Het laden van het huis met de auto, V2G

  • 27 September 2021
  • 19 reacties
  • 313 Bekeken

Wanneer wordt het mogelijk de stroom die via onze zonnepanelen gratis in onze auto geladen is, bv. 's nachts terug te voeren naar het huis wanneer de zon niet schijnt ? V2G.

De Consumentenbond moet de autobouwers dwingen zo snel mogelijk hiervoor een oplossing te bedenken (protocol). Ook de overheid kan hierin een grote rol spelen omdat een vergroting van het elektriciteitsnet niet nodig is en de eventuele meerkosten voor dit protocol door subsidie snel terugverdiend zijn. Onze laadpaal leverancier kan met een simpele update de paal geschikt maken.(type 2 stekker met wisselstroom).

Overschot van zonnestroom overdag in de auto en de stroom die 's nachts nodig is voor de woning komt uit de auto. Misschien bekostigen met salderings geld?


19 reacties

Reputatie 7
Badge +4

dit is al meerdere keren besproken in deze discussie. in de winter wek je veel minder op per dag dan je verbruikt

Auto-accu's hebben geen oneindige levensduur. Dat maakt de op- en neer-gesleepte kWh's een stuk duurder.

Reputatie 7
Badge +4

is dit een taak van de CB?

Dus overdag als u stroom produceert wilt u daarmee uw auto accu opladen om die dan 's nachts te gebruiken zodat u "s morgens niet weg kan met uw auto want die is leeg en moet u weer laten staan om de stroom van die dag op te vangen. Ik vind dat u een heel duur en nutteloos omhulsel met vier wielen en een stuur om uw accu heeft bedacht.

Niet overdrijven Deen. Het idee is gewoon goed.
Accu's van volledig electrische auto's hebben een capaciteit van een aantal tientallen kWh (Een Tesla 90) voor een rijbereik van ergens ruwweg 350 km. Die volledige capaciteit is in de praktijk zelden nodig. Er is dus een boel capaciteit over en wel meer dan genoeg om een dag-nachtritme op te vangen. Als een automobilist van plan is om de dag er na ver te gaan rijden dan kan zo'n systeem vast wel even uit worden gezet.

Een gemiddeld huishouden gebruikt ergens tussen de 5 en 10 kWh per dag. Met een warmtepomp als verwarming wordt dat veel meer, maar ook die capaciteit is niet allemaal in de avond, nacht en vroege ochtend nodig.  Alleen in de donkere wintermaanden wordt het lastig.

Het punt is alleen dat accu's duur zijn en een eindige levensduur hebben. Bij gebruik in de auto, als auto alleen, is dat niet zo'n punt. De meeste auto's worden niet elke dag op volle capaciteit benut en daardoor gaan accu's naar verwachting net zo lang mee als de rest van de auto.

Ga je de auto-accu dagelijks veel meer gebruiken dan gaat dat meespelen in de levensduur. Dan zou het vervelend worden als je met je auto van 6 jaar oud ineens een rekening van (ik doe een gok) 15.000 euro krijgt omdat de accu's vervangen moeten worden.

Ik denk dus niet dat het een goed idee is. Ik denk dat als je dat echt gaat doorrekenen met alle kosten en dan wel de afschrijving op de accu meeneemt het niet op gaat wegen tegen een dedicated batterij als het hele concept om op zo'n schaal energie op te slaan überhaupt interessant is. Je hele energierekening is misschien €2000, daar ga je geen €1000 extra vanaf halen met een batterij en zou ik mijn Tesla van €80.000 niet voor inzetten.

Reputatie 7
Badge +6

Ik denk wel dat er thuisladers op de markt gaan komen met ingebouwde slimme regelingen waarmee een deel van de capaciteit van de auto-batterij te benutten is voor het huishouden . Wel bij voorkeur in combinatie met zonnestroom . De batterijlevensduur lijdt daar niet erg onder mits de stroom richting huishouden beperkt blijft .  Het meeste nut is er voor mensen die overdag de auto geheel of grotendeels met zonnestroom thuis kunnen laden en ook de grote verbruikers overdag zo veel mogelijk van zonnestroom kunnen voorzien . S’avonds en op andere momenten als er geen zonnestroom is , kan dan stroom uit de auto-batterij benut worden . Moet er de volgende een lange rit gemaakt worden , dan moet er gekozen kunnen worden voor netstroom om de batterij vol te houden . Ja , enige planning en soms handmatig ingrijpen zal vermoedelijk nodig blijven . Afhankelijk van de huiselijke omstandigheden en het gebruik van de auto zullen de voordelen en nadelen sterk kunnen wisselen . Als in de toekomst de saldering verdwijnt en de stroomprijs steeds hoger wordt , zal het snel nog veel aantrekkelijker worden . 

