Hoe energiezuinig of energieneutraal is je (mijn) woning

• 9 January 2022
  • 39 reacties
  • 711 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4

Situatie: mijn woning is eengezinswoning - rijtjeshuis - tussen-/eindwoning gebouwd in 1980 koopwoning premie A met Energie Index (EI) 1,61 en energielabel D. Na diverse verduurzamende aanpassingen/verbeteringen/toevoegingen is nu de EI 0,90 en energielabel A. Zie

reactie blad 2 7e van onderaf.

Hiervoor gebruik in mijn jaarnota energieleverancier 2021 periode 01.09.2020 tot 01.09.2021.
Geleverd groene stroom normaaltarief 132 kWh , daltarief 226 kWh.
Teruglevering zonnestroom normaaltarief 1.412 kWh, daltarief 615 kWh
Levering aardgas 226 m3.

Nederlands aardgas heeft standaard (energetische (calorische) waarde) bovenwaarde 35,17 MJ/m3 - onderwaarde 31,65 MJ/m3.
Voor electra is dit 3,6 MJ/kWh.
Berekening omzetting m3 aardgas naar kWh:
35,17 MJ(m3) / 3,6 MJ(kWh) = 9,76944444 kWh/m3
226 m3 aardgas x 9,76944444 kWh/m3 = 2.207,9 kWh

Mijn PV-installatie heeft in deze periode 2.392 kWh geproduceerd.
Mijn eigen stroomverbruik in deze periode was 723 kWh.

Mijn energie verbruik 2021 is 723 + 2.208 - 2.392 = 539 kWh/jaar.
In 1993 was dit (aardgas 929 m3) 9.076 + 839 = 9.915 kWh/jaar.
Dit is een reductie van 95%.

Met huidige grote renovatie woning in 2022 probeer ik energieneutraal te worden.

Tevens heb ik mijn CO2 voetafdruk gemeten in 1993 en 2021: 5300 kg CO2/jaar (1993) minus 1500 kg CO2/jaar (2021) = 3800 kg CO2/jaar omlaag gebracht ( reductie van 72% ). Je CO2 voetafdruk kan je meten op https://lnkd.in/ehPksQ46

Mijn jaarnota energierekening is van € 889,- (1993) nu € -57,- (2021).

39 reacties

Reputatie 5
Badge +3

@André van der Knaap.   Interessante casus - Wat mij opvalt is het vrij lage elektra verbruik, ook in 1993 al. Kan je hier iets aan toelichting geven?

De zeer forse reductie van het gasverbruik sinds 1993 is waarschijnlijk niet alleen aan de extra isolatie te wijten. In 1993 bestonden bijvoorbeeld nog geen HR-ketels en de VR-ketels hadden een rendement van ca. 83% b.w.. Soms verandert ook nog iets aan de persoonlijke omstandigheden (stookgedrag - verwarmde aantal m², kamertemperatuur, gezinssamenstelling?)

Heb je misschien ook het gasverbruik paraat van net voor de isolatiemaatregeln en het liefst opgesplitst in gas voor cv en voor sww (en toen nog koken)?

Opmerking: De "berekening” van de geleverde kWh uit de verbrande m³ gas is natuurlijk puur theoretisch.

In werkelijkheid is het seizoensrendement van een gasgestookte cv-installatie o.a. afhankelijk van de retourtemperatuur.  - 97% rendement is misschien haalbaar bij een retour van ca. 30°C.

Voor sww is het seizoensrendement bij laag warmwater verbruik hooguit 55-60%.

9,769 kWh/m³ NL-gas (b.w.) is precies genoeg (en schommelt sowieso - kijk maar op je energierekening)

In 1993 bestonden bijvoorbeeld nog geen HR-ketels

Ter info:
"Naar aanleiding van de oliecrisis introduceerde Nefit in 1980 de eerste cv-ketel met Hoog Rendement, de Nefit Turbo. Als eerste fabrikant kreeg Nefit in 1981 het Giveg HR-keurmerk. ”
Bron: https://www.nefit-bosch.nl/informatie/over-nefit-bosch/vakmanschap

Reputatie 5
Badge +3

@Harrie LPP   Ik had idd. beter kunnen schrijven: “ In 1993 waren er bijvoorbeeld nog geen HR-ketels op grote schaal geïnstalleerd.” - De eerste HR-ketel in productie was volgens een andere bron een Buderus Loganagas 104 HR (lezersreactie - voor wat het waard is).

