Consumentenbond.nl
Beantwoord

Hoe herken ik een nieuwe, traditionele gasmeter?

• 17 oktober 2019
  • 35 reacties
  • 727 Bekeken

Morgen wordt bij mij een nieuwe gasmeter geplaatst. Zogenaamd omdat de oude traditionele gasmeter technisch niet meer in orde zou zijn. Op uitdrukkelijk verzoek wordt deze vervangen door een nieuwe traditionele gasmeter. Mijn vraag is: hoe kan ik deze herkennen? Ik heb zo weinig vertrouwen in de providers dat ik ze er voor aanzien gewoon een slimme meter te plaatsten met de opmerking “ja meneer, dit is echt een traditionele”. Liever constateer ik dat met m’n eigen ogen. Iemand een idee waar ik het aan kan zien?

icon

Beste antwoord door AllHumanKind 18 oktober 2019, 11:50

Geplaatst! En het is een gewone ouderwetse niet digitale geworden:

Dit is de oude:

De monteur was zo vriendelijk ook de digitale maar traditionele (geen uitlezing op afstand) te laten zien. Die bestaan dus echt!!!

3 fase:

1 fase:

Kortom: ik ben weer helemaal op de hoogte! Super vriendelijke monteur die helemaal niet van plan was sneaky toch een slimme meter te plaatsen. Mijn vertrouwen in de mensheid is echt gestegen hierdoor! :-)         (iets)

Jullie allemaal bedankt voor het meedenken!!

Bekijk origineel

35 reacties

De nieuwe zal wel een digitale zijn!

Mag ik vragen wat uw gevraagde “traditionele” gasmeter precies wel moet hebben of niet mag hebben? Dan kunt u ook gericht vragen of a erop zit en b inderdaad ontbreekt.

Overigens als uw serie oude meters afgekeurd is heeft u helemaal geen keuze en krijgt u verplicht een nieuwe meter, dat is niet instemmingsplichtig.

Reputatie 7
Badge +6

Bij mij is een slimme meter geplaatst door mijn elektriciteit leverancier. Dat apparaatje maakt via het stroomnet telefonisch contact met de server om de meterstand door te geven. Op dat apparaatje zit een aansluiting voor een Huisbaasje en een aansluiting voor de slimme gasmeter. Mijn slimme gasmeter moet nog komen.

Als u zegt dat uw nieuwe gasmeter digitaal is, dan moet die wel ergens stroom van krijgen tenzij hij op batterijen werkt. Die stroom komt dan van de slimme meter van de elektriciteit via een kabeltje. De gasmeter heeft dan wel zijn eigen slimme meter maar de stroom krijgt hij van die van de elektriciteit en via die geeft hij ook de meterstand door naar de server van het gasbedrijf. De slimme gasmeter kan je dus herkennen aan dat kabeltje want anders is er geen verbinding met de server mogelijk. Een gewone gasmeter heeft dat kabeltje niet maar een analoge meter, een draaikraan en een toevoer en afvoer gasbuis.

De Consumentenbond heeft hierover gepubliceerd, ik kan het alleen zo snel niet vinden. Als u erop Googelt komt u het wel tegen. U heeft het recht om de slimme meter te weigeren en ik denk ook dat het verboden is de slimme meter te plaatsen met de smoes dat de oude meter versleten is. Het moet namelijk duidelijk zijn zonder enige twijfel. Een gewone vervanging van een niet-slimme meter mag natuurlijk altijd zoals A. Deen hierboven zegt.

A.Deen: Ja inderdaad geen ontkomen aan. Wat ik wil vermijden is het automatisch kunnen uitlezen op afstand. Dus functioneel gewoon hetzelfde als de bestaande draaischijf. Digitaal is geen probleem, op afstand uitlezen wel. Ik wil graag weten hoe ik dat zelf kan constateren.

Reputatie 7
Badge +6

Bij mijn elektrische slimme meter - en ik denk dat het bij de gas slimme meter ook zo is - is het zo dat je wel de slimme meter kan plaatsen maar dat je geen toestemming geeft voor het op afstand uitlezen van je meterstand. Dan wordt er geen verbinding gemaakt en de Consumentenbond zei zelf in haar publicatie dat je de maatschappij daarin dan maar op haar blauwe ogen moet geloven. Ik weet anders ook niet waar de digitale teller op de gasmeter zijn stroom vandaan moet halen, dus het kabeltje zit er wel. 

