Consumentenbond.nl

Hoe kunnen energieleveranciers zonder toestemming mijn gegevens inzien?

• 13 januari 2017
  • 28 reacties
  • 7687 Bekeken

Badge
Het afgelopen half jaar is er bij mij twee keer een vertegenwoordiger van een energieleverancier aan de deur geweest om mij een nieuw contract te verkopen. Het ging hier om vertegenwoordigers van NUON en Current. In beide gevallen wisten deze personen mij te vertellen bij wie ik op dit moment een energiecontract heb afgesloten, wanneer dat contract afloopt en wat mijn verbruik is. In beide gevallen heb ik mijn verbazing uitgesproken over het feit dat zij over deze persoonlijke gegevens beschikten.

Na wat onderzoek heb ik achterhaald dat bovengenoemde gegevens afkomstig zijn van EDSN, een organisatie die deze gegevens beheerd. Volgens EDSN heeft een leverancier toestemming van mij nodig om deze gegevens te raadplegen. Ik weet echter zeker dat ik die toestemming nooit verleend heb, noch aan NUON, noch aan Current. Op mijn dringende verzoek aan EDSN om mijn gegevens niet meer door te geven aan derden, wijst EDSN elke verantwoordelijkheid af. De verantwoording ligt bij de energieleveranciers, die wel toegang hebben, maar dat niet mogen gebruiken. Dat lijkt mij zoiets van de kat op het spek binden en dan zeggen dat de kat er niet van mag eten.

Heeft iemand ideeën en ervaringen betreffende deze materie?

28 reacties

Ik heb begrepen dat ze je alleen mogen benaderen als je contract gaat aflopen. U bent twee keer benaderd, stond u toen inderdaad voor verlenging?
Badge
Nee hoor, in beide gevallen was er geen sprake van een spoedig aflopend contract.

Als ik het goed begrepen heb, mogen ze alleen mijn gegevens inzien wanneer ik hun vraag een voorstel te doen voor een nieuw contract. Dat impliceert namelijk dat ik hun toestemming geef.
Reputatie 5
Badge +5
Het klopt inderdaad dat ESDN de data beheert, maar de netbeheerders zijn voor de verwerking verantwoordelijk. Zij stellen de gegevens beschikbaar aan de energieleveranciers. Wettelijk is geregeld dat zonder uw toestemming uw gegevens niet mogen worden verwerkt. De colporteurs hadden dan ook niet zonder toestemming vooraf over uw gegevens mogen beschikken.

U kunt om opheldering vragen bij uw netbeheerder (die ook zelf had moeten controleren of er toestemming was gegeven) en NUON/Qurrent hoe het kan dat zonder uw toestemming uw gegevens zijn gebruikt. Daarnaast kunt u een melding doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en Autoriteit Consument & Markt (ACM), die controleren of energiepartijen zich aan de regels houden en kunnen optreden als dat niet het geval is.
Badge
Hallo Peter van der Wilt,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Ik wil toch nog graag ingaan op een paar aspecten van deze zaak. Voor zover mij bekend zijn alle betrokkenen het erover eens dat ESDN de data van het zogeheten aansluitingen register beheert. Wat dat beheer inhoudt is verder volstrekt onduidelijk. Het betekent in elk geval niet dat het bedrijf maatregelen heeft genomen om te voorkomen dat onbevoegden toegang hebben tot de gegevens van zeg maar elk huishouden in Nederland en daar ook op toeziet. Ik vind dat zeer verontrustend! In mijn optiek is dit soort beveiliging een essentieel onderdeel van databeheer.

De vertegenwoordiger van NUON vertelde mij dat hij mijn contractgegevens had gekregen van de netwerkbeheerder, in mijn geval is dat Liander. Uiteraard heb ik toen contact opgenomen met Liander. Dit bedrijf deelde mee dat de contractgegevens en het standaard jaarverbruik afkomstig zijn van het aansluitingen register. Deze gegevens zijn voor elke leverancier zichtbaar. Liander speelt geen rol in het doorgeven van die gegevens. Dat is dus in tegenspraak met wat Peter van der Wilt beweert in zijn reactie.

