straatvraag

Hoe houd je de energierekening binnen de perken?

• 19 January 2021
  • 48 reacties
  • 4809 Bekeken
Hoe houd je de energierekening binnen de perken?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2085 reacties

Doordat we veel thuiswerken en meer thuis zijn dan ooit, loopt de energierekening soms flink op. Doe je een dikke trui aan of heb je andere manieren om het thuis behaaglijk te houden? Bekijk ook onze tips eens!

:thermometer: We stelden deze vraag ook op straat, lees hier de reacties.

Hoe houd je de energierekening binnen de perken? Deel je tips!

48 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Een dikke trui aan maakt het huis niet comfortabeler.
Als mensen met een trui of jas aan in huis moeten zitten ben je als overheid te ver doorgeschoten met energie belastingen.
Maar de meeste mensen hebben de verwarming overdag sowieso al aan, dus veel zal dat niet uitmaken.
Elektriciteit zal wel meer gebruikt worden, maar pas bij de jaarafrekening wordt duidelijk of en hoeveel men bij moeten betalen.

Maar tegenover extra kosten staan ook besparingen, vooral reiskosten, maar ook werkkleding, of dat nu een overall is of een maatpak maakt niet uit. (je kunt zelfs in je onderbroek je werk doen zoals deze week al bleek :blush: ).

Maar is het thuiszitten nu zo uitzonderlijk?
Iedereen die met pensioen gaat zit ook met extra thuis kosten, maar zal dat van een veel kariger inkomen moeten bekostigen.
De energie rekening is voor hen ook flink gestegen in de afgelopen 10 jaar, terwijl hun pensioen stil is blijven staan.

Badge +1

Een dikke trui aan maakt het huis niet comfortabeler.
Als mensen met een trui of jas aan in huis moeten zitten ben je als overheid te ver doorgeschoten met energie belastingen.
Maar de meeste mensen hebben de verwarming overdag sowieso al aan, dus veel zal dat niet uitmaken.
Elektriciteit zal wel meer gebruikt worden, maar pas bij de jaarafrekening wordt duidelijk of en hoeveel men bij moeten betalen.

Maar tegenover extra kosten staan ook besparingen, vooral reiskosten, maar ook werkkleding, of dat nu een overall is of een maatpak maakt niet uit. (je kunt zelfs in je onderbroek je werk doen zoals deze week al bleek :blush: ).

Maar is het thuiszitten nu zo uitzonderlijk?
Iedereen die met pensioen gaat zit ook met extra thuis kosten, maar zal dat van een veel kariger inkomen moeten bekostigen.
De energie rekening is voor hen ook flink gestegen in de afgelopen 10 jaar, terwijl hun pensioen stil is blijven staan.

“Elektriciteit zal wel meer gebruikt worden, maar pas bij de jaarafrekening wordt duidelijk of en hoeveel men bij moeten betalen”. Energieverbruik kun je ook tussentijds al inschatten/zien.

Ik ben nog steeds mijn energieverbruik om de 2-3 dagen aan het monitoren en managen.  Ik stuur dus continu bij om uiteindelijk niet meer m3 of kwh te hoeven bijbetalen eindjaar. Ik heb gelukkig ook keuze in diverse warmtebronnen, die ik kan inzetten: L/L warmtepomp (airco), heteluchtverwarming, pelletkachel en oliegevulde radiatorkacheltjes (bij-verwarming). Samen met zonnepanelen is het toch wel een ingewikkelde puzzel. Mijn kinderen leren nu thuis en ik zie dat in kwh terug. Een verhoging tussen 5-10 kwh per dag. Voornamelijk gebruik L/L warmtepompen. Soms kies ik dan wat dagen om met gas te verwarmen (gemiddeld verbruik ik 180m3/jaar), om met kwh einde jaar op 0 uit te kunnen komen. Nu de kinderen er hele dagen zijn verwarm ik 50/50 met L/L warmtepompen en de pelletkachel. Als ik gas wil verstoken verwarm ik eerst met pelletkachel en schakel daarna de CV in om het op warmte te houden. Per maand in stookgedrag/strategie bijsturen is gemakkelijker dan wekelijks. Ik wil uiteindelijk ook niet te obsessief met energie bezig zijn, maar houd wel de vinger aan de pols (-:

