Hoe kies ik de juiste leverancier voor terugleveren stroom?

• 24 September 2022
  • 34 reacties
  • 880 Bekeken

Badge

Beste mensen,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Sinds gisteren ben ik de eigenaar van 11 zonnepanelen. Ik kan per jaar ca 1000 kWh terugleveren. Ik heb diverse vergelijkingssites bezocht maar het duizelt mij. Mijn huidige leverancier, EnergieDirect betaalt slechts €0,06 cent teruglevertarief. 
De energievergelijker van de CB geeft slechts 2 opties waarvan BudgetEnergie €289 variabel p/m als goedkoopste uit de bus komt, gebaseerd op mijn verbruik en teruglevering.

Onderzoek van de CB wijst o.m. uit dat UnitedCosumers, Engie en Innova Energie een 109% teruglevertarief betalen in verhouding tot de kale levertarief https://cloudfront.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/homepage/onderzoek-consumentenbond-terugleververgoeding---update-juli-2022.pdf

Je dus zou denken dat UnitedConsumers een van de goedkoopste is; maar zij bieden een tarief van €336 p/m. Hoe kan dat als ze 109% teruglevertarief bieden? Of zie ik iets over het hoofd. Innova Energie daarentegen biedt mij een jaarcontract aan van €233 p/m. Is dit wellicht de beste keuze? (Wordt niet vermeld in de energievergelijker van de CB, is dit met opzet?) Of toch kiezen voor een variabel contract van BudgetEnergie €289 p/m? Ik hoop dat eea duidelijk is, ik heb namelijk geen idee.

Wat moet ik doen en hoe kan ik een juiste keuze maken?

Alvast dank voor jullie reacties,

Jos

34 reacties

@Basic, 

Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben nog in een overgangsfase van dingen die ik van plan ben te gaan doen.

Ik krijg dat van anderen ook te horen dat je elders meer kan krijgen voor teruglevering. Ik ben altijd bij dezelfde maatschappij gebleven. Ik ga net als jij niet over omdat ik net als jij van plan ben veel meer stroom te gebruiken, niet volgend jaar maar dit jaar al.

Ik heb extra zonnepanelen genomen dan nodig voor mijn huidig jaarverbruik om deze dingen te kunnen doen en die ben ik nu aan het uitvoeren. Nu heb ik nog veel teruglevering maar dat wordt minder naargelang de plannen worden uitgevoerd. Zelfde situatie als de mevrouw hierboven.

Ik maak gebruik van de zelfdoenersregeling, behalve de verzwaring die de netbeheerder komt uitvoeren heb ik zelf de meterkast verbouwd naar 3-fasen. Ik had maar 1x35A. Ik weet altijd al dat je geen 3-fasen nodig hebt voor zonnepanelen en warmtepomp, ik gebruik het voor de dingen die ik van plan ben te doen.

Ja dat klopt, op de lagere school in Paramaribo leerde iedereen dat ook al in 1955, dat als je water elektrisch verwarmt heb je twee keer 60% verlies, 1x bij de maatschappij en 1x bij jouw verwarmer, en blijft er 36% over. Na de oliecrisis in 1973 is dat tot in den treuren toe alleen maar herhaald op tv en in de blaadjes.

Maar er is daarop een uitzondering. In een elektrische waterkoker zit het verwarmingselement in het water zelf. Alle verlies kruipt in het water. Daardoor heb je die tweede 60% verlies niet. Zelfde geldt voor een elektrische boiler in de badkamer op zonnepanelenstroom, alle warmteverlies komt in de woning terecht en is dan geen verlies. Zelfde geldt ook voor een closein boiler onder het aanrecht op zonnepanelenstroom. Die hadden we ook niet om wat je zei, maar nu kan die wel. Warm water voor de afwas pakt mijn vrouw altijd van twee keteltjes op de houtkachel. Dat is opslag van energie voor later gebruik. En alle verlies gaat in de verwarming van de woning zitten toch.

Misschien wil je ook lezen op sun-tank.nl. Overtollige energie van de zonnepanelen opslaan voor later gebruik. De tank staat in de woning, alle warmteverlies verwarmt dus de woning.

Toen na de oliecrisis is er veel gehamerd op die sluimerstroom. Daar heeft de Consumentenbond in de jaren '80 en '90 veel artikelen aan gewijd in de Consumentengids. Neem alleen al de cv-pomp. Ik denk dat iedereen sluimerstroom zoveel mogelijk heeft vermeden. Tros Aktua behandelde heel vaak energiebesparing in de uitzending. Nu met zonnepanelen moeten de mensen al die tips om stroom te besparen juist afleren en ontwennen. Hele klus. 

Kan je energie opslaan in plaats van terugleveren? Ja, er zijn creatieve maniertjes.

Energieopslag in stenen. Blijven nog lekker lang warm.

Energieopslag in water. Hele dag door direct warm water tot je beschikking. Water neemt verbazingwekkend veel energie op!

Als je energie opslaat in een elektrische boiler op thermostaat van 80 liter die alleen overdag langzaam opwarmt met stroom van zonnepanelen, en je kan dan van het gas af, zou je dat doen? Je maandbedrag van gas is nu €60 bij een gasprijs van €1,- per m3 die per 1 december omhoog gaat. De besparing is nu 12x€60 = €720 per jaar en stijgt weldra. 

Warmteverlies van een goed geïsoleerde boiler verwarmt de woning. Dus dan is er geen verlies. Dus dan is het geen probleem energie van zonnepanelen op te slaan in een elektrische boiler. In water kan je een verbazingwekkende hoeveelheid energie opslaan! Met die boiler douche je af en toe naar behoefte. Als hij een keer helemaal leeg is hoeft hij niet snel op te warmen, want dat kost veel vermogen. Hij mag langzaam opwarmen bij laag vermogen, twee dagen is prima.