Uit een reactie van NUON begreep ik dat de hun verkopers inderdaad toegang hebben tot de contractgegevens, maar dat zij de informatie alleen mogen gebruiken nadat de consument daartoe expliciet toestemming heeft gegeven. Dat blijft natuurlijk een rare situatie: wel toegang hebben tot de gegevens, maar er niets mee mogen doen. Hoe dan ook, het is duidelijk dat de energieleveranciers toegang gebben tot gegevens van alle alle consumenten zonder dat die laatsten daar ooit toestemming voor hebben gegeven.

Dit lijkt me iets voor de consumentenbond om eens in te duiken.
Reputatie 5
Badge +5
Bedankt voor de verdere informatie en de uitstekende suggestie om hier verder in te duiken, gaan we doen!
Wij zijn per 1 januari bij Energieflex via de Consumentenbond (welke slecht reageert op berichten en sta lang in de wacht)maar sinds die tijd al 4 verschillende energiebedrijven aan de deur gehad onder andere nuon,Eon,en 2 voor mij onbekende en ze hadden vond ik erg veel info over mij als persoon terwijl ik hiervoor bij Greenchoice zat en verder nog nooit bij een andere.Vreemd vond ik het zeker.
Reputatie 3
Badge +4
@M.J. Klaver: Wil je aangeven welke gegevens de verkopers aan de deur over jou hadden?
Mijn persoonsgegevens zoals volledige naam geboortedatum hoeveel persoons huishouden,ze hadden een tablet mee waar alles in stond...Maar nadat ik aangaf dat ik net over was gestapt was het snel klaar
Reputatie 3
Badge +4
Dank voor uw snelle reactie. Ik vind het lastig om in te schatten waar deze gegevens vandaan komen. Zoals Peter van der Wilt hierboven zegt, is het niet de bedoeling dat verkopers langs de deur toegang hebben tot gegevens over energiegebruik en energiecontracten van de mensen waar ze langs gaan zonder dat die mensen daarvoor hun toestemming hebben gegeven. Was dit bij u ook aan de hand?
inderdaad ik geef nooit zomaar toestemming voor het delen van gegevens,helaas zijn er bedrijven die dit kennelijk voor een hoop geld kopen(maar dit is een aanname).
Reputatie 4
Badge +3
Er zijn gewoon bedrijven die alles verzamelen wat los en vast zit. (Facebook, Google, etc).

Er zijn andere bedrijven die andere verzamelingen er op na houden en die evt. beschikbaar stellen, vervolgens zijn bedrijven die al dit soort bronnen raadplegen en samenvoegen.(Feitelijk zijn zij de klanten, en dus betalen zij, Facebook, voor de etalage ruimte waar de leveranciers van info, erg veel mensen op deze planeet, graag in gaan staan).

Dit is mogelijk een verhelderend artikel.