Reputatie 7
Badge +6

Veel tips deden of doen wij al . s'Morgens na het opstaan hebben we het eigenlijk nooit koud , waardoor we meestal wachten met de thermostaat opdraaien . En dan staat hij meestal tussen 18,5 en 19,5 . Als we het niet warm genoeg hebben bij die temperatuur , trekken we meestal iets extra's aan . Open haard zouden we zelf niet voor gekozen hebben . Die gebruiken we alleen om het eigen tuinhout te verbranden . We kopen nooit hout voor de haard . De tips van energie besparen gaan vrijwel alleen over gas . Op elektra gebied zijn er ook genoeg mogelijkheden . Dit is in andere topics al aan de orde geweest dus ga ik hier maar niet tikken tenzij men dat graag wil . Ons voorschotbedrag ( wat vrijwel klopte met de jaarafrekening ) , is sinds 2014 stapsgewijs gedaald van € 167 naar € 74 .  

Reputatie 5
Badge +5

@RonaldD 
Het is natuurlijk voor iedereen anders.
Ik heb vloerverwarming en die verlaag ik niet voor de nacht.
Het opwarmen kost minstens evenveel en het duurt heel lang voor alles weer op temperatuur is.
Of ik nu wel of niet thuis ben maakt voor het gasverbruik dus niks uit.

De PC staat wel vaker aan, je zet vaker koffie of gebruikt op een andere manier extra elektriciteit, maar ik heb een klap aan energie over van de zonnepanelen, per saldo merk in daar dus ook niet zoveel van.

Badge +1

Veel tips deden of doen wij al . s'Morgens na het opstaan hebben we het eigenlijk nooit koud , waardoor we meestal wachten met de thermostaat opdraaien . En dan staat hij meestal tussen 18,5 en 19,5 . Als we het niet warm genoeg hebben bij die temperatuur , trekken we meestal iets extra's aan . Open haard zouden we zelf niet voor gekozen hebben . Die gebruiken we alleen om het eigen tuinhout te verbranden . We kopen nooit hout voor de haard . De tips van energie besparen gaan vrijwel alleen over gas . Op elektra gebied zijn er ook genoeg mogelijkheden . Dit is in andere topics al aan de orde geweest dus ga ik hier maar niet tikken tenzij men dat graag wil . Ons voorschotbedrag ( wat vrijwel klopte met de jaarafrekening ) , is sinds 2014 stapsgewijs gedaald van € 167 naar € 74 .  

@Wiersum. Mooie terugloop van voorschotbedrag. Ik zit op zo'n 55 euro/maand,  inclusief de 1250 kg/jaar aan pellets.  Betreft ‘standaard’ hoekhuis bj 1987, energielabel C, hete luchtverwarming en zonnepanelen.

Badge +1

@RonaldD 
Het is natuurlijk voor iedereen anders.
Ik heb vloerverwarming en die verlaag ik niet voor de nacht.
Het opwarmen kost minstens evenveel en het duurt heel lang voor alles weer op temperatuur is.
Of ik nu wel of niet thuis ben maakt voor het gasverbruik dus niks uit.

De PC staat wel vaker aan, je zet vaker kofie of gebruikt op een andere manier extra elektriciteit, maar ik heb een klap aan energie over van de zonnepanelen, per saldo merk in daar dus ook niet zoveel van.

klopt wat je zegt. Ik heb ook overcapaciteit zonnepanelen. Mijn voornaamste puzzel is om die volledig te benutten voor verwarming. ik ben aan het fine-tunen nu.

