Consumentenbond.nl

Hoe goed werken jouw zonnepanelen?

• Oud-medewerker
  • 233 reacties

Heb je zonnepanelen op je dak liggen? Dan wil je natuurlijk ook dat ze goed werken. Als je een mechanische meter hebt dan is het leuk om die te zien teruglopen als de zon schijnt. Maar leveren je panelen de hoeveelheid stroom die ze moeten leveren?

(een vuistregel is: het aantal Watt-piek van je panelen vermenigvuldigen met 0,9 levert (als je panelen schaduwvrij liggen) het aantal kWh dat ze per jaar produceren)

Maar er is nu ook nog een andere mogelijkheid: in het kader van de Solar Days organiseert de Organisatie voor Duurzame Energie nu de actie Tel de zon. Via deze actie kun je één week bijhouden wat de opbrengst van je systeem is, en kun je je ervaringen met aankoop en gebruik van het systeem delen. Na de telweek krijg je te horen hoe je installatie functioneert. Inschrijven kan eenvoudig via de website.

Verder willen we je uitnodigen om je ervaringen ook hier in dit community-topic te melden.

50 reacties

Voor hoe lang koop en installeer je ze? Toch niet maar voor enkele jaren? Beloofd wordt toch dat ze heel veel jaren meegaan? Dus die eerste jaren werken ze wel. Maar gaandeweg.... Fijn dat u er nu al 2 jaar tevreden over bent. Ik hoop van harte voor u dat het al die jaren zo blijft. Ze goed in de gaten blijven houden en ze goed blijven onderhouden zal daarbij kunnen helpen.
@Klarenbeek: ja hoor, het zoveelste indianenverhaal. Dank u voor het compliment.
Wat ik verneem, is dat ze in het begin wel goed werken, maar dat er gaandeweg panelen stuk gaan, zonder dat je dat meteen ziet. Ook is het moeilijk waar te nemen in je opbrengst, want het weer is steeds anders. Regelmatige controle op volledige werking per paneel is dus noodzakelijk.
Jammer dat ik nu pas (10 juni) dit bericht zie. Ben dus te laat. Wanneer is de volgende ronde?
Lijkt idd te weinig, kun je al je panelen"apart" bekijken ?
0,9 keer WP zou ongeveer je opbrengst moeten zijn lees ik, is dat ongeacht de richting waarin ze geplaatsts zijn,in mijn geval vnl. op het oosten ?
Wat kan je omvormer aan?, Ik moest kiezen, paneeltje meer dan zwaardere omvormer.Heb ik niet gedaan Heb een 3975 wp systeem vnl op het oosten, dus ongeveer 0,8 rendement ,net geleerd, met mooi weer haal ik wel 3,6 kwh.
Tot nu toe uitstekend,conform de voorspelling van de leverancier,en meer zelfs, heb sinds 1 mei panelen en al meer dan 1600 kilowatt opgewekt.
Betreft : zonnepnelen en het recht op schaduwvrijheid op eigen perceel.

Al bij twee firma's advies gevraagd om zonnepanelen op het platte dak van mijn bungalow te plaatsen.Kreeg van beide negatief advies.Teveel en te hoge bomen op eigen perceel en dat van de buren.

Nu spelen er twee problemen:

De situatie:

Al 9 hoge grove dennen op zuidzijde voor bungalow op eigen perceel verwijderd met kapvergunning van gemeente. Op zuidzuidwest zijde moest nog een groepje van 6 ca 15 mtr hoge dennen blijven staan uit milieu-overwegingen,gebied van late namiddagzon.Op morgen-en voormiddagzon gebied mocht een rij van van erg hoge eiken deels op erfscheiding van mijn perceel en deels op dat van mijn buren ook niet gerooid worden. Op het perceel van mijn buren staan naast mijn inrit ook nog een groepje erg hoge eiken die deels de zon in de late voormiddag en de vroege namiddag afschermen. Dus alleen felle zon tussen ca 15 en 18 uur. Kijk op google maps postcode [gegevens verwijderd i.v.m. privacywetgeving; plaats geen privÉgegevens op openbare platforms als dit. De beheerders]

Vraag 1:

Mag de gemeente mij verhinderen gebruik te maken van het essentieel menselijk recht op zonneschijn,door het weigeren van kapvergunningen?

Die bomen rooien kost erg veel geld,maar onderhouden ook en geven veel overlast vanwege bladeren en een veel te vochtige omgeving (mosgroei).Aan wegzijde moesten al 3 x dikke afgewaaide takken afgevoerd worden. Die bomen zijn allemaal veel te hoog voor de omgeving en te oud (ca .50 jr). Als de gemeente milieu-eisen stelt,waarom zorgen die dan niet voor het onderhoud ervan??

