Hoe kies ik de juiste leverancier voor terugleveren stroom?

• 24 September 2022
  • 34 reacties
  • 880 Bekeken

Badge

Beste mensen,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Sinds gisteren ben ik de eigenaar van 11 zonnepanelen. Ik kan per jaar ca 1000 kWh terugleveren. Ik heb diverse vergelijkingssites bezocht maar het duizelt mij. Mijn huidige leverancier, EnergieDirect betaalt slechts €0,06 cent teruglevertarief. 
De energievergelijker van de CB geeft slechts 2 opties waarvan BudgetEnergie €289 variabel p/m als goedkoopste uit de bus komt, gebaseerd op mijn verbruik en teruglevering.

Onderzoek van de CB wijst o.m. uit dat UnitedCosumers, Engie en Innova Energie een 109% teruglevertarief betalen in verhouding tot de kale levertarief https://cloudfront.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/homepage/onderzoek-consumentenbond-terugleververgoeding---update-juli-2022.pdf

Je dus zou denken dat UnitedConsumers een van de goedkoopste is; maar zij bieden een tarief van €336 p/m. Hoe kan dat als ze 109% teruglevertarief bieden? Of zie ik iets over het hoofd. Innova Energie daarentegen biedt mij een jaarcontract aan van €233 p/m. Is dit wellicht de beste keuze? (Wordt niet vermeld in de energievergelijker van de CB, is dit met opzet?) Of toch kiezen voor een variabel contract van BudgetEnergie €289 p/m? Ik hoop dat eea duidelijk is, ik heb namelijk geen idee.

Wat moet ik doen en hoe kan ik een juiste keuze maken?

Alvast dank voor jullie reacties,

Jos

34 reacties

Reputatie 7
Badge +5

de eerste vraag die je moet beantwoorden is of die 1000 kWh binnen of buiten de saldering valt. en de tweede vraag is of je leverancier jaarlijks saldeert. met 11 panelen vermoed ik dat je gewoon binnen de jaarlijkse saldering zit en dan is de teruglever vergoeding niet belangrijk, die gaat pas werken als je meer teruglevert dan afneemt.

Badge

Beste E Stroeve,

dank voor je reactie. Ik verbruik jaarlijks 2800 kWh en wek 3800 kWh op met de 11 panelen.
Ca 1000 kWh ga ik jaarlijks terugleveren.

Reputatie 7
Badge +5

dit is het walhalla voor tlv vergoedingen, uiterst actueel want het gaat alle kanten op:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2101250

Reputatie 6
Badge +6

@Jos1967 U behoort bij het gros PV Installaties die simpel op uw jaarrekening 1000 kWh minder verbruik gaat betalen!

Even rekenen met de “huidige” (variabele) tarieven en u weet alles.

En welke u ook kiest de 0,06 is voor u helemaal niet van belang met uw verbruik.

Als u per dag uw eigen productie  “slim” verbruikt kunt u het voordeligst uit komen bij maand salderen.

Als u voor een leverancier kiest die p/m saldeert, zal de 0,06 wel een belangrijk deel van uw maandtarief en jaarrekening bepalen.

En daar zijn al een aantal die per maand salderen!

Als er een uitspraak komt over maand salderen, wel of niet, zal er zeker wel meer keuze uit energieleveranciers komen.

Reputatie 6
Badge +5

Wat moet ik doen en hoe kan ik een juiste keuze maken?

Alvast dank voor jullie reacties,

Ik ben overgestapt van BE naar Engie, die een hoge tlv geeft. Ik lever zo'n 7/8oo kWh terug. Dit is mede afhankelijk van of er een goed zonnepanelen seizoen is geweest. Mijn uitgangspunt is wel dat ik de stroom die ik opwek het liefst zelf wil gebruiken en omzet in warmte. Daarvoor heb ik airco's en een E-doorstromer geïnstalleerd. Ik heb overigens geen gasaansluiting. Bij u is het misschien tricky om te kiezen voor een hoge tlv, omdat die leveranciers mogelijk ook een hogere gasprijs rekenen. Er schijnt de mogelijkheid te bestaan om per product een leverancier te kiezen. Misschien is dat een optie? Advies is: kijk naar het totale plaatje van je energiekosten. Leuk als je wat verdiend met stroom, maar balen als je het daardoor verliest op je gasnota.

Reputatie 6
Badge +5

@Jos1967 U behoort bij het gros PV Installaties die simpel op uw jaarrekening 1000 kWh minder verbruik gaat betalen!

