Hoe verstandig is het om NU zonnepanelen aan te schaffen?

• 3 October 2018
  • 27 reacties
  • 5742 Bekeken

Ik overweeg de aanschaf van zonnepanelen. Waar ik tegen aanloop is de hele situatie rondom het mogelijk goedkoper worden van de elektriciteit waardoor het terugverdienen dus langer gaat duren en de subside die pas in 2020 beschikbaar komt. Zelf heb ik het idee dat je beter kan wachten tot 2020. Dan is de subsidie beschikbaar en weten we tegen die tijd wat de belasting op elektriciteit e.d. gaat worden. Klopt deze gedachtegang?

27 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Er zijn zoveel onzekerheden, dat ik er ook nog steeds niet uit ben.

Hier staat uitgebreid wat er allemaal bij komt kijken:
https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen
Hi Bert,
Bedankt voor je bericht. Die link ken ik maar geeft geen antwoord op mijn vraag.
Reputatie 7
Badge +5
Verkopers zeggen dat het altijd rendabel is.
Rekenaars zeggen dat het geen geld kost, maar ook nog niet rendabel en als je het wilt doen dan is het voor het milieu.
Mensen die rekening houden met een steeds lagere opbrengst en een enkele keer een defect en reparatiekosten doen het niet, omdat het nog niets opbrengt op lange termijn.
Als daarnaast ook nog de elektriciteitskosten gaan dalen.

Het is een blinde gok als ook nog niet de subsidie bekend is en er binnen een aantal jaar nieuwe techniek aankomt met een opbrengst die 2 maal zo groot is, maar wanneer.

Dan denk ik dat je gedachtegang om te wachten de meest reële is, als het financiële rendement zwaar meeweegt.
Reputatie 7
Badge +7
Ik hik ook tegen die afweging aan. Ik vind het moeilijk een flinke investering te doen waarbij de terugverdientijd tegen de 8 jaar is. Als elektriciteit goedkoper wordt, wordt die terugverdientijd nog langer.

Ik zou de panelen zelf kunnen monteren en aansluiten conform de zelfdoenersregeling. Dat scheelt al de helft in de terugverdientijd. Daarover is helaas geen informatie te krijgen bij de aanbieders.

Aan m'n postcode kunnen ze zien dat het de moeite waard is om m'n brievenbus/inbox vol te stouwen met aanbiedingen. Wordt niet leuk meer, ik ben dan het object van hun verdienmodel.
Het verhaal over de subsidie in 2020 is een misverstand.
Die subsidie is een vervanging van de bestaande salderingsregeling.
Alles wat je nu terug levert wordt tegen hetzelfde tarief verrekend als wat je gebruikt en dat gaat zo tot ergens in 2020, wanneer er iets anders voor in de plaats komt.
Dus in 2020 zal het niet beter worden (hooguit gelijk, maar misschien iets minder).
Ik heb met mijn buren overlegd.
Die wilden ook wachten tot de subsidies hoger worden, maar dat zal niet gebeuren, subsidies op zonnepanelen (gemeente, provincie) gaan alleen nog maar omlaag (al aangekondigd bij ons) en als je wacht kun je ook niet profiteren van de elektriciteit die je nu terug zou kunnen leveren.
Kortom uitstellen heeft - wat mij betreft - weinig zin.
Uiteindelijk hebben we met drie huizen naast elkaar een prima contract bij een goed bekend staande leverancier kunnen afsluiten.
(wel vergeleken met de offerte van een andere andere goede leverancier)
Deze of de volgende maand komen ze de boel installeren.
Als de boel werkt, verdien ik telkens geld terug als de zon schijnt.
Wie wacht en niet installeert verdient ook niks terug.
🙂
Reputatie 4
Badge +5
@FredW heeft gelijk; de subsidie is inderdaad een vervanging, lees ook ons nieuwsbericht van juni over de nieuwe subsidieregeling. Jij wacht nog met de aanschaf begrijp ik @Bert ?

Groeten
Wendy
Reputatie 7
Badge +5
Ik wacht nog @Wendy van den Elshout , als je nu aanschaft en je verdient nu iets terug, zegt dit niets over het feit of je alle aanschaf en installatiekosten terugverdiend en dat je er dan onder aan de streep nog iets aan overhoud.

Of je moet het doen voor het milieu, dat kan een hele goede reden zijn, maar dan moet je wel geld hebben liggen of er geld voor hebben om het milieu te kunnen sparen.

Voor het gehele artikel

Geen gas meer in nieuwbouwhuizen, hoe doen andere landen dat?

https://nos.nl/artikel/2239273-geen-gas-meer-in-nieuwbouwhuizen-hoe-doen-andere-landen-dat.html

Gaan andere EU-landen hun gasverbruik net zo snel verminderen als Nederland?

"Er zijn bij mijn weten geen rigoureuze plannen in de maak zoals in Nederland om actief de gasvraag te reduceren," zegt Boersma. Hij denkt zelfs dat de aardgasvraag in veel landen alleen maar toe zal nemen.
Hafner sluit hierbij aan: "Van alle fossiele brandstoffen is aardgas de schoonste. Aardgas stoot twee keer minder CO2 uit dan kolen. Het is dus logisch dat gas in de komende jaren kolen gaat vervangen, zodat we in ieder geval kunnen stoppen met het verbranden van kolen. Andere landen hebben niet te maken gehad met aardbevingen zoals in Groningen. Daar is dus niet dezelfde druk om te stoppen met aardgas."

Faaij denkt dat aardgas niet alleen van belang is als vervanger van kolen in de komende periode, maar ook als back-up voor duurzame energie: "Omdat duurzame energie uit wind en zon met pieken en dalen wordt opgewekt, zijn er momenten tussendoor waarin er een alternatief beschikbaar moet zijn," zegt hij.

Boersma verwacht dat aardgas ook in Duitsland belangrijker wordt, ondanks de ambities van het land om een voorbeeldrol op zich te nemen in de energietransitie.

"Het Verenigd Koninkrijk lijkt bijvoorbeeld een vrij bewuste keuze te hebben gemaakt voor aardgas in de komende jaren", voegt Boersma hieraan toe. Daar is een bodemprijs voor CO2 ingesteld: een minimumprijs die door de vervuiler betaald moet worden voor het uitstoten van CO2. Als gevolg hiervan worden steenkolen steeds minder populair, omdat deze vervuilender en dus duurder zijn.
Reputatie 2
Graag doe ik nog een duit in het zakje. Het wachten met het installeren van zonnepanelen begrijp ik. Heb dit zelf oik lang voor ons uit geschoven. Reden vergelijkbaar dure aanschaf etc. Door de onzekerheid die nu geschapen is door de minister wel aankondigen afschaffing huidige regelgeving maar nog geen duidelijke vervolg regeling presentatie. Is de drempelvrees alleen maar hoger geworden.

Maar toch denk ik dat het ook financieel