De batterijlevensduur lijdt daar niet erg onder mits de stroom richting huishouden beperkt blijft . 

Waar heb je die info vandaan?

Zolang de huidige 100% saldering er is is het financiële nut van het hele idee nul, want je maakt alleen kosten en geen baat.
Ik heb eerder al eens gerekend aan een thuisbatterij, zoals die nu al worden aangeboden, en kwam tot een schatting dat stroom die via een thuisbatterij loopt daar 20 cent per kWh duurder van wordt. Een auto-accu is denk ik niet beter.

Dat betekent dat zo'n batterij pas een break-evenmoment (let wel: moment!)  heeft als de stroom op het ene moment van de dag 20 cent per kWh duurder is dan op een ander. Dat is een stevig verschil en het komt er dan ook op neer dat ofwel deze batterijen enorm goedkoper moeten worden, ofwel een veel betere levensduur moeten hebben ofwel de fluctuaties in de stroomprijs over periodes van uren en dagen flink toenemen.

Reputatie 7
Badge +6

@Harrie LPP ik heb 35 jaar met tractiebatterijen en andere batterijen te maken had in mijn werk . De levensduur was en is afhankelijk van een aantal factoren en dat is nog steeds zo . Het aantal ladingen en ontladingen is een van die factoren . Hoge stromen daarbij zijn nadeliger dan lage stromen . Ik had het niet over een thuisbatterij maar over de autobatterij die iemand met een elektrische auto al heeft en dus niet hoeft aan te schaffen . En enorm verschil . En natuurlijk wordt het pas echt aantrekkelijk als de zonnestroom het verbruik grotendeels kan dekken . Zowel van de auto als het huishouden . Het gebruiksgedrag en andere factoren spelen daarbij  grote rol . Anders gezegd kan het dus ook onrendabel zijn . Ben met je eens dat veel invloeden nu en in de toekomst onzeker zijn . Ben er echter redelijk zeker van dat de energievoorziening van huizen in combinatie met zonnepanelen en een elektrische auto ( en misschien een losse thuisbatterij als dat rendabel wordt ) , in de toekomst een veel gebruikte oplossing gaat worden . Tenzij er iets op de markt komt waardoor dit weer achterhaald is . Een van de veelbelovende ontwikkelingen zijn betere en goedkopere batterijen die er lijken te komen . De zonnepanelen blijken ook nog niet uitontwikkeld . Daar kan het nog gunstiger van worden .

Reputatie 2
Badge +5

Wanneer wordt het mogelijk de stroom die via onze zonnepanelen gratis in onze auto geladen is, bv. 's nachts terug te voeren naar het huis wanneer de zon niet schijnt ? V2G.

Er zijn op dit moment nog weinig mogelijkheden om ‘vehicle to grid’ energie uit de autobatterij naar je huis te brengen. Lang niet alle auto's ‘met een stekker’ (EV en PHEV) zijn hiervoor geschikt en ook de laadpalen zijn er meestal (nog) niet voor uitgerust. Een mogelijk alternatief nu is een thuisbatterij, maar die zijn op dit moment nog niet heel aantrekkelijk voor consumenten. In de stad Utrecht loopt nu een pilotproject. Zie voor meer info

Elaad.nl: The power recycling car

Badge

Wanneer wordt het mogelijk de stroom die via onze zonnepanelen gratis in onze auto geladen is, bv. 's nachts terug te voeren naar het huis wanneer de zon niet schijnt ? V2G.

De Consumentenbond moet de autobouwers dwingen zo snel mogelijk hiervoor een oplossing te bedenken (protocol). Ook de overheid kan hierin een grote rol spelen omdat een vergroting van het elektriciteitsnet niet nodig is en de eventuele meerkosten voor dit protocol door subsidie snel terugverdiend zijn. Onze laadpaal leverancier kan met een simpele update de paal geschikt maken.(type 2 stekker met wisselstroom).

Overschot van zonnestroom overdag in de auto en de stroom die 's nachts nodig is voor de woning komt uit de auto. Misschien bekostigen met salderings geld?

 

 

Nadere interessant artikel;

Tweakers: Vehicle to grid. De elektrische auto als stroomvoorziening

 

Badge

“Onze laadpaal leverancier kan met een simpele update de paal geschikt maken.(type 2 stekker met wisselstroom).” Dat klinkt mooi; maar werkt V2h dan ? Welke laadpaal/leverancier is dit ? Staat het in de specs bvan de laadpaal ? En met welke auto kan  het dan ( Niet met een Nissan Leaf, zegt de importeur) Er is denk ik meer voor nodig. Met name de veiligheid is een zorg, Er moet ergens wel een zekering in; je moet er niet aan denken dat er kortsluiting optreedt in de terugvoerleiding van V2H. Een protocol kost niet zoveel; , maar het moet er natuurlijk wel zijn, en “draaien” op hardware, (Raspberry Pi thuis voor de knutselaar?)  En oiemand moet daarvoor de verantwoordelijkheid hebben, Wat als er iets mis gaat; waar moet je dan zijn : autodealer, enenergieleverancier, laadpaal-leverancier, protocol-leverancier, installateur ?