https://decorrespondent.nl/5205/dit-zijn-de-stalke...
Reputatie 3
Badge +4
Dank voor je reactie en de link. Het artikel en databrokers die in adressen of in andere gegevens handelen zijn ons bekend. Hier gaat het om iets anders, namelijk om verkopers van energie (aan de deur) die kunnen zien wat jouw verbruik is en op basis daarvan een passend aanbod kunnen doen. Maar die inzage in jouw verbruik mogen ze niet zomaar hebben en niet zonder jouw toestemming. We horen het graag als er mensen zijn die dit desalniettemin meemaken.
Afgelopen weekeinde kwam een vertegenwoordiger van E.On aan de deur, hield zijn verhaaltje over dat het veeeeel goedkoper kon. Op de vraag wat mijn huidige leverancier is, was mijn antwoord: "Als jullie aanbod zo goed is, dan hoef je dat niet te weten" en op de vraag wat mijn huidige verbruik was, heb ik geen antwoord gegeven. Hij vervolgde: "Als u het niet weet, dan zoeken we het wel op" en voerde het huisnummer en postcode in op de ipad en zag mijn gegevens van vorig jaar. Dit zonder toestemming. Ik vond het een vervelend gesprek worden en heb het afgekapt, maar het blijft zo dat de gegevens zomaar op te vragen zijn.
Reputatie 3
Badge +4
Dank voor je signaal. Dit hoort niet zo te gaan. Hebben meer mensen deze ervaring?
Reputatie 3
Badge +4
We hebben op dit topic recentelijk geen signalen meer gekregen, maar een aantal mensen heeft ons wel hierover gebeld. Uit die meldingen blijkt dat mensen niet altijd toestemming geven voor inzage (door de verkoper) in hun energiegebruik. We hebben op een rij gezet hoe het wél hoort te gaan. Meer informatie lees je hier.
Badge
Ook bij ons in de wijk was Qurrent vorige week actief om een nieuw contract met je af te sluiten.
Ik had direct al aangegeven zeer tevreden te zijn over mijn huidige leverancier en wenste geen andere leverancier. Toch wilde hij mij overtuigen dat ik dan een hele foute beslissing zou nemen.
De voorlichting die ik toen over Qurrent kreeg was zeer misleidend.
Zo werd er bijv ook verteld dat Qurrent een stichting is en geen winstdoel heeft en daardoor zo goedkoop kan zijn.
Er werd mij gevraagd wie mijn energieleverancier was ivm de tevredenheid/bereikbaarheid klantenservice/duidelijkheid, groene stroom etc. Direct liet hij mij op zijn ipad een tabel zien, waarin stond dat de klantenservice van Eneco (onze leverancier) slechts een 4,8 had, Qurrent stond in de top 3 met een 8,1 en ze zouden alleen maar windenergie hebben.
Waarschijnlijk doordat ik de naam van Eneco had laten vallen, kon hij daardoor ook direct op zijn ipad mijn gegevens tonen.
Ik had bijv gelogen over mijn contract, ik zou die nog maar een half jaar geleden voor 3 jaar hebben afgesloten. Ik werd door de colporteur verbeterd, mijn contract zou over 1 jaar en 2 mnd aflopen. Ook kon hij op basis van mijn gebruiksgegevens bij Eneco mij een "op maat" aanbod doen. Het zou een besparing van 170 euro op jaarbasis zijn als ik direct over zou stappen. Alle boetes zouden door hun vergoed worden. Hij stelde voor alles direct op de ipad in te vullen, ik kreeg dan een mail en dan kon ik er 14 dagen nog over nadenken. Ik zei, ik denk er zelf over na, ik ga zelf op internet opzoeken of dit allemaal klopt wat je vertelt en dan spreek ik met jou af dat je over 14 dagen terug komt om te vragen of ik over wil stappen. Toen ineens wenste hij mij een goede dag en ging hij er vandoor. Op zoek naar een nieuw slachtoffer, dit keer was het hem niet gelukt, hij was duidelijk geïrriteerd vertrokken
De laatste keer dat Oxxio bij mij aan de deur kwam wisten ze ook alles van ons. Ik wimpel altijd colporteurs af en had op mijn vorige deur ook een sticker dat ze niet aan mochten bellen (nutteloos bij Oxxio). Ik had dus al gezegd dat Greenchoice echt de goedkoopste was en dat ik niet over wilde stappen toen hij zei dat hij kon bewijzen dat zij (Oxxio) goedkoper zijn. Hij tikte op zijn tablet en wist meteen hoeveel wij verbruiken. Ik heb hem erop gewezen dat ik deze schending van mijn privacy niet waardeer en volgens mij ook niet mag maar hij zei dat het wel mocht. Einde verhaal. Komt hij nog een keer krijgt hij een emmer water over zich heen.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @C.J. van der Zouwen en @Laura B.,

Bedankt voor jullie reacties.
Vervelend om te horen dat er zo in jullie gegevens wordt gespiekt.

Hebben jullie toevallig het bericht van mijn collega @I Piek gelezen?

We hebben op dit topic recentelijk geen signalen meer gekregen, maar een aantal mensen heeft ons wel hierover gebeld. Uit die meldingen blijkt dat mensen niet altijd toestemming geven voor inzage (door de verkoper) in hun energiegebruik. We hebben op een rij gezet hoe het wél hoort te gaan. Meer informatie lees je hier.

Misschien hebben jullie hier iets aan.

