Beantwoord

Heeft Nederland teveel elektriciteit II? Zeewolde Facebook

• 8 December 2021
  • 37 reacties
  • 566 Bekeken

Badge +1

Ik vraag me af waar al die elektriciteit vandaan gaat komen die nodig zal zijn voor de twee (!) datacentra die Google hier mag gaan bouwen.

Met deze zin begon @Lisa Boele twee jaar geleden een topic met deze zin. Ik deelde met haar de zorg of er wel genoeg elektriciteit is.
En ik voeg daar nu aan toe: is er wel voldoende capaciteit in de netten?

Momenteel is opnieuw een van de grote big-tech bedrijven bezig om maar liefst het grootste datacentrum van West-Europa te gaan bouwen in Zeewolde. In grote delen van het land bestaat er schaarste bij de capaciteit van het net. Dat geldt zeker voor de Flevopolder. Gaat dit zo door en komen er straks nóg weer meer grote datacenters?

Er is veel te vinden over deze kwestie, maar de Consumentenbond kom ik daarbij niet tegen. Ik vind dat er een rol is voor de Consumentenbond in deze zaak.
Op16 december beslist de gemeenteraad van Zeewolde er over.

Uit documenten die na een WOB-verzoek naar buiten zijn gekomen blijkt dat Facebook daadwerkelijk wordt bevoordeeld boven andere gebruikers. Andere gebruikers moeten nóg langer wachten voor ze kunnen worden aangesloten omdat Facebook wordt voorgetrokken. Bovendien lijkt het erop dat er ook financële voordelen aan Facebook gegund worden.

​Volgens mij bestaat hiervoor de ACM (Authoriteit Consument en Markt). Dat is de Toezichthouder die er op moet toezien dat de gereguleerde netbedrijven eerlijk de regels toepassen zonder discriminatie.

Ik vraag nu of de Consumentenbond hierover een brief wil schrijven aan de ACM om de gang van zaken bij de aansluiting van Facebook te onderzoeken. Tenslotte worden alle consumenten hierdoor geraakt: zij kunnen de rekening betalen van de bevoordeling van Facebook!

Zie :  WOB-verzoek gegevens 

Zie strategie van de Rijksoverheid met betrekking tot datacenters: Routekaart Datacenters

icon

Beste antwoord door Zorg_Han 10 December 2021, 11:06

Bekijk origineel

37 reacties

Ik maak me ook zorgen over al die data die Facebook en Google op gaan slaan.
Ik vind het helemaal niet prettig dat de meeste ziekenhuizen al hun gegevens bij Google opslaan.
Dan komt er direct achteraan, ja maar het is wel versleuteld.
Laat ik daar wat minder vertrouwen in hebben.

Waarom is een datacenter een onderwerp voor de Consumentenbond? Lijkt.mij meer iets voor Groen Links of zo.

De Consumentenbond geeft ook financiële tips (denk aan belastingaangifte) en gezondheidsadviezen. Het volbouwen van Nederland, vooraf inpikken van duurzame energie, het weglokken van mensen in maatschappelijke banen naar het bedrijf gaat de consument uiteindelijk betalen via de belastingen, hogere prijzen, een slechtere gezondheid, een onbereikbare zorg en wat dies meer zij. Je kunt het daar oneens mee zijn - misschien denk je juist het voor mij onvoorstelbare omgekeerde - maar het belang voor de consument lijkt me duidelijk.

@Harrie LPP 

Volgens mij gooi je, zoals zoveel mensen regelmatig doen, burger en consument op één hoop. De Consumentenbond is geen politieke partij voor burgers, het is een belangenorganisatie van consumenten.

Ik hoop en denk en dat de Consumentenbond inmiddels verder kijkt dan het kortetermijnvoordeel van de consument

Ik hoop en denk en dat de Consumentenbond inmiddels verder kijkt dan het kortetermijnvoordeel van de consument

Ik ook, dus? Het vigerende begrip is consument, niet lange of korte termijn voordeel. Verder hoeven het ook niet.met een schaartje te knippen. Ik vind dit soort stellingnames werk voor politieke partijen en niet voor de Consumentenbond, daar mag iedereen verder het zijne van vinden. 

Badge +1

@A. Deen 

Mijn punt is niet het al of niet wenselijk zijn van datacenters. Mijn punt is dat door de bevoordeling van Facebook alle consumenten worden geschaad. Als Facebook netjes op zijn beurt wacht en netjes de volledige kosten betaald van de aansluiting, alles conform de wettelijk afgesproken regels doet kortom, dan had ik dit topic niet hier moeten plaatsen.

