straatvraag

Hoe houd je de energierekening binnen de perken?

Toon eerste bericht

140 reacties

Wat ik nog heb kunnen doen naast al het andere:

# Op zolder lopen cv-leidingen die uiteraard al voorzien waren van de bekende mintgroene schuimbuizen. Als aanvulling daarop heb ik alle oude op zolder liggende dekens en dekbedden er omheen gewikkeld.

# Het opstartmoment en het uitschakelmoment van de klokthermostaat krapper gezet. De verwarming gaat nu anderhalf uur voor het slapengaan uit.

# Veel bezig met dichthouden van deuren van ongebruikte ruimtes.

# Huisdieren mogen nu alleen op aanvraag naar de hal en boven. De haldeur zetten we niet meer op een kier maar blijft dicht. Veel werk soms…

# De vloerverwarming gaat vóór 18 uur uit. ‘s avonds moeten de nog aanwezige radiatoren het doen. De vloerverwarming schakelt ‘s morgens vanzelf in.

# Ik pak minder snel even warm water in de keuken, denkend aan de leiding die meer dan 10 m lang is. Om de leiding te verplaatsen moet de badkamer worden afgebroken.

# Luchten van de slaapkamer en bovenverdieping ‘s morgens kort houden. Dus niet meer per ongeluk het raam 2 uur open laten staan. 10 minuten moet genoeg zijn.

Allemaal peanuts helaas. Wat we nodig hebben is 10 cm extra muurisolatie en HRplusplusplusglas ipv dubbel glas. Maar dat kost pakken met geld - meerdere tienduizenden - en de ramen en muren zijn nog helemaal goed.

Reputatie 6
Badge +3

@Harrie LPP   Eventueel kunnen simpele deurdrangers helpen bij het automatisch dichthouden van deuren. - Voor warm (en heet) water in de keuken is vaak een waterkoker effectiever en energiezuiniger.

In de winter doen wij nooit een raam open om te luchten omdat de ventilatie die voorgeschreven is voldoende is. Natuurlijk mag je ventilatieroosters dicht zetten, het gaat het bouwbesluit er slechts om dat de capaciteit aanwezig is. We checken dus even voor de zekerheid of de roosters open staan. Waar je wel op moet letten is dat de ventilatie kan doorstromen in de woning. Mensen leggen soms een laminaatvloer boven op de bestaande vloer. Dan is er niet meer die 1 cm ventilatiespleet onder de deur. Als de deur dicht is ventileeert die kamer dan niet meer. Je moet het dus zo maken dat er altijd die 1 cm ventilatiespleet is onder de deur als de deur dicht is. 

Er is een verschil in soortelijke warmte van lucht en van stenen muren en betonnen vloeren. Om 1 m3 lucht een graad warmer te maken heb je 1,26 kJ nodig, voor een kalkzandstenen muur en betonnen vloer 2208 kJ.  De lucht in de woonkamer is dus veel sneller opgewarmd, maar koelt dus ook veel sneller af. Je moet dus veel vaker bijverwarmen. Daarom wordt dus steeds gezegd dat vloer verwarmen met vloerverwarming veel meer rendement heeft dan lucht verwarmen. Het duurt veel langer eerdat de warmte in de beton of steen kruipt, maar het blijft er dan ook veel langer in zitten. Je hoeft dan veel minder vaak bij te verwarmen. Je zou dus 's avonds juist de radiatoren uit moeten zetten en de vloerverwarming aan. Of alleen vloerverwarming. 

Er is een verschil in soortelijke warmte van lucht en van stenen muren en betonnen vloeren. Om 1 m3 lucht een graad warmer te maken heb je 1,26 kJ nodig, voor een kalkzandstenen muur en betonnen vloer 2208 kJ.  De lucht in de woonkamer is dus veel sneller opgewarmd, maar koelt dus ook veel sneller af. Je moet dus veel vaker bijverwarmen. Daarom wordt dus steeds gezegd dat vloer verwarmen met vloerverwarming veel meer rendement heeft dan lucht verwarmen. Het duurt veel langer eerdat de warmte in de beton of steen kruipt, maar het blijft er dan ook veel langer in zitten. Je hoeft dan veel minder vaak bij te verwarmen. Je zou dus 's avonds juist de radiatoren uit moeten zetten en de vloerverwarming aan. Of alleen vloerverwarming. 

Je redenering (ik heb het stukje vet gemaakt) klopt dus ook van geen kanten. Als je twee dingen wilt verwarmen maakt het precies niks uit welke je eerst verwarmt.
De enige reden dat vloerverwarming een beter rendement zou hebben is dat je met een lagere temperatuur verwarmt. Bij een gasketel maakt dit een beetje uit en bij een warmtepomp heel veel.
Maar vloerverwarming heeft een slecht rendement zodra je de ruimte maar een bepaalde termijn wilt verwarmen. Als je bv maar een paar uur thuis bent en het dan even warm wilt hebben is vloerverwarming een gruwel. Je moet de vloerverwarming al uren van tervoren aanzetten om enig effect te hebben en als het eenmaal warm is duurt het een halve dag voordat het weer afgekoeld is. Als die tijd is de binnekant van de woningschil warmer dan zonder verwarming en lekt er dus warmte weg naar buiten. Met luchtverwarming is dat probleem er niet, daarom is een L/L-warmtepomp* bijvoorbeeld erg goed voor voor verwarming van studentenkamers, tijdelijke werkkamers en hobbykamers; daar zijn mensen tamelijk vaak maar een paar uur aanwezig.

*: Ik zal het gebruikelijke woord daarvoro niet noemen want dan beginnen ze van de Consumentenbond te steigeren.

@Harrie, ik hoop dat je je nog eens verdiept wat warmte-accumulatie is. Dat is opslag van warmte in het materiaal. Als bij jou de zon de hele dag op je gevelmuur staat en de lucht is 20° en de muur lekker warm, en 's nachts daalt de luchttemperatuur naar 8°, is bij jou de muur dan ook 8°? Hier schudt iedereen het hoofd met nee.

Als jij met de L/L airco de lucht in de woonkamer in een uur kan opwarmen van 15° naar 21°, dan is die lucht na een uur ook weer afgekoeld naar 15° als de airco stopt. Doe je dat met steen met vloerverwarming, dan heb je bijvoorbeeld 6 uur nodig om die vloer - met dezelfde hoeveelheid energie - op 21° te krijgen. Maar die vloer doet er dan 6 uur over om weer af te koelen naar 15° als de verwarming stopt. Je hoeft bij steen dan dus veel minder vaak bij te verwarnen, de cv-ketel maakt minder draaiuren, dus is het gasverbruik veel lager.

NB ik bedoel dus niet luchtverwarming, maar de lucht verwarmen. 

Als het bij iedereen zo in de schoolboeken staat, dan don't shoot the messenger but shoot the schoolbook!

@Harrie, ik hoop dat je je nog eens verdiept wat warmte-accumulatie is. Dat is opslag van warmte in het

Ik heb mij daar veel méér dan lang genoeg ik verdiept Jan, maar jij stapelt zoveel verkeerde veronderstellingen, denkfouten, inschattingsfouten, rekenfouten en alle mogelijke andere fouten op elkaar dat het voor mij vrijwel ondoenlijk om dat weer allemaal te corrigeren. Het is je vak niet.

In dit geval:
A. Het duurt geen uur maar twee minuten.
B. Je hebt het over 'dezelfde hoeveelheid energie’. Dat is niet zo. By far. Het kost bijna niks om wat kilo's lucht op te warmen maar wel veel energie om een tonnen wegende vloer op te warmen.
C. Je koppelt het aantal keren dat je iets moet bijverwarmen met het woord 'dus’ aan het energieverbruik. Dat is (sorry voor de term) onzin.
D. Je mist totaal dat in jouw geval van 6+6 uur de ruimte gedurende 12 uur warmte lekt naar de omgevng en in het door jouw beschreven geval van 1+1 uur maar twee uur.

Reputatie 6
Badge +6

D. Je mist totaal dat in jouw geval van 6+6 uur de ruimte gedurende 12 uur warmte lekt naar de omgevng en in het door jouw beschreven geval van 1+1 uur maar twee uur.

Ik heb een krantenwijk van 1 uur daarmee kan ik net, met de wind in de rug, kost ook minder Energie de energienota aanvullen.

Oja ik heb voor een klein fietswieltje en achter een groot wiel, ga ik altijd holletje af en kost mij nog minder energie hou ik nog meer over voor de hoge energie nota.

@Harrie, the messenger has been shot, die is nou kassie wijlen.

Oh ja, hij mompelde nog net op het laatst dat ie verkeerd had gezegd. Zelfde energie moet zijn zoals eerder boven staat 2000kJ per m3 steen en 1,26 kJ per m3 lucht.

Jan, ik heb je op vijf punten inhoudelijk aangevallen, en in eerdere discussie nog op veel meer. Dat is dus NIET shooting the messenger.

Reputatie 6
Badge +6

Nog een tip voor energiebesparing,

Strijken kost veel energie, ja ik hoor het al weer, in de winter de restwarmte van het strijkijzer verwarmt de omgevingslucht.

Terzake voorbeeld: Spijkerbroek (kast of strijkdroog) onder je matras en de volgende dag nog beter als met de strijkbout.

kost niets en bespaart dure energie.

Niet de hele was in 1 keer onder je matras ander krijg je een “energiestapelbed”:sleeping:

@Harrie LPP de messenger is weer bijgekomen van zijn verwondingen ☺️. Hij toetst op Google "vloerverwarming of radiatoren" en dan staat er dit:

Vloerverwarming verbruikt zo'n 20% minder energie dan radiatoren omdat de cv-ketel geen hoge temperaturen moet leveren. Het rendement van vloerverwarming is dus zeer gunstig. Dankzij de gelijkmatige warmteverdeling die vertrekt vanaf de grond bereikt men sneller een comfortgevoel.

En dit plaatje

Bij vloerverwarming is de warmte veel gelijkmatiger verdeeld, in horizontale zin overal evenveel. Bij radiatoren niet. 

In Google staat nog veel meer uitleg, het onderwerp is veel omvangrijker. Maar warmte laten accumuleren in de steenachtige constructie met hoge massa is veel voordeliger dan warmte laten accumuleren in lucht. Mensen hebben dat in hun beroep zo geleerd en gezien, het staat ook in de lesboeken, en proberen dat over te dragen aan jou, maar dat zal wel niet lukken.

Maar het is dus niet slim om 's avonds om 6 uur de vloerverwarming uit te zetten en de radiatoren aan. Het moet juist andersom. Radiatoren zijn vooral bedoeld om de grootste koudebron in een ruimte voor te verwarmen. Daarom staan ze bijna altijd onder de ramen. Ik haak hier verder af, dit is geen vinden maar weten vanuit je beroep, graag je woord richten aan Google en de mensen die dit op internet zetten. Ik ben maar de messenger. Don't shoot de messenger. Ik zoek het niet onder de mensen die zich richten tegen de postbode als ze weer een flitsbon uit Frankrijk krijgen keurig vertaald in de Nederlandse taal. 

Je gaat opnieuw inhoudelijk niet in op mijn argumenten, haalt zinnen van websites van commerciële aanbieders en haalt opnieuw alles door elkaar heen onder het mom van het in pacht hebben van de waarheid en het mij ervan betichten dat ik de boodschapper afmaak.
Nee, zo overtuig je mij niet.
Ik ben nu eenmaal niet iemand die in zijn beroep heeft geleerd dat iets moet of hoe iets zou moeten maar ik heb ervoor geleerd om zelf te achterhalen waarom iets op een bepaalde manier gedaan wordt.

Reputatie 6
Badge +6

Of alle standby's uit veel zal uitmaken betwijfel ik, tenzij je nog veel oude spullen hebt uit de tijd dat de 1 watt restrictie nog niet gold.

Een topic van een jaar geleden toen er nog geen sprake was van exploderende energie prijzen.
Hier nog eens naar kijken werd toch interessant nu ook mijn contract afgelopen is.

Ik kan mijn verbruik 24 uur per dag monitoren met iungo.
Daarbij is vooral het nacht verbruik interessant omdat in principe alles dan uit behoord te zijn.
Een vergeten oplader voor de smartphone of een tv in stand-by smijt geen zoden aan de dijk.
Stand-by apparatuur hoort minder dan 1 watt te nemen dat schiet niet echt op.
Toch bleek mijn verbruik minimaal 160 watt te zijn, de koelkast en vriezer niet meegerekend.
Als die aan/uit schakelen is precies te zien.
Totaal 160 watt x 24 uur x 365 dagen is ruim 1400 kWh terwijl mijn verbruik over de laatste 12 maanden 2200 Kwh bedroeg.
Dat is het totaal van het net en eigen gebruik van de zonnepanelen opgeteld.

De ventilatie staat altijd aan, dat is een 10 watt versie en de vloerverwarmingspomp staat in de winter ook altijd aan.
Die pomp staat nu wel uit en dat scheelt de eerste 30 watt.

Dus op zoek naar andere gebruikers en daar kwamen toch een paar verrassingen uit.
Het alarm staat 24 uur per dag aan, maar nu ik met pensioen ben en meestal thuis gebruik ik die niet zo vaak meer, die heb ik aan/uit schakelbaar gemaakt, scheelt 16 watt.

Nog een waar je niet zo snel aan denkt, de bel trafo, die nam 7 watt, op zoek naar een minder hongerige versie viel niet mee, veel fabrikanten geven geen rustverbruik op.
toch een gevonden die het beperkt houd op 1,5 watt.

Een elektrische garage deur, 7 watt, daar zit nu een klikaanklikuit schakelaar voor.
Die kan je met een afstandbediening aan en uit zetten.

We hebben nog vaste telefoon, maar 5 stuks was een beetje te veel (stamt nog uit de tijd dat de kinderen in huis waren) evenals een elektrische klok, drie weggedaan en de klok uit, weer 10 watt.

Een bass speaker uit de oude tijd toen de 1 watt restrictie nog niet gold, weer 15 watt.

Al met al is het nachtverbruik gedaald naar 60 watt, een besparing van 100 watt = 875 kWh op jaarbasis.
Met een kWh prijs van 55 cent scheelt dat toch weer 480 euro.

Ik vind je ventilatie wel zuinig maar een vloerverwarmingspomp die niet naar standby gaat als er geen warm water komt weer ouderwets.

Ik heb ooit het hele huis met kWh-meters doorlopen. Misschien moet ik dat nog eens doen.
Die beltrafo was er geloof ik ook een waar ik tegenaan liep. Zou je hier de gouden tip willen neerzetten? Dat merk, type en winkel verdient natuurlijk een pluim.

Wat ik ook nog steeds een keer moet doen is alles uitzetten en dan via de meterkast het daadwerkelijke gebruik van een typische ovensessie meten. Dat lukt me namelijk niet met een insteek-kWh-meter. Jammer ook dat daar geen soort teller op zit, want de over is hét apparaat waar ik het minste idee van heb wat het me per jaar kost.

Heb je nog een Mediabox XL van Ziggo.
Die verbruikt gigantisch veel energie. ( Stand-by: Snelle start 34W)
De Next Mini verbruikt 92% minder.
Ook als hij aan staat.

Reputatie 6
Badge +3

Wat niet in het bericht van @Free Spirit staat is het verbruik van de zonnepanelen als die uit staan. Die zijn natuurlijk niet met een clic aan/uit te schakelen.

Nieuwe apparatuur is veel zuiniger, maar je gaat voor een klein gebruik niet zo'n apparaat vervangen. Zo kwam ik er achter dat mijn wasmachine in ruststand 9 W gebruikt.

Reputatie 6
Badge +6

@Harrie LPP De vv pomp gaat er sowieso uit met de komst van de warmtepomp.
Die heeft een eigen pomp en draait ook alleen als het nodig is.
Een oven heb ik ook, maar die draait niet 24 uur per dag, het ging mij vooral om dingen die 24 uur per dag aan staan.
Waarom werkt een losse kWh meter niet?
Ik had een hager, nu een schneider belltrafo, maar let wel op de spanning die je nodig hebt.
hager heeft nu ook wel zuiniger types, maar die zijn breder en kon ik miet meer kwijt in de meterkast.

@Wortelstamper 
Nee ik heb een modernere versie, maar alles zit achter een schakelbaar stekkerblok en die gaat na het tv kijken uit, evenals alle apparatuur in mijn hobby kamer.
Weinig slurpende apparatuur , maar 10 x 1 watt is ook 10 watt.

@basic 
De twee grote jongens zitten vast aangesloten, daar is weinig aan te doen, maar ik heb ook nog drie kleintjes van niet al te jeugdige datum.
Bij moderne omvormers staat het nacht gebruik er ook bij, meestal minder dan 1 watt.
Maar de kleintjes ga ik zeker nog naar kijken, die stonden nog op mijn lijstje.

@Free Spirit, kan je misschien nog checken wat het stroomverbruik overdag is wanneer je diverse stroomapparaten in gebruik hebt. Dat zou dan maar 800kWh zijn op jaarbasis. 

Als een beltrafo 7W vermogen heeft verbruikt hij toch pas stroom als je op de bel drukt? 

Wij hebben stroom op dag-nacht tarief. Voorzover mogelijk draaien dingen pas na 21u. Bij ons is verbruik nachtstroom circa 55% en dagstroom 45% bij een jaarverbruik van 2500kWh.

W is niet iets dat je verbruikt maar iets dat het apparaat heeft.

W x tijd is energie die je verbruikt.

Dus W is hebben, niet verbruiken, en Wh is verbruiken.

Reputatie 6
Badge +6

@JanHet opgenomen vermogen in watt x de tijd is de hoeveelheid energie in kWh.
Een beltrafo staat 24 uur per dag aan de stroom, leg je vinger er maar eens op, als hij flink warm is dan heb je een slurper.

Edit: 7 watt x 24 uur x 365 dagen is 61 kWh x 55 cent is ruim 33 euro aan stroom kosten.
1,5 watt x 24 uur x 365 dagen is 13 kWh x 55 cent is ruim 7 euro, een besparing van 26 euro.
Een nieuwe beltrafo kost rond de 25 euro en heb je binnen een jaar terug verdiend.

Let op, ik ben techneut en weet waar ik mee bezig ben, als je niet weet waar je mee bezig bent ga dan niet in de meterkast sleutelen.

@Harrie LPPEen oven heb ik ook, maar die draait niet 24 uur per dag, het ging mij vooral om dingen die 24 uur per dag aan staan. Waarom werkt een losse kWh meter niet?

Ik kan er niet bij want de aansluiting is achter de oven verwerkt, en ik herinner me dat het een krachtstroomaansluiting is en dan zit er geen gewone stekker en mijn kWh-meter is er wel een met een gewone stekker. Ach ik moet het gewoon een keer doen. Waarschijnlijk meld ik het resultaat wel hier. Vandaag niet want we eten geen ovengerecht. Morgen niet want bij heet weer hebben we een “ovenverbod”.

Als een beltrafo 7W vermogen heeft verbruikt hij toch pas stroom als je op de bel drukt?

De meesten hebben een ouderwetse trafo.
Die moet een magnetisch veld in stand houden.
Dat verbruikt veel meer, als de moderne geschakelde voeding.

@Free Spirit ik wil je helemaal geloven dat een beltrafo stroom verbruikt in de standby stand om het magnetisch veld in stand te houden maar hij verbruikt dan toch geen 7W maar 7Wx12 uur = 84Wattuur in de nacht?

Je verbruik is niet 160W per nacht, dat is het aanwezige vermogen. En je rekent hoeveel dat nachtverbruik per jaar is, maar je neemt dan 24uur, dat moet toch 12 uur zijn?

Dus verbruik per nacht is 160W x 12 uur = 1920Wh per nacht en per jaar 160x12x365 = 700kWh toch? En je dagverbruik per jaar is dan 1500kWh. Dat lijkt me beter te kloppen.

Geeft verder niet, ik probeer slechts je tekst te begrijpen. Ik had in Suriname een strenge leraar natuurkunde, we zeggen het nooit meer verkeerd. W is wat het ding heeft, Wh is wat het ding verbruikt. We moesten dat toen van het stuwmeer uitrekenen. Dan nog is het veel en zeker de moeite waard om af te lopen. 

Als je dat liever wil, als je om 23u de tv uitdoet en om 7u het koffiezetapparaat weer aan zet, dat je dan 8 uur neemt voor een nacht, is ook prima hoor! Dan met je 8 zetten waar 12 staat in de berekening.

Reputatie 6
Badge +6

@Jan Ik heb de berekening bij voorgaande bericht er aan toegevoegd.
Dan lijkt bij het verband tussen opgenomen vermogen in watt en energie verbruik over de tijd mij wel duidelijk.
Anders moet je die leraar nog eens aan zijn mouw trekken.
Het verbruik is niet 12 uur, het zijn dingen die 24 uur per dag aan staan, alleen kan ik 's nachts het minimum verbruik goed meten.
De apparaten zelf meet ik net als Harry LPP met een losse kWh meter.

Ik heb nog zo'n klassieker aan de muur zitten.
Bakelieten behuizing, model 50's
Zit ook naast de meterkast gemonteerd.
30 jaar later kwam de ringkern trafo uit, dat is al veel minder in rust.
Maar dan wel met meer vermogen, dat de ruststroom weer verhoogd.
Volgens deze site, verbruikt de klassieker 3W in rust.

Wat wel heel erg vreet, zijn trafo's voor 12V halogeen verlichting.
En dan doen ze de schakelaar in het 12V snoer.
Die vervangen door een geschakelde voeding met led lamp, scheelt echt.

Reputatie 6
Badge +6

Een (oud)setje halogeen van 3 x20w met Trafo. de trafo wordt dan enigszins warm bij 230v inschakelen.

Als ik de 3 x20w vervang door leds van enkele watts kan de trafo dan zijn energie wel kwijt of gaat deze dan nog warmer worden?

Op een andere grotere trafo met meerdere halogeenlampjes staat op de behuizing trafo min. 120w belasten.

Gaat het dan goed als ik al deze halogeenlampjes in led ga vervangen?

Reageer