Consumentenbond.nl

Hoe slim is jouw thermostaat?

• 15 november 2016
  • 41 reacties
  • 2168 Bekeken

• Oud-medewerker
  • 233 reacties
De Consumentenbond nam recent slimme thermostaten onder de loep. We constateerden dat slim niet altijd slim is, dat de ronkende teksten over de zelflerende slimheid niet waargemaakt worden, en dat ze vaak leiden tot energieverspilling in plaats van energiebesparing. Aspecten als het 'aanleren' van het opwarmen van de woning en een tijdprogramma bestaan al heel lang, en uiteindelijk is het enige echte nieuwe onder de zon dat je je verwarming op afstand met een app kunt bedienen. Dat is echt nieuw en handig.

En wat vind jij ervan? Heb je een slimme thermostaat, en ben je er blij mee? Of niet? Overweeg je er een te kopen? Wat zijn je ervaringen? We horen het graag hieronder, en leuk als je onze poll invult.

41 reacties

Ik heb geen slimme thermostaat, en zit er ook niet verlegen mee.
Reputatie 7
Badge +4
ik heb een nest V2, prima tevreden mee. Zelflerend is natuurlijk alleen besparend als je aanwezigheids patroon voorspelbaar is. Als je willekeurig thuiskomt en gaat dan zou ik dat zelflerende uit zetten, raakt ie alleen maar van in de war.

Af/Aanwezigheid detectie is dan handig evenals de app. Spectaculair is het niet.
heb er een is handig om af en toe het gebruik te toetsen zeker ook nuttig bij overstap
Badge +2
Ik heb een ICY thermostaat. Kom je o.a. tegen in vakantiebungalows en is ook geleverd door ESSENT. Hij is in zoverre "slim" dat hij vanzelf terugregelt (naar 15°C)als de thermostaat je een tijdje niet "gezien heeft. De thermostaat geeft dan een piepje. Standaard staat de terugschakeltijd op 1 uur, maar de minimumwaarde is 20 min. Als je geen vast patroon van aan- en afwezigheid heb is dit prima. Hij heeft een klokfunctie met een weekprogramma van opstaan en naar bed gaan. Zie http://www.icy.nl/product/slimme-thermostaat/ Alleen als het 's nachts heel koud (< -5°C) zie ik dat mijn ketel 's-nachts is aangeslagen. Als je enige dagen niet thuis ben geweest valt het met de koude in mijn huis reuze mee. Mijn(geïsoleerd) huis is dan vrijs snel ( 1hr) op temperatuur.Ik heb de thermstaat al enige jaren (Ipv "zelfdenkende" Remeha Celcia 20) en deze bevalt mij prima. Ik vergeet nooit de thermostaat lager te zette als ik naar bed (of op vakantie) ga, en ik heb geen behoefte om mijn thermostaat "alvast" hoger te zetten onderweg naar huis. Kost gas, Ga eerst je huis goed isoleren dan koelt het niet zo snel af!!
Ik heb ICY van Essent. Wat ik handig vind is dat ik (bijvoorbeeld op een koude dag) op het werk of onderweg alvast de temperatuur omhoog kan zetten. Het kan fijn zijn om in een warm huis thuis te komen en met onregelmatige tijden vind ik het teveel gedoe om een programma in te stellen. Dus eigenlijk doe ik er weinig mee. Maar wat ik waardeer is dat ik op afstand de temperatuur in huis kan regelen. Ook handig om te checken of ik de cv bij vertrek wel lager heb gezet...

Ik heb geen slimme thermostaat, en zit er ook niet verlegen mee.