Ons was medegedeeld door de elektriciteitsboer dat het plaatsen gratis was en dat we het mochten weigeren, maar als we het dan in de toekomst toch wel wilden, bijvoorbeeld bij de verkoop van ons huis, dat er dan plaatsingskosten worden gerekend. 

Mmmm. Ik vind een traditionele meter toch echt wat anders dan een slimme meter waarvan de, niet door mij vertrouwde, monteur/provider belooft het alleen 1x per jaar uit te lezen. Dat is wat mij betreft een andere optie. Ik denk dat ik de monteur morgen maar de deur wijs als hij/zij mij niet kan overtuigen dat het echt een ander, niet verbonden, apparaat is.

Ik denk dat ze ondertussen alleen nog maar “slimme” meters hebben die op afstand uitgelezen kunnen worden maar dat ze u zullen vertellen dat ze dat op uw verzoek uit zullen zetten en dat u ze op hun blauwe ogen zult moeten geloven. Overigens verwacht ik dat als u ze de deur wijst u in tweede termijn alsnog verplicht een nieuwe meter krijgt maar dat u de installatiekosten dan mag betalen.

Ik kan het niet anders lezen dan dat er twee soorten zijn: slim en traditioneel. Ik wil de traditionele! (dit uit de brief die ik vanochtend heb gekregen)

Reputatie 3
Badge +5

De Consumentenbond heeft hierover gepubliceerd, ik kan het alleen zo snel niet vinden. Als u erop Googelt komt u het wel tegen. U heeft het recht om de slimme meter te weigeren en ik denk ook dat het verboden is de slimme meter te plaatsen met de smoes dat de oude meter versleten is. Het moet namelijk duidelijk zijn zonder enige twijfel. Een gewone vervanging van een niet-slimme meter mag natuurlijk altijd zoals A. Deen hierboven zegt.

Dit klopt inderdaad, een slimme meter mag geweigerd worden. In dit artikel lees je er meer over (zie punt 10 over weigeren van een slimme meter).

@AllHumanKind Houd je ons op de hoogte wat er morgen geplaatst wordt? Ik ben benieuwd!

Ja zal ik doen! (jaja vaak wordt ziets beloofd en dan toch niet gedaan. Maar ik ben het echt van plan! Echt!)

Leest u vooral de Wiki pagina eens: https://nl.wikipedia.org/wiki/Slimme_meter.

of de overheid op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/slimme-meter-weigeren

En legt u mij dan uit of een slimme meter met uitgeschakelde communicatie aan de volgende definitie voldoet:

Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uit te lezen is.

By the way, weet u nu hoe u een slimme meter herkent?

Reputatie 4
Badge +4

De beste methode om dit te herkennen is de specificaties te lezen.
Vraag om het boekje van de meter of zoek het op in Google aan de hand van het type nummer.

@Jan 
De stroom voor de slimme meter komt van een dynamo die aangedreven is door de gas stroming.
Slimpie is dus draadloos.

A.Deen: Die vraag is gemakkelijk:

1. Een slimme meter met uitgeschakelde communicatie is volgens de bewering zelf een slimme meter.
  2. De meter die mij in het vooruitzicht gesteld werd is: ”geen slimme meter...”.

=> dus hij voldoet niet aan de definitie. (een slimme meter is echt altijd ongelijk aan een “geen slimme meter”). Maar misschien denkt de monteur er morgen anders over :-|

Wortelstamper: goed punt. Dat ga ik morgen doen. Geen monteurdiscussie maar de handleiding er op naslaan!

Reputatie 6
Badge +5

Van de slimme meter begreep ik ooit, dat die via internet werkt. Dat staat bij mij alleen aan als ik de pc gebruik en om die reden wilde ik zo'n meter niet. Maar als, zoals@Jan vermeldt, zo'n meter via het elektriciteitsnet zelfstandig telefonisch contact met de leverancier maakt zou ik er geen bezwaar tegen hebben. Ik heb last van tinnitus en om die reden enige tijd alle stroomvoorziening in de meterkast 's nacht uitgeschakeld, wat inderdaad - tijdelijk - enig soelaas kan bieden. Wellicht kunt u iets dergelijks aanvoeren. Bij de vervanging van mijn (niet slimme) elektriciteitsmeter een jaar geleden bleek overigens,  dat de leverancier toch kan constateren dat de meter is aangesloten en goed functioneert. Ongeacht wat je zelf voor maatregelen in je meterkast treft. . 