Reputatie 2
Badge +4

@Darkfiber
Sinds 1993 is het eenpersoonshuishouden, overdag aan het werk bij mijn werkgever. Ik heb niet zoveel elektrische apparaten. Tot 2008 liep het electriciteitsverbruik op tot 1.613 kWh en daarna ging het wat naar beneden in 2011 1.552 kWh. Na vervangen hoge koelkast met apart vriesvak uit 1981 door een klein model koelkast Zanussi (aanrechthoogte) met ingebouwd vriesvakje uit 2010. Was het electriciteitsverbruik met 500 kWh gedaald tot 1.000 kWh in 2012. En nu zit ik op 723 kWh/jaar. Eerst alle gloeilampen vervangen door spaarlampen en deze alle weer vervangen door Led-lampen. Nieuwere apparaten zijn energiezuiniger. Tv met beeldbuis 1988 vervangen in 2019 door kleine flatscreen uit 2012, Miele wasmachine uit 1988 in 2016 vervangen door nieuwe Miele wasmachine W695F, SpectraVideo computer uit 1984 vervangen door PackerdBell desktop/beeldscherm 2002 vervangen door laptop Dell Studio R 1749 uit 2010 vervangen door laptop Dell G7 uit 2021. Printer uit 2002 vervangen door Canon MP270 uit 2010. Mechanische ventilatie uit 1981 draaide toen dag en nacht, mijn broers gezin vond, dat geluid 's-nachts maar niks en hebben een aan/uit schakelaar in de badkamer en keuken laten plaatsen, deze heb ik gebruikt tot 2007, toen ik alle gevelkozijnen de ventilatieklep van multiplex heb laten vervangen door thermisch geisoleerde nachtventilatieroosters. Aldus natuurlijke ventilatie. Sindsdien gebruik ik de mechanische ventilatie alleen bij het koken.
Aardgasverbruik was in 1993 929m3. Bestaande CV-ketel met tapspiraal: Intergas type G20 bouwjaar 1980, Nom. vermogen 23,8 kW ( Nom. belast. bovenwaarde 30,4 kW - onderwaarde 27,kW ) watertemp max. 95 °, rendement: nom. vermogen/nom. bel. bovenwaarde x 100 = 78%. Vervangen op 24.06.1997 door een Nefit Ecomline HR22 in combinatie met een Luigens Hottop zonneboiler 200 l. met zonnecollector 2,83 m2 op achterdak ( azumith 175° dakhelling 37° ). HR CV-ketel Nefit, gemeten in test: rendement vollast (bw) 30/50° 96,1% ; Belasting vollast (bw) 24,5 kW; Belasting deellast (bw) 5,9 kW; Gasverbruik vollast 2,62 m3(st)/h; Gasverbruik deellast 0,64 m3(st)/h ; Ionisatie vollast 9,4 µA; Ionisatie deellast 2,7 µA; Drukverschil vollast (P.gas - P.lucht) -0,06 mbar ; CO2 vollast 9,2% ; CO2 deellast 8,5%  CO(n=1).

Net avondeten gekookt en gasverbruik gemeten = 0,043 m3 x 325 dagen = 15 m3/jaar. Splitsing gas voor verwarming en warmwater kan ik niet maken, daar van 1993 tot 24.06.1997 de oude CV-ketel zowel de verwarming als waterwater ( via tapspiraal op achterzijde ) met ketelwater verwarmde. De nieuwe HR CV-ketel verwarmt hoofdzakelijk de verwarming, maar in het koude seizioen ( 5 mnd ) red de zonneboiler het niet voldoende buffer van 60 l. op 80°C te houden, dus verwarmt CV-ketel bij. In de zomer is dit geen probleem, daar de volle 200 l. op 80°C komt en de thermische beveiling de pomp uitschakelt, zodat de zonnecolector leeg loopt.

@Darkfiber dien ik mijn berekening energieverbruik woning aan te passen door hoeveelheid aardgas x rendement x 9,8 = kWh? Dit zou nog gunstiger uitkomen voor energieneutraler te zijn:

1993  929 m3 x 0,78 x 9,8 = 7.101 kWh

2021 226 m3 x 0,961 x 9,8 = 2.128 kWh

Reputatie 5
Badge +3

@André van der Knaap.   Je hebt het nauwkeurig op boekhoudersmanier en zeer uitgebreid bijgehouden - chapeau!.

Om de bespaareffecten van de isolatiemaatregelen in kaart te kunnen brengen moet je wel weten wat je aan warmte-energie toen en nu in je huis hebt gestopt, dus ja het rendement van de warmteopwekking voor cv doet er natuurlijk toe.

Hoeveel m² verwarm je op hoeveel graden (gemiddeld)? Doe je aan nachtverlaging?

De (terugloop)zonneboiler kan het beeld voor sww behoorlijk vertekenen. Als je weet hoe vaak en hoe lang je onder de douche staat (spaar/normale/regendouche?) kan je een educated guess maken hoeveel energie dit per jaar ongeveer kost (en hoeveel de zonneboiler in de zomer bespaart). Voor de wintermaanden kan je dit omrekenen in gas verbruik (rendement ca. 60%). Ik zou ca. 0,1-0,2 m³ gas per douchebeurt schatten (kan je natuurlijk nu zelf meten). Misschien kan je nog wat besparen door de eco-stand op de ketel te kiezen (heb je hopelijk al gedaan).

De juiste ventilatie-intensiteit te vinden kan lastig zijn, ik ventileer bijvoorbeeld “on demand” d.w.z. afhankelijk van het CO2-gehalte in de leefruimte/slaapkamer en van de r.v.  in de badkamer. Maar dat moet iedereen zelf weten.

Opmerkingen: Niet alle door jouw geciteerde (technische) data van o.a. de ketels zijn relevant, bijvoorbeeld de ionisatiestroom is in de context van de topictitel totaal irrelevant.
Prestatiegegevens uit datasheets zijn meestal onder optimale, gecontroleerde testcondities gemeten. Of je de 96,1% deellast rendement (b.w.) haalt hangt toch echt af van jouw cv-retour temperatuur bij de ketel.