Hopelijk hebben jullie voortaan geen last meer van dit probleem.
Zo niet, zet dan die emmer water maar vast klaar. 😉
Gisteravond had ik een verkoper van Nuon aan de deur die inderdaad wel heel veel gegevens over mijn contract had. Hij kon ook niet in zijn tablet aangegeven dat ze niet meer langs hoefden te komen want die gegevens zouden ze van de netbeheerder (Stedin) hebben ontvangen. Nu heb ik daar nooit toestemming voor gegeven. Op zoek naar informatie hierover kwam ik hier uit.

Toevallig had gisteren ook een artikel gelezen op Tweakers over session recording (muis heatmaps, doorklikpatronen en zelfs hele toetsenbord aanslagenreeksen) waar je via vage beschrijvingen in "accepteer de cookies" knop toestemming voor geeft (link: https://tweakers.net/reviews/5991/sessionrecording-hoeveel-websites-nemen-bezoeksessies-op-en-mag-dat-zomaar.html)
Dat heeft mij aan het denken gezet. Want in het verleden heb ik wel eens gekeken naar andere energieleveranciers en daarvoor een voorbeeldberekening op hun websites ingevuld. En waar doe je dat mee? Inderdaad, postcode en huisnummer. Zou het kunnen zijn dat je op dat moment via dit soort vage cookies toestemming geeft aan dit soort partijen om je later met colporteurs lastig te vallen?

In dat geval wordt het wel heel lastig om gewoon geïnteresseerd informatie op te vragen bij diverse partijen zonder tot verdere koop over te gaan. Is dat nog een mogelijkheid om te onderzoeken?
Badge
Zojuist ben ik gebeld door iemand van het bedrijf "Activa Dienstverlening", uiteraard met de bedoeling voor mij een nieuw energiecontract te regelen. In dit geval wist de medewerkster mij te vertellen dat er gebeld werd in opdracht van de Consumentenbond. Klopt dit?
Reputatie 7
Badge +7
@C.Th. Kemper, goed dat je dit navraagt. Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat wij niet met dit bedrijf samenwerken. Sterker nog, wij laten geen enkel ander bedrijf met dergelijke verzoeken bellen naar consumenten.
Badge
Zojuist ben ik gebeld door ene Alex van het Besparingscentrum in Rotterdam. Deze persoon beweerde te bellen namens de consumenten. Volgens mij suggereerde hij daarmee te bellen namens de consumentenbond. Bij wat doorvragen bleken die consumenten echter de klanten te zijn. Klanten van wie of wat werd echter niet duidelijk.
Het Besparingscentrum bleek naast mijn naw-gegevens ook te beschikken over mijn contract- en verbruiksgegevens bij mijn huidige energieleverancier. Volgens zeggen van de colporteur waren die afkomstig van Leander. Hij beweerde verder dat het bezit en gebruik van die gegevens was toegestaan, omdat het Besparingscentrum een adviesbureau is.
Hoe kunnen we dit eindelijk een keer stoppen?
Zojuist ben ik gebeld door ene Alex van het Besparingscentrum in Rotterdam. Deze persoon beweerde te bellen namens de consumenten. Volgens mij suggereerde hij daarmee te bellen namens de consumentenbond. Bij wat doorvragen bleken die consumenten echter de klanten te zijn. Klanten van wie of wat werd echter niet duidelijk.
Het Besparingscentrum bleek naast mijn naw-gegevens ook te beschikken over mijn contract- en verbruiksgegevens bij mijn huidige energieleverancier. Volgens zeggen van de colporteur waren die afkomstig van Leander. Hij beweerde verder dat het bezit en gebruik van die gegevens was toegestaan, omdat het Besparingscentrum een adviesbureau is.
Hoe kunnen we dit eindelijk een keer stoppen?
Reputatie 5
Badge +7
Hallo @Eerland2, welkom bij de community! Ik zie dat je waarschijnlijk wilde reageren op @C.Th. Kemper, maar zie alleen een citaat van zijn/haar tekst en geen reactie van jou erop. Wil je misschien nog een keertje proberen je reactie te plaatsen?
Ben ook wel benieuwd hoe dit zit. De laatste keer beweerde een colporteur dat hij kon zien bij welke energieleverancier ik op dat moment zat. En dat ze het enkel vragen aan de deur om het gesprek op gang te brengen.

Reageer