straatvraag

Hoe houd je de energierekening binnen de perken?

Badge +8
  • Community Manager
  • 2202 reacties

Doordat we veel thuiswerken en meer thuis zijn dan ooit, loopt de energierekening soms flink op. Doe je een dikke trui aan of heb je andere manieren om het thuis behaaglijk te houden? Bekijk ook onze tips eens!

:thermometer: We stelden deze vraag ook op straat, lees hier de reacties.

Hoe houd je de energierekening binnen de perken? Deel je tips!

140 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Het kabinet doet er nog een schepje bovenop, het prijsplafond voor gas wordt 1,45 euro en voor elektriciteit 0,40 euro en het aantal kWh gaat omhoog van 2400 naar 2900.
Vooral leuk voor mensen die nog geen warmtepomp hebben aangeschaft, mensen mét een warmtepomp en zonder zonnepanelen zijn nog steeds de klos.
Terwijl de aanpassing toch vooral voor die groep bedoeld was.
Zouden ze wel kunnen rekenen in Den Haag?

Ik hoop toch echt dat de groep mensen in oude huurwoningen zonder isolatie en met gaskachels de aller- allerhoogste prioriteit krijgt. De mensen die zich een warmtepomp en zonnepanelen kunnen veroorloven lijken mij nou niet direct kandidaat voor een faillissement, die andere groep wel.

Reputatie 7
Badge +5

ik ben benieuwd wat de dames en heren energieleveranciers gaan doen met de tarieven boven het plafond. concurrentie is nagenoeg weg door dat platfond, dus daarboven zal het wild west worden met hoge tarieven, als het tegenzit. de warmtepomp-zonder-zonnepanelen eigenaren hebben wel het voordeel van een laag/geen gaskosten, en dat streept behoorlojk weg tegen de extra elektra. dus inderdaad de focus op echte problemen en de luxe problemen maar even laten voor wat ze zijn

Reputatie 6
Badge +5

RTL nieuws: “Om Nederlandse huishoudens dit jaar al te helpen met de hoge energierekening ontvangen zij voor november en december een vaste korting op de energierekening van 190 euro per maand. Deze compensatie wordt verrekend via de energieleveranciers. Dat heeft het kabinet zojuist bekendgemaakt.”

Geldt dit voor iedereen? ongeacht je verbruik en/of je/ik het nodig heb? Ik overweeg in dat geval echt om meer KWh te gaan inzetten voor verwarming komende maanden. Kan ik iemand ook KWh schenken cq overdragen? Is allemaal fijn dit ‘gratis geld’, maar nodig heb ik het niet echt.

Reputatie 6
Badge +4

Ja, dat geldt voor iedereen. Ook voor mensen met een (nog) vast contract. Het staat natuurlijk iedereen vrij om die 190,- euro aan iemand anders te geven als je het zelf niet nodig hebt.

Reputatie 6
Badge +5

Ja, dat geldt voor iedereen. Ook voor mensen met een (nog) vast contract. Het staat natuurlijk iedereen vrij om die 190,- euro aan iemand anders te geven als je het zelf niet nodig hebt.

Dus, neem ik maar aan, ook voor iemand met een negatief verbruik (na salderen op jaar basis)? Vreemd … ik overweeg dus hierdoor meer KWh te gaan verbruiken, omdat pellets inmiddels ook 88ct/kg kosten. Die kan ik dan beter sparen cq laten liggen. Regering werkt nauw samen met de energiebedrijven, dan kunnen ze toch ook relatief eenvoudig zien wie het (al) echt nodig heeft. Mensen met een nog lopend vast contract zullen het ook nog niet echt nodig hebben. Dit gaat onnodig veel (belasting) geld kosten.. Maatwerk??

Reputatie 6
Badge +6

Ik hoop toch echt dat de groep mensen in oude huurwoningen zonder isolatie en met gaskachels de aller- allerhoogste prioriteit krijgt. De mensen die zich een warmtepomp en zonnepanelen kunnen veroorloven lijken mij nou niet direct kandidaat voor een faillissement, die andere groep wel.

Iemand in een huurwoning is niet per definitie arm, in tegendeel, velen moeten meer aan huur opbrengen dan de meeste woning eigenaren aan hypotheek.
Punt is wel dat ze vaak afhankelijk zijn van de verhuurder.
Met het huidige plafond voorstel valt in ieder geval elke prikkel weg om te verduurzamen.
Je snijdt je zelf in de vingers.

