straatvraag

Hoe houd je de energierekening binnen de perken?

Hoe houd je de energierekening binnen de perken?

Toon eerste bericht

140 reacties

Reputatie 6
Badge +5

@Imke 
Het een staat natuurlijk niet los van het ander, een van de meest effectieve manieren om je energie rekening binnen de perken te houden zijn zonnepanelen.
Maar energie besparen en geld besparen zijn twee verschillende dingen en lopen niet altijd parallel.
De meeste deelnemers aan dit topic zitten al aan hum max.
Meer energie besparen kost dan geld.
Het extra verbruik door thuiswerken komt bij ons neer op gerommel in de marge.

Ik heb wel de tips even doorgelezen, maar de vraag is of je uit eindelijk wel wat overhoud als je voor elke aanpassing een installateur moet laten komen waar vaak naar wordt verwezen.
Ook hebben we in sommige gevallen geheel andere ervaring dan wordt geopperd.
Besparen met de thermostaat werkt bij ons averechts, het blijkt meer te kosten door de vloerverwarming.
Het kost vaak ook een stuk comfort, een graad lager bespaart inderdaad, maar wil je dat comfort kwijt voor 80 euro per jaar, vooral nu je vaker thuis werkt?

Een waterbesparende douche bespaart water en gas, maar is zo weinig dat je de douchekop amper terug kan verdienen.
Je levert er ook comfort voor in, in tegenstelling wat op de site staat.
Bij de eerste waterbesparende douchekop die ik ooit kocht heb ik binnen een week met de boormachine de gaten vergroot, ik vond dat waterstraaltje helemaal niks.
Besparen door de deuren naar onverwarmde ruimtes dicht te houden hebben we geprobeerd in ons vorig huis toen de kinderen uit huis gingen, het verschil in kosten was kleiner dan de jaarlijkse schommelingen en nauwelijks aantoonbaar.
Nu hebben we alle binnendeuren openstaan, eventuele warmte verschillen nivelleren vanzelf en is net zo effectief als waterzijdig inregelen.

Ik ben het hier mee eens. Veel tips en adviezen zijn nauwelijks aantoonbaar rendabel en/of meetbaar en gaat ten koste van comfort. IUk laat mijn kinderen doen wat ze moeten doen momenteel tijdens de ‘thuiswerk’ periode. Het vraagt al veel van hen en ik wil dat ze dat confortabel doen. Uiteindelijk zal dat wat tientjes schelen op de eindrekening. Het zij zo.

Reputatie 6
Badge +5

Het is wel zo, dat als de kinderen boven studeren, stook ik beneden op de goedkoopst mogelijke manier. Keuze uit L/L warmtepomp, hete luchtverwarming en/of pelletkachel. Ik pas mijn gedrag dus wel aan en laat de kids zoveel mogelijk in de comfortzone.

Reputatie 4
Badge +3

Wat ik nog was vergeten op mijn lijstje met maatregelen om energie te besparen en daarmee de energierekening omlaag te krijgen zijn:

-Waterbesparende douchekop

-Pompschakelaar pomp vloerverwarming 

-Bel bij de voordeur op zonne-energie (Solarbel).

Alle maatregelen die wij hebben genomen zijn niet ten koste gegaan van het comfort. Door HR++ glas en zoneverwarming is het comfort juist verhoogd, terwijl de energiekosten juist naar beneden zijn gegaan.

Hoewel dit topic niet gaat over energiebesparing maar over de  energierekening verlagen, zijn deze vaak wel inherent aan elkaar.

Verder is gedrag natuurlijk ook belangrijk:

Zo kun je energieslurpende apparaten inschakelen op momenten dat je veel elektriciteit opwekt en kun je de verwarming een graadje lager zetten of alleen verwarmen in die ruimten waar je op dat moment bent. Korter douchen helpt een beetje gas besparen, maar als het gaat om besparen van water kun je beter minder vlees gaan eten.

