Het laden van het huis met de auto, V2G

• 27 September 2021
  • 11 reacties
  • 181 Bekeken

Wanneer wordt het mogelijk de stroom die via onze zonnepanelen gratis in onze auto geladen is, bv. 's nachts terug te voeren naar het huis wanneer de zon niet schijnt ? V2G.

De Consumentenbond moet de autobouwers dwingen zo snel mogelijk hiervoor een oplossing te bedenken (protocol). Ook de overheid kan hierin een grote rol spelen omdat een vergroting van het elektriciteitsnet niet nodig is en de eventuele meerkosten voor dit protocol door subsidie snel terugverdiend zijn. Onze laadpaal leverancier kan met een simpele update de paal geschikt maken.(type 2 stekker met wisselstroom).

Overschot van zonnestroom overdag in de auto en de stroom die 's nachts nodig is voor de woning komt uit de auto. Misschien bekostigen met salderings geld?

11 reacties

Auto-accu's hebben geen oneindige levensduur. Dat maakt de op- en neer-gesleepte kWh's een stuk duurder.

Reputatie 7
Badge +4

is dit een taak van de CB?

Dus overdag als u stroom produceert wilt u daarmee uw auto accu opladen om die dan 's nachts te gebruiken zodat u "s morgens niet weg kan met uw auto want die is leeg en moet u weer laten staan om de stroom van die dag op te vangen. Ik vind dat u een heel duur en nutteloos omhulsel met vier wielen en een stuur om uw accu heeft bedacht.

Niet overdrijven Deen. Het idee is gewoon goed.
Accu's van volledig electrische auto's hebben een capaciteit van een aantal tientallen kWh (Een Tesla 90) voor een rijbereik van ergens ruwweg 350 km. Die volledige capaciteit is in de praktijk zelden nodig. Er is dus een boel capaciteit over en wel meer dan genoeg om een dag-nachtritme op te vangen. Als een automobilist van plan is om de dag er na ver te gaan rijden dan kan zo'n systeem vast wel even uit worden gezet.

Een gemiddeld huishouden gebruikt ergens tussen de 5 en 10 kWh per dag. Met een warmtepomp als verwarming wordt dat veel meer, maar ook die capaciteit is niet allemaal in de avond, nacht en vroege ochtend nodig.  Alleen in de donkere wintermaanden wordt het lastig.

Het punt is alleen dat accu's duur zijn en een eindige levensduur hebben. Bij gebruik in de auto, als auto alleen, is dat niet zo'n punt. De meeste auto's worden niet elke dag op volle capaciteit benut en daardoor gaan accu's naar verwachting net zo lang mee als de rest van de auto.

Ga je de auto-accu dagelijks veel meer gebruiken dan gaat dat meespelen in de levensduur. Dan zou het vervelend worden als je met je auto van 6 jaar oud ineens een rekening van (ik doe een gok) 15.000 euro krijgt omdat de accu's vervangen moeten worden.

Ik denk dus niet dat het een goed idee is. Ik denk dat als je dat echt gaat doorrekenen met alle kosten en dan wel de afschrijving op de accu meeneemt het niet op gaat wegen tegen een dedicated batterij als het hele concept om op zo'n schaal energie op te slaan überhaupt interessant is. Je hele energierekening is misschien €2000, daar ga je geen €1000 extra vanaf halen met een batterij en zou ik mijn Tesla van €80.000 niet voor inzetten.

Reputatie 7
Badge +6

Ik denk wel dat er thuisladers op de markt gaan komen met ingebouwde slimme regelingen waarmee een deel van de capaciteit van de auto-batterij te benutten is voor het huishouden . Wel bij voorkeur in combinatie met zonnestroom . De batterijlevensduur lijdt daar niet erg onder mits de stroom richting huishouden beperkt blijft .  Het meeste nut is er voor mensen die overdag de auto geheel of grotendeels met zonnestroom thuis kunnen laden en ook de grote verbruikers overdag zo veel mogelijk van zonnestroom kunnen voorzien . S’avonds en op andere momenten als er geen zonnestroom is , kan dan stroom uit de auto-batterij benut worden . Moet er de volgende een lange rit gemaakt worden , dan moet er gekozen kunnen worden voor netstroom om de batterij vol te houden . Ja , enige planning en soms handmatig ingrijpen zal vermoedelijk nodig blijven . Afhankelijk van de huiselijke omstandigheden en het gebruik van de auto zullen de voordelen en nadelen sterk kunnen wisselen . Als in de toekomst de saldering verdwijnt en de stroomprijs steeds hoger wordt , zal het snel nog veel aantrekkelijker worden . 

De batterijlevensduur lijdt daar niet erg onder mits de stroom richting huishouden beperkt blijft . 

Waar heb je die info vandaan?

