Beantwoord

Herroepen verlenging energiecontract

• 25 juni 2021
  • 12 reacties
  • 236 Bekeken

Ons 1 jarig energiecontract loop 05-08-2021 af. Nu heb ik bij dezelfde maatschappij een nieuw contract afgesloten voor 3 jaar. ik wilde deze binnen de 14 dagen bedenktijd herroepen. Nu zegt de energiemaatschappij dat het een verlenging is en dat een verlenging niet kan worden herroepen. Klopt dit of kan ik gebruik maken van mijn recht om te herroepen.

icon

Beste antwoord door Meladorable 25 juni 2021, 23:35

Dit staat op hun website:

Na het sluiten van een overeenkomst via telefoon, internet of straatverkoop heb je altijd een bedenktermijn. Dit wordt ook wel het herroepingsrecht genoemd. Je hebt 14 dagen de tijd om de overeenkomst zonder opgaaf van redenen te ontbinden. Welkom Energie stuurt u bij het aangaan van een overeenkomst altijd een modelformulier voor herroeping mee. Dat hoort elk energiebedrijf te doen.

Wettelijk gezien en ik werk zelf in de energie branche heb je altijd 14 dagen bedenktijd ongeacht of het om een verlening of een nieuwe klant gaat. Je hebt immers een nieuw contract afgesloten(verlening) en daar geld ook bovenstaand voor. 

Bekijk origineel

12 reacties

In je verlengingscontract staan de gegevens.

In principe hen je altijd 14 dagen wettelijke annuleringstermijn. Mits deze al verstrekken zijn uiteraard 

De energie maatschappij zegt dat ze geen herroepingsformulier hebben meegestuurd omdat dit niet geldt bij verlenging. Ik kan het echter nergens in de voorwaarden vinden en op mijn vraag om dit toe te lichten krijg ik geen antwoord.

Ik ken het verhaal ook niet en het komt mij onwaarschijnlijk voor. Als uw energieleverancier ook daadwerkelijk fout zit heeft u automatisch 12 maanden om het contract op te zeggen, dat kan ik wel vinden.

Mag ik vragen om welke maatschappij dit gaat?

Welkom Energie

Dit staat op hun website:

Na het sluiten van een overeenkomst via telefoon, internet of straatverkoop heb je altijd een bedenktermijn. Dit wordt ook wel het herroepingsrecht genoemd. Je hebt 14 dagen de tijd om de overeenkomst zonder opgaaf van redenen te ontbinden. Welkom Energie stuurt u bij het aangaan van een overeenkomst altijd een modelformulier voor herroeping mee. Dat hoort elk energiebedrijf te doen.

Wettelijk gezien en ik werk zelf in de energie branche heb je altijd 14 dagen bedenktijd ongeacht of het om een verlening of een nieuwe klant gaat. Je hebt immers een nieuw contract afgesloten(verlening) en daar geld ook bovenstaand voor. 

Dit is het antwoord dat ik kreeg in de chat van Welkom Energie:  Helaas zit er geen herroeping op een verlenging. Wij kunnen deze dan ook niet terugdraaien. Als ik vraag wwar ik dit kan vinden in de voorwaarden krijg ik het volgende antwoord: Zoals je kan zien zit er geen herroepingsformulier bij en wordt het ook niet aangegeven op het nieuwe tarievenblad. Anders word dit namelijk aangegeven. net als je eerdere leveringsovereenkomst.

Dus helemaal niets waar ik dit kan vinden. ook niet na telefonisch contact. Kan hier dus niets mee. Ik weet niet of ik in mijn recht sta.

Reputatie 7
Badge +4

Volgens mij heb je inderdaad een nieuw contract afgesloten en dan moet herroeping gelden. Wat als je gewoon een herroepingsformulier (te vinden op internet) instuurt?

Badge +5

Hi @Knarfje60.Ik zie dat een aantal community leden je al van informatie hebben voorzien. Heb je iets aan deze informatie gehad? Mocht er een antwoord tussen staan waarvan jij vindt dat dit jou het meest heeft geholpen kan je hieraan het beste antwoord toekennen. Zo is voor een ander ook duidelijk wat eventueel in een gelijkwaardige situatie kan worden gedaan. Wanneer je meer informatie wilt over je rechten in deze kwestie en je lid bent van de Consumentenbond met een Geld en Recht of Volledig en Vertrouwd lidmaatschap kan je altijd nog even contact opnemen met ons juridisch team via 070 445 45 45. Zij kunnen je verder wijzen op je rechten.

Inmiddels door “coulance” is het contract beëindigd.  Echter wil ik wel weten welk recht ik heb of had. Ik heb bij Welkom aangegeven dat in het zou melden bij de geschillencommissie en heb dit ook gedaan. Als ik hiervan bericht krijg zal ik dit hier ook delen.

In principe hebben ze gelijk, echter moet je een verlening wel aankondigen (mag nooit zomaar). Dit staat in je eerste contract, ergens met kleine lettertjes :nerd:. Het energiecontract zou je dus even moeten nalopen op dit punt.

Zoals al aangegeven is ons contract ontbonden zonder een vergoeding. Omdat ik wil weten of ik in mijn recht sta heb het aangekaart bij de geschillencommissie. Die kan het niet in behandeling nemen omdat het geschil is opgelost. Het is nu een juridische kwestie en daarvoor verwijzen ze mij naar de ACM (consuwijzer). Die geeft mij 100% gelijk en gaan de zaak ook oppakken met Welkom Energie. Ze moeten zich aan de zelf gemaakte afspraken houden. 14 dagen bedenktijd zoals in hu voorwaarden staat.

Reageer