Hoe rendabel zijn zonnepanelen voor een huurder van een woningcorporatie?

• 30 September 2021
  • 23 reacties
  • 227 Bekeken

Badge

We hebben onlangs een voorstel van de woningcorporatie en hun partner-installateur gekregen voor het plaatsen van zonnepanelen. op onze huurwoning. We zouden een vast bedrag per zonnepaneel per maand betalen. De woningcorporatie garandeert’ dat het voor de huurder netto voordelig zou zijn, maar verder worden geen details gegeven hoe deze garantie hard gemaakt wordt. Eigen berekeningen tonen aan dat het met de huidige salderingsregeling net iets voordelig zou zijn, maar van zodra de salderingsregeling in 2023 afgebouwd wordt lijkt het netto een extra kost ipv een voordeel te worden. De woningcorporatie meldt in hun schrijven dat het kabinet garandeert dat het plaatsen van zonnepanelen zowiezo altijd voordelig zou zijn voor de plaatser, maar is dat in het geval van een huurder van een sociale woning nog wel zo vanaf 2023? Hoe zeker kan je als huurder zijn dat het toekomstige kabinet ervoor zal zorgen dat het voor huurder effectief netto voordelig zal blijven??. 

23 reacties

Het is niet het kabinet dat u garandeert dat het netto voordelig blijft maar uw verhuurder. Als u die belofte te vaag vindt en betere garanties wil moet u daarom vragen en anders een beslissing nemen.

U weet ongetwijfeld dat die panelen in de loop van de tijd ook minder op gaan brengen. Ik ben wel benieuwd hoe men dat rijmt met een vast bedrag per maand, wordt de huur ook lager in de loop van de tijd en wat gebeurt er als de panelen op zijn?

Badge

Het is inderdaad zo dat in de ‘verkoopsbrief’ van de woningcorporatie staat dat enig voordeel ‘gegarandeerd’ is, maar in het contract zelf valt hier niets meer over terug te vinden…. Ik schrijf de woningcorporatie aan….

En wat als je een brief krijgt waarin iemand van de corporatie met blauwe ogen belooft dat het goed komt? Kan die persoon juridisch bindende beloftes maken die het contract te boven gaan? En als dat niet gebeurt ga je daar dan achteraan en zonodig een zaak van maken?
Ik zou denken dat wat in het contract staat geldig is, tenzij buitenwettelijk natuurlijk. En verder niks.

Je zou het hele contract moeten laten lezen door een jurist met ervaring op het vakgebied. Die kan je dan meer vertellen en zal je zeker ook vertellen dat hij ook geen harde beloftes kan maken, net als niemand dat kan.

Badge

En wat als je een brief krijgt waarin iemand van de corporatie met blauwe ogen belooft dat het goed komt? Kan die persoon juridisch bindende beloftes maken die het contract te boven gaan? En als dat niet gebeurt ga je daar dan achteraan en zonodig een zaak van maken?
Ik zou denken dat wat in het contract staat geldig is, tenzij buitenwettelijk natuurlijk. En verder niks.

Je zou het hele contract moeten laten lezen door een jurist met ervaring op het vakgebied. Die kan je dan meer vertellen en zal je zeker ook vertellen dat hij ook geen harde beloftes kan maken, net als niemand dat kan.

Dat is juist het probleem: informeel wordt door de woningcorporatie gezegd dat het gegarandeerd voordelig is voor de huurder, maar in het voorgesteld contract zelf (dat er een is met de installateur, niet met de woningcorporatie) staat er niets maar dan ook niets van garantie dat het voordelig zal blijven na afbouw van het salderingsmechanisme. Dit is het enige wat er staat in het voorgestelde contract (aangevuld met het aanvinken van het gewneste aantal zonnepanelen en een handtekening uiteraard)

Oké ze jokken net als iedereen annu nu lijkt te doen. Het kan nog steeds een goede deal zijn.

Reputatie 4
Badge +3

Zonder getallen over de verbruikersvergoeding en het aantal Wattpieks waarover het gaat, is er niets zinvols te zeggen of het een goede of slechte deal is. Ook eventuele schaduw of ongunstig dak is zinvol om te weten.

… en de voorwaarden voor de looptijd en beëindiging van het contract, onderhoud en alles wat er verder in staat en niet in staat wat er in zou moeten staan.

Badge

Oké ze jokken net als iedereen annu nu lijkt te doen. Het kan nog steeds een goede deal zijn.

tja… het ‘lijkt’ een goeie deal’ te zijn...maar op basis waarvan? Ik heb aangebeld bij alle huurders die zonnepanelen laten liggen hebben… allemaal hadden ze een contract getekend omdat de woningcorporatie beloofd had dat het voor de huurders voordelig zou zijn…. ‘Zou’….