Even rekenen met de “huidige” (variabele) tarieven en u weet alles.

En welke u ook kiest de 0,06 is voor u helemaal niet van belang met uw verbruik.

Als u per dag uw eigen productie  “slim” verbruikt kunt u het voordeligst uit komen bij maand salderen.

Als u voor een leverancier kiest die p/m saldeert, zal de 0,06 wel een belangrijk deel van uw maandtarief en jaarrekening bepalen.

En daar zijn al een aantal die per maand salderen!

Als er een uitspraak komt over maand salderen, wel of niet, zal er zeker wel meer keuze uit energieleveranciers komen.

Dit is volstrekt verkeerde informatie.
Zeker als je 1000kWh overhoud is het zaak om per jaar te salderen, per maand salderen is in alle gevallen onvoordelig voor zonnepaneel houders.
Jos levert in zijn geval voor 6 cent kWh die hij later in het jaar voor 60 cent of meer terug mag kopen.
Ik ben ook naar Engie overgestapt, je krijgt boven de saldering het kale kWh tarief terug voor de rest.
In mijn geval hebben de zonnepanelen afgelopen 12 maanden 6200 kWh opgewekt en daarvan 5100 terug geleverd.
Dat zou per maand salderen met 6 cent 300 euro opleveren, maar ik krijg nu het kale levertarief terug, dat is voor mij 39 cent en komt neer op bijna 2000 euro.
Dat gaat bij jaarlijks salderen af van de gasrekening, of in geval van een warmtepomp kun je de hele winter gratis verwarmen.

Zo hou ik de kosten in de hand.

Reputatie 6
Badge +6

@Free Spirit u vertaalt bijna wat ik post.

In het lezen van de reacties worden teveel "koppen” gesneld inplaats van goed gelezen😟

Reputatie 3
Badge +1

Wanneer de teruglevering -na saldering- voor je van belang is zou je eens een berekening bij Powerpeers moeten maken. 
Zij vergoeden € 0,21 per kW.
Afrekening (gelukkig) op jaarbasis. 
Powerpeers is een dochteronderneming van Vattenfall. 

Badge +1

Ik heb gekozen voor Innova. Het gaat ook om de verhouding tussen lever- en teruglever tarieven. En wat voor bonus je krijgt bij overstap. Naast de CB vergelijker heb ik die van gaslicht.com gebruikt.
Innova kwam er het beste uit.
En stroom die je opwekt en meteen verbruikt, is het voordeligst. Dan neem je niets af en lever je niet terug.
Dus wassen, drogen, vaatwasser laten draaien enzovoort vooral overdag doen en bij voorkeur als de zon schijnt :-)

Reputatie 7
Badge +5

zolang de salderingsregeling goed uitgevoerd wordt maakt het niet uit wanneer je de vaatwasser aanzet. En het kan geen kwaad om alvast te oefenen voor het geval de regeling exit is.

die verhouding lever/teruglever snap ik niet helemaal. Als je meer teruglevert dan afneemt kijk je naar teruglevertarief en levertarief, blijf je daarbinnen dan ga je gewoon voor het goedkooste levertarief

Badge +1

zolang de salderingsregeling goed uitgevoerd wordt maakt het niet uit wanneer je de vaatwasser aanzet.

Daar wordt toch anders over gedacht door deskundigen. Een paar willekeurige bronnen:

Zie bijv. https://www.kemkens.nl/kennisbank/zonnepanelen/eigen-zonne-energie-slim-gebruiken/ :

… Door je apparaten overdag te laten draaien, gebruik je de stroom die jouw panelen op dat moment opwekken. En dus niet de stroom die via je energieleverancier uit jouw stopcontact komt en waar je dus voor betaalt. Dat vergt soms wat plannen. Als je niet thuis bent overdag kun je tijdschakelaars gebruiken om apparaten te laten starten overdag. Steeds meer apparaten hebben ook een uitgestelde start-functie. Die vind je vaak op bijvoorbeeld wasmachines en vaatwassers. Heb je nog andere energieslurpers staan? Bijvoorbeeld zo’n heerlijke jacuzzi in de tuin, die moet opwarmen voordat je erin kunt? Laat de verwarming overdag draaien op de stroom van je eigen zonnepanelen, doe de deksel er goed op en geniet ‘s avonds van een heerlijk warm bad, dat je geen geld heeft gekost.