Geplaatst door G Thijs op Nov 18, 2016.
Badge +1
Volgens mij bestaat er geen thermostaat die slimmer is dan ik. Een half uur voor vertrek of slapen gaan zet ik hem een paar graden lager. Ik kom nooit in een koud huis, want binnen is het altijd warmer dan buiten. En als ik het toch een beetje te koud vind en op de warmte moet wachten, dan weet ik dat ik daar ook minder voor betaal. Best slim, vind ik.
Ik heb sinds een jaar Evohome en ben er tevreden over. Niet voor iedereen geschikt, maar in mijn situatie prima. Ik werk namelijk thuis in een aparte kamer van ongeveer 15 m2 met daarin alles wat ik voor mijn werk nodig heb. Vroeger verwarmde ik tijdens werktijden dus ook de woonkamer met de centrale thermostaat. Nu niet meer en dat scheelt flink in de kubieke meters gas per jaar. Hoelang het duurt voordat ik de kosten van Evohome eruit heb, weet ik niet, maar in ieder geval minder CO2 uitstoot. Ook het op afstand aan/uitzetten vind ik erg prettig. Ga ik over een half uurtje stoppen met werken, dan zet ik op mijn iPhone vast de verwarming in de woonkamer aan en op de werkkamer uit.
Ik heb een slimme thermostaat, maar heb de oude terug geplaatst. Er waren te weinig schakelmomenten beschikbaar. Lijkt verder of de cv vaker aanslaat. Wij zijn er dus niet tevreden mee.
ik lees nergens of iemand heeft ontdekt dat je 20% minder stookkosten hebt. De grap dat je met je telefoontje de kachel kunt inschakelen rangschik ik onder leuk 'hebbedingetje', maar wat levert het op?
Wat is een slimme thermostaat ? Situatie is thermostaat met internet gateway van Honeywell en verder geen slimme dingen zoals zones / slimme radiatorknoppen. Deze oplossing is voor mij niet heel slim, eerder biedt het de mogelijkheid van het vooraf programmeren en deze te bedienen met een mobiele app op afstand. Het vergroot het comfort zeker, maar heel veel toegevoegde waarde heeft het niet. Vooral ook omdat de constructie met de app niet altijd even goed werkt (stabiliteit) en de app niet bepaald handig en duidelijk is. Dat was met de Intergas versie overigens niet beter.
Badge
Een zogenaamde slimme thermostaat komt bij mij het huis niet in. Te privacy- en hackgevoelig.
Reputatie 7
Badge +4

Een zogenaamde slimme thermostaat komt bij mij het huis niet in. Te privacy- en hackgevoelig.

Geplaatst door Verschoor op Dec 26, 2016.

interessant! heb je onderzoek waaruit dit blijkt? Want we moeten natuurlijk wel meningen en feiten onderscheiden.
Ons huis is goed geïsoleerd. We hebben beneden overal vloerverwarming, boven op de slaapkamers wel radiatoren met thermostaatknoppen maar in de praktijk boven zelden of nooit aan. Verwarmen doen we met een houtvergasser met een buffertank van 3m3. Dus 's winters 1x per dag een kruiwagen hout er in en dat brandt dan 4 tot 5 uur.

Thermostaat staat altijd hetzelfde. Onzin dus om daar een "slimme" neer te hangen. Lijkt mij onzin voor iedere vloerverwarming
Reputatie 7
Badge +6
Ik ben prima tevreden sinds ruim een jaar met mijn '' gewone '' Remeha Sense thermostaat. Voorheen een kreng met zoveel niet te doorgronden instelmogelijkheden , dat wij voor zo simpel mogelijk zijn gegaan. Ben zelf slim genoeg om te weten wanneer ik hem hoger of lager wil.
Vanuit duurzaamheidsoogpunt hebben wij nu bijna 3 jaar een Honeywell Evohome. Het heeft bijna een half jaar geduurd voordat onze installateur de boel op orde had. (samenwerking met vloerverwarming en radiatoren) Uiteindelijk moesten we zelf helpen, de monteurs kwamen er niet uit. De gaskosten zijn gehalveerd, dus dat is goed. Echter, nu nog geen 3 jaar later, blijken de originele batterijen te gaan lekken en is daarmee de thermostaat kapot gegaan. Honeywell geeft niet thuis. Garantie is 1 jaar!!!! We moeten maar naar de installateur. Daar zitten we niet op te wachten. Maar wat ons stoort is dat Honeywell dus geen instelleng heeft om de kwaliteit te verbeteren en klantgericht te werken. Na 3 jaar kapot is, veel te kort natuurlijk op een thermostaat. Zo wordt het toch nog duur met elkaar en zeker niet duurzaam. Dus voor ons nooit geen Honeywell meer.
Kan de consumentenbond geen gedegen onderzoek doen naar slimme thermostaatkranen en complete klimaat systemen voor woningen? Momenteel speelt dit heel erg in het nieuws, maar ook de stijging van de gasprijzen maken het actueel! Op Duitse websites zie ik dat ze er daar veel mee bezig zijn en volgens mij ook verder zijn dan wij in Nederland.
Badge +8
Kan de consumentenbond geen gedegen onderzoek doen naar slimme thermostaatkranen en complete klimaat systemen voor woningen? Momenteel speelt dit heel erg in het nieuws, maar ook de stijging van de gasprijzen maken het actueel! Op Duitse websites zie ik dat ze er daar veel mee bezig zijn en volgens mij ook verder zijn dan wij in Nederland.