Misschien nemen zijn het risico. Het hoort er een beetje bij. Misschien hebben ze de cijfers voorgelegd aan kennissen met eigen panelen op hun dak. Misschien hebben ze dat niet gedaan en is het een onverstandig besluit.

Wat ik overigens van de prijsstijgingen van gas die de laatste weken in het nieuws zijn leer is dat het risico dat het je flink geld gaat kosten zonder zonnepanelen wel eens een groter zou kunnen zijn dan met. Verbaas je niet als het gas volgend jaar ineens twee keer zo duur is geworden. Eenmaal zonnepanelen op je dak weet je tenminste dat die dingen het een hele poos gaan doen zonder duurder te worden. Of de stroom van de leverancier ook ineens duur gaat worden weten we natuurlijk niet.

Badge

Hoe kunnen zonnepanelen nu helpen tegen de stijgende gasprijzen??  Als je douche verwarmd wordt met gas en je huis verwarmd word met gas, hoe ga je dan plots je huishoudsysteem overschakelen van gas op hernieuwbare energie?

Reputatie 7
Badge +4

de onderliggende aanname zal zijn dat je gasgestookte apparaten vervangt door elektra gestookte apparaten. Want zoals jij het stelt werkt het inderdaad niet.

Jongens ik bedoel alleen maar dat energie die van buiten komt plotseling fors duurder kan worden, gas of stroom.

Reputatie 7
Badge +6

Beste @HansD je bent op de juiste plek met je energievragen. Op dit forum is er een schat aan informatie van een heleboel mede-consumenten. Als je "zonnepanelen" typt in de zoekmachine hierboven krijg je wel 412 draden met discussie en heb je dit weekend genoeg leesvoer. Daarin staan alle antwoorden op jouw vragen van alle kanten belicht en tot op het bot betwist door die met een andere mening. Voor jou de opgave daar dan uit te destilleren wat je het goede antwoord vindt. Met het trefwoord "energietransitie" krijg je nog eens 52 draden met discussie over het overgaan van gas naar elektriciteit.

Je kan het ook simpel zien, als mensen op eigen kosten zonnepanelen op hun dak plaatsen, dan hebben ze naargelang de terugverdientijd na circa 8 jaar voordeel. Als je die kosten niet hebt, maar je hoeft maar een maandelijks bedragje te betalen, moet je sowieso ook voordeel hebben. Als dat maandelijks bedragje na 8 jaar ongeveer evenveel is als de zonnepanelen + montage nu kosten dan lijkt me dat niet verkeerd. Je tekent echter ook voor een jaarlijkse index van 2%. Dat vind ik raar bij een rentestand van nagenoeg 0% of zelfs negatief. Niet dat de index raar is, maar dat je er voor moet tekenen.

Ik denk dat je van de aannemer niet kan verlangen dat die een voordeel garandeert. Want hij mag niet anders uitvoeren dan de zonnepanelen die de wb-stichting heeft uitgekozen en die hij volgens voorschriften fabrikant (dus niet keverancier want die is maar handelaar) moet plaatsen. Als hij daarvan afwijkt krijgt hij een claim. Alleen de wb-stichting garandeert voordeel, ze garanderen niet hoeveel.

Je tekent echter ook voor een jaarlijkse index van 2%. Dat vind ik raar bij een rentestand van nagenoeg 0% of zelfs negatief.

Als econoom die geld met de panelen wil verdienen is dit correct. Als consument kun je die 2% ook afzetten tegen een stijgende energieprijs. Dan is het ineens een stuk gunstiger. Als ik van mijn electriciteitsleverancier een voorstel kreeg dat de geleverde stroom elk jaar maar 2% duurder zou worden zou ik dat een erg aantrekkelijk aanbod vinden. Dan is de prijs immers pas verdubbeld na 35 (!) jaar.
Onverlet dat het interessant blijft hoe het contract ooit eindigt.

Men gaat er altijd maar van uit dat je een hoge energierekening hebt en dus veel gaat besparen.

Maar wat als je nu al een belachelijk lage energierekening hebt?

Dan kan het wel eens duurder worden.

Reputatie 7
Badge +4

ik begrijp dat de stijging vooral in de gasprijs zit. en dus loont het om van het gas af te gaan

De gasprijs stijgt maar tijdelijk, volgens mijn informatie.

Na de stijging volgt dus een daling.

Reputatie 7
Badge +4

iets met seizoenen en gasreserves die onvoldoende zijn

iets met seizoenen en gasreserves die onvoldoende zijn

Juist!

