Hoe belangrijk is het uiterlijk van zonnepanelen voor jou?

• 15 February 2016
  • 4 reacties
  • 260 Bekeken

• Oud-medewerker
  • 232 reacties
Zonnepanelen geven je je eigen elektriciteit, en een beter financieel rendement dan een spaarrekening, maar vind je ze ook mooi? De meningen verschillen, en het maakt ook nogal wat uit op wat voor een gevel ze zitten. Voor wie ze niet zo mooi vindt: er zijn ook elegantere ontwerpen op de markt, zoals bijvoorbeeld 'zonnecel-dakpannen' - die wel duurder zijn en minder opbregen.

De Consumentenbond heeft mensen met een interessante kijk op zonne-energie gevraagd om blogs te schrijven voor onze website. Zo iemand is Wim Sinke, hoogleraar zonne-energie aan de Uva, en verbonden aan energie-onderzoeksinstituut ECN. Hij schreef voor ons een blog over dit onderwerp.

Wat vind jij? Vind je de blauwe of zwarte panelen misstaan op je huis? Of juist mooi: hightech! Wacht je liever nog even tot er elegantere en betaalbare oplossingen zijn? Laat het hieronder weten!

Naar de blog

4 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Inderdaad leuke toepassingen, alleen niet praktisch.

In de fiets, te klein en vooral te kwetsbaar.

Op ronde daken, zeer laag rendement t.o.v. het oppervlak.

De laatste bol oplossing voegt ook niks toe, de diameter van de bol is het feitelijke oppervlak en dat is bepalend voor de opbrengst.Wel is er het voordeel dat je makkelijker met de zon mee kunt draaien, maar de focusering van het licht zorgt ook voor een enorme temperatuur toename, wat dan het rendement sterk doet afnemen.Of er dan nog een positief rendement overblijft t.o.v gewone vlakke panelen betwijfel ik sterk.De ideeën zijn leuk, maar ik zie er nog geen praktische toepassing voor.
Badge +1
Ja, ik vind ze mooi! Zoals ik ook windmolens nooit zal veroordelen als 'horizonvervuiling'. Hoe zouden we het ooit onze kinderen en kindskinderen kunnen uitleggen als we de wereld door het weigeren van alternatieve, duurzame energiebronnen de vernieling in geholpen hebben, puur omdat we die energiebronnen 'niet mooi' vonden? Als je tegen zulke energiebronnen bent, kom dan met rationele argumenten, niet met 'ik vind ze niet mooi'.
Mijn dakpannen zijn versleten. Zijn indak zonnepanelen, dus zonnepanelen in plaats van dakpannen ook een optie? Of kan ik beter eerst mijn dakpannen vervangen?
Zie ook de blog waarmee deze topic begint, Wim Sinke vertelt er daar meer over.

Deze link functioneerde niet meer, nu weer wel, waarvoor excuus!

Reageer