 Iemand moet aan het protocol input leveren : wat zijn de maximale/minimale laad- en ontlaadstromen; Hoever mag de auto-accu onladen worden ‘s-nachts ? Kan ik het ontladen ‘s-nachts achterwege laten als ik de volgende dag veel moet rijden ? Hoewel het concept in theorie simpel is, en er “overal” bijna gedaan wordt alsof het al bestaat, zijn we er toch nog ver vanaf. Al was het maar omdat V2H niet onmiddellijk in het belang is van grote commerciele bedrijven, en er dus weinig druk op staat. V2G zou echter wel in het belang van energiematschappijen kunnen zijn, daar wordt dan ook har(der) aan gewerkt.

 R.H.W. Salters

@R.H.W. Salters volgens mij geeft u een perfecte samenvatting waarom je hier als consument nog helemaal niets aan hebt tenzij je zelf technische kennis hebt en interesse in experimenteren en niet bang bent als er eens wat misgaat. Ik gok nog vijf tot tien jaar voordat early adopters dit kunnen kopen. Kopen als in tegenstelling tot "bouwen"

Reputatie 5
Badge +4

Om zo’n autoaccu-concept obv alleen zonne energie te doen is imho gezien onderstaand plaatje van de zonne energie opbrengst per maand, bij voorbaat een compleet failliet concept.

Eigenlijk al vanaf ca oktober t/m ca maart is er bewezen te weinig zonne energie overdag beschikbaar om een grote accu op te laden en  daar ‘s avond/ ‘s nacht gebruik van te kunnen maken. De rest van de energie om die accu echt te vullen zal in die maanden dus “gewoon” uit het elektriciteitsnet  moeten komen…. En of dat altijd de beste/meeste duurzame bronnen zijn om deze stroom te maken dat is nog maar de vraag.

 

Anderen hebben ook al geschreven over het verkorten van de levensduur van die accu als die daarvoor gebruikt wordt. Wie betaalt de vervanging van die accu als deze verplicht aan het elektriciteitsnet gekoppeld wordt en er wordt ook al gesproken om die accu dan als buffer voor de buurt te laten dienen, immers het stroomnet is bi-directioneel, want daarom kunnen we ook terug leveren.  De zeer hoge kosten die er gaan komen voor de vervanging van de accu zijn ook al genoemd, staan zulk een concept ook in de weg. Een accu als concept om überhaupt tijdelijk energie op te slaan is altijd al erg duur geweest en er is geen zicht erop dat dit goedkoper gaat worden. 
Niet voor niets is men al jaren bezig om alternatieve manier van energie opslag te onderzoeken die veel goedkoper zijn en het liefst o.b.v. grondstoffen die zeer ruim beschikbaar en herbruikbaar zijn.

Er is op TV een documentaire over dit thema  geweest. 

https://www.npostart.nl/vpro-tegenlicht/07-02-2021/VPWON_1322205

Helaas is het aspect “de duiding en de kansen per opslagconcept” onderbelicht geweest, wat aan de andere kant aangeeft hoe complex het is om met een goede/duurzame oplossing te komen. Er is nog veel te onderzoeken om met een realistisch/betaalbaar concept te komen.

 

Opbrengst zonnepanelen per maand:

 

Badge

IK kan hier aan toeveoegen dat van de auto’s die “volgens internet” geschikt zijn, de Nissan Leaf een twijfelgeval is. Je kunt “overal” lezen dat deze auto er geschikt voor is; ik was vandaag bij de dealer om -vanwege de V2H (Vehicle-to home) mogelijkheid, er wellicht een aan te schaffen. De dealer kon mij er geen informatie over geven; de brochure zwijgt erover in alle talen, en de geraadpleegde importeur kon alleen zeggen dat hij er niets over kon zeggen! Kortom, voor mij een zeer wenselijke installatie, die mij een groot del v.h. jaar onafhankelijk van de energie-leverancier zou maken, lijkt toch nog ver weg. Ik weet dat AUDI op de autotentoonstelling in September2021 in Munchen de introductie van zo’n systeem in Duitsland heeft gedaan ism Elektra-fabrikant Hager. Ook dit is voorlopig nog niet in NL te koop.

