Beste mensen,
Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Sinds gisteren ben ik de eigenaar van 11 zonnepanelen. Ik kan per jaar ca 1000 kWh terugleveren. Ik heb diverse vergelijkingssites bezocht maar het duizelt mij. Mijn huidige leverancier, EnergieDirect betaalt slechts €0,06 cent teruglevertarief.
De energievergelijker van de CB geeft slechts 2 opties waarvan BudgetEnergie €289 variabel p/m als goedkoopste uit de bus komt, gebaseerd op mijn verbruik en teruglevering.
Onderzoek van de CB wijst o.m. uit dat UnitedCosumers, Engie en Innova Energie een 109% teruglevertarief betalen in verhouding tot de kale levertarief https://cloudfront.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/homepage/onderzoek-consumentenbond-terugleververgoeding---update-juli-2022.pdf
Je dus zou denken dat UnitedConsumers een van de goedkoopste is; maar zij bieden een tarief van €336 p/m. Hoe kan dat als ze 109% teruglevertarief bieden? Of zie ik iets over het hoofd. Innova Energie daarentegen biedt mij een jaarcontract aan van €233 p/m. Is dit wellicht de beste keuze? (Wordt niet vermeld in de energievergelijker van de CB, is dit met opzet?) Of toch kiezen voor een variabel contract van BudgetEnergie €289 p/m? Ik hoop dat eea duidelijk is, ik heb namelijk geen idee.
Wat moet ik doen en hoe kan ik een juiste keuze maken?
Alvast dank voor jullie reacties,
Jos