Ik prefereer sowieso, indien mogelijk, zelf gemeten en geverifieerde data van alle apparatuur onder “normale” gebruikscondities. Zo kan ik het elektra verbruik van o.a. vriezer, koelkast, cv-combiketel , vloerverwarmingspomp, audioapparatuur & computers  etc.  per tijdsperiode (10 sec tot 2 jaar) in kaart brengen en bijvoorbeeld met de specs vergelijken. Gedeeltelijk worden apparaten ook tijdsafhankelijk geschakeld.

Jouw ketels  waren en zijn voor jouw gasverbruik (cv en sww) zwaar overgedimensioneerd, ik vermoed maar dat je zelf in hartje winter problemen met de thermostaatregeling hebt.

Reputatie 2
Badge +4

@Darkfiber 

Mijn HR CV-ketel is sinds 1,5 jaar ingesteld  op 55/60° verwarming en 80° voor tapwater ( bijverwarming zonneboiler ). De handmatige kamerthermostaat zet ik 's-avonds ( 18:00-22:00 ) op 18° en de rest v.d. dag op 15°. Van 1993 tot 2020 was de handmatige instelling ‘s-avonds ( 18:00-22:00 ) 20°/19° rest vd dag 15°. Als het ‘s-avonds donker wordt doe ik de gordijnen dicht ( privacy ) en om de koude van de gevelkozijnen te weren. Ik verwarm alleen de begane grond woonkamer/eethoek/keuken 35 m2 x 2,52 m hoog. Ik slaap graag met open raam kierstand ( tenzij het hard waait/regent ) voor koele nachtlucht. Voorheen douchte ik met warmwater en sinds 1988 met warm-lauw water en soms koudwater. Maar sinds 8 weken douche ik alleen met koudwater ( de Wim Hof Methode ) eerst begin ik ‘s-ochtens vroeg 5:00-6:00 uur met ademhalingsoefeningen zoals Wim Hof ( je lichaam helemaal volpompen met zuurstof ) en dan de koude douche ( na ongeveer 15-20 sec. voelt het net aan of je met warmwater staat te douchen ) Dit is mijn koudetraining WHM. Ik gebruik een spaardouchekop ongeveer 5l/min en staat ongeveer 4 min te douchen.

Afgelopen zomer heb ik een bekende CV-monteur gevraagd onderhoud aan mijn HR CV-ketel en zonneboiler te plegen, daar degene die het in 1997 geplaatst had en jaarlijkse beurt volgens onderhoudscontract deed, het bedrijf in 2017 beëindigd heeft. De CV-monteur gaf aan dat het binnenwerk van de ketel er goed uitzag en niet intensief gebruikt was, dus waarschijnlijk nog jaren meekon, deze indruk had ik ook. Het bedrijf heeft in 1997 de HR CV-ketel en zonneboiler geplaatst volgens mijn specificatie, in het offertestadium heb ik gevraagd ketelcapaciteit gelijk te houden als bestaande, daar ik de mogelijkheid wilde hebben om een serre aan te bouwen tegen de achtergevel ( aantal buren hadden dit al gedaan en hebben dit later gedaan ), ook was toen de verwachting dat we weer een ijstijd in de toekomst tegemoet komen. Indien een gezin van 4 a 5 personen komt te wonen en het gehele huis verwarmt wordt heb je de volle capaciteit HR CV-ketel met  zonneboiler en PV-installatie nodig.

In 1979 toen dit nieuwbouwproject bekend gemaakt werd heeft mijn broer met zijn vriendin ingeschreven voor een koopwoning eengezinswoning premie A. En moesten ze een voorkeur aangeven, ik heb hem toen geadviseerd te gaan voor de koopwoningen met een achtertuin op het zuiden. zodoende viel de keus op mijn huidige woning, straat is ingericht als woonerf. Ik heb in 2008 in de voortuin ( 2,6 x 5,5 meter aan drie zijde omsloten ) een eigen parkeerplaats gemaakt, daar de parkeerdruk in de wijk steeds verder toenam ( wijk gebouwd met parkeernorm 1 parkeerplaats per huishouden ).

Voorheen ventileerde ik op gevoel als het wat bedomp was. Maar sinds de nachtventilatierooster heb ik een constante natuurlijke ventilatie. Als het erg hard waait/storm of de wind vol op de gevel staat beperkt ik de luchttoevoer. In de zomer om het huis koel te houden, doe ik bij warm/zonnig weer overdag zonnescherm uit op zuidzijde en hou alle ramen/deuren gesloten totdat in de avond-vroege ochtend de buiten temperatuur lager is dan de binnentemperatuur, dan de woning doorluchten met koele nachtlucht om het huis af te koelen. Koelste moment van de dag is rond zonsopgang. De badkamer ventileer ik met klapraam in achtergevel, voorheen na het douchen en sinds 8 weken voor-tijdens-na het douchen om zoveel mogelijk koude luchtstroom in de badkamer te krijgen voor mijn koudetraining ( toen het afgelopen weken buiten -5° was met windkracht 4-5 was voor mij de ultieme koude-challange ).

