Hoe slim is jouw thermostaat?

• 15 November 2016
  • 41 reacties
  • 2494 Bekeken

• Oud-medewerker
  • 232 reacties
De Consumentenbond nam recent slimme thermostaten onder de loep. We constateerden dat slim niet altijd slim is, dat de ronkende teksten over de zelflerende slimheid niet waargemaakt worden, en dat ze vaak leiden tot energieverspilling in plaats van energiebesparing. Aspecten als het 'aanleren' van het opwarmen van de woning en een tijdprogramma bestaan al heel lang, en uiteindelijk is het enige echte nieuwe onder de zon dat je je verwarming op afstand met een app kunt bedienen. Dat is echt nieuw en handig.

En wat vind jij ervan? Heb je een slimme thermostaat, en ben je er blij mee? Of niet? Overweeg je er een te kopen? Wat zijn je ervaringen? We horen het graag hieronder, en leuk als je onze poll invult.

41 reacties

Reputatie 7
Maar als er dan meer mensen in huis zijn die in- en uitlopen terwijl een ander misschien met een stevige griep op de bank ligt en daar niet of nauwelijks af komt? Misschien zoek ik spijkers op laag water maar het lijkt me voor die thermostaat dan wel lastig.

Of dat laatste wetenschappelijk bewezen is weet ik ook niet, het zal vast niet maar ik heb wel gemerkt, bij anderen en bij mezelf, dat dingen met veel (tip)toetsen en mogelijkheden minder lang meegaan dan iets met draaiknoppen of gewone toetsen en minder mogelijkheden (waarvan er veel toch vaak niet gebruikt worden).
Reputatie 7
Badge +5
klopt, en dan komt die handbediening weer goed van pas 😉 Je kunt ze nl gewoon handmatig instellen op een vaste temperatuur, ongeacht wie er wel of niet langsloopt.
Reputatie 7
Geef mij dan maar mijn makkelijke Honeywell. ik hoef alleen maar de woonkamer te verwarmen, tenzij het min twintig is.
Reputatie 7
Badge +5
dat lijkt me prima, iedereen kan en mag kiezen.
Reputatie 7
In bestaande woningen dacht ik, tenzij de woningbouwvereniging anders beslist bijv. als er wordt gerenoveerd maar je kunt in pricipe wel weigeren. Bij nieuwbouw kunnen ze in ieder (huur)huis allerlei slimme metertjes plaatsen.
Er zullen t.z.t. ook wel mensen zijn die weigeren elektrisch te gaan koken maar dat past beter bij een ander topic.
Reputatie 7
Badge +5
er zijn altijd mensen die de vooruitgang niet ondersteunen, gelukkig zijn dat uitzonderingen anders zouden we nog steeds in berenvelletjes met een knuppel achter mamoeten aanrennen 😉
Reputatie 7
Je kunt de vooruitgang heel goed ondersteunen maar dat wil nog niet zeggen dat je dan van alle mogelijkheden gebruik moet maken, als je dat wel zou willen lijkt het me handig een robot aan te schaffen die iedere dag alle knopjes indrukt zodat je de godganse dag met je smartphone op de bank kunt hangen, dan is de cirkel rond
Reputatie 7
Badge +5
dat klopt, en een slimme thermostaat is ook een primitieve vorm van een robot. en iov met je smartphone op de bank zou je ook andere nuttige dingen kunnen doen omdat de basis dingen geautomatiseerd zijn. dat is heet vooruitgang.
Reputatie 7
Ik heb niets tegen vooruitgang maar ik vraag me af wat volgende generaties doen als er plotseling sprake is van een achteruitgang en ze ineens zelf alle huishoudelijke en andere apparaten moeten gaan bedienen, als smartphones niet meer werken (denk aan stroomuitval, dan kun je moeilijk opladen als er geen generator is of wanneer je geen powerbank met zonnecel hebt. Ik zie één van de kleinkinderen nog stomverbaasd kijken naar een foto waar je me achter een schrijfmachine ziet "oma, wat is dat voor ding?" Jongste wilde eens een andere TV zender opzetten door over het scherm te vegen. Stuur een 20 jarige met de auto naar hartje Parijs zonder TomTom maar met een wegenkaart, hij komt waarschijnlijk uit in Hamburg. De jongeren van nu kunnen nooit meer terug naar toen als het nodig zou zijn, mijn generatie, de vorige en ook nog de volgende wel. Allemaal leuk en aardig, die slimme thermostaten en dergelijke maar door alles te automatiseren gaat de zelfredzaamheid van de mens wel achteruit. die nuttige dingen kun je toch wel doen, hoeveel uur heb je nodig om je thermostaat op 21 graden te zetten?
Reputatie 7
Badge +5
wat is er anders aan een slimme thermostaat versus de eerste trein/auto/vliegtuig? ook toen zag men hel en verdoemenis en nu vinden we het heel normaal.

ik zeg niet dat iedereen verplicht aan de slimme thermos moet, maar laten we de vooruitgang nou gewoon z’n gang laten gaan, op z’n eigen snelheid.
Reputatie 7
Natuurlijk, je kunt het niet tegenhouden maar je maakt mensen wel een beetje hulpeloos als alles wordt geautomatiseerd. Het is allemaal leuk, interessant, uitdagend, handig, maar er moet ook een mogelijkheid blijven om dingen, niet alleen thermostaten, handmatig te bedienen. Hoe geavanceerd ook, elektronica kan ook kapot gaan.
Reputatie 7
Badge +5
en nu gaan we echt off topic... stel je eens voor dat voor elk elektrisch apparaat een handmatige bediening mogelijk moet zijn. dat wordt vrij lastig.
Reputatie 7
Is allebei waar, off topic en alle elektrische apparaten met de hand bedienen.
Met een magnetron lijkt me dat knap lastig. Er zijn wel radio's met een slinger trouwens.
Reputatie 7
Badge +5
maar zijn er ook cv ketels met een slinger? want ook die kunnen stuk ;-)

alle gekheid op een stokje, ik stop ermee, u mag het #laatstewoord hebben .....:-)
Reputatie 7
E.B.

En ik gok dat de relatie tussen toeters en bellen en vaker stuk nog niet wetenschappelijk aangetoond is ;-)

De Wet van Murphy is ook wetenschap. 😉
Reputatie 4
Badge +3

Wij hebben Evohome WiFi Opentherm (8 zones). Het betreft de nieuwe versie waarbij geen aparte Internet gateway meer nodig is. We hebben voor dit systeem gekozen, omdat je daadwerkelijk op gas kunt besparen en het comfort kunt verhogen. Immers, je verwarmt alleen die ruimtes/zones waar je op dat moment bent. Groot voordeel t.o.v. bijv. TADO is dat EvoHome ook werkt en blijft werken zonder Internetverbinding (erg veilig) en bovendien werkt zonder abonnement in tegenstelling tot TADO v3. Een Internetverbinding is alleen nodig voor evt. firmware updates of als je de app op de smartphone wilt gebruiken. Bij lege batterijen in de HR92 radiatorregelaar kun je de radiator gewoon nog met de hand open en dicht draaien. Iets wat niet bij elk vergelijkbaar systeem mogelijk is. De installatie en configuratie is zelf te doen, maar trek er een dag voor uit. Voor ons was het relatief veel werk, omdat we nog niet over thermostatische radiator kranen beschikten, wat een vereiste is om de HR92 radiatorregelaars goed te kunnen laten werken. Indien u geïnteresseerd bent in dit systeem en tot aanschaf wilt overgaan, kijk dan eens op Amazon.de, want via die weg kan veel geld worden bespaard.

Reageer