepanelen, vind je dat je goed geÏnformeerd bent?
Sinds 2 maanden heb ik 13 panelen op mijn dak liggen. Installatie naar tevredenheid via de VEH. Ik hou bij hoeveel ik per maand gebruik en teruglever, wat ik kan zien dankzij de slimme meter. Nu kan ik op mijn omvormer (3k-TL) de hoeveelheid teruggeleverde stroom vanaf het begin aflezen en vergelijken met de slimme meter. Drie maal raden welke meter een kleinere hoeveelheid teruggeleverde stroom meet ... Juist, de slimme meter!!! In 2 maanden tijd heb ik volgens de omvormer 756 Kwh geleverd en volgens de slimme meter 682 Kwh. Welke apparaat meet nu de juiste hoeveelheid? Ik kijk het nog een paar maanden aan en schakel dat VEH en het energiebedrijf in. Heeft iemand ook zo'n ervaring?
Sinds september 2012 heb ik 8 zonnepanelen op het dak liggen. Aanvankelijk was het mijn bedoeling de aanschaf te doen via Vereniging Eigen Huis. Omdat dit in die tijd allemaal erg lang ging duren ( meer dan een half jaar ) en er alleen gekozen kon worden voor een veelvoud van 3 panelen ben ik toen overgestapt naar de Firma EcoPro. Zij waren in staat om binnen enkele dagen alles te regelen en mij via e-mail alle vragen mijnerzijds te beantwoorden. Hun site bleek een bijzonder uitgebreide informatiebron te zijn. Levering en montage was binnen enkele weken mogelijk en was aanzienlijk goedkoper voor dezelfde panelen en omvormer dan de die van de Vereniging Eigen Huis. Het installeren verliep tot volle tevredenheid. Na 1 jaar bleek de opbrengst van de 2000 wattpiek 1800 kWatt te zijn, precies zoals was voorgerekend. Twee maanden na de installatie is er door Enexis een slimme meter geplaatst. Het resultaat was zeer bijzonder, er werd bijna 2 maal zoveel energie teruggeleverd aan het net dan er werd aangemaakt. Twee weken later heb ik contact opgenomen met Enexis die stelde dat de meters zo goed waren dat dit niet kon. Op mijn volgende reactie werd zelfs niet meer gereageerd. Het resultaat was dat bij de jaarafrekening dus teveel geld naar mij werd teruggestort. Ik heb mij toen gratis geabonneerd op Slimmemeterportal.nl , hierdoor kreeg ik dagelijks zeer gedetailleerd inzicht in mijn energie afname en teruglevering. Met deze gegevens in de hand heb ik later nogmaals contact opgenomen met Enexis. Mijn verhaal werd in eerste instantie wederom niet serieus genomen, maar voor de zekerheid hebben ze toch maar een monteur langsgestuurd. Ook deze man was uiterst sceptisch totdat hij zag dat er een fout was gemaakt bij de aansluiting van de bedrading. Hij heeft dat toen gecorrigeerd en sindsdien geeft de slimme meter normale gebruiks en teruglevering cijfers. Daarna heb ik niets meer vernomen van Enexis. Ik ben zeer tevreden over mijn zonne energie en kan nu zelf voorzien in mijn jaarlijkse electriciteit behoefte.
Beste heer Bartman,

Op de omvormer van Uw installatie kan U aflezen het aantal kWh dat er aangemaakt wordt. Als U zelf tijdens perioden dat de zon schijnt energie gebruikt komt dit in eerste instantie van U eigen installatie en dit kan U niet aflezen van Uw slimme meter. Pas als Uw installatie meer opwekt dan U gebruikt wordt er teruggeleverd aan het net en dat kan U wel aflezen op het - telwerk. Dus: de hoeveelheid opgewekte energie - de hoeveelheid gebruikte energie = is de hoeveelheid teruggeleverde energie. Kijk eens op Slimmemeterportal.nl en U weet exact wat U aan energie gebruikt en terugleverd. Succes.

A.Hamers
Ik heb sinds een jaar 16 m2 zonnepanelen pal zuid gericht onder een hoek van 45 graden op het plat dak garage. Helaas staat in zonrichting een plataan ( ook een mooie boom ) van de gemeente die maar groeit en groeit. Mij was niet bekend dat schaduwwerking op een paar panelen, de opbrengst meer dan kan halveren. Als ik dit had geweten, dan had ik de panelen op het schuine dak van het huis (Oostzijde) laten monteren.
Bedankt D. Boom en H van Rheenen,

Omdat de panelen in (belaste) beugels op tegels op het platdak staan, is iets verplaatsen (ca 10 cm) wel mogelijk. Zuur in het hele verhaal is dat ik de gemeente heb verzocht de plataan bij te snoeien, maar dat ze vervolgens de plataan die achter de tuin van de buren staat, hebben omgezaagd. Foutje of gewoon stom!

Beste T. Besselink,

Het is vast wel mogelijk om de zonnepanelen te verplaatsen. Ze zitten in beugels die op het dakbeschot zijn geschroefd, de zonnepanelen zelf wegen weinig. Ook moet natuurlijk de bedrading worden verlegd.

Door D.W. Boom[/quote]
Beste Erik,

Om te beginnen klopt jou eigen verhaal niet: 0,9 x het aantal kWpiek zou het aantal kWh per jaar zijn? Bijna goed: je moet 0,9 x het aantal Wpiek nemen voor het aantal kWh per jaar. (scheelt maar een factor 1000).

Verder zie ik het verband niet tussen energiebedrijven en mijn zonnepanelen. Ik heb mijn zonnepanelen via vereniging eigen huis gekocht, met installatie en 10 jaar garantie. Mijn energiebedrijf kÁn helemaal niet zien hoeveel zonneenergie ik lever, want ik heb een "domme" meter. Persoonlijk vind ik deze meter helemaal niet dom, want hij kan feilloos achteruit draaien als ik energie teruglever.

Waar ik veel meer in geÏnteresseerd ben is wat in de komende jaren het tarief wordt voor teruggeleverde energie. Het energiebedrijf levert mij een dienst, namelijk tijdelijke energieopslag als ik meer produceer dan ik nodig heb. Zij mogen voor die dienst betaald worden lijkt me. De vraag is alleen: hoe hoog wordt het bedrag? En komt er een concurrentiestrijd tussen de diverse energieleveranciers, of wordt het tarief wettelijk vastgelegd? Deze vraag is cruciaal, en zal de verstandige lange-termijn denker momenteel bezig houden...
Hallo Erik,

Bedankt voor je info. Ik hoop dat ook de omvormers bekeken worden.

Met vriendelijke groet,

Maarten van Aken
Het zou prettig zijn als de consumentenbond eens zou testen welke panelen/randapparatuur het beste zijn. Ik overweeg zonnepanelen aan te schaffen maar weet niet of ik de panelen van Vereniging Eigen Huis moet nemen, die van Eneco of die van de IKEA. Die laatste lijken mij wel wat, maar dan ga ik af op de verstrekte informatie van de leverancier. Lijkt me niet handig: als de ÉÉn 20% meer oplevert, wil ik daar voor gaan. Gaat de Consumentenbond ze nog testen?
Goedendag, ik heb nog geen zonnepanelen maar denk erover. Nu zag ik de vereniging 'Zon voor ons'. Kent iemand deze vereniging of heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor graag!

Bedankt.

Reageer