Verdien je zonnepanelen sneller terug door opgewekte stroom direct te gebruiken

Door het zo aan te pakken, breng je je energierekening zo ver mogelijk naar beneden. Je gebruikt vooral je zelf opgewekte stroom en verdient je panelen sneller terug.

Het kan nog altijd gebeuren dat je zonnepanelen meer stroom opleveren dan jij zelf gebruikt. De stroom die overblijft, gaat terug naar de energiemaatschappij. Zij kunnen dit dan weer leveren aan andere mensen. Daar krijg je een vergoeding voor. Aan het einde van het jaar streep je samen met je energieleverancier de energie die je zelf hebt gebruikt weg tegen wat je terug hebt geleverd. Dat heet salderen. ...

Of https://www.asr.nl/blog/zonnepanelen-moet-je-dan-energie-gebruiken-wanneer-de-zon-schijnt :

… Moet je de momenten waarop je stroom verbruikt dan aanpassen aan de momenten waarop je panelen het meest rendabel zijn?.

Het antwoord is 'ja'

Door je apparaten overdag te laten draaien, gebruik je de stroom die jouw panelen op dat moment opwekken…...

Reputatie 7
Badge +5

verdiep je even in het verschil tussen salderen en terugleveren. bij salderen wordt aan het eind van je contractjaar datgene wat je teruglevert weggestreept met hetgeen je gebruikt, mits je je niet meer teruglevert dan je verbruikt. bij die essent link staat dat oo het eind uitgelegd, die andere link is een onsamenhangend verhaal.

daarnaast willen energiemaatschappijen natuurlijk graag dat je je eigen opgewekte energie direct gebruikt, dan belast het hun netwerk niet. ook accus komen in dat verhaal voor, ook een maatregel die energiemaatschappijen graag zien maar waar wij als opgewekte consument niks aan hebben. 

Badge +1

verdiep je even in het verschil tussen salderen en terugleveren.

Natuurlijk heb jij gelijk en hebben instanties als ASN, Kemkens (niet Essent, wel goed lezen) en Eigen Huis allemaal ongelijk.

https://www.eigenhuis.nl/energie/maatregelen/zonne-energie/zonnepanelen-zo-gebruik-je-zelf-de-opgewekte-stroom#/

😎

Reputatie 6
Badge +5

Natuurlijk heb jij gelijk en hebben instanties als ASN, Kemkens en Eigen Huis allemaal ongelijk.

https://www.eigenhuis.nl/energie/maatregelen/zonne-energie/zonnepanelen-zo-gebruik-je-zelf-de-opgewekte-stroom#/

😎

@mr. Monique DoomernikJe hebt gelijk indien er geen salderingsregeling zou bestaan. Die is er nu nog wel, dus maakt het feitelijk nog niet uit wanneer je je kWh verbruikt en heeft @E.B.F. Stroeve inderdaad gelijk.  In de laatste alinea van je artikel staat dat ook geformuleerd:

“Als de salderingsregeling wordt afgebouwd vanaf 2025 is het dus slim om je stroomverbruik af te stemmen op je stroomproductie”. 

Kemkes schrijft ook in diezelfde trant:

De komende jaren kunt u nog profiteren van de salderingsregeling. De opgewekte zonne-energie kan dan weggestreept worden tegen de energie die u gebruikt heeft van de leverancier. Hierdoor bespaart u een hoop geld en u hoeft uw energieverbruik niet aan te passen of te sturen”.

Reputatie 7
Badge +5

Natuurlijk heb jij gelijk en hebben instanties als ASN, Kemkens (niet Essent, wel goed lezen) en Eigen Huis allemaal ongelijk.

😎

Tsja, ook op de EH site staat de salderingsregeling toegelicht. En Kemkes werkt samen met Essent, vandaar mijn verwarring. Maar dat is dan ook direct mijn enige verwarring, de rest klopt gewoon. En begrijp me niet verkeerd, je mag best je eigen energie gebruiken als de zon schijnt, geen probleem. Is voor na de salderingsregeling heel handig.

Dit is dicht bij de wetgeving, beetje formeel dus, maar dat zal geen probleem zijn 😉

Wat is terugleveren? En hoe werkt salderen op de jaarafrekening? | ACM ConsuWijzer

Reputatie 6
Badge +3

Het is inderdaad beter dat je zoveel zonne-energie zelf gebruikt. Dit heeft milieuvoordelen door minder leidingsverliezen. Minder opwek met fossiel.(soms) Minder kans dat het netwerk overbelast wordt.

Het vervelende voor de mensen die zoveel als mogelijk hun eigen energie gebruiken is dat ze daar geen financiële voordelen van hebben door de salderingsregeling.