Zolang de huidige 100% saldering er is is het financiële nut van het hele idee nul, want je maakt alleen kosten en geen baat.
Ik heb eerder al eens gerekend aan een thuisbatterij, zoals die nu al worden aangeboden, en kwam tot een schatting dat stroom die via een thuisbatterij loopt daar 20 cent per kWh duurder van wordt. Een auto-accu is denk ik niet beter.

Dat betekent dat zo'n batterij pas een break-evenmoment (let wel: moment!)  heeft als de stroom op het ene moment van de dag 20 cent per kWh duurder is dan op een ander. Dat is een stevig verschil en het komt er dan ook op neer dat ofwel deze batterijen enorm goedkoper moeten worden, ofwel een veel betere levensduur moeten hebben ofwel de fluctuaties in de stroomprijs over periodes van uren en dagen flink toenemen.

Reputatie 7
Badge +6

@Harrie LPP ik heb 35 jaar met tractiebatterijen en andere batterijen te maken had in mijn werk . De levensduur was en is afhankelijk van een aantal factoren en dat is nog steeds zo . Het aantal ladingen en ontladingen is een van die factoren . Hoge stromen daarbij zijn nadeliger dan lage stromen . Ik had het niet over een thuisbatterij maar over de autobatterij die iemand met een elektrische auto al heeft en dus niet hoeft aan te schaffen . En enorm verschil . En natuurlijk wordt het pas echt aantrekkelijk als de zonnestroom het verbruik grotendeels kan dekken . Zowel van de auto als het huishouden . Het gebruiksgedrag en andere factoren spelen daarbij  grote rol . Anders gezegd kan het dus ook onrendabel zijn . Ben met je eens dat veel invloeden nu en in de toekomst onzeker zijn . Ben er echter redelijk zeker van dat de energievoorziening van huizen in combinatie met zonnepanelen en een elektrische auto ( en misschien een losse thuisbatterij als dat rendabel wordt ) , in de toekomst een veel gebruikte oplossing gaat worden . Tenzij er iets op de markt komt waardoor dit weer achterhaald is . Een van de veelbelovende ontwikkelingen zijn betere en goedkopere batterijen die er lijken te komen . De zonnepanelen blijken ook nog niet uitontwikkeld . Daar kan het nog gunstiger van worden .

Reputatie 2
Badge +5

Wanneer wordt het mogelijk de stroom die via onze zonnepanelen gratis in onze auto geladen is, bv. 's nachts terug te voeren naar het huis wanneer de zon niet schijnt ? V2G.

Er zijn op dit moment nog weinig mogelijkheden om ‘vehicle to grid’ energie uit de autobatterij naar je huis te brengen. Lang niet alle auto's ‘met een stekker’ (EV en PHEV) zijn hiervoor geschikt en ook de laadpalen zijn er meestal (nog) niet voor uitgerust. Een mogelijk alternatief nu is een thuisbatterij, maar die zijn op dit moment nog niet heel aantrekkelijk voor consumenten. In de stad Utrecht loopt nu een pilotproject. Zie voor meer info

https://www.elaad.nl/projects/v2g-the-power-recycling-car/ 

IK kan hier aan toeveoegen dat van de auto’s die “volgens internet” geschikt zijn, de Nissan Leaf een twijfelgeval is. Je kunt “overal” lezen dat deze auto er geschikt voor is; ik was vandaag bij de dealer om -vanwege de V2H (Vehicle-to home) mogelijkheid, er wellicht een aan te schaffen. De dealer kon mij er geen informatie over geven; de brochure zwijgt erover in alle talen, en de geraadpleegde importeur kon alleen zeggen dat hij er niets over kon zeggen! Kortom, voor mij een zeer wenselijke installatie, die mij een groot del v.h. jaar onafhankelijk van de energie-leverancier zou maken, lijkt toch nog ver weg. Ik weet dat AUDI op de autotentoonstelling in September2021 in Munchen de introductie van zo’n systeem in Duitsland heeft gedaan ism Elektra-fabrikant Hager. Ook dit is voorlopig nog niet in NL te koop.

In aansluiting van mijn voorgaande posting: Ik vond “op internet” een website die een laadpaal/box adverteert die precies zou doen wat je zou willen: de “Quasar Wallbox”. Helaas geeft deze- overigens gelikte- website geen enkele informatie over wie er achter zit; geen (nederlands) adres of telefoonnr; het zouden zomaar oplichters kunnen zijn - met mijn excuses als het een echt bedrijf is...

Citaat “Quasar's eigen bidirectionele technologie stelt je in staat om je EV op te laden en te ontladen, waardoor deze een energieopslag wordt die de capaciteit van een thuisbatterij kan vervangen of aanvullen. Gebruik je EV om je huis van stroom te voorzien of om energie terug te brengen naar het elektriciteitsnet” Geen informatie over door wie/hoe dit geinstalleerd moet worden; noch i.c.m. met welke auto’s dit zou kunnen.  Om alleen op grond hiervan voor 1000 Euro een doos thuis te laten berzorgen ? Hebben meer mensen dit gezien ?

Reageer