straatvraag

Hoe houd je de energierekening binnen de perken?

Hoe houd je de energierekening binnen de perken?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2153 reacties

Doordat we veel thuiswerken en meer thuis zijn dan ooit, loopt de energierekening soms flink op. Doe je een dikke trui aan of heb je andere manieren om het thuis behaaglijk te houden? Bekijk ook onze tips eens!

:thermometer: We stelden deze vraag ook op straat, lees hier de reacties.

Hoe houd je de energierekening binnen de perken? Deel je tips!

106 reacties

Reputatie 6
Badge +5

@Wortelstamper De beltrafo heb ik niet los met de kWh meter gemeten, maar ben ik uitgegaan van de fabrieksopgave.
Maar het verschil was wel in het totaalplaatje te merken, evenals de veel lagere temperatuur.

Toen we drie jaar geleden hier kwamen te wonen hebben we alle lampen al door led vervangen, ook de spotjes en halogeen.
Uiteraard aan/uit geschakeld in de 230V lijn.

Maar dat zijn dingen die geen 24 uur per dag aan staan.
Dat was voor mij echt een eyeopener, het is niet het 2kW koffiezet apparaat, waterkoker, oven (is zelfs 3kW), de wasmachine en droger die het energie verbruik opjagen, maar vooral de kleine verbruikers die 24 uur per dag aanstaan.
Toegegeven, een apparaat wat in stand-by 10 watt neemt en je helemaal uit zet zal bij gebruik wel weer stroom nemen, maar dat is vaak voor korte duur.
Voorbeelden zijn de reeds genoemde garagedeur en de bas speaker.

Reputatie 6
Badge +5

Een (oud)setje halogeen van 3 x20w met Trafo. de trafo wordt dan enigszins warm bij 230v inschakelen.

Als ik de 3 x20w vervang door leds van enkele watts kan de trafo dan zijn energie wel kwijt of gaat deze dan nog warmer worden?

Op een andere grotere trafo met meerdere halogeenlampjes staat op de behuizing trafo min. 120w belasten.

Gaat het dan goed als ik al deze halogeenlampjes in led ga vervangen?

Dat geldt vooral voor dimbare spotjes, daar is vaak een minimum verbruik voor nodig.
Ik heb met vaste halogeen lampjes op trafo geen enkel probleem gehad met led.
Met andere types voedingen zoals geschakelde voedingen kun je wel problemen krijgen.

Reputatie 5
Badge +3

Bij mij werd in april een nieuwe meterkast geïnstalleerd. De nieuwe beltrafo, wel met uitgangen van 8V, 12V en 24V, werd behoorlijk warm, veel warmer (8W?) dan de oude iig. Ik heb hem meteen uitgeschakeld en als ik hem er uit sloop ga ik het opgenomen vermogen nog meten.

Als zuiniger, comfortabeler en flexibeler alternatief voor de nieuwe “ouderwetse” beltrafo + deurbel gebruik ik nu een moderne draadloze deurbelset (433 MHz) ca. € 35,- met 2 mobiele ontvangers; Batterij/accukosten ca. € 0,90 - € 1,20/jaar - binnen 2-3 jaar terugverdient en energie(kosten) bespaart
= ca. € 20/jaar aan stroom (€ 0,2945/kWh)

YMMV
Ik heb een mobiele deurbel nu altijd mee als ik in de garage of achter in de tuin bezig ben.

Ik heb een sta lamp, daar zat een 12V 20W halogeen lampje in.
Nu zit er een 4W LED lampje in.
Nu verbruikt de lamp 8W in plaats van 24W
Schakelaar zit na de trafo, dus verbruikt de lamp continu 4W
Dat is opgelost, door hem voor de stekker te schakelen.

Als je die 3x 20W lampjes voor halogeen vervangt met LED.
Kun je beter ook een nieuwe trafo kopen, omdat zo'n moderne geschakelde voeding veel minder verlies heeft. Die €20 voor een 15W voeding heb je zo weer verdient.

Van 433Mhz besturing ben ik ook niet zo'n fan.
Er zit gigantisch veel op die frequentie.
Ik ken iemand, waar het huis in een flipperkast is veranderd omdat de buren nu ook 433Mhz spullen hebben.

Voor mijn 230V LED lampen, heb ik een speciale LED dimmer gekocht.
Kun je mooi op minimum afregelen en de manier van fase aansnijden is instelbaar.

Reputatie 4
Badge +5

Met de (led)trafo ga ik wel wat doen.

De bel trafo is al 30 jaar passé, daar heb ik dan wel al mee verdiend, ook geen mobiele batterijenbel voor mij.

Gewoon een trekbel, is nog echt belgeluid ook.

En als ik achter in de tuin ben, lekker een gaatje in de trekstang geboord en een spijkertje er in, lekker rustig.

(In de oude steden op 3 hoog, was 3x keihard trekken voor de 3e etage en soms trok je de trekstang eruit!)😀

Zuiniger bellen kan eigenlijk niet. i.v.m. schilderen even los geschroefd.

Reputatie 6
Badge +5

Wat niet in het bericht van @Free Spirit staat is het verbruik van de zonnepanelen als die uit staan. Die zijn natuurlijk niet met een clic aan/uit te schakelen.

@basic 
Vanavond de kleintjes gemeten, die zitten met een stekker in het stopcontact en dus simpel te meten. (zou wel uit kunnen met een tijdschakelaar)
Tegen de verwachting in 0,0 W
Die schakelen zich dus helemaal uit, daar valt geen winst meer te halen.

@Gebruiker1644596728 Ik heb een klopper op de deur, die werkt uitstekend, maar vrijwel niemand gebruikt hem.
Ze drukken allemaal op de elektrische bel, waarschijnlijk macht der gewoonte omdat bijna iedereen zo'n drukknop heeft.

Reageer