In het voor- en najaar maak ik gebruik van de passieve zonnewarmte op mijn achtergevel ( azumith 175°) om het huis te verwarmen, soms bij een zonnige dag slaat de verwarming overdag niet aan. Om de woning klimaatbestendiger te maken wil ik voor de 1e verdieping een zonwerenddoek vastzetten op de achtergevel onder de goot 5,4 m boven maaiveld en 3,5 m van de achtergevel af aan beide schuttingen op 1,8 m boven maaiveld, zodat de achtergevel niet zo erg opwarmt en ‘s-nacht ik de ramen op 1e verdieping geheel kan openen om te koelen.

Ik ben geen techneut wat CV-ketel betreft, vandaar dat ik de data vermeld heb.

Sinds 2 dagen geleden heb ik mij aangemeld bij een groep energiebespaarders in NL die actuele data verzamelen  van je energieverbruik door een metertje te installeren in de meterkast bij de slimme meter. Want Meten is Weten. Hiervan kunnen zij overzichten maken per huishouden / type woning en getroffen verduurzamingsmaatregelen ter vergelijking met elkaar en de algemene data van andere wetenschappers die hier ook mee bezig zijn. Verder te kijken wat de energievreters zijn, waar je nog meer kan besparen en verduurzamingsmaatregelen kan treffen.

Reputatie 7
Badge +4

wat meet dat metertje dan? Volgens mij moet je meer meten dan electra (aanname) om iets te kunnen zeggen over verduurzaaming.

En in alle verhalen missen we nog een belangrijke variabele die het vergelijken van jaren en maatregelen erg onnauwkeurig kan maken: de graaddagen, ofwel een gewogen waarde voor de buitentemperatuur want warme winters vergelijken qua energieverbruik met koude winters is natuurlijk niet eerlijk. 

Ikzelf heb nu ongeveer 100 meetpunten in mijn energie/klimaat huishouding, ik meet dus alle apparaten die iets met energie doen. De volgende stap is om hier een dashboard van te maken waarmee je inzicht krijgt in energie huishouding en kunt bijsturen waar nodig.

Reputatie 2
Badge +4

@E.B.F. Stroeve 

Wat dat metertje meet is mij nog niet geheel bekend, ik kan op een website zelf inzien wat gemeten wordt. Info wat het inhoud: We gebruiken als basis voor onze metingen een computer ( raspberry pi ) met opensource  met software ( Domotics of P1Mon ). Hierdoor heb je geen terugkerende kosten en blijft de data van jou zelf. Deze meter koppelen we aan de slimme meter zodat we zeer nauwkeurig kunnen meten.

Ik zelf hou diverse dingen zelf bij in zelfgemaakte Exceltabellen zoals: Productie zonnestroom per maand/jaar (vanaf 07.08.2014 in gebruikname huidige PV-installatie); Energie Index woning ( tabbladen woning kenmerken / 25.04.1981 ( opleveringsdatum woning ) / EI bepalen toestandsdatum 01.10.2011 / Verbruik gas - electra ( negatief verbruik is teruglevering zonnestroom ) - water ( vanaf eigendom woning 22.08.1992 ) / meterstanden / jaarnota’s energieleveranciers / investeringen verduurzamen; Onderhoudswerkzaamheden vanaf eigendom; Autokosten per jaar en omgerekend per km.; Werkkosten ZPV TA ( zelfstandige parttime vrijwilliger thuisadministratie ) per jaar voor belastingaangifte IB ( inkomstenbelasting ) enz.

Ik heb geen smart phone, wasdroger, vaatwasser en geen  meetpunten van mij energie/klimaat huishouding. Ik ben niet zo van digitaliseren/online maken van mijn energie/klimaat huishouden. Vandaar dat ik dat ook niet heb.

Mijn enige meetdata is van de slimme meters netbeheerder, watermeter, Envoy Communication Gateway van mijn PV-installatie , provider internet, provider mobieltje (Nokia C2 2008) en km-stand auto.

Reputatie 7
Badge +4

Die P1 meter kan alleen maar meten wat geleverd wordt vanuit de netbeheerder en wat jij teruglevert aan de netbeheerder als je meer opwekt dan zelf verbruikt. Dat is bij mij ook 1 van de metingen maar zegt verder weinig over je totale energieverbruik. Dit is feitelijk de bron voor hetgeen je afrekent met je energieleverancier

Reputatie 5
Badge +3

Beste @André van der Knaap.  - in de topicstart is de berekening van het totale stroomverbruik niet correct doorgevoerd, is tenminste mijn idee.

Opwek 2392 kWh - teruggeleverd 1412 kWh = 980 kWh “bleven in jouw huis”

Het verschil is het eigen verbruik van de zelf opgewekte stroom vóór de meter. Dit wordt dus niet geregistreerd! 980/2392 = 41% eigenverbruik zelf opgewekte stroom, dit is goed want relatief hoog.

Additioneel heeft de energieleverancier nog 132 kWh + 226 kWh dal= 358 kWh geleverd

Volgens de gangbare systematiek heb je dus 980 kWh + 358 kWh = 1338 kWh aan stroom verbruikt.

Dit is voor een 1-persoons huishouden in een rijtjeshuis nog steeds relatief laag.

Met de nu bekende verwarmde 35 m² en jouw zuinige stook/leefpatroon is het lage energieverbruik en m.n. het lage verbruik voor verwarming op eens niet meer zo super zuinig.

