Vraag

Hoe kun je een zonneboiler combineren met een warmtepomp?

• 4 September 2022
  • 9 reacties
  • 173 Bekeken

Badge

Ik las op de site van de Consumentenbond, dat je een zonneboiler kunt combineren met een (hybride) warmtepomp. Hoe gaat dit in z'n werk?

Welk type warmtepomp (lucht/lucht, lucht/water of water/water) is daarvoor het meest geschikt?

Welke van de twee (zonneboiler of warmtepomp) is de backup (dus eigenlijk de vervanger van de oude gas cv-ketel)?

Kan een dergelijk systeem (de combinatie van een zonneboiler b.v. met heatpipes en een warmtepomp) 's winters ook voldoende energie voor de vloerverwarming en het tapwater leveren?

En als laatste, is het handig of zelfs noodzakelijk om extra zonnepanelen te plaatsen als energiebron voor het benodigde elektrische vermogen van die warmtepomp (hybride ? of all electric?)?

9 reacties

Volg ik

Reputatie 6
Badge +3

@parwee   Voor zover ik weet heb je hiervoor een (groter) buffervat met meerdere spiralen nodig,
één voor de zonnecollectoren, één voor de warmtepomp i.c.m. evtl. de gasketel plus één hygiënespiraal voor warmwater.
Om te beginnen zou ik met “ zonneboiler warmtepomp hygiënespiraal” als zoektermen starten.

Badge

@parwee   Voor zover ik weet heb je hiervoor een (groter) buffervat met meerdere spiralen nodig,
één voor de zonnecollectoren, één voor de warmtepomp i.c.m. evtl. de gasketel plus één hygiënespiraal voor warmwater.

Een groter buffervat heb ik zelf ook aan zitten te denken. Maar hoeveel groter is de vraag. 

Een andere vraag bij een buffervat is: Als er een tijdlang geen warmte aan het buffervat wordt toegevoegd (b.v. door een systeemstoring), hoe snel daalt dan de temperatuur in zo'n buffervat?

Is daar een vuistregel voor om dat te bepalen?

Reputatie 6
Badge +3

@parwee   Heb je al op Internet gezocht? Met “buffervat volume berekenen” en “buffervat verliezen” kom je al een heel eind, ook een vuistregel kom je daar tegen. - Afhankelijk van de grootte van de installatie zou ik met minimaal 300 l tot 1000 l rekening houden.

Badge

@parwee   Heb je al op Internet gezocht? Met “buffervat volume berekenen” en “buffervat verliezen” kom je al een heel eind, ook een vuistregel kom je daar tegen. - Afhankelijk van de grootte van de installatie zou ik met minimaal 300 l tot 1000 l rekening houden.

Ik ben al maanden aan het zoeken, maar dit soort informatie ben ik nog niet tegengekomen.

Ik zal daar nog eens specifiek op zoeken…

Ik loop zelf met een idee rond, om een groot goed geïsoleerd opslagvat in de grond te maken (we hebben er de ruimte voor) van 5 m3 - 10 m3 en het water in dit vat via een warmtewisselaar op te warmen met zonnecollectoren (heatpipes). En deze warmte ook via een andere warmtewisselaar te oogsten, als input voor een warmtepomp (water/water), of als input voor een kleiner opslagvat (zeg 300 liter). Maar ik heb geen idee, hoe lang het water in zo'n relatief groot opslagvat in de grond warm blijft. Ik weet ook niet of dit überhaupt een kans van slagen heeft.

Reputatie 7
Badge +7

Dat is een goed idee van je @Parwee. Als je het in je woning maakt komt het warmteverlies in de woning terecht en niet in de grond. Dan wordt het geen groot opslagvat maar iets anders. Dit idee is al helemaal uitgewerkt hier op www.sun-tank.nl

Reputatie 6
Badge +3

@parwee   Als je een soort opslagvat in gedachte hebt praten we idd. over een andere orde van grootte (of twee) afhankelijk van de tijd die je wilt overbruggen.

Reputatie 3
Badge +4

@parwee Heb je nog iets gehad aan de tips van de community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Badge

@Shana Nou nee, niet echt. Ik vind dat wel een beetje jammer. Wat Jan nog opmerkte was, dat je een opslagvat nog beter in je woning kunt maken, want dan komt het warmteverlies toch in je woning terecht. Dat vind ik wel slim! De oplossing van sun-tank.nl die jan noemde, had ik al eerder gezien, maar dat is een heel duur systeem, maar wel modulair opgezet. Dit is wel mooi voor nieuwbouw, want dan kun je dit tijdens de bouw integreren. Maar het is geen oplossing voor mij.

Er kleven toch ook nog wel wat nadelen aan een zonnecollectoren systeem, zoals prijs, ruimte voor opslagvat in de woning, stagnatie en levensduur en kwetsbaarheid van de panelen.

Daarom richt ik me voorlopig op een all-electric warmtepomp en zonnepanelen, eventueel later uit te breiden met een thuisaccu (b.v. van Enphase). Ik ben er nog niet uit.

Veel bedrijven hebben op hun websites geen prijzen meer vermeld staan en kun je alleen door offerte-aanvragen een prijsopgave krijgen. Als je offertes aanvraagt, dan krijg je vaak het antwoord dat je 1 jaar tot anderhalf jaar in de wachtrij komt te staan. Zo druk hebben die bedrijven het!

Ik wil iedereen toch bedanken voor het meedenken!

Reageer