Vraag 2

Kan ik dat recht op zonneschijn opeisen?

a: van de gemeente

b: van mijn buren

Vraag 3

Met welke regels heeft de overheid in de stimuleringsregelingen voor alternatieve energie opwekking en benutting hierin voorzien zodat elke particulier gelijke rechten op gebruik van zonneschijn kan opeisen.?

Alvast hartelijk dank voor reacties.

Bert Maas
Wij hebben in een ver verleden, tenminste 10 jaar geleden gebruik gemaakt van een potje van de regering om zonnepanelen te plaatsen. Dat potje heeft er voor gezorgd dat we 4 panelen op het dak kregen. Uiteindelijk helemaal gratis. Ik lever ongeveer 30 KwH per jaar terug aan het net en de top productie ligt op een prachtige zonnige dag in de zomer op circa 480 watt nonstop. Dat lijkt erg weinig voor de ingewijden, maar vergeet niet dat dit de eerste zonnepalen waren die toen te krijgen waren en veel minder efficient produceerden dan nu. Maar in die tien jaar heb ik toch een jaar gratis stroom opgewekt (Nu circa 4800 KwH). In al die jaren zijn de opbrengsten van de panelen niet veranderd. Ik heb ze in die tijd ÉÉnmaal schoongemaakt en daarna nooit meer. Het wattage blijft dus gelijk. Er is nooit iets kapot gegaan en alles werkt nog prima.
Een heel goede indruk van de prestatie van je eigen PV-systeem kun je krijgen als je de gegevens uploadt naar een site als http://www.pvoutput.org/

Hierop kun je systemen zoeken en selekteren die vergelijkbaar zijn met dat van jou (bv. kwa lokatie, orientatie, hellingshoek, vermogen etc.) en de resultaten in een grafiekje weergeven, zie bv. die van mij i.v.m. een dorpsgenoot.

Wij hebben de eerste panelen geplaatst in april 2009. Ons dak ligt honderd procent op het zuiden.Ik heb gemerkt dat de opbrengst zo'n 10% hoger is dan verwacht. Dat lig ook voor de hand want de fabrikant geeft 20 jaar garantie. Op die manier hebben ze een marge voor het geval dat de opbrengst afneemt door veroudering.

Dat zonnepanelen kapot gaan heb ik nooit gehoord. Als technicus, met enige kennis zaken, verwacht ik eerder dat de omvormer de zwakste schakel is.

Wij produceren meer dan dat we verbruiken. Voor die extra kWh's krijgen we van het energiebedrijf dezelfde prijs als die we betalen, zelfs incl. BTW.

Overigens, er bestaat een vereniging van zonneproducenten. Misschien zou je daar eens kunnen vragen of defecte panelen werkelijk voorkomen.
Sinds een half jaar hebben we 14 panelen op ons dak.

Via de site van de fabrakant van de omvormer kun je elke dag de opbrengst bekijken op internet, en de productie is op de slimme meter ook te volgen.Elke maand is te zien dat de productie omhoog gaat omdat er meer zonuren zijn geweest. Helaas is de energieleverancier nog niet zo ver dat via hun site ook te zien is wat je actuele levering is. Wie weet komt dat nog in de toekomst want dan pas kun je zeker zijn dat alle gevens kloppen, zij zorgen uiteindelijk immers voor je afrekening. De omvormer maakt vrijwel geen geluid dus je merkt in huis niets van het produceren van energie.

Al met al, tot nu een prima keuze gemaakt.
In reactie op:

Wat kan je omvormer aan?, Ik moest kiezen, paneeltje meer dan zwaardere omvormer.Heb ik niet gedaan Heb een 3975 wp systeem vnl op het oosten, dus ongeveer 0,8 rendement ,net geleerd, met mooi weer haal ik wel 3,6 kwh.

Omvormer is een Stecagrid 3010, die kan 3070 watt aan, heb ik net opgezocht. Mijn maximaal haalbare opbrengst is 3240. Reken op rendement van 90 procent (panelen op zuiden, geen enkele schaduw) , dan kom je op 2915 watt maximaal uit. Dat is nog altijd 400 watt mee dan ik maximaal 'geklokt' heb. Vraag me af waar die 400 watt is gebleven...
Niet dat ik weet. Ik ga mijn leverancier er eens op aanspreken.

In reactie op:

OK, dan ga ik mijn leverancier er inderdaad eens op aanspreken, aanleiding genoeg, zo te lezen.

In reactie op:

Niet dat ik weet. Ik ga mijn leverancier er eens op aanspreken.