Reputatie 5
Badge +5

Als we het toch over kosten hebben, het eerste jaar dat we hier woonden zaten we op 75 per maand, na afrekening.
Dit jaar is nog niet volledig, maar ik kom mede dankzij overstapbonus ergens tussen de 65 en 70 euro uit.
Bij mij lopen de contract jaren van juni tot juni.
Het is een vrijstaande woning uit 2000 met energie label A.

Veel kan ik niet meer besparen, ik zou nog een warmtepomp kunnen aanschaffen, maar dat drukt de kosten niet meer, het wordt eerder duurder.

Badge +1

Als we het toch over kosten hebben, het eerste jaar dat we hier woonden zaten we op 75 per maand, na afrekening.
Dit jaar is nog niet volledig, maar ik kom mede dankzij overstapbonus ergens tussen de 65 en 70 euro uit.
Bij mij lopen de contract jaren van juni tot juni.
Het is een vrijstaande woning uit 2000 met energie label A.

Veel kan ik niet meer besparen, ik zou nog een warmtepomp kunnen aanschaffen, maar dat drukt de kosten niet meer, het wordt eerder duurder.

Dat is heel netjes voor een vrijstaande woning. Ik kan met mijn label C ook niet echt meer besparen, tenzij ik ga isoleren. Dat kost ook relatief veel en het labelsysteem is onduidelijk cq staat onder vuur, geloof ik. Vb: mijn spouwmuur extra isoleren zou zo'n 50 euro/jaar opleveren. Kosten zo'n 1500 euro. Overstappen op elc. stoken vraag 3 fase stroom. Dat aanleggen kost ook een klein vermogen. Volgens mij wordt er vooral gekeken naar gasverbruik en lager kan ik bijna niet. Zit nu op 180 m3/jaar, vooral voor douchen en warm water. Mijn contract loopt van juli-juli. Wil nog wel eens proberen om deze data te synchroniseren met omvormer enzovoort.

Gewoon de kachel laag houden.
Denken zoals je baas: “Als je het koud hebt, werk je niet hard genoeg”
Na een paar jaar ben je er aan gewent en wil je ook niet meer warm stoken.
Ik heb het nog steeds als de kachel op 20⁰C staat, mij het zweet van de rug af loopt.

Reputatie 7
Badge +6

@RonaldD  Ook een mooi resultaat.  @Free Spirit Ja , daar zit ik nu ook mee . Reden waarom ik nu even niets meer doe en de onzekere ontwikkelingen liever even afwacht . 

Reputatie 5
Badge +5

Gewoon de kachel laag houden.
Denken zoals je baas: “Als je het koud hebt, werk je niet hard genoeg”
Na een paar jaar ben je er aan gewent en wil je ook niet meer warm stoken.
Ik heb het nog steeds als de kachel op 20⁰C staat, mij het zweet van de rug af loopt.

Achter de pc zitten is stil zitten en krijg je het koud.
Warm krijg je het alleen bij fysieke inspanning, dus denk ik dat je niet op een kantoor werkt.
Leeftijd speelt ook een rol met warm ervaring, oudere mensen hebben het vaker koud en zetten de verwarming een graadje hoger.

Reputatie 5
Badge +5

@RonaldD  Ook een mooi resultaat.  @Free Spirit Ja , daar zit ik nu ook mee . Reden waarom ik nu even niets meer doe en de onzekere ontwikkelingen liever even afwacht . 

Inderdaad, het beleid van de overheid zorgt voor een afwachtende houding.
Onze gemeente werkt nauw samen met een buurgemeente, die wil de gemeente in 2030 van het gas af hebben, onze gemeente in 2040.
Geen van beiden geeft aan hoe.
Nu kan ik zelf wel grote investeringen doen, maar als ik gedwongen wordt om mee te doen aan een gas loos project is het weggegooid geld.
We hebben het dan niet over een tientje meer of minder aan maandelijkse energie kosten, maar over duizenden euro's.

Badge +1

@RonaldD  Ook een mooi resultaat.  @Free Spirit Ja , daar zit ik nu ook mee . Reden waarom ik nu even niets meer doe en de onzekere ontwikkelingen liever even afwacht . 