Het is voor mijn punt überhaupt niet van belang dat het om een datacentrum gaat. 

Vind jij niet dat de Consumentenbond kan acteren als een grote multinational bevoordeeld wordt en jij en ik en alle andere consumenten de rekening daarvan moet opbrengen?

Nederland wil juist dat grote bedrijven zich vestigen hier.
Die krijgen voorrang, omdat men verwacht dat het veel geld oplevert.

Reputatie 6
Badge +3

@A. Deen

Vind jij niet dat de Consumentenbond kan acteren als een grote multinational bevoordeeld wordt en jij en ik en alle andere consumenten de rekening daarvan moet opbrengen?

Dat vind ik in ieder geval niet. Dit soort beleid hoort bij de politiek thuis, daar houden we verkiezingen voor. In principe hoort de CB er te zijn voor kiezers van alle partijen.

Reputatie 7
Badge +6

Ik vind het niet deugen dat grote buitenlandse bedrijven met veel geheimzinnigheid en als gevolg van allerlei voordelen worden binnen gehaald . Deze politieke keuzes hebben invloed op alle Nederlanders . En alle Nederlanders zijn consumenten . Ook burgers :wink: . Voor de Consumentenbond lijkt het me lastig om een standpunt in te nemen omdat de burgers en dus de consumenten en dus de bondsleden niet allemaal dezelfde politieke kleur hebben . De regering vindt het kennelijk normaal  om in achterkamertjes zeer gunstige voorwaarden af te spreken die andere bedrijven niet krijgen . Is intussen een publiek geheim dat dat gebeurt en anders komen dergelijke bedrijven hier ook niet .  Dan gaat het in de regel vooral over zeer gunstige afspraken met de Belastingdienst en Energiebedrijven . Dat naast de vele sluipwegen die grote bedrijven al toepassen voor het ontwijken van belasting . Consumenten betalen altijd het volle pond om de daardoor verminderde inkomsten weer goed te maken . Verder las ik dat er naast de enorme energiebehoefte een probleem met water komt ivm de koeling . 

Ik vind het niet deugen dat grote buitenlandse bedrijven met veel geheimzinnigheid en als gevolg van allerlei voordelen worden binnen gehaald . Deze politieke keuzes hebben invloed op alle Nederlanders . En alle Nederlanders zijn consumenten . Ook burgers :wink: . Voor de Consumentenbond lijkt het me lastig om een standpunt in te nemen omdat de burgers en dus de consumenten en dus de bondsleden niet allemaal dezelfde politieke kleur hebben . De regering vindt het kennelijk normaal  om in achterkamertjes zeer gunstige voorwaarden af te spreken die andere bedrijven niet krijgen . Is intussen een publiek geheim dat dat gebeurt en anders komen dergelijke bedrijven hier ook niet .  Dan gaat het in de regel vooral over zeer gunstige afspraken met de Belastingdienst en Energiebedrijven . Dat naast de vele sluipwegen die grote bedrijven al toepassen voor het ontwijken van belasting . Consumenten betalen altijd het volle pond om de daardoor verminderde inkomsten weer goed te maken . Verder las ik dat er naast de enorme energiebehoefte een probleem met water komt ivm de koeling . 

Ik denk dat er geen betere illustratie mogelijk is waarom dit onderwerp iets is tussen de burgers en de politiek en het met ‘consumenten’ niets te maken heeft. Of je van Groen links bent, de partij voor de dieren of van de VVD, je bent nog steeds consument met rechten die verdediging behoeven terwijl je over dit onderwerp een heel andere mening kunt hebben.

Zolang het BNP als enige grootheid van succes van een land wordt gezien klopt dat. Ik dacht echter dat zo’n denkwijze inmiddels wel gierend achterhaald mag worden genoemd. Hoeveel decennia heb ik al de drogredenen horen passeren?

Zolang het BNP als enige grootheid van succes van een land wordt gezien klopt dat. Ik dacht echter dat zo’n denkwijze inmiddels wel gierend achterhaald mag worden genoemd. Hoeveel decennia heb ik al de drogredenen horen passeren?

En op geen enkel moment denk je dat dit een politieke stellingname is? Dit is vergelijkbaar met de vegetariërs die vinden dat de consumentbond stelling moet nemen tegen het eten van vlees of mensen die vinden dat de consumentenbond stelling moet nemen tegen het gebruik van met open haarden. En nogmaals, als ze het nodig vinden stelling te nemen tegen datacentra zal ik mijn lidmaatschap er niet voor opzeggen maar ik vind dit simpelweg niet het werk en de missie van de Consumentenbond.

