Consumentenbond.nl
Beantwoord

Hoe herken ik een nieuwe, traditionele gasmeter?

• 17 oktober 2019
  • 35 reacties
  • 727 Bekeken

Toon eerste bericht

35 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Als aanvulling op @Hans_Rocio 
Ik kan op mijn meter zien, op welke datum ze het uitgelezen hebben.

Reputatie 6
Badge +5

beide aannames kloppen niet. 

een slimme meter heeft een eigen mobiele sim en maakt zelf verbinding met de energieleverancier, heeft niks met stroomnetten of internet te maken.

durf ik de vraag te stellen wat de weerstand is tegen een slimme meter? slim of dom, je meterstanden komen uiteindelijk bij je leverancier

Mijn aannames zijn gebaseerd op wat ik eerder en nu op dit forum hierover gelezen heb. Het is te technisch dus als het niet klopt zal dat wel kloppen. Dat uitlezen op afstand zal me een zorg zijn, maar als dat met een draadloze telefonische verbinding gaat krijg je dus een zender in je meterkast en alles wat zendt in huis wil ik vermijden.

Technici vinden dit ongetwijfeld baarlijke nonsens want zenders staan tegenwoordig overal, maar daaraan wijt ik nou juist de tinnitus waarvan ik sinds twee jaar last heb.. Een medische verklaring voor dit (toenemende) verschijnsel is er niet en onderzoek ontbreekt tot nu toe. In HP/De Tijd las ik dat er, naar Nederlands gebruik, inmiddels wel een instantie is die zich met de mogelijke gevolgen van draadloze telefonie bezighoudt. Volgens de directrice daarvan bestaat een vermoeden van mogelijke invloed van draadloze telefonie op het ontstaan van bepaalde soorten hersentumoren. Iets wat ik al veel eerder las in een Oostenrijkse publicatie. In Nederland zal daar pas in 2023 meer nieuws over komen.

Hoe pathetisch, onwetend, nutteloos en belachelijk mijn streven naar het buiten de deur houden van zenders ook mag zijn, ik houd er voorlopig aan vast. Mijn oproep op dit forum voor mogelijk te treffen bouwbiologische maatregelen terzake bleef tot nu toe zonder resultaat. Misschien heeft iemand nog suggesties?

Reputatie 4
Badge +4

...

dus een zender in je meterkast en alles wat zendt in huis wil ik vermijden.

Sterker nog, in de kwh meter zitten 2 zenders.
De ene is een m2m gsm en de andere een soort wifi die communiceert met de gasmeter als die iets verder weg zit.

Helemaal zonder straling is best lastig.
Mijn buur had vroeger de wifi net naast mijn keuken, waardoor de tl-buis boven de wasbak zwak bleef branden. Vond het wel een grappig effect.

Reputatie 6
Badge +5

@Wortelstamper Dank voor uw interessante info waaraan ik ontleen, dat de wifi  voor de gasmeter bij mij ontbreekt omdat hier geen gas is. Ik weet, dat de wifi van mijn buren ook van mijn huis gebruik maakt en dat stralingsvrij in huis wel mogelijk moet zijn maar je dan een gevangene in je eigen huis wordt.

Het was TS @AllHumanKind , meen ik, ook niet hierom maar om privacy te doen. Ik acht alleen de mogelijkheid, dat iemand bij je energieleverancier je gegevens in de gaten houdt om b.v. een geschikt tijdstip voor inbraak te bepalen. veel onwaarschijnlijker dan mogelijke gezondheidsrisico's waarover, althans hier, nauwelijks iets in de openbaarheid komt. 

@Lisa Boele beide scenario's zijn erg onwaarschijnlijk maar de (on)waarschijnlijkheid is nooit een factor bij angsten.

Reputatie 6
Badge +5

@A. Deen Het gaat niet om angst maar om, wat mij betreft, de constatering dat ik b.v. in het OV omringd door smartphonegebruikers in een diffuse toestand raak terwijl ik in het maatschappelijk verkeer liever alert blijf en het verschil tussen die twee heel goed ken. En b.v. ook om de constatering, dat het bij een grote stroomstoring tegenwoordig niet meer stil wordt omdat de zendmasten voor mobile telefonie als enige nog in bedrijf blijven. Of er een gezondheidsrisico is valt inderdaad nog te bezien. Maar voorlopig blijft het daar ook bij: het valt nog te bezien.

Een simpele dubbelblind proef kunt u zelf makkelijk organiseren in een hutje op de hei en een mobiele telefoon. Doekje ertussen en iedere minuut gooit uw helper een dobbelsteen en de wifi gaat aan of uit en na 30 sec noteert u of u wifi voelt of niet. Na een halfuur aantekeningen optellen en corrigeren voor de 50% kans dat u het sowieso goed hebt en u weet of het verschijnsel fysiek of spychisch is.

Reputatie 4
Badge +4

dat het bij een grote stroomstoring tegenwoordig niet meer stil wordt omdat de zendmasten voor mobile telefonie als enige nog in bedrijf blijven.

Nou, mooi niet.
In ons klungelland vallen de gsm zendmasten ook na een uurtje stroomstoring uit.

Reputatie 6
Badge +5

@A. Deen Een vergelijking zou m.i. moeten gaan tussen een plek met zenderbereik en een zonder. Voor zover mij bekend is dat laatste in Nederland niet meer te vinden. 

@A. Deen Een vergelijking zou m.i. moeten gaan tussen een plek met zenderbereik en een zonder. Voor zover mij bekend is dat laatste in Nederland niet meer te vinden. 

Daar was het hutje op de hei voor maar uiteindelijk moet je wel binnenhet bereik van een mast gaan zitten anders doet de telefoon ook niet veel. Echter de telefoon zit op een meter en de mast op kilometers en de invloed van de mast mag in eerste orde verwaarloosd worden. Als u  het aan en uit zijn van de telefoon kan waarnemen mag u zeker uitnodigingen voor nauwkeuriger testen tegemoet zien want dan bent u een fysisch wonder.

Reageer