@E.T. Wiersum en @Free Spirit Ik weet nog dat mijn vader in de jaren 80 ook zo met energie bezig was. Een kolenkachel werd omgebouwd tot grote gaspit. Gas kwam uit een enorme gastank op het terrein. Voor de aangeschafte houtkachel werden gratis pallets verzaagd. En raam isolatie betekende toen grote triplexplaten ervoor spijkeren. En op de koude en stormachtige dagen samen in 1 kamer slapen. Maar ja, elkaar warm houden is verboden in deze lock down. Zou een geaccepteerde manier van energie besparen kunnen worden (-: “Mag ik mij even aan u opwarmen?, Ik heb het koud.” (-: (-: Misschien moet de ouderwetse septic tank terug komen en gaan we stoken op ons eigen bio-gas?

Reputatie 4
Badge +2

@RonaldD@Free Spirit@E.T. Wiersum en anderen - Ook hier een duit uit het zakje:

Vrijstaand bj. 1984 (def. energielabel "B” ca. 155 m²/ca. 400 m³ - 2 pers.
- woonkamer/eetkamer open keuken 55m²  gemiddeld 19°C (19,7°C - 18,6 °C
  maar 1°C nachtverl. van 23 - 7 uur - vloerverw. b.g.) - andere ruimtes 17,5 °C - 18,5 °C

Maandtermijn BudgetEnergie actueel € 53,- (ik heb verder maar 50 -100 kWh stroomverbruik)
nog steeds te hoog - werkelijke kosten € 48,- zonder / € 43 met bonus

• Ik switch bijna elk jaar van leverancier en neem de welkomstbonus mee, dit telt naast lage vaste kosten zeker zwaarder mee bij een laag verbruik, hier 50-100 kWh netto stroom en ca. 780 m³ gas (700 m³cv = 0,25 m³/gew. gd)
  • Electra verbruik is al enkele jaren relatief laag, sinds juli 2015 2,565 kWp zonnepanelen goed voor ca. 2950 kWh/jaar (bijna optimale ligging), de investering is komende zomer terugverdient.
  • Ik gebruik een spreadsheet om de verwachte kosten (jaarafrekening!) en de maandtermijn regelmatig bij te werken en eventueel bij te sturen - ook in gebruik om energieleveranciers etc. te vergelijken

“Thuiswerken” hoef ik niet meer, alleen nog hobbymatig en klussend bezig (energiecoach hier) - mijn energieverbruik is daarom door corona eigenlijk niet significant veranderd/gestegen.

Elke potentieel energiebesparende maatregel wordt getoetst op verschillende aspecten (o.a. uitvoerbaarheid, terugverdientijd, klimaateffect, comfort, acceptatie in de familie). Laag hangend fruit is al lang geoogst (lage temperatuurverwarming, spaardouche, kierdichting, deurdrangers, extra energiezuinige apparaten bij vervanging, nu CO2-gestuurde ventilatie, nieuwe beglazing HR++, na-isolatie etc.), dus elke verdere stap wordt lastiger en relatief duurder.

Badge +1

@RonaldDet al. - Ook hier een duit uit het zakje:

Vrijstaand bj. 1984 (def. energielabel "B” ca. 155 m²/ca. 400 m³ - 2 pers. - woonkamer gemiddeld 19°C
(19,7°C - 18,6 °C  maar 1°C nachtverl. van 23 - 7 uur - vloerverw. b.g.) - andere ruimtes 17,5 °C - 18,5 °C

Maandtermijn BudgetEnergie actueel € 53,- (ik heb verder maar 50 -100 kWh stroomverbruik)
nog steeds te hoog - werkelijke kosten € 48,- zonder / € 43 met bonus