226 m³ - 15 m³ (koken) - ca. 30 m³ (warmwater -geschat!)
= ca. 181 m³ voor cv / 35 m²+ 5 m² (badkamer)
= 4,5 m³ gas/m² per stookseizoen? - Dit is omgerekend ca. 44 kWh/m²/jaar - eigenlijk een best aardig resultaat voor jouw rijtjeshuis.
Maar als ik zie dat je door de week 's avonds maar hooguit 4 uur op 18°C verwarmd en de rest van de dag de verwarming, bij 15°C, waarschijnlijk uitstaat relativeert zich dit ook weer.
Mijn gok is dat het “normale verbruik” eerder op ca. 60-75 kWh/m²/jaar uitkomt
en dat kan betekenen dat, als je je hele huis (100 m² - 125m²) op 18°C zou verwarmen (met een nachtverlaging van ca. 3 °C tussen 22 en 6 uur)
een realistischer gasverbruik van, grof geschat!, minimaal 700 m³ - 800 m³ voor verwarming te boek staat.

Op zich is dat natuurlijk nog steeds relatief laag maar niet echt super zuinig voor een “tussenwoning” en volgens mijn inschatting geen label A, ook niet volgens de EI systematiek waard (maar ik ken de getallen von jouw rapport niet)

P.S.:
Je hebt gelijk met: "Meten is weten” - maar even belangrijk is: "Weet wat je meet". Staat zo in mijn meterkast als herinnering.

Reputatie 2
Badge +4

@E.B.F. Stroeve@Darkfiber 

Mijn berekening: stroom levering energieleverancier - ( geproduceerde zonnestroom - teruggeleverde zonnestroom ) = eigen stroomverbruik

358 kWh minus ( - 2.393 kWh minus - 2.027 kWh ) = 723 kWh. ( 2.027 = 1.412+615 )

Mijn badkamer is ook onverwarmd, aldus was ik al langer bezig met een softe koudetraining.

In de periode maart 2008 tot september 2009 ben ik EPA-W inspecteur geweest bij Cycle Systems Projects in Capelle a/d IJssel. Volgens REG en BRL 9501 richtlijnen werkte ik met Epact-W 2.3.2 op laptop van bedrijf om huurwoningen van woningcorporaties de Energie Index te bepalen door invoeren de gegevens van de thermische schil woning ( vloer - gevels - dak ) ( oppervlakte en samenstelling bouwonderdeel ( Rc-waarde )) - type verwarming / warmwatervoorziening / ventilatie - opwekking energie . Ik had een flexplek op kantoor en werkte ook bij klanten ( woningcorporaties ) dus had ik de laptop en werkboeken ed. altijd bij mij. Zodoende heb thuis mijn eigen woning geheel doorgerekend situatie 1981 en ongeveer iedere mogelijke verduurzamingsmaatregel. Zodoende weet ik de EI - energielabel per situatie tot heden.

Dimensie mijn woning volgens NEN 2580: bruto inhoud 338 m3 - bruto vloeroppervlakte 111 m2 

Reputatie 5
Badge +3

@André van der Knaap.   Voutje van mij - ik heb de teruglevering daltarief van 625 kWh over het hoofd gezien. - I stand corrected.

Wat vind je van mijn grove schattingen welke over de verwarming gaan? (met de correcties wat de oppervlakte badkamer en eventueel het gasverbruik voor sww betreft).

Rolt uit de energieindex berekening niet ook het de benodigde verwarmingsenergie in kWh/m² per jaar? - Er is voor zover ik weet recent een wisseling in de standaard voor de bepaling van de EI van gebouwen geweest. Sinds 1 januari 2021 is het niet meer de NEN7120 maar de NTA8800, of dit invloed heeft op de EI en eventuele andere berekeningen weet je waarschijnlijk beter.

Reputatie 2
Badge +4

@Darkfiber 

Ik kan niet inschatten jouw grove schattingen over de verwarming, daar ik niet goed thuis ben in de materie. Ik ben bouwkundige met opleiding LTS timmeren/metselen T-stroom - MTS bouwkunde - aannemersdiploma woningbouw/utiliteitsbouw behaald met avondcursus - 15 jaar ervaring in woningbouw/verbouw op kantoor (hoofdzakelijk)/werkplaats/bouwplaats en 15 jaar utiliteitsbouw - structurele beglazing NL-Europa-Wereldwijd als werkvoorbereider-tekenaar-supervisor ( wereldwijd ) tot 2008.

Ja per 01.01.2021 is de methodiek om een energielabel te bepalen veranderd, evenals het label zelf wat de eigenaar krijgt te zien alsmede de kosten. Maar goed ook, voor een tientje een energielabel woning kan je ook geen degelijke vaststelling label verwachten. Ik heb mij hierin nog niet zo verdiept, daar ik pas na mijn grote renovatie mogelijk gaat aanvragen, samen met een infraroodscan gevels en dak.

@Darkfiber 

Als je in mijn berekening energieverbruik woning het rendement van aardgas verbruikende toestellen meerekend, geldt dit evenzeer voor alle stroomverbruikende apparaten in mijn woning en erbuiten voor/door mij gebruikt.

Ik gebruik een 2e hands Etna Gasfornuis uit 1953 voor koken, van 1992 tot ongeveer 2005 bakte ik ook taarten in de oven, maar sindsdien niet meer in gebruik, daar de thermosstaat of knop instellen oventemperatuur niet goed meer werkt.