Reputatie 6
Badge +4

beide aannames kloppen niet. 

een slimme meter heeft een eigen mobiele sim en maakt zelf verbinding met de energieleverancier, heeft niks met stroomnetten of internet te maken.

durf ik de vraag te stellen wat de weerstand is tegen een slimme meter? slim of dom, je meterstanden komen uiteindelijk bij je leverancier

Reputatie 7
Badge +6

@E.B.F. Stroeve Over hoe de slimme meter contact maakt met de server van de leverancier vond ik dit op wikipedia:

"Gangbare technieken voor communicatie tussen de woning en de netbeheerder zijn GPRS (Mobiele telefonie netwerken), UMTS (Universal Mobile Telecommunications System) en PLC (Power Line Carrier)."

Bij mij is het dus via het electricieitsnet, maar zoals jij zegt via een mobiel nummer kan ook.

In elk geval is het aflezen van de meterstanden heel erg onhandig en vervelend bij die slimme meter.

Voorheen was dat geen enkel probleem.

Geplaatst! En het is een gewone ouderwetse niet digitale geworden:

Dit is de oude:

De monteur was zo vriendelijk ook de digitale maar traditionele (geen uitlezing op afstand) te laten zien. Die bestaan dus echt!!!

3 fase:

1 fase:

Kortom: ik ben weer helemaal op de hoogte! Super vriendelijke monteur die helemaal niet van plan was sneaky toch een slimme meter te plaatsen. Mijn vertrouwen in de mensheid is echt gestegen hierdoor! :-)         (iets)

Jullie allemaal bedankt voor het meedenken!!

E.B.F. Stroeve: Waarom tegen slimme meters? Ja inderdaad de meterstanden komen uiteindelijk bij de provider terecht. Het gaat weer om BIG BROTHER: een provider die technisch zo vaak hij wil je meterstand kan aflezen kan heel precies de huissituatie bepalen: is er iemand thuis? hoeveel personen? hoe laat gaat gaat men slapen? -staat men op? etc. etc. Allemaal privacy gevoelige informatie. Denk je niet dat de politie dat wil weten? Denk even aan die milieucamera’s in Amsterdam die door de politie worden gebruikt om auto’s van zware jongens te volgen (deze week in het nieuws). Nou diezelfde politie maakt zeker al gebruik van slimme-meter data met een lijst van verdachte adressen. We krijgen nog heel erg spijt van de BIG BROTHER infrastructuur die we stap voor stap aan het introduceren zijn...

@AllHumanKind Netjes hoor, ik heb verhalen gelezen van mensen die aan het procederen zijn omdat ze daar een slimme meter met een uitgeschakelde communicatie willen plaatsen maar het is natuurlijk de verantwoordelijkheid van het lokale infrabedrijf en die lossen het blijkbaar verschillend op.

Reputatie 4
Badge +4

Heb je ook een nieuwe elektriciteitsmeter gekregen?

Reputatie 6
Badge +4

als een leverancier de gegevens misbruikt voor andere doeleinden is ie in overtreding en krijgt ie een boete. dat risico nemen ze niet. 

het voordeel zou kunnen zijn dat je veel nauwkeuriger je verbruik inzichtelijk hebt en kunt besparen

Reputatie 4
Badge +4

Ik snap het gevoel wel, heb het zelf ook overwogen.
Nu al weer 4 jaar zelf een slimme meter.
Ik was ver daarvoor ook kort beroepsmatig betrokken bij de aller eerste slimme meters.

Ik kon toen ook kiezen tussen een paar merken kwh meters.
Ik vond het domme alternatief voor de kwh meter een slechte keuze op dat moment.
Mijn gevoel was goed, omdat dat type inmiddels ook weer vervangen is bij alle klanten.

Reputatie 1
Badge

Als een slimme meter bij u geplaatst wordt, leest de netbeheerder de meter standaard twaalf keer per jaar uit om uw meterstanden op te halen en door te sturen aan uw energieleverancier. Dit kunt u uitzetten en indien u dat wilt later ook weer aanzetten. Neem hierover contact met uw netbeheerder.

Reageer