• Ik switch bijna elk jaar van leverancier en neem de welkomstbonus mee, dit telt naast lage vaste kosten zeker zwaarder mee bij een laag verbruik, hier 50-100 kWh netto stroom en ca. 780 m³ gas (700 m³cv = 0,25 m³/gew. gd)
  • Electra verbruik is al enkele jaren relatief laag, sinds juli 2015 2,565 kWp zonnepanelen goed voor ca. 2950 kWh/jaar (bijna optimale ligging), de investering is komende zomer terugverdient.
  • Ik gebruik een spreadsheet om de verwachte kosten (jaarafrekening!) en de maandtermijn regelmatig bij te werken en eventueel bij te sturen - ook in gebruik om energieleveranciers etc. te vergelijken

“Thuiswerken” hoef ik niet meer, alleen nog hobbymatig en klussend bezig (energiecoach hier) - mijn energieverbruik is daarom door corona eigenlijk niet significant veranderd/gestegen.

Elke potentieel energiebesparende maatregel wordt getoetst op verschillende aspecten (o.a. uitvoerbaarheid, terugverdientijd, klimaateffect, comfort, acceptatie in de familie). Laag hangend fruit is al lang geoogst (lage temperatuurverwarming, kierdichting, deurdrangers, extra energiezuinige apparaten bij vervanging, nu CO2-gestuurde ventilatie, nieuwe beglazing HR++, na-isolatie etc.), dus elke verdere stap wordt lastiger en relatief duurder.

@Darkfiber Wat een mooie opsomming. Je bent dus energiecoach?. Grappig, ik heb vorige week de gemeentelijke energiecoach uitgenodigd om hier eens te praten over ….wat wel wat niet … Ik heb nu een 3 jarig contract bij budget. Denk dat ik nog wel wat kan winnen met overstapgeschenken/bonussen. Dan wel alleen in cashvorm. Ik werk niet meer of minder thuis, dus is er qua verbruik ook niet zoveel veranderd. De kinderen zijn wel iets meer thuis, vanwege thuisonderwijs. Feitelijk zie ik dat nog niet terug in de euro's, omdat ik per 29 dec jl. L/L warmtepompen kan gebruiken om te verwarmen. Die draaien momenteel op mijn overproductie zonnepanelen. Ik zit denk ik aan mijn tax qua zuinigheid. Gefaseerd Isoleren is misschien een optie, maar of dat een investering is die ik op termijn weer terug krijg, weet ik (nu) nog niet. Ik weeg dat af tegenover bv. uitbouwen = meer m3 = woningwaarde up.

Badge +1

@Darkfiber  Kunnen zonnepanelen meer opleveren dan hun kWP? Mijn rendement 2020 was 81% vanwege minder gunstige ligging.

Reputatie 5
Badge +5

Dat is heel netjes voor een vrijstaande woning. Ik kan met mijn label C ook niet echt meer besparen, tenzij ik ga isoleren. Dat kost ook relatief veel en het labelsysteem is onduidelijk cq staat onder vuur, geloof ik. Vb: mijn spouwmuur extra isoleren zou zo'n 50 euro/jaar opleveren. Kosten zo'n 1500 euro. Overstappen op elc. stoken vraag 3 fase stroom. Dat aanleggen kost ook een klein vermogen. Volgens mij wordt er vooral gekeken naar gasverbruik en lager kan ik bijna niet. Zit nu op 180 m3/jaar, vooral voor douchen en warm water. Mijn contract loopt van juli-juli. Wil nog wel eens proberen om deze data te synchroniseren met omvormer enzovoort.

Het is zeker netjes voor een vrijstaande woning, zeker gezien de grootte 220m2 en 750m3 inhoud.
(Ik ben niet rijk hoor, deze woningen kosten hier in het noorden net zoveel of nog minder dan een rijtjes woning in de randstad)
Ik heb de zonnepanelen bij de koop in gekregen, de vorige bewoner had het verdeeld over 5 omvormers (twee grote en drie kleintjes.) en wat ze precies opbrachten was onbekend.
Software was er alleen voor de grootste, daarom heb ik het Iungo monitoring systeem aangeschaft, het bespaart niet, maar ik kan wel precies zien wat ik aan stroom opwek.
Zelfs een dag als vandaag in de winter periode met bewolking en regen lever ik overdag energie terug.