Van rendementen elektrische apparaten welke ik in huis heb en gebruikt weet ik nagenoeg niets van.

Ik weet meer van belastingzaken particulieren, thuisadministratie financieel kwetsbare mensen, schuldsanering particulieren, Ziektewet - ARBO-wet - WW-wet - Arbeidsongeschiktsheidwet - Bijstandsuitkeringen - CAO’s / arbeidscontracten / uitzendcontracten / nulurencontracten / oproepcontracten - In gebrekestellingen aan werkgever / leverancier / pensioenfonds / verzekeraar / UWV / gemeente / Overheid enz. Ik ben vrijwilliger thuisadministratie/belastingzaken/formulierenbrigade en was vrijwilliger bij VluchtelingenWerk en Welzijnsorganisatie.

Reputatie 2
Badge +4

PS vanmiddag mijn bestelde boek: Mijn huis energiezuiniger. Hoe pak ik dat aan? editie 2021  van de Consumentenbond per post ontvangen.

Ik gebruik een 2e hands Etna Gasfornuis uit 1953 voor koken, van 1992 tot ongeveer 2005 bakte ik ook taarten in de oven, maar sindsdien niet meer in gebruik, daar de thermosstaat of knop instellen oventemperatuur niet goed meer werkt.

Wordt het dan niet eens tijd om jezelf te verwennen met een nieuwe oven, cq. fornuis of kookplaat?

Reputatie 2
Badge +4

@Harrie LPP 

pagina 3 - 3e reactie van onderen staat:

Eind 2022 wil ik mijn interne renovatie woning afgerond hebben, daar ik al maanden bezig ben met voorbereiden, werkomschrijvingen / planningen maken,  offerteaanvragen vloerbedekking/behang, 3 stuks nieuwe kunststofgevelkozijnen met tripleglas/thermisch geisoleerde nachtventilatieroosters, nieuwe U-vormige keuken met natuurstenen aanrechtblad/wasbak/inductiekookplaat/electrische oven/koelkast/vrieskast/bovenkastjes, naisolatie binnenzijde prefab betonnen wanden beganegrond met akoestische/thermische voorzetwanden, vloerverwarming beganegrond, afwerkvloer over vloerverwarming, houtenvloer op vloerverwarming, tegelwerk ed. Ik ben dit nu zelf aan het regelen.

Reputatie 3
Badge +4

@André van der Knaap.Respect voor hoe (doelgericht) je met je energie (besparing) omgaat. Mij verwarren alle getalletjes en berekeningen. Energieneutraal? Ik weet niet. Ik lever 900 kWh/jaar terug, panelen leveren zo’n 4300 kWh/jaar, verbruik geen gas en verbruik 1100 kg/jaar aan pellets a 31 ct (inkoop 2021). Betreft een hoekhuis. Ik moet nog leren om mijn grootgebruikers aan te zetten bij ‘normaaltarief’. Dan ziet mijn financiële balans er in 2022 nog iets beter uit. Ik ben erg blij dat ik niet meer hoef te rekenen met de huidige gasprijzen.

Reputatie 2
Badge +4

@RonaldD 

Ik heb ook een vastcontract met energieleverancier: 3-jarig voor periode 01.09.2020 tot 01.09.2023. Jaarnota 2021 periode 01.09.2020 tot 01.09.2021 was kostenneutraal, zijnde teruggaaf € 57,-. Zie

Reputatie 5
Badge +3

Beste @André van der Knaap. Tip: Je hoeft niet omslachtig via

en “ pagina 3 - 3e reactie van onderen staat: “ te verwijzen, kan je ook rechtstreeks linken (dit maakt het ook voor anderen wat makkelijker.

- Rechts boven in de bijdrage de link “xx uren/dagen geleden” kopiëren en als link invoegen is mijn methode.

Reputatie 5
Badge +3

Hoe “energieneutraal” is mijn woning? - Als ik de definitie van milieucentraal over de kenmerken toepas is mijn huis nu al met ca. 6 MWh overschot meer dan energieneutraal want mijn duurzame opwek was afgelopen jaar in totaal 14,2 MWh (pv op eigen dak + pv op diverse daken van de gemeente via de lokale energiecoöperatie) bij een verbruik van ca. 8,2 MWh (gas + stroom).

Mijn geconsolideerde rekening voor energie was (geschat) ca. € -300,-
(jaarrekening leverancier - uitkeringen zonnedaken)

Definitie van milieucentraal:

“Kenmerk van een energieneutraal huis is dat de energie die je gebruikt in balans is met de energie die je zelf opwekt. Die balans bereik je zo:

• je houd je energiegebruik zo laag mogelijk, en
  • je wekt de energie die je nodig hebt zelf duurzaam op.

Energie opwekken kun je zelf doen (bijvoorbeeld met zonnepanelen), maar het kan ook op lokaal- of wijkniveau, of samen met je buren.”

Reputatie 2
Badge +4

@Darkfiber 

Ik ben niet zo bekend met forums en de mogelijkheden om verwijzingen te maken, daar ik geen smart phone heb en nu sinds begin november 2021 meer actief ben op dit forum. Bedankt voor je tips. Kan dit ook als ik iets uit een ander forum wil kopieëren/linken? Tevens weet ik niet hoe een Exceltabel met gegevens ( formaat xlsx of pdf of jpg of anders ) kan plakken in mijn topicstarter / reactie? Onvoldoende ervaring mee, evenzo het kiezen van Hashtags of hoe een nieuwe # te maken op andere forum, zodanig dat deze ook een echte # is.