Veel maatschappijen geven maar weinig voor terugleveren boven de saldering en verkopen het door voor veel en maken hoge winsten. Dan kan je het toch net zo goed zelf opslaan in een elektrische boiler en daarmee je eigen besparingen hebben? 

Reputatie 6
Badge +3

@Jan

Die 2 posten zijn eigenlijk geheel off topic. Je hebt een andere afnemer gevonden voor jouw overtollige energie. Dit om gasverbruik te verminderen.

Mijn meterkast is ook geheel door mij zelf aangepast. Zelfs laadpaal staat buiten al te glimmen. Ook zelf gedaan.

In mijn 2e huisje heb ik ook een houtkachel. Alleen veel kleiner. Ongeveer 7kW  en geheel van gietijzer. Die is van zichzelf al zwaarder dan de  plaatstalen kachel van jou met stenen. Warm water produceren we ook.  Daar heb ik de echt ouderwetse waterketels voor. Foto hieronder. Ik zet ze direct op de bovenplaat en het water kan boven de 90 graden worden. Misschien dat  ik er ook stenen onder moet zetten. De ketel zien er nu trouwens een stuk beter uit. Zo troffen wij ze aan.

RVS waterketels

Reputatie 6
Badge +5

…… en je kan dan van het gas af, zou je dat doen?

@JanWaar ik mij wel eens druk over maak is onze toenemende afhankelijkheid van elektriciteit. De gevolgen van afhankelijkheid van gas maken we allemaal direct of indirect mee. Jij hebt nog een houtkachel, maar mijn apparatuur heeft allemaal stuk voor stuk stroom nodig om te functioneren. Wat als ons E-net stagneert/wordt gesaboteerd? Het idee van alles branders, back-up reserve systemen/apparatuur, aggregaten en off grid spreken mij in beginsel wel aan. Door aanschaf van zonnepanelen is mijn verbruik ook toegenomen en ook ik maak plannen hoe meer te verbruiken, omdat ik het over heb. Bewust omgaan met energie krijgt zo wel een nieuwe dimensie, inclusief keuzes over wanneer en wat doe ik op welk moment met ‘mijn’ overproductie. Opslaan van energie komt langzamerhand steeds meer op de voorgrond. Is een ander topic.

Reputatie 6
Badge +3

Eigenlijk zou de topictitel moeten luiden: “Hoe kies ik de juiste afnemer voor terugleveren stroom?”

Waarbij “juist” overeenkomt met “financieel voordeliger”.

Duidelijk is voor mij dat er geen eenduidig antwoord mogelijk is.
Terugleververgoedingen veranderen vaak per maand en zijn zeer variabel.
Deze prijsontwikkelingen te volgen kost waarschijnlijk de nodige tijd en moeite.

Andere, interne afnemers van het momentane overschot aan stroom slim aan te sturen
is mogelijk, maar niet triviaal. Je wil natuurlijk het liefst precies het overschot “afromen”
en niet meer verbruiken. Dit zou je levertelwerk weer onnodig laten lopen.
Het gaat hier vermoedelijk te ver om dit verder uit te diepen en is ook niet on topic.

Helemaal Off-Topic: Met mijn gasverbruik van 60 m³ voor warm water komt mijn “jaarafrekening” op:

€ 1,29/m³ x 60 m³ + netbeheer (<500 m³) + vaste kosten BE = € 295,56 per jaar = € 24,63/mnd

@Basic, heel mooi als je zelf ook een laadpaal hebt gemaakt. Ook een bestemming voor je overtollige stroom.

Als de kachel zwaarder is kan er ook veel meer energie in het staal kruipen. Gaaf dat je het ook doet, mooie ouderwetse ketels water op de kachel. 

Ik wil ook helemaal ontopic zijn, als je zonnepanelen hebt ben je ook leverancier van stroom. Ik ben daardoor zelfs officieel ondernemer met een BTW-nummer. Mag je in dit topic over energieleverancier kiezen dan niet jezelf kiezen? Want dan is het 100% ontopic.

Ik ben nog nooit overgestapt. Als ik meer wil dan die 5,5 cent die ik nu krijg voor overtollige energie moet ik overstappen. Maar ik wil niet dat er gebeurt wat Eneco deed, namelijk plotseling de vergoeding verlagen van veel naar 8 cent. 

Ik kies dan liever mezelf als energieleverancier. 

Ja @RonaldD, die afhankelijkheid van elektriciteit van maatschappijen vind ik ook zorgerlijk. Ook al heb je zonnepanelen, als het bewolkt is en 's avonds en 's nachts moet je toch netstroom afnemen. Accu's zijn nog zo duur maar het zou mooi zijn om die als buffer te gebruiken. Met meer zonnepanelen en suntanks zou je meer kunnen verwarmen. 

Reputatie 6
Badge +5

Helemaal Off-Topic: Met mijn gasverbruik van 60 m³ voor warm water komt mijn “jaarafrekening” op:

€ 1,29/m³ x 60 m³ + netbeheer (<500 m³) + vaste kosten BE = € 295,56 per jaar = € 24,63/mnd

Je vergeet je 60 m3 a 1,29 door te berekenen in je maandbedrag of ……?

Reputatie 6
Badge +3

@RonaldD   Nee, niet vergeten. Zou je in eerste instantie kunnen denken, maar het gaat hier om een verbruik < 500 m³/jaar, hiervoor rekent de netbeheerder een lager capaciteitstarief.

Reageer