Reputatie 4
Badge +2

@Darkfiber  Kunnen zonnepanelen meer opleveren dan hun kWP? Mijn rendement 2020 was 81% vanwege minder gunstige ligging.

Ja zeker! Panelen met een schaduwvrije zuidligging en een helling tussen de 30-40° leveren bijvoorbeeld in Zeeland makkelijk 1200 kWh/kWp op. - Zie hier de Tweakers PVOutput lijst en klik op het online spreadsheet in de topicstart.

Ja, het feit dat de opbrengst van gunstig liggende zonnepanelen in kWh per jaar getalsmatig ongeveer overeenkomt met het genormeerde piekvermogen van hetzelfde paneel (of set panelen) in Watt berust namelijk op een rekenkundig toeval en heeft geen natuurkundige betekenis. Het is bijvoorbeeld afhankelijk van de lengte van een jaar, wat verder geen enkele betrekking heeft op de rest. Het gebruiken van de term rendement en dit uitdrukken als percentage van het piekvermogen is natuurkundig daarom ook onzinnig.

Badge +8

@Harrie LPP@Darkfiber en @RonaldD ik begrijp de link met zonnepanelen, maar ik wil toch even voorkomen dat het in dit topic straks alleen maar over zonnepanelen gaat. Dit andere topic leent zich daar bijvoorbeeld een stuk beter voor. :relaxed:

Laten we hier vooral tips delen om de energierekening binnen de perken te houden.

Reputatie 3
Badge +3

Situatie:

Tussenwoning, bouwjaar 1986. Inhoud ca. 340 m3 / vloeroppervlakte ca. 110 m2 Energielabel B (voorheen C), 2 persoons huishouden.

Maatregelen om de energierekening te beperken:

-2015 Ventilatiebox op gelijkstroom

-2015 HR CV-ketel vervangt VR-ketel

-2015 Energielabel A vloerverwarming pomp

-2018 Overal LED verlichting

-2019 Elektrische kookplaat

-2019 Slimme energiemeter

-2019 PV installatie 3,6 kWp (12 panelen)

-2019 Energiezuinige wasmachine A+++

-2020 Energiezuinige koelkast A+++

-2020 Energiezuinige vaatwasser +++

-2020 HR++ glas benedenverdieping

-2020 Honeywell EvoHome zoneverwarming 

-2021 Aanvoertemperatuur CV-ketel verlaagd naar 50 graden

Huidig gasverbruik: 588 m3 per jaar

Huidig elektriciteitsverbruik: -1500 kWh (negatief)

Sluipverbruik: 38 W ~ 50 W

Door dit alles is onze energieverbruik en maandelijkse energierekening sterk gedaald:

Energierekening in 2004 was ca. € 162,-

De huidige energienota is slechts nog € 19,-

Energieverbruik en teruglevering  wordt gemonitord met Huisbaasje èn Pure Energie Manager voor meer inzicht in de kosten per verbruiksgroep.

Plannen voor nabije toekomst:

Extra na isoleren vloer met Tonzon vloerisolatie

HR++ glas 1e & 2e verdieping

Momenteel onderzoek ik betaalbare mogelijkheden om het gasverbruik en daarmee de energiekosten nog verder te verlagen en de overcapaciteit aan elektrische energie beter te benutten. Wellicht een hybride warmtepomp i.c.m. onze huidige CV-ketel. De jaarlijkse besparing zal echter niet meer zo groot zijn, omdat ons gasverbruik al behoorlijk laag is. We denken ook aan elektrische doorstroom geisers voor het tapwater/douche.

Reputatie 5
Badge +5

@Imke 
Het een staat natuurlijk niet los van het ander, een van de meest effectieve manieren om je energie rekening binnen de perken te houden zijn zonnepanelen.
Maar energie besparen en geld besparen zijn twee verschillende dingen en lopen niet altijd parallel.
De meeste deelnemers aan dit topic zitten al aan hum max.
Meer energie besparen kost dan geld.
Het extra verbruik door thuiswerken komt bij ons neer op gerommel in de marge.