Het zal best een politieke stellingname zijn. Ik vind dat geen ramp. Op een gegeven moment kunnen kwesties zo evident zijn dat ik het niet gek vindt als de hele maatschappij zich er mee bemoeit. Maar oké, het is jouw mening versus de mijne.

@A. Deen

Mijn punt is niet het al of niet wenselijk zijn van datacenters. Mijn punt is dat door de bevoordeling van Facebook alle consumenten worden geschaad. Als Facebook netjes op zijn beurt wacht en netjes de volledige kosten betaald van de aansluiting, alles conform de wettelijk afgesproken regels doet kortom, dan had ik dit topic niet hier moeten plaatsen.

Het is voor mijn punt überhaupt niet van belang dat het om een datacentrum gaat. 

Je zet hier de belangen van bedrijven tegenover de belangen van burgers, zoals als jij die waarneemt, en vermijdt het gebruik van het woord burger en gebruikt in plaats daarvan het woord consument. Ik kan het niet simpeler zeggen dan dat ik het geen onderwerp vind voor de Consumentenbond ook niet als je burgers in het vervolg consumenten gaat noemen.

Om een voorbeeld te geven; Zelf ben ik tegen de opwarming van de aarde zeker agv van vakantievliegen, en een fervent voorstander van het beprijzen van vliegtickets zodat die minstens tien keer zo duur worden. De vraag of dat een rem zal zetten op CO2 uitstoot als gevolg van vliegbewegingen is niet eens een discussie (hoop ik). Toch begrijp ik dat ik niet van de Consumentenbond kan verwachten dat ze gaan pleiten voor het vertienvoudigen van de prijs van vliegtickets. Dat is gewoon niet hun rol.

Dit is zeker een probleem. Niet alleen vliegt de prijs van stroom mede hierdoor omhoog. Kleine bedrijven, woningbouwprojecten en mensen komen hierdoor in de knel, die moeten langer op een aansluiting wachten en er verdwijnt kostbare grond. Het is een ongewenste ontwikkeling.

Badge +5

@Zorg_Han ik heb deze suggestie genoteerd.

Badge +1

Dank @Isolda , ik denk echt dat het helpt!

Reputatie 7
Badge +5

Dank @Isolda , ik denk echt dat het helpt!

de Consumentenbond versus Facebook????? dream on :wink:

Reputatie 6
Badge +4

Wat zou moeten helpen dan? ‘De suggestie is genoteerd’, weet jij wat dat inhoudt dan? 

Dat is wel dé dooddoener die in alle gevallen in de wereldgeschidenis werd en wordt gebruikt als het gaat om de vele kleintjes tegen de ene grote. 

Reputatie 7
Badge +5

Wat zou moeten helpen dan? ‘De suggestie is genoteerd’, weet jij wat dat inhoudt dan? 

zoals edwin evers altijd zei na zo’n opmerking ‘hoor je nooit meer wat van’ 😂

Reputatie 7
Badge +5

Dat is wel dé dooddoener die in alle gevallen in de wereldgeschidenis werd en wordt gebruikt als het gaat om de vele kleintjes tegen de ene grote. 

misschien moet je je even inlezen in de politiek van zeewolde, dan weet je dat vele kleintje geen indruk maken, dit is prestige met vele verborgen agenda’s

Badge +5

@Mazzel en @E.B.F. Stroeve zoals jullie wel vaker hebben gelezen op het forum dienen wij suggesties in bij de verantwoordelijke afdelingen. @Imke en ik zorgen ervoor dat alle suggestie onder de aandacht worden gebracht. Of dit nou middels een mail is, middels een overleg etc. : We zorgen ervoor dat dit terecht komt bij de verantwoordelijken. Zoals jullie vaker hebben gelezen kunnen we helaas niet alles onderzoeken/ op iedere melding actie ondernemen. We hebben te maken met budgetten en moeten soms keuzes maken. 

Het gaat hier binnen dit topic om het bericht van @Zorg_Han. Off topic reacties zijn daarom verwijderd en worden verwijderd. 

@Darkfiber Jouw bericht is verplaatst naar dit topic, mocht je hem kwijt zijn :thumbsup_tone3:

Reputatie 7
Badge +5

20 jaar lang gratis gebruik van restwarmte door de inwoners van zeewolde. mooi stukje circulair

Reageer