Consumentenbond.nl

Hoe hou jij je energierekening laag?

Reputatie 3
Badge +4
Hoewel je als consument weinig kunt doen aan de verhoogde energiebelasting voor kleinverbruikers, zijn er wel andere manieren om zelf je rekening zo laag mogelijk te houden. Zelfs als je thuis niet de nieuwste HR-ketel of een dak vol zonnepanelen hebt.
We hebben wat handigheidjes voor je bij elkaar gezet, zoals het gebruik van tochtstrips, led-lampen💡 of een besparende douchekop 🚿 .
Hoe hou jij je energierekening laag? Deel het hier!

7 Reacties

Reputatie 1
Badge +1
Ik let er niet op. Vastrecht en milieaubelastingen zijn zo hoog dat je variabele gebruik nauwelijks verschil maakt volgens mij.
Reputatie 2
Badge +2

Ik let er niet op. Vastrecht en milieaubelastingen zijn zo hoog dat je variabele gebruik nauwelijks verschil maakt volgens mij.

belasting is toch ook per kWh??

een paar bespaartips waar ik zelf tegen aan liep:
  • de mechanische ventilator en z'n ouderdom en staat van 'schoonheid', bij mij 15 jaar oud, nooit schoongemaakt. Nieuwe gekocht en de helft goedkoper in verbruik. En hij draait 7*24 uur.
  • moderne Receivers (Audio/Video variant) hebben vaak de mogelijkheid tot meerdere zones. Als je extra zones niet gebruikt maar de receiver staat wel aan voor die zone (kun je afzonderlijk uit/aan zetten) dan vreet ie stroom, ook 7*24uur.
  • kinderen.... hebben de neiging om de computer 7*24uur aan te laten staan. Herhaaldelijk vermanend toespreken helpt. Op kamers nog meer 😉
Reputatie 5
Badge +3
Volgens recente berichten is dagelijks douchen slecht voor de huid en ook helemaal niet nodig , tenzij we natuurlijk door bepaalde bezigheden vuil of zweterig zijn geworden. Daar besparen wij dus op. Bovendien gaan we in ons gezin ze veel mogelijk direct na elkaar onder de douche zodat de boel niet steeds opnieuw nat wordt met kans op schimmel. Alleen de badkamer heeft een mechanische ventilator die alleen tijdens het douchen aan is tot enkele uren erna. Verder ruim voldoende ventilatiemogelijkheden die geen stroom kosten in de vorm van regelbare luchtroosters en openslaande ramen. De thermostaat staat s'morgens op 17,5 graden en we kleden ons relatief warm. In de middag ervaren we dat pas als te weinig en zetten we hem meestal tussen 19 en 20 graden. Het huis is goed geisoleerd. Veel glas op de zuidzijde maakt dat er bij zonnig weer weinig gestookt hoeft te worden . Alleen vloerisolatie ontbreekt nog. Ook denk ik over zonnepanelen. Als onze enorme tuin water nodig heeft , pompen we dat zelf op met een handbediende grondwater pomp.
Reputatie 3
Badge +2
Ik was al tijden voorstander van LED-lampen, alleen mijn vriendin wilde daar niet aan vanwege het ongezellige fel witte licht. Toen bracht Philips de SceneSwitch uit, een uitkomst voor deze situatie! Nu is het gezellig of lekker licht afhankelijk van wat we willen, en zonder overal dure (LED) Dimmers te hoeven installeren...
Badge
Energiebelasting is per kWh / m3 gas. Het heeft daarom wel degelijk zin om te besparen zowel voor klimaat als financieel. Wat ik heb gedaan:
  • Zonneboiler;
  • Zonnepanelen (opbrengst 1400 kWh/jaar);
  • HR ketel met programmeerbare thermostaat;
  • Radiatorfolie (kost ca. EUR 20, binnen een jaar terugverdiend);
  • Isolatie van verwarmingsbuizen die tijdens de bouw nog niet geisoleerd waren (kost ca. EUR 20, binnen een jaar terugverdiend);
  • Vloerisolatie mbv Tonzon systeem. Bijkomend voordeel is dat de kruipruimte nu droog is.
Ons verbruik is flink gedaald tot iets meer dan 1000 m3 gas en 1800kWh elektriciteit. Gemiddelde verbruik in NL is 1500 m3 en 3500 kWh.
Reputatie 5
Badge +5
Wij hebben een moderne energiezuinige woning met superdik dubbel glas, goede isolatie, permanent ventilatie in alle vertrekken met een warmtewisselaar die alle lucht die naar buiten afgevoerd wordt gebruikt om eerst de verse lucht die naar binnen komt voor te verwarmen. We hoeven dus nooit ramen open te doen voor ventilatie en luchtroosters zijn er ook niet. Het werkt perfect, wanneer we de verwarming lager zetten koelt het nauwelijks af en ook warmte van lampen, koken en lichaamswarmte wordt steeds opnieuw hergebruikt. Een bijkomend voordeel is dat er nooit insecten binnen komen. De verwarming hebben wij nooit hoger dan 18 graden, een trui is veel lekkerder en comfortabel met je eigen lichaamswarmte. -Koken doen wij elektrisch, o.a. omdat bij gas veel warmte langs de pannen verloren gaat.
-Ook zijn wij een paar jaar geleden begonnen met maximaal 5 minuten douchen. We hebben een zandloper in de douche hangen en die doet er 5 minuten over voor alles er doorgestroomd is.
-Overal hebben wij spaarlampen. Wanneer deze vervangen moeten worden komen er LED-lampen.

Het volgende heeft niet rechtstreeks invloed op onze energierekening maar draagt wel bij aan een collectief lager gebruik:
-Wij proberen zo duurzaam mogelijk te leven door biologische producten te kopen die zo veel mogelijk uit de omgeving komen, waardoor dus weinig transport nodig is.
-Verder door zo min mogelijk verpakkingsmateriaal te gebruiken.
-Geen vlees of vis en nauwelijks andere dierlijke producten
-Wij doen vervoer op de fiets en alles buiten een straal van 25 km. met de trein.
-Voor de was gebruiken wij ecologisch wasmiddel Klok Eco, of Sonnett uit de biologische winkel. Datzelfde geldt voor afwasmiddel, allesreiniger, schuurmiddel enz.
-Afval wordt zo veel mogelijk gerecycled.
-We consumeren weinig en kopen soms ook gebruikte artikelen.
Op deze manier proberen wij zo veel mogelijk bij te dragen aan een duurzame wereld en een lager energieverbruik.
Reputatie 4
Badge +2
Ronaldvr schreef:

Ik was al tijden voorstander van LED-lampen, alleen mijn vriendin wilde daar niet aan vanwege het ongezellige fel witte licht. Toen bracht Philips de SceneSwitch uit, een uitkomst voor deze situatie! Nu is het gezellig of lekker licht afhankelijk van wat we willen, en zonder overal dure (LED) Dimmers te hoeven installeren...

Hopelijk heb je recentelijk geen slimme meter laten installeren...
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/hoe-de-digitale-elektriciteitsmeter-veel-te-veel-stroom-registreert/

Reageer