Reputatie 6
Badge +3

Ook hier mijn bijdrage van de afgelopen jaren:

Kinderen de deur uit. (grapje: ze gingen vanzelf naar hun nieuwe stekje)

Alle glas wat nog geen HR++ was vervangen door HR++ (ik had nog enkel glas boven)

Buitendeuren vervangen door nieuwe met HR++ glas. (1 deur geheel geïsoleerd en een normale)

Zonnepanelen. (Het hele dak op het zuiden vol: opbrengst 1000kWh hoger dan gebruik)

Na-ïsoleren muren met schuim.

Resultaat: Geen elektra gebruik en nog 700 m3 gas.  Normaal boven de 1200 m3

Toekomst:

Isoleren begane grond vloer

Dakisolatie opwaarderen

CV ketel vervangen door????

Het laaghangende fruit is gedaan. De toekomstige zaken kost wat meer qua persoonlijke energie en tijd, maar ook wat betreft investeringen.

Badge +8

:point_right: We hebben deze vraag ook op straat gesteld. De reacties lees je hier.

Goedkope tips verwarming: buisisolatie, radiatorfolie en dan later radiator ventilatoren van SpeedComfort.

Goedkope tips: elektra: sluipstroom verminderen door schakelbare stekkers en schakelbare stekkerdozen en vervolgens LED-lampen. Een LED-lamp verbruikt ca. 10% van een gloeilamp of halogeenlamp en 50% tov een spaarlamp.

Je verhoogt met de hiervoor genoemde tips het comfort en je verlaagt je energierekening!

Reputatie 7
Badge +6

Nu met een sneeuwstorm en langdurig lage temperaturen voorspeld ? Sommige kromgetrokken deuren en ramen tochten als de bijzetsloten niet geactiveerd zijn . Dat dus gedaan en alle rolluiken dicht . Warme kleding aangetrokken waardoor 18 tot 19 gr in de woonkamer genoeg is . Niet of weinig gebruikte ruimtes worden afhankelijk van onze wensen niet of nauwelijks verwarmd waarbij we opletten dat  niets vorstschade kan oplopen . Op momenten dat zon op de ramen schijnt , gaan die luiken juist omhoog voor de gratis warmte . 

Ik heb een aantal jaren geleden een systeem om per ruimte te kunnen verwarmen aangeschaft (evohome). Dat werkte altijd al prima, maar nu in deze lockdown tijd helemaal. Alle comfort, terwijl iedereen (ook de kinderen) voor zijn eigen ruimte precies de temperatuur kan bepalen! En uiteindelijk voordeliger, want je verwarmt alleen waar nodig, zonder comfort in te leveren.

Waarom zou je je hele huis ‘s nachts niet te koud laten worden (zoals met warmtepompen wordt aangeraden) als je juist lekker slaapt op een frisse kamer? Waarom de kamerthermostaat heel hoog moeten zetten, om de kinderen toch nog een beetje warm hun huiswerk te laten maken? Gewoon elke ruimte apart verwarmen! Levert in mijn beleving de minimale kosten voor maximaal comfort. Zo’n systeem had al jaren verplicht in het bouwbesluit moeten staan :slight_smile: .