Reputatie 7
Badge +5

Met het huidige plafond voorstel valt in ieder geval elke prikkel weg om te verduurzamen.
Je snijdt je zelf in de vingers.

dat valt toch wel mee?! Gas blijft duur per kuub, dat lijkt me een prikkel, elektra wordt goedkoper en dat is prikkel nr 2.

wel onder het plafond, uiteraard

Iemand in een huurwoning is niet per definitie arm, in tegendeel, velen moeten meer aan huur opbrengen dan de meeste woning eigenaren aan hypotheek.

Als je meer moet opbrengen (=betalen?) aan huur dan de woningeigenaren aan hypotheek bevordert dit toch juist de armoede van de huurders?

Reputatie 6
Badge +6

@E.B.F. Stroeve Ik denk dat je zelf ook wel kunt beredeneren dat als je 1200 m3 gas gebruikt voor 1,45 euro je dit 1740 euro kost.

Maar als je die 1200 m3 gas inruilt voor 3000 kW aan stroom d.m.v. een warmtepomp en daar de marktprijs van een euro per kWh voor moet betalen omdat die stroom bovenop jou 2900 kWh komt, dan kost je dat 3000 euro.

Ik denk niet dat iemand 10 tot 15 duizend euro investeert om daarna 1260 euro per jaar duurder uit te zijn.

Met het huidige voorstel zijn prijzen van zowel stroom als gas verdubbeld t.o.v. voor de energiecrisis. De verhoudingen zijn vrijwel hetzelfde. Ik zie het wegvallen van de prikkel niet. Kun je dat uitleggen?

Reputatie 6
Badge +6

@Harrie LPP Ja, kijk even naar mijn bericht boven het jouwe.

Reputatie 7
Badge +5

@E.B.F. Stroeve Ik denk dat je zelf ook wel kunt beredeneren dat als je 1200 m3 gas gebruikt voor 1,45 euro je dit 1740 euro kost.

Maar als je die 1200 m3 gas inruilt voor 3000 kW aan stroom d.m.v. een warmtepomp en daar de marktprijs van een euro per kWh voor moet betalen omdat die stroom bovenop jou 2900 kWh komt, dan kost je dat 3000 euro.

Ik denk niet dat iemand 10 tot 15 duizend euro investeert om daarna 1260 euro per jaar duurder uit te zijn.

je berekening klopt inderdaad, mijn impliciete aanname is dat je samen met een warmtepomp ook zonnepanelen aanschaft. En dan moet je uiteraard met meer-jaren terugverdientijd rekening houden. 

Reputatie 6
Badge +6

De vloerverwarmingspomp staat in de winter ook altijd aan.
Die pomp staat nu wel uit en dat scheelt de eerste 30 watt.

Dit heb ik aangepast, voorheen stond hij zomers uit en met een schakelklok liet ik heb 5 minuten per dag lopen om vastzitten te voorkomen.
In de winter draaide hij altijd, maar er zijn slimmere oplossingen.
Ik heb er nu een schakelaar tussen zitten die de pomp ook uitzet als de cv of warmtepomp niet werken in de wintertijd.
Met een temperatuur sensor op de verwarmingsbuis geklikt merkt hij wanneer warmwater wordt geleverd en schakelt hij de pomp in.
Op dit moment betekent dit dat de vloerverwarmingspomp 20 van de 24 uur uit staat.
En in de zomer laat hij hem elke dag een minuut lopen.
Er zijn verscheidene modellen te krijgen, maar ik heb gekozen voor een Nederlands product met 5 jaar garantie

Reputatie 6
Badge +6

Ik merk wel dat mensen steeds creatiever worden om de rekening binnen de perken te houden.
Niet altijd even goed voor de gezondheid, zoals hout stook of de recente hype met waxinelichtjes.
Zelfs een barbecue werd gebruikt met koolmonoxide vergiftiging als gevolg.

Maar veel mensen hebben nu alleen nog de kamer/keuken verwarmt.
Oude tijden herleven weer zoals in mijn jeugd ook alleen de huiskamer werd verwarmt.
Dan moet je nog in gesprek met je energieleverancier om de maand kosten naar beneden te krijgen.
Die gaat van het vorige jaar uit en is niet altijd bereidt om dat (extra) te verlagen.

Reageer