In reactie op:

Door R Banierink
Hellingshoek weet ik een-twee-drie niet maar volgens mij is het dak niet echt afwijkend.

In reactie op:

Kan de hellingshoek nog een rol spelen @Banierink? Het verschil lijkt me zelfs daarvoor wel te groot trouwens. Ik haalde met mij 14 panelen van elk 265 in het begin zelfs meer dan de theoretische 3710 op heldere koele dagen in mei. Lig ook erg mooi op zzo met hellingshoek van 34 graden.

Heb nu sinds een maand zonnepanelen. Even vraagje voor de duidelijkheid: mijn systeem is goed voor 3240 wattpiek. Mijn omvormer geeft (op heldere, redelijk frisse dag met volop zon) maximaal een productie van pakweg 2520watt aan. Betekent dit dat het systeem niet aan de 3200 komt of vergelijk ik nu verschillende grootheden??
Badge
Sinds bijna twee jaar hebben we 16 panelen op het dak en tot grote tevredenheid. Niets te merken van terugloop, wel moeten we ze op termijn misschien een keer (laten) schoonmaken.

De opbrengst is hoger dan ons verbruik, dus we halen meer dan de 90% waarop we ons gericht hadden. Behalve financieel voordelig is het vooral leuk om zonnepanelen te hebben.

De wereld van onze kinderen en kleinkinderen blijft bovendien een heel klein beetje schoner achter. Als iedereen nou zonnepanelen had...
Badge
Voor hoe lang we de zonnepanelen hebben? We zijn er niet zo mee bezig, maar weten wat de verwachte levensduur van de omvormer is.

En de rest? Er komen ongetwijfeld vernieuwde en nog betere versies, hopelijk ook met de mogelijkheid van opslag. Mogelijk stappen we dan opnieuw in, als we tijd van leven hebben.

De eerste milieuwinst hebben we behaald en behalen we dagelijks opnieuw, de investering is veel beter verantwoord dan de aanschaf van bijvoorbeeld een auto.
Badge
In reactie op:

Wat ik verneem, is dat ze in het begin wel goed werken, maar dat er gaandeweg panelen stuk gaan, zonder dat je dat meteen ziet. Ook is het moeilijk waar te nemen in je opbrengst, want het weer is steeds anders. Regelmatige controle op volledige werking per paneel is dus noodzakelijk.

Niets van te merken. Het zoveelste indianenverhaal?
Reputatie 3
Badge +4
Ik heb mijn 15 panelen nu ruim drie jaar liggen en ze hebben elk jaar meer opgeleverd, vooral door de extra zon. Ik volg de opbrengst met het programma pvdiary, dit werkt voor zover ik weet alleen met SMA omvormers. De grafieken geven een schat aan informatie en ik heb in de loop van de tijd heel wat geleerd hoe en wanneer de panelen maximaal leveren. Een blauwe lucht staat lang niet altijd garant voor een piek opbrengst, luchtvochtigheid, stof in de lucht, temperatuur enz spelen een grote rol. Gekgenoeg wordt de opbrengst niet of nauwelijks beinvloed als er een dikke laag saharazand op ligt.

Wie het interesant vindt kan de grafieken hier bekijken: www.tinyurl.com/pv-diary Elk dag van elke maand in elk jaar is afzonderlijk te kiezen. De rode lijn heeft de te verwachten opbrengst bij een strakblauwe lucht en bij de gemiddelde temperatuur over de afgelopen jaren van die dag. Als het warmer of kouder is zie dan ook flinke verschillen t.o.v. die lijn. Deuken in de grafiek (vooral bij een heldere dag als vandaag 11 juni goed te zien) worden door schaduw veroorzaakt en dat was heel anders dan wat ik verwacht had. Maar dankzij die grafieken weet ik nu ook wat ik er tegen kan doen.
Naar aanleiding van die ontzettend warme dagen twee weken geleden ben ik gaan lezen over de drop-off van vermogen bij warmte en dat ligt op ongeveer 1.1% per graad celsius dat het paneel warmer wordt dan 42 graden. Op basis van de piek output had ik berekend dat de panelen ongeveer 77 graden waren��. In plaats van 3300 in het voorjaar produceerde het systeem nu rond de 2500 watt
Kan de hellingshoek nog een rol spelen @Banierink? Het verschil lijkt me zelfs daarvoor wel te groot trouwens. Ik haalde met mij 14 panelen van elk 265 in het begin zelfs meer dan de theoretische 3710 op heldere koele dagen in mei. Lig ook erg mooi op zzo met hellingshoek van 34 graden.
Ik heb vorig jaar ook meegedaan. Misschien doen ze het volgend jaar weer?

Reageer