Badge

Wij hebben een vrijstaand huis uit 2002, 550 m3  en al 8 jaar 20 zonnepanelen. Verder ook allerlei maatregelen getroffen in de loop der jaren. Doordat ik steeds meer stroom over hou (1600kW inmiddels) kijk ik al langer naar hybride warmtepompen.  Tot mijn verbazing kan ik heel veel informatie vinden maar niet echt gericht op de eindverbruiker. Vaak ronkende taal waar ik niet veel mee kon en deed mede door de meningen van sceptici. Mede door het artikel in de gids van consumentenbond er maar weer eens ingedoken. 1600 kW over en er niets mee doen is immers ook zonde. Ik heb de daar genoemde Remeha Elga Ace tot op de bodem uitgezocht. En ook Remeha maakt het de eindgebruiker niet gemakkelijk of ze maken zich er veel te makkelijk van af als je vragen stelt. Onbegrijpelijke technische antwoorden die ook nog eens niet de lading dekken. Maar deze warmtepomp is echt een alleskunner. De kleine binnenunit stuurt de CV-ketel aan. Beneden de 4 C laat hij de verwarming geheel over aan de CV-ketel. Samen met de slimme thermostaat is de temperatuur van het water precies zo warm als nodig om de temperatuur  in ons huis (bijvoorbeeld) op 21 oC te houden. De ketel brandt dan continu als het koud is. Dus het warme water heeft een zo laag mogelijke temperatuur hetgeen mooi zuinig is en daardoor komt de hoog-rendementketel goed tot zijn recht. Bij hogere buitentemperaturen neemt de warmtepomp het over. Nu zorgt de warmtepomp voor een warmwatertemperatuur die juist constant blijft. Is het warm genoeg, dan slaat de pomp uit of de watertemperatuur wordt lager. Is de warmtevraag hoger dan de warmtepomp aan kan, dan wordt de CV-ketel een beetje bijgeschakeld. Echt ideaal. Lage energiekosten en toch behoud van comfort. Sterker nog, het comfort neemt toe door het (nagenoeg) uitblijven van schommelingen in de binnenshuis temperatuur. Ik heb nog wel een opmerking over de aanschaf- en installatiekosten: zo laag als vermeld in de gids is mij echt niet gelukt, terwijl het een redelijk simpele klus was. Mogelijk kan de consumentenbond een collectief organiseren voor warmtepompen. Kennis bij installateurs is ook beperkt. Ik hoop van 81,- naar 50,- euro te gaan voor de maandelijkse energiekosten. Conclusie een hybride warmtepomp is zeker de moeite waard. Ook zijn ze energie-efficienter dan volledig elektrische warmtepompen. Ik vind het inmiddels ook uiterst onbevredigend dat heel Nederland van het gas af zou moeten. Puur een politieke beslissing die niet ten goede komt aan het milieu zolang niet alle elektriciteit groen is. En dat zal ook nog wel heel, heel erg lang duren. Dan is mijn hybride warmtepomp al (meerdere keren) afgeschreven.

Gewoon elke ruimte apart verwarmen! .

Mooi. Vooral ook knap dat je je kinderen kennelijk aangeleerd krijgt om de deuren dicht te houden en de verwarming uit te zetten als ze klaar zijn. Ik denk dat dat in veel huisgezinnen geen optie is.

Gewoon elke ruimte apart verwarmen! .

Mooi. Vooral ook knap dat je je kinderen kennelijk aangeleerd krijgt om de deuren dicht te houden en de verwarming uit te zetten als ze klaar zijn. Ik denk dat dat in veel huisgezinnen geen optie is.

Met wat volharding lukt dat echt wel. En bijkomend voordeel, de verwarming gaat automatisch uit als de ruimte te snel afkoelt. Typisch bij open zetten van een raam, of open laten van de deur!

Reputatie 6
Badge +3

@GJF5   Mooi succesverhaal! Dat het comfort beter wordt ligt idd aan de gelijkmatigere aanvoertemperaturen. Remeha zelf raad trouwens een hybride warmtepomp bij een dusdanig laag gasverbruik voor cv eigenlijk niet aan, volgens de website "(Hybride) warmtepomp calculator” wordt het pas economisch interessant bij een verbruik van ca. 1200 m³ of meer.

Als ik jouw gasverbruik (2 pers. huishouden?) invul rolt er een t.v.t. van ca. 22,1 jaar uit bij een gesuggereerde investering van € 3700 (na aftrek subsidie).
De besparing aan gas is maar ca. 278 m³ bij een toename van het stroomverbruik van ca. 429 kWh (kost je voorlopig niets extra door saldering van je “overschot”).

Sinds wanneer heb je de hybride oplossing draaien? Waarschijnlijk heb je pas volgend jaar verbruikscijfers.

P.S.: Ik heb een actueel jaarverbruik van ca. 830 m³ (ca. 730 m³ cv + 100 m³ sww) en een netto stroomverbruik van ca. 50 kWh (opwek van ca. 2900 kWh), mijn resulterende maandelijkse energiekosten voor het lopende  jaarcontract: ca. € 44,5 (bonus van € 60,- al verrekend).

Jouw netto maandtermijn van  € 81,- lijkt me met jouw verbruik aan gas en de overschot aan stroom eigenlijk te hoog. Misschien van energieleverancier wisselen?

Badge

reactie op dark fiber: misverstand. de inhoud van het huis is 550 m3, maar het gasverbruik is 1400 m3 (en dan heb ook nog regelmatig lekker de houtkachel aan). in combinatie met de kW die ik over heb kom ik op een terugverdientijd van 4,5 a 5,5 jaar.

Reputatie 6
Badge +3

@GJF5   Oh - 1400 m³ gas voor cv. Kijk, dat ziet weer een stuk realistischer en vriendelijker voor de hybride wp uit. Het maandtermijn is dan ook o.k.  i.c.m. de forse overschot aan stroom.
Ik ben benieuwd naar jouw volgende energierekeningen! - Zie hier voor mijn energierekening en  gegevens om energie en geld te besparen.

Mijn energieverbruik is al jaren onveranderd (laag) maar op de rekening (huurhuis en stadsverwarming) heeft dat weinig invloed. Elektriciteitskosten dalen, maar de vaste kosten stijgen. Toch verwacht ik ook dit jaar geen stijging van de verbruikskosten. In een rijtjeshuis met thuiswerkende buren wordt het tussenliggende beton extra opgewarmd en met de toenemende zonne-uren en geopende gordijnen hoeft zelfs in de woonkamer overdag maar weinig warmte geleverd te worden. De boven gelegen slaapkamers blijven altijd onverwarmd en alleen bij strenge vorst gaat 's avonds in de badkamer even de verwarming aan. De toevoer loopt via de slaapkamers, zodat ook daar de ergste kou er even af is. Ik dateer uit de tijd van ijsbloemen op de ramen en met je blote voeten vastplakken op het bevroren vloerzeil als je uit bed kwam. Gewend zijn aan temperatuurwisseling heeft het voordeel, dat je ook in de winter niet thuis blijft zitten en je huis na terugkomst altijd warm aanvoelt. De verwarming hoeft dan pas hoger wanneer je gaat zitten. 

wij zitten ook op zo’n 6 tientjes per maand aan gas en elektra.

Alle standby uit s avonds.

Alles led.

Lauw of koud douchen.

Boven geen verwarming aan.

kost geen moeite, maar discipline.  

Reputatie 6
Badge +6

@bondmakker 
Of alle standby's uit veel zal uitmaken betwijfel ik, tenzij je nog veel oude spullen hebt uit de tijd dat de 1 watt restrictie nog niet gold.

Koud douchen? echt niet!

Boven verwarming uit wordt ook erg onaangenaam als je de meeste tijd daar doorbrengt met hobby's.
Kost wel comfort.

Net als @Lisa Boele stam ik ook uit die tijd van ijsbloemen op het raam en dat het net zo hard op de slaapkamer vroor als buiten, maar dat hoef ik niet zo nodig terug.

@bondmakker 
Of alle standby's uit veel zal uitmaken betwijfel ik, tenzij je nog veel oude spullen hebt uit de tijd dat de 1 watt restrictie nog niet gold.

Koud douchen? echt niet!

Boven verwarming uit wordt ook erg onaangenaam als je de meeste tijd daar doorbrengt met hobby's.
Kost wel comfort.

Net als @Lisa Boele stam ik ook uit die tijd van ijsbloemen op het raam en dat het net zo hard op de slaapkamer vroor als buiten, maar dat hoef ik niet zo nodig terug.

ja dat is nu het voordeel van een A klasse goed geisoleerd huis, het wordt er nooit meer echt koud, zoals vroeger idd, met die enkelsteense oude huizen en enkel glas, ja tóén moest je alle zeilen bijzetten, maar tegenwoordig in moderne huizen blijft het altijd goed toeven. 

Koud douchen is ook gewoon kicken he, als je dat gewend bent. Je moet dat langzaam opbouwen en dan wil je echt niet anders meer. Het is nu trouwens een trend, kijk zwemmen, douchen, enz. Lekker een duik in de zee in de winter en daarna snel je kleding aan, alleen kenners weten hoe dat voelt. 

Waarom zou je je hele huis ‘s nachts niet te koud laten worden (zoals met warmtepompen wordt aangeraden)

Zodra het buiten vriest, ga ik over op constante temperatuur.
De CV ketel blijft dan in het hoogste rendement.
Laat je de temperatuur zakken gaat de CV veel gas verbruiken bij het verhogen van de thermostaat.
Hoe beter jouw isolatie, hoe meer baat je hebt met constant stoken met een CV.

Vloerverwarming moet je ook niet uit doen, omdat het traag reageert.

Bij een warmtepomp heb je een ook een zwaar geïsoleerd huis.
De temperatuur zal ook niet zoveel zakken in een nacht met 0 graden buiten.
Het meeste verlies heb je dan door het openen van een buitendeur.

Wat ik ook niet begrijp, dat mensen met een zwaar geïsoleerd huis, slapen met een open raam.

Wat ik ook niet begrijp, dat mensen met een zwaar geïsoleerd huis, slapen met een open raam.

Omdat ze het fijn vinden om in een koele slaapkamer te slapen? Het lijkt mij eerlijk gezegd ook helemaal niks om in de winter op een slaapkamer van 20 graden te slapen. Dan verlies ik alle connectie met de buitenwereld, net als in een groot hotel in een vreemde stad waar je in je hotelkamer nul komma nul voeling hebt met de wereld om je heen.

Reputatie 6
Badge +3

Pluk de dag - vang de zon!

Bij woningen met grote ramen op het zuiden kan je op een dag met veel zon zoveel energie van de zon oogsten dat de verwarming eigenlijk niet meer aangaat, misschien nog een uurtje of twee in de ochtend.

Bij mij is dus alles wat de toetreding van zonlicht in het voor- en najaar kan belemmeren consequent weggehaald (lichtgevoelige voorwerpen wel afgedekt). Op de kamers op zuid wordt het nu meer dan lekker warm.

Wat kan het schelen? Tot ongeveer 50% minder gasverbruik per graaddag in vergelijking met een donkergrijze dag. YMMV

@Wortelstamper  Niet vergeten - de luchtkwaliteit tijdens het slapen! Het CO2-gehalte in vaak kleine slaapkamers zit zonder voldoende ventilatie binnen 2 uur boven het nog aanvaardbare limiet, zeker als je met 2 personen bent.

@Darkfiber 
Dat ventileren zal in de toekomst toch echt via een warmte terugwin unit moeten.
3 dubbel glas en dan het raam open zetten is raar.

Reputatie 6
Badge +3

@Wortelstamper   Ik stel voor, als alternatief, via de slaapkamerdeur te "ventileren”, hiermee kan je gebruik maken van de lucht in het traphuis en van andere kamers. Maar bij mij zijn de kinderen ook het huis uit.
Dit werkt iig bij mij ruim voldoende zonder een extra raam te openen. (met CO2 meter gecheckt).

Trouwens - “zwaar geïsoleerde” huizen zijn meestal ook nog goed kierdicht. Just my 2 cts

Badge +1

Ik heb 6 jaar geleden 32 zonnepanelen op de schuur laten plaatsen. Opbrengst net geen 9000 kw per jaar. Stroomverbruik is dus nihil. Vervolgens 3 airco’s van mitsubishi in de woning laten plaatsen. Dat het stroomvreters zijn maakt (nog) ivm salderen niets uit. Stroomverbruik is nog steeds 0. De airco’s verwarmen in de winter en koelen in de zomer. Overal zit dubbel glas en de spouwmuur is geïsoleerd. Dit was dringend nodig omdat het een jaren 30 woning betreft. Het dak moet nog geïsoleerd. Nu (winter) beginnen de airco’s (meestal maar 2 van de 3) en warmen het huis op tot 21 graden. Om 16.00 uur gaan de airco’s uit en neemt de verwarming het over tot 23.00 uur en dan schakelt hij over op 15 graden. De ketel is een nefit en dit jaar 20 geworden. Dus de eerste offertes aangevraagd voor een hybride ketel met zonneboiler, natuurlijk alles weer van nefit. De woning heeft een vloeroppervlakte van 245 m2, vrij groot dus. Ben al die jaren dik tevreden geweest over de airco’s, ketel en de zonnepanelen. Dit is tevens de reden dat ik merktrouw ben en blijf bij nefit. Nooit storing of problemen gehad. Ik heb mij heel goed geïnformeerd over de thuisaccu’s, reden dat ik die niet ga nemen. Totaal niet rendabel. Ik ben mij nu aan het focussen op windmolens van het type savonius. Een verticale geruisloze windmolen. Ik woon in het buitengebied dus de windmolen hoeft niet metershoog op een of ander dak te staan. In de tuin op een paal van 4 meter is meer dan voldoende. De omgevingsvergunning moet dan ook geen probleem zijn. De molen zelf is maar tussen de 1,80 en 2,50 hoog en 65 cm breed. De 4,5 kw variant heeft op dit moment mijn interesse, zeker voor de prijs van 5000 euro (zonder plaatsen en aansluiten) In Nederland zijn nog niet zoveel bedrijven die dat doen maar wel al in belgie. Ik woon vlak bij de grens dus ook dat moet geen probleem zijn. In belgie geeft men zelfs al subsidie voor windenergie, in Nederland nog niets, nul, nul. Jammer. Aangezien de zonnepanelen hun topopbrengst in juli hebben en de windmolen in december zou ik theoretisch het jaar zonder gas moeten kunnen doorkomen. De tijd zal het leren. Als iemand nog tips heeft zijn die natuurlijk van harte welkom. 

Ziet er allemaal heel aantrekkelijk uit @Gebruiker1555511400 , dit zouden we allemaal wel willen dat je van het gas af kan en veel elektriciteit zelf produceren. Als je in het buitengebied woont kun je veel van deze dingen doen, misschien zit er nog een boerderij of tuinderij achter? Helaas heeft niet iedereen die woonsituatie, bij rijtjeshuizen en appartementrn kunnen die dingen niet allemaal.

Ik neem aan dat je bedoelt 9000 kWh in een jaar. Van onze leraar natuurkunde op school mochten we nooit na de term kW het woord 'per' gebruiken. Dan haalde hij ons voor het bord om het weer eens uit te leggen en hielden de knappe meiden in de klas alvast hun hand voor de mond om te gaan giegelen. Maar 9000 kWh is best veel als voor de woning tot 3500 kWh wel genoeg is. Maar wellicht kun je het teveel op het net zetten en er nog een leuke vergoeding voor krijgen. 

Er zitten veel Nederlanders in Frankrijk. Op zo'n forum hebben ze het over de houtkachel met bois de chêne, gekloofd eikenhout. En voor warm water een 100 liter boiler van €150 uit de bouwmarkt (Brico Depot) die alleen 's nachts bijwarmt op goedkope nachtstroom, wat dus ook met de zonnepanelen zou kunnen. Maar dat was dan voldoende warm water voor een huishouden van twee à drie personen. Als de windmolen dan goed draait in de winter kun je daar nog lekker warm water van krijgen.

Van een jaren '30 huis weet ik dat de spouw maar 2cm is en wil isolatie iets voorstellen dan moet het een dikte hebben die je steeds weet te noemen. Vanaf 1973 was die voorgeschreven dikte 5cm, vanaf 1992 8cm, en nu al 18cm ingeval rockwool, glaswol of piepschuim. Ik heb in m'n eigen huis die 8cm in de spouw en 10cm onder de vloer en op het dak. Met deze isolatie kun je een heel huis met 1000m3 inhoud een hele winter warmhouden met een kachel van 4-6kW vermogen als je continu stookt van 8-22 uur.  Dat continu stoken varieert dan van 0-2kW, maar dat is genoeg. De binnendeuren blijven dan open en de warmte kruipt door het hele huis. De cv-ketel staat uit, je hoeft alleen het warmteverlies bij te stoken. Zo doen wij het. Als je minder isolatie hebt zit je veel meer koude buitenlucht voor nop te verwarmen.

Ik haal dit aan ter vergelijking, of je doet zonnepanelen, airco's en een hybride warmtepomp, of je doet isolatie rondom met Rc 2,5 of meer (= 8cm dikke rockwool of glaswol of piepschuim) met een kacheltje dat 4-6kW vermogen heeft maar draait op 0-2 kW. Bij 8cm isolatie daalt de temperatuur 's nachts maar tot misschien 18° en niet 15°. De warmte gaat in de constructie zitten die het langer vasthoudt.

Reageer