Hi @André Mol , dank voor de suggestie! Ik heb deze direct doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling. 🙂

Fijn weekend alvast!
Reputatie 7
Ik heb een simpele Honeywell die de kamertemperatuur aangeeft en de stand en die ik verstel door hem naar links of naar rechts te draaien, meer heb ik niet nodig.
Reputatie 7
Badge +7
Ik heb alle off-topic reacties zojuist verwijderd. Fijn weekend verder allemaal. 😉
Reputatie 7
Badge +7
Ik heb alle off-topic reacties zojuist verwijderd. Fijn weekend verder allemaal. 😉
Nogmaals: off-topic berichten zijn niet de bedoeling. Ze zijn wederom verwijderd. Laten we elkaar allemaal met respect behandelen en ons weer richten op de kern van het verhaal: slimme thermostaten.
Reputatie 7
Aan de slimme meter kleven nogal wat nadelen. Ik vraag me af of dat met de slimme thermostaat, die mij alleen maar handig lijkt als je een groot huis hebt en meerdere ruimtes moet verwarmen, ook het geval is. Bovendien moet je die slimme apparaten dikwijls bedienen met je smartphone, ik zie sommige (hoog) bejaarden al tobben, die bevriezen of smelten waarschijnlijk. Gelukkig zijn die dingen nog niet verplicht alhoewel ik niet weet hoe dat zit bij huurwoningen. Bij stadsverwarming heb je nog niet zo heel veel keus uit slimme thermostaten, toen de eerste slimme thermostaten op de markt kwamen was er nog niet één geschikt voor stadsverwarming. Hier woont één jongen die een jaar of vier geleden zo'n slim ding heeft aangeschaft, ik zal eens vragen wat voor merk maar ik dacht ook Honeywell, volgens hem sloeg hij telkens op hol waardoor hij een torenhoog verbruik had terwijl hij toch dikwijls weken van huis is, hij heeft nu weer een gewone thermostaat.
Reputatie 7
Badge +4
De slimme thermostaten die ik gezien heb kun je allemaal (ook) met de hand bedienen. 'Slim' gaat hierbij over kunnen voorspellen en zien wanneer er iemand thuis is en dus de boel verwarmd moet worden. En als je dat allemaal met de hand wilt blijven doen is een slimme dus niet slim maar veel te duur.
Reputatie 7
@E.B.F. Stroeve, dat ding "ziet" dat volgens mij pas als het is geprogrammeerd. Iemand die alleen is en onregelmatige diensten heeft programmeert zich een ongeluk, tenzij je meer tijden kunt instellen, misschien is dat ook mogelijk. Ik heb me daar niet in verdiept. Hoe meer toeters en bellen iets heeft, des te eerder is het (dikwijls) kapot. .
Reputatie 7
Badge +4
nee, de meeste slimme thermostaten detecteren beweging en schakelen dan in en bij geen beweging in een paar uur, weer uit.

En ik gok dat de relatie tussen toeters en bellen en vaker stuk nog niet wetenschappelijk aangetoond is 😉

Reageer