Reputatie 4
Badge +3

Ik wil graag getallen. Wat kost het en wat levert het op. Dat zie ik nog niet.

Er gaan een paar gedachten door mijn hoofd. Als ik een boiler,geiser of cv ketel huur wordt dat over de lange termijn duurder dan zelf kopen. Met zonnepanelen leasen is hetzelfde aan de hand. Dus ik vraag mij af wie nu de grootste winst binnenharkt. Is de de huurder of de woningbouwstichting?

Reputatie 7
Badge +6

Er zijn veel te veel variabelen . Zelfs per huis en per gezin zal er verschil in voordeel zijn bij dezelfde installatie en hetzelfde maandbedrag . Toch neem ik aan dat het geen slecht aanbod zal blijken te zijn . Betrouwbare getallen lijken me erg moeilijk . Als TS de zoekmachine gebruikt , waar Jan op wijst , wordt de keuze van wel of niet doen al wat gemakkelijker . Ook niet onbelangrijk en daar te lezen : Wordt tevoren bekeken of je dak geschikt is en wordt rekening gehouden met de invloed van schaduw ? Of krijgt iedereen dezelfde installatie zonder ergens rekening mee te houden ? Het maandbedrag dat de verhuurder rekent , zal ongetwijfeld kostendekkend zijn . Ze gaan heus geen geld bijleggen . Het ontzorgt de huurder echter voor een klein bedrag per maand . Als er huurders zijn met eendere huizen , die al een energie- jaarafrekening hebben waarin de panelen het hele jaar aanwezig waren , zouden die kunnen zien hoeveel voordeel ze onder de streep behaald hebben vergeleken met eerdere jaren . Uiteraard zal het voordeel van jaar tot jaar en van huis tot huis kunnen verschillen .

Badge

Beste @HansD je bent op de juiste plek met je energievragen. Op dit forum is er een schat aan informatie van een heleboel mede-consumenten. Als je "zonnepanelen" typt in de zoekmachine hierboven krijg je wel 412 draden met discussie en heb je dit weekend genoeg leesvoer. Daarin staan alle antwoorden op jouw vragen van alle kanten belicht en tot op het bot betwist door die met een andere mening.

Voor jou de opgave daar dan uit te destilleren wat je het goede antwoord vindt. Met het trefwoord "energietransitie" krijg je nog eens 52 draden met discussie over het overgaan van gas naar elektriciteit.

Je kan het ook simpel zien, als mensen op eigen kosten zonnepanelen op hun dak plaatsen, dan hebben ze naargelang de terugverdientijd na circa 8 jaar voordeel. Als je die kosten niet hebt, maar je hoeft maar een maandelijks bedragje te betalen, moet je sowieso ook voordeel hebben. Als dat maandelijks bedragje na 8 jaar ongeveer evenveel is als de zonnepanelen + montage nu kosten dan lijkt me dat niet verkeerd. Je tekent echter ook voor een jaarlijkse index van 2%. Dat vind ik raar bij een rentestand van nagenoeg 0% of zelfs negatief. Niet dat de index raar is, maar dat je er voor moet tekenen.

Ik denk dat je van de aannemer niet kan verlangen dat die een voordeel garandeert. Want hij mag niet anders uitvoeren dan de zonnepanelen die de wb-stichting heeft uitgekozen en die hij volgens voorschriften fabrikant (dus niet keverancier want die is maar handelaar) moet plaatsen. Als hij daarvan afwijkt krijgt hij een claim. Alleen de wb-stichting garandeert voordeel, ze garanderen niet hoeveel.

Bedankt voor de info… Wat mij een beetje de wenkbrauwen doet fronsen is dat de woningcorporatie in een eerste brief letterlijk zegt dat het gegarandeerd voordelig is voor de huurder, terwijl er in een ander schrijven staat dat de woningcorporatie er juridisch verder niets te maken mee heeft….(ze verwijzen naar de installateur of naar de regereing)

Reputatie 7
Badge +6

Logisch dat het niet gegarandeerd is . Dat zou helemaal niet in die brief mogen staat . Niemand weet wat er gaat veranderen . Met name de stroomprijs en maatregelen van de regering kunnen het rekensommetje in de toekomst totaal veranderen . Zie het als een gokspel met relatief hoge winstkans . Ik zou die gok wel aandurven mits het dak niet ongeschikt is en mits je een flink deel van de zonnestroom nu en later rechtstreeks kunt benutten . Voordeel van teruglevering  aan het net , ( saldering ) wordt steeds minder en of daar een regeling voor terugkomt weten we niet . 

Reageer