Reputatie 7
Badge +5

je wilt geld toe als je je eigen opgewekte energie gebruikt? dat lijkt me heel onlogisch en onacceptabel in de huidige situatie

Reputatie 6
Badge +3

@E.B.F. Stroeve 

Dat schrijf ik niet. De salderingsregeling zorgt voor geen financieel voordeel. Zonder is dat er zeker wel. Dus  het komt vanzelf.

Reputatie 6
Badge +5

@E.B.F. Stroeve

De salderingsregeling zorgt voor geen financieel voordeel

Huhhh!!!!

Reputatie 7
Badge +5

@E.B.F. Stroeve

Dat schrijf ik niet. De salderingsregeling zorgt voor geen financieel voordeel. Zonder is dat er zeker wel. Dus  het komt vanzelf.

leg even uit, er zit vast een uitleg achter die ik niet zie

Reputatie 6
Badge +3

geen = het

Reputatie 7
Badge +5

wel duidelijker maar nog steeds cryptisch

Ik denk dat er onnodige spraakverwarring ontstaat als mevrouw het heeft over de balans tussen lever- en teruglevertarieven en dat wordt opgevat als de balans tussen lever- en terugleverstroom. En dan komt de hele uitleg van de salderingsregeling erbij, terwijl iets anders wordt bedoeld. 

Want bij mij is het een soortgelijke situatie. Ik heb zonnepanelen genomen met een flink overschot met het doel dat overschot zoveel mogelijk overdag te gebruiken met bestaande en nog aan te schaffen apparaten. 

Maar hoe je ook je best doet, het is niet te voorkomen, af en toe is het bewolkt of het regent, en dan pak je overdag toch netstroom. En samen met de netstroom van de avond en nacht heb je nog genoeg om te salderen, en ook dan nog blijft er nog een overschot over. Doel is dat overschot nog te verkleinen, bijvoorbeeld door royaler te doen met stroom en een leuker leven te hebben. 

Want dat is die balans tussen lever- en teruglevertarieven, Essent geeft nu maar 5,5 cent per kWh voor dat overschot maar verkoopt het straks door voor 70 cent of meer en maken ze grote winsten. Ik kan me voorstellen dat je dat liever in je eigen zak wil steken. Ik denk dat dit het is wat mevrouw hierboven bedoelt. Ik zit met hetzelfde.

Reputatie 7
Badge +5

ook hier geldt, maak duidelijk onderscheid tussen terugleveren en salderen op jaarbasis en niet op dagbasis, ik snap het verhaal maar vanuit tlv/saldering perspectief geen touw aan vast te knopen. 

energiekosten worden op jaarbasis bepaald incl salderen en evt terugleveren, als je zonnepanelen hebt

Reputatie 6
Badge +3

@Jan 

Dit topic gaat over het goed verkopen van je overtollige stroom. Er zijn leveranciers die al meer dan een half jaar veel meer TLV geven. Ik weet dat je pas panelen hebt, maar je zou kunnen overstappen, als je  zeker weet dat je in een jaar netto kunt terugleveren.

Zo heb ik maar 5 cent TLV bij Energie direct en weet ik dat ik al jaren meer teruglever boven mijn verbruik.

Toch ga ik niet over, omdat ik weet dat ik volgend jaar veel meer stroom zal gaan gebruiken. (aankoop EV) Dan ben ik blij met mijn vooroorlogse contract.

Vorig jaar heb ik een deel opgestookt met een elektrisch kacheltje. Dat ga ik dit jaar niet meer zo doen. Energietechnisch is dat niet meer te verantwoorden. Van gas stroom maken met een rendement van ongeveer 50 % is gewoon 50 % verlies als je er daarna weer warmte van maakt.

Ik heb sinds een week mij opgegeven voor slimmemeterportal.nl Je ziet dan mooi het verbruik per kwartier. Helaas staat de teruglevering er niet bij. Daarvoor zal ik een betaald account moeten nemen. Dat is verder niet erg. Als er midden op de dag geen verbruik is, weet je dat de panelen meer opbrengen. Leuke pieken 'smorgens en 'savonds. Ook het sluimerverbruik wordt aangegeven. Bij mij ongeveer 160 W.

Reken eens uit hoeveel kWh dat per jaar is. (1400 kWh) Dus ik ga ook maar eens op zoek naar overbodige  sluipers.

Ik zie nu dat ik dit ook in een ander topic had kunnen posten.

Reageer