 

Badge

In aansluiting van mijn voorgaande posting: Ik vond “op internet” een website die een laadpaal/box adverteert die precies zou doen wat je zou willen: de “Quasar Wallbox”. Helaas geeft deze- overigens gelikte- website geen enkele informatie over wie er achter zit; geen (nederlands) adres of telefoonnr; het zouden zomaar oplichters kunnen zijn - met mijn excuses als het een echt bedrijf is...

 Citaat “Quasar's eigen bidirectionele technologie stelt je in staat om je EV op te laden en te ontladen, waardoor deze een energieopslag wordt die de capaciteit van een thuisbatterij kan vervangen of aanvullen. Gebruik je EV om je huis van stroom te voorzien of om energie terug te brengen naar het elektriciteitsnet” Geen informatie over door wie/hoe dit geinstalleerd moet worden; noch i.c.m. met welke auto’s dit zou kunnen.  Om alleen op grond hiervan voor 1000 Euro een doos thuis te laten berzorgen ? Hebben meer mensen dit gezien ?

Badge

 Om zo’n autoaccu-concept obv alleen zonne energie te doen is imho gezien onderstaand plaatje van de zonne energie opbrengst per maand, bij voorbaat een compleet failliet concept.

Eigenlijk al vanaf ca oktober t/m ca maart is er bewezen te weinig zonne energie overdag beschikbaar om een grote accu op te laden en  daar ‘s avond/ ‘s nacht gebruik van te kunnen maken. De rest van de energie om die accu echt te vullen zal in die maanden dus “gewoon” uit het elektriciteitsnet  moeten komen…. En of dat altijd de beste/meeste duurzame bronnen zijn om deze stroom te maken dat is nog maar de vraag.

 

Anderen hebben ook al geschreven over het verkorten van de levensduur van die accu als die daarvoor gebruikt wordt. Wie betaalt de vervanging van die accu als deze verplicht aan het elektriciteitsnet gekoppeld wordt en er wordt ook al gesproken om die accu dan als buffer voor de buurt te laten dienen, immers het stroomnet is bi-directioneel, want daarom kunnen we ook terug leveren.  De zeer hoge kosten die er gaan komen voor de vervanging van de accu zijn ook al genoemd, staan zulk een concept ook in de weg. Een accu als concept om überhaupt tijdelijk energie op te slaan is altijd al erg duur geweest en er is geen zicht erop dat dit goedkoper gaat worden. 
Niet voor niets is men al jaren bezig om alternatieve manier van energie opslag te onderzoeken die veel goedkoper zijn en het liefst o.b.v. grondstoffen die zeer ruim beschikbaar en herbruikbaar zijn.

Er is op TV een documentaire over dit thema  geweest. 

https://www.npostart.nl/vpro-tegenlicht/07-02-2021/VPWON_1322205

Helaas is het aspect “de duiding en de kansen per opslagconcept” onderbelicht geweest, wat aan de andere kant aangeeft hoe complex het is om met een goede/duurzame oplossing te komen. Er is nog veel te onderzoeken om met een realistisch/betaalbaar concept te komen.

 

Opbrengst zonnepanelen per maand:

 

 

Wanneer je als gezin “maar” zo’n 10kWh per dag gebruikt en je een elektrische wagen met een batterij van pakweg 70kWh hebt kan je toch een aantal dagen overbruggen voor wanneer de zon niet schijnt (pakweg in de winter).  Die grote batterij van een elektrische wagen biedt volgens mij veel meer mogelijkheden dan de thuisbatterijen van pakweg 5 of 10kW.

 

 

Wanneer je als gezin “maar” zo’n 10kWh per dag gebruikt en je een elektrische wagen met een batterij van pakweg 70kWh hebt kan je toch een aantal dagen overbruggen voor wanneer de zon niet schijnt (pakweg in de winter).  Die grote batterij van een elektrische wagen biedt volgens mij veel meer mogelijkheden dan de thuisbatterijen van pakweg 5 of 10kW.

Ja 7 dagen kun je dan overbruggen. Helaas is de winter langer.

Wel kun je met de batterij ‘s avonds gebruiken wat je overdag opwekt en dat geldt niet alleen in de winter. Wel zal die opgeslagen energie moeten concurreren met windenergie en andere energievormen. Dan is het de vraag welke vorm dan wint. De tijd zal het leren maar ik denk dat we uiteindelijk zullen moeren wennen aan hogere prijzen. Mensen die in huizen wonen die maar moeilijk energiezuinig zijn te maken hebben dan pech.

Reputatie 7
Badge +4

vorig jaar december, per dag opgewekt tussen 500 en 3000Wh (8500Wp op het dak), daar blijft toch niks van over?! opslag heeft echt geen enkele zin.

Reageer