Energieneutraal zijn: op mijn achterdak was plaats voor 9 stuks 255Wp PV-panelen. Hierbij heb ik al rekening gehouden met energietransitie/aardgasloos worden, dus inductie koken / elektrische bakoven, trend is meer elektrische apparaten in huis / in 2014 dacht ik nog dat een elektrische auto met accupakket ( als buffer/back-up en vervoermiddel ) voor mij een oplossing zou kunnen zijn voor meer eigen gebruik overschot aan opgewekte zonnestroom ( helaas is het moment van overschot niet het moment van opladen E-auto en tijdsgerelateerd terugloop opslagcapaciteit / levensduur accupakket) of een huisaccu of laadpaal plaatsen en/of verkoop overschot stroom aan anderen ( buren ) via lokale coorporatie. Met mijn gehele renovatie van mijn woning in 2022 wil ik het overschot aan zonnestroom gebruiken voor om aardgasverbruik te verminderen tot zelf aardgasloos te worden. Afhankelijk hoe ver de techniek/mogelijkheden is/zijn en deze inpasbaar is voor mijn situatie en wat de kosten zijn hiervan ( mogelijk in later stadium uit te voeren ).

Reputatie 5
Badge +3

@André van der Knaap. Ik denk niet dat hier de plek is voor een uitgebreide instructie (en discussie) wat werkt en wat misschien niet. Het handigste is vaak gewoon "trial & error”, dit geeft het snelste een resultaat en je leert er het nog wat van (hopelijk). - Heb je trouwens de menulijst boven het editorvenster bekeken en de diverse opties uitgeprobeerd?

P.S.: Een jpg (screenprint) van een spreadsheet kan je natuurlijk net zo makkelijk plaatsen als een jpg van je dak.

Reputatie 7
Badge +6

Ik zou eerst mijn woning zoveel mogelijk isoleren. Dat is de begane grondvloer de gevels en het dak en als het kan de beglazing. Tot de jaren '70 hadden de meeste woningen nog geen isolatie en enkel glas met de gordijnen open. Daarna tot 1992 waren de spouwmurwn 27cm dik met 5cm isolatie en op het dak 3cm, aan de vloeren deden ze nog niets. Dat kwam overeen met een Rc tot 1,25 m2K/W. Vanaf 1992 werden de spouwmuren 30cm dik met vloer, muur en dak 8cm isolatie. Dat kwam overeen met een Rc van 2,5. 

Voor een nieuwbouwwoning van nu schrijft het bouwbesluit een Rc voor van vloer 3,0, gevel 4,5 en dak 6,0. Dat komt overeen met 10, 14 en 18cm dikke rockwool. Je kan ook PIR isolatie nemen, die heeft de laagste lambda-waarde, dan zou het overeenkomen met 6, 9 en 12cm dikte. PIR is prima brandwerend. Maar bij een woningbrand ontstaat er een temperatuur van 1200°C. PIR brandt bij 520° en rockwool bij 1100°. Aan ieder om een "duurzame" keus te maken.

Een woning met een spouwmuur van 27cm dik heeft een spouw van 7cm met 5 cm isolatie. De Rc is 1,25. Dan kan je hoog en laag springen wat je wil en die ene speciale aannemer erbij halen die de spouwmuur volspuit met eps-foam of piepschuimkorrels. Eps is niets anders dan expanded polystyreen oftewel piepschuim. Dus aan die gevels kan je niet veel méér doen dan dit en wordt de Rc 2,0. Ook al roep je dat je woning héél goed is geïsoleerd. Of je moet binnen geïsoleerde voorzetwanden zetten. Vloer en dak kan je wel isoleren met 10 en 18cm rockwool.

Je gemeente heeft een welstandsnots. Die laat altijd toe dat je pannendak 6 of 8cm omhoog gaat. Even een tekeningetje maken op schaal en van achter je computer een omgevingsvergunning aanvragen, want het is zichtbaar vanaf de straat. Misschien is het bij jouw gemeente vergunningsvrij. Maar voor het dak zou ik een steiger huren voor een maand, dakpannen eraf, overgangsprofiel langs de randen, bij de buren een mooi bloemstuk laten bezorgen met een grote taart en bier en wijn, en dan op het dakbeschot platen leggen van 18cm dikke rockwool en panlatten erop spijkeren met 2,1 of 2,3mm dikke spijkers 55 of 60mm lang. En dan de vrouw de dakpannen laten aanrijken en leggen. (Als je eenmaal toch bezig bent kan je ook gelijk PV (Photo Volt oftwel Licht Spanning) oftewel zonnepanelen leggen).

Op deze manier is het warmteverlies van je woning veel lager en heb je veel minder energie nodig om je woning te verwarmen. Met een 4-6kW verwarmingsapparaat kan je een woning een hele winter warm houden als je continu zou stoken van 8-22uur. Maar als die woning helemaal koud zou zijn dan duurt het met zo'n kachel drie dagen om hem op temperatuur te krijgen.

