Heb jij zonnepanelen en voldoende informatie daarover?

• Oud-medewerker
  • 232 reacties

De Autoriteit Consument en Markt constateert dat energiebedrijven bezitters van zonnepanelen veel beter moeten informeren over onder andere wat de panelen opleveren (aan stroom en aan geld). Heb je zonnepanelen en heb je ook het idee dat je te weinig informatie hebt?

Ter info: het minst dat je moet weten is het vermogen van je zonnepanelen: hoeveel watt-piek is er bij je geïnstalleerd? Als je dat met 0,9 vermenigvuldigt heb je grosso modo het aantal kWh dat je panelen jaarlijks leveren (als je panelen tenminste goed op het zuiden gericht zijn en schaduwvrij liggen). Als je een opbrengstmeter hebt dan kun je dat natuurlijk ook meten, maar deze vuistregel werkt prima. Het energiebedrijf is verplicht de geleverde stroom te salderen. Op je energienota moet je kunnen terugzien of dat correct gebeurt.

Heb je het idee dat je goed geinformeerd bent? Kun je wijs uit je energienota? Laat het hier weten!

29 reacties

Ik las dat het nogal een verschil kan maken welke energieleverancier je kiest als je zonnepanelen hebt. Het is nogal sneu als er zo'n prachtige set op het dak aan het werk is, maar achteraf blijkt dat de energieleverancier zeer ongunstig omgaat met Salderen. Bij MetDeZon Zonnepanelen hebben ze daar wat over geschreven, gaat de CB hier binnenkort ook aandacht aan besteden want in sommige gevallen kan het behoorlijk oplopen?

***CommerciËle link verwijderd door beheerder***
Reputatie 5
Badge +5
Wij zijn achter de schermen al bezig met een aanpassing van onze Energievergelijker zodat het daarin straks makkelijk wordt om rekening te houden met zonnepanelen. Met name vastrecht stroom is van belang (immers: hoe minder netto stroomverbruik overblijft, hoe belangrijker de vaste kosten t.o.v. de variabele kosten), maar zeker bij grotere systemen, en situaties waarin teruglevering op jaarbasis groter is dan verbruik, spelen ook terugleververgoeding en piek/daltariefbeleid een rol, zoals terecht op de gelinkte website staat beschreven.

Overigens, om misverstanden te voorkomen: ook als de leverancier binnen de grenzen van de wet 'zeer ongunstig omgaat met salderen' heeft dat bij de meeste consumenten, die niet veel meer stroom opwekken dan ze op jaarbasis verbruiken, slechts een klein financieel effect. 't is niet zo dat dat het verschil maakt tussen of je wel of niet lol/financieel gewin hebt van je zonnepanelen. En je kunt natuurlijk (tenzij je een 5-jaarscontract hebt) vrij gauw overstappen van leverancier.

Ik las dat het nogal een verschil kan maken welke energieleverancier je kiest als je zonnepanelen hebt. Het is nogal sneu als er zo'n prachtige set op het dak aan het werk is, maar achteraf blijkt dat de energieleverancier zeer ongunstig omgaat met Salderen. Bij MetDeZon Zonnepanelen hebben ze daar wat over geschreven, gaat de CB hier binnenkort ook aandacht aan besteden want in sommige gevallen kan het behoorlijk oplopen?

***Commerciële link verwijderd door beheerder***

Geplaatst door Zon4Free op Jun 13, 2016.
Ik zou zonnepanelen van Kieszon kopen. Na ontvangst van de offerte een belafspraak gemaakt voor toelichting op de offerte. Maar Kieszon belde niet op het afgesproken tijdstip.

nieuwe afspraak gemaakt voor de volgende week en weer vergeet Kieszon te bellen. Dit verwacht je toch niet van een partij die door de Consumentenbond wordt gepromoot?!

Tja, als het met de offerte al zo erg misgaat, wat staat je dan te wachten bij de plaatsing?

Mijn advies: Kieszonniet! Ik heb zojuist mijn zonnepanelen besteld bij een firma die zijn afspraken wèl nakomt
Reputatie 5
Badge +5
Wij nemen dit soort ervaringen zeer serieus en kijken voortdurend samen met VEH hoe we de processen in de inkoopactie kunnen verbeteren. Bedankt dus voor uw melding! Overigens is het niet nakomen van een belafspraak natuurlijk vervelend en niet professioneel, maar doet dit niet af aan de strenge eisen, en inspecties achteraf, die wij m.b.t. de plaatsing hanteren. En de 10 jaar installatiegarantie.

Ik zou zonnepanelen van Kieszon kopen. Na ontvangst van de offerte een belafspraak gemaakt voor toelichting op de offerte. Maar Kieszon belde niet op het afgesproken tijdstip.

nieuwe afspraak gemaakt voor de volgende week en weer vergeet Kieszon te bellen. Dit verwacht je toch niet van een partij die door de Consumentenbond wordt gepromoot?!

Tja, als het met de offerte al zo erg misgaat, wat staat je dan te wachten bij de plaatsing?

Mijn advies: Kieszonniet! Ik heb zojuist mijn zonnepanelen besteld bij een firma die zijn afspraken wèl nakomt

Geplaatst door Albert G op Jun 16, 2016.

Reageer