Ik heb wel de tips even doorgelezen, maar de vraag is of je uit eindelijk wel wat overhoud als je voor elke aanpassing een installateur moet laten komen waar vaak naar wordt verwezen.
Ook hebben we in sommige gevallen geheel andere ervaring dan wordt geopperd.
Besparen met de thermostaat werkt bij ons averechts, het blijkt meer te kosten door de vloerverwarming.
Het kost vaak ook een stuk comfort, een graad lager bespaart inderdaad, maar wil je dat comfort kwijt voor 80 euro per jaar, vooral nu je vaker thuis werkt?

Een waterbesparende douche bespaart water en gas, maar is zo weinig dat je de douchekop amper terug kan verdienen.
Je levert er ook comfort voor in, in tegenstelling wat op de site staat.
Bij de eerste waterbesparende douchekop die ik ooit kocht heb ik binnen een week met de boormachine de gaten vergroot, ik vond dat waterstraaltje helemaal niks.
Besparen door de deuren naar onverwarmde ruimtes dicht te houden hebben we geprobeerd in ons vorig huis toen de kinderen uit huis gingen, het verschil in kosten was kleiner dan de jaarlijkse schommelingen en nauwelijks aantoonbaar.
Nu hebben we alle binnendeuren openstaan, eventuele warmte verschillen nivelleren vanzelf en is net zo effectief als waterzijdig inregelen.

Een van de grootste moeilijkheden is om huisgenoten zo ver te krijgen dat ze na het uurtje luchten van de slaapkamer het raam dicht maken en dat soort dingen. Dat kun je uitleggen en uitleggen met alle bronvermeldingen en consumentengezondgidsen erbij maar daarna gaat men over tot de orde van de dag.
Het zit er helaas diep in dat het de hele dag 'fris’ (lees: stervenskoud) moet zijn op de slaapkamers. Bij de schoonfamilie was dat ook altijd zo, met vrijwel alle binnendeuren open, inclusief die naar de zolder. Ze hadden een gasrekening waar je het koud van kreeg maar de schuld was uiteraard het dure gas, niet hun verbruik.
Wat ik wil zeggen: techniek kan veel maar het menselijk gedrag zal je vanaf de opvoeding moeten aanpakken want op een gegeven moment is het gewoon te laat om nog wat bij te leren.

Reputatie 5
Badge +5

@Harrie LPP 
Ik ben ook zo opgegroeid, deur achter je kont dicht en lampen achter je kont uit.
Maar destijds hadden we alleen een kolenkachel in de kamer, de rest van het huis was ongeïsoleerd en onverwarmd, dan maakt het wel uit of je de deuren open laat staan.
(1963, 8 jaar en op zolder slapen met 5mm dik dakbeschot bij -20, brrrr)

Deuren dicht tijdens het luchten doen wij ook, dat is een vaste discipline van een half uur elke ochtend.

De waterbesparende douchekop is een onzin ding als je een moderne ketel/kraan hebt.
Gewoon op het juiste moment de thermostaatkraan minder water laten geven.
Heel veel energie gaat verloren aan open gaan van deuren.
Een sluis maken bij de de achterdeur zou heel veel schelen.

Ik slaap nooit met een open raam, maar met de verwarming op 15⁰C in de slaapkamer.
Als je in de slaapkamer langer de ramen open hebt, koelt alles inclusief muren helemaal af.
Die koude lucht zal nog uren naar beneden vallen.

@Free Spirit 
Ik heb zowel op kantoor als in werkplaatsen gewerkt.
En ook een collega met wanten achter de pc zien zitten.
Het binnen zien sneeuwen.
Dat met een graadje hoger klopt wel, vroeger kwam de thermostaat thuis normaal niet van de 15⁰C af.

Reageer