Uit de warmteverliesberekening met behulp van al die Rc's maal de oppervlakte van de gevel, vloer en dak wordt de ketelcapaciteit berekend. Overdag als het gezin naar school en werk is gaat de thermostaat omlaag, maar om half vier wil je dat het huis weer op temperatuur is als de kinderen thuiskomen. De ketel moet dan bijvoorbeeld binnen een uur de temperatuur van 12 of 15° omhoog brengen naar 18 en 21°. Dan heb je dus een ketel nodig met een groter vermogen, 21 of 28 of 32kW naargelang je woning groot is.

Maar als je huis zo goed mogelijk is geïsoleerd heb je een stuk minder warmteverlies en dus een kleinere ketel nodig. Maar nu met de energietransitie wordt de ketel dus vervangen door verwarmen met warmtepompen en zonnecellen of accu's en domotica erbij. Die kunnen dus ook van kleinere capaciteit zijn en dus goedkoper in aanschaf. Als je huis goed is geïsoleerd heb je gewoon veel minder energie nodig. 

Dus je hele huis volstouwen met de modernste warmtepompen, zonnecellen, accu's en domitica en daardoor een hoger energielabel krijgen, maar zonder de isolatie te adresseren uitgedrukt in centimeters dikte danwel de Rc (dus niet de Rm die op de verpakking staat!), dan vraag ik me af of je dan goed bezig bent. Door het hogere warmteverlies moet je dan apparatuur met veel grotere capaciteit plaatsen dan nodig. Het hele verhaal van de energielabel sinds 2015 is immers dat je eerst je huis zo goed mogelijk extra isoleert en daarna ga je kijken welke apoaratuur daar bij past. Er zijn hier in mijn straat huizen die met een apparaat van 4-6kW vermogen de hele winter het huis op temperatuur houden met rondom vloer, gevel en dak Rc 2,5.

(Het isoleren van ramen gaat meestal door die te vervangen met HR++ beglazing, zomogelijk gasgevuld met Argon gas. Triple glas past meestal niet in bestaande kozijnen).

Reputatie 2
Badge +4

@Jan 

Ja ik heb zelf het traject van woningen/bedrijven beter isoleren meegemaakt door de oliecrisis 1973 met autoloze zondagen en bezine op de bon. Tijdens mijn opleiding in 1974-75 moesten we voor het eerst gevels en daken detaileren met isolatieplaten 2 a 3 cm. Voor nieuwbouw, aanbouw, dakkapel of een ingrijpende renovatie gelden de nieuwbouweisen:  minimale eis Rc-waarde: begane grondvloer = 3,7 m2K/W; gevel = 4,7 m2K/W en dak = 6,3 m2K/W of meer ( bron: boek Mijn huis energiezuiniger? Hoe pak ik dat aan? editie 2021 van de Consumentenbond ). In een woning is het glas in gevelkozijn of gevelbeglazing de slechste R-waarde in constructieonderdeel! R-waarde enkelglas is 0,17 m2K/W; isolatieglas R-waarde: standaard ( 1975 - 1991 )  0,36 m2K/W; HR 0,50-0,59 ; HR+ 0,63-0,77 ; HR++ 0,91 ; HR+++(tripleglas) 1,67-2,50 m2K/W. Dus als de nieuwe/vernieuwde gevelconstructie min. Rc-waarde van 4,7 heeft en het best geisolleerde tripleglas een R-waarde van 2,5 heeft, moet de spouwmuurconstructie gevel dus zoveel hoger zijn, dat als oppervlakte gevelkozijn/gevelbeglazing x 1,67 of 2,5 + oppervlakte spouwmuur x Rc-waarde spouwmuur = gehele geveloppervlakte x 4,7 m2K/W. De spouwmuur moet de lagere Rc-waarde gevelglas compenseren door zelf een hogere Rc-waarde te hebben dan 4,7m2K/W.

Ik zou eerst mijn woning zoveel mogelijk isoleren.

Maar als je huis zo goed mogelijk is geïsoleerd heb je een stuk minder warmteverlies en dus een kleinere ketel nodig. Maar nu met de energietransitie wordt de ketel dus vervangen door verwarmen met warmtepompen en zonnecellen of accu's en domotica erbij. Die kunnen dus ook van kleinere capaciteit zijn en dus goedkoper in aanschaf. Als je huis goed is geïsoleerd heb je gewoon veel minder energie nodig. Dus je hele huis volstouwen met de modernste warmtepompen, zonnecellen, accu's en domitica en daardoor een hoger energielabel krijgen, maar zonder de isolatie te adresseren uitgedrukt in centimeters dikte danwel de Rc (dus niet de Rm die op de verpakking staat!), dan vraag ik me af of je dan goed bezig bent. Door het hogere warmteverlies moet je dan apparatuur met veel grotere capaciteit plaatsen dan nodig.

Het probleem van heel veel mensen is imho dat niet alle mogelijkheden zich in de juiste volgorde aandienen. Gemeentes dralen met plannen, buren werken niet mee, de kozijnen zijn nog zo goed als nieuw, de mogelijkheden om een buitenunit te plaatsen zijn problematisch en nog meer van dat. Ook zijn veel huizen tamelijk klein al het aankomt op mogelijkheden voor het plaatsen van apparatuur, het doortrekken van leidingen en helemaal ventilatiekanalen. Er gaan nog veel mensen achter komen dat hun huis heel moeilijk gasloos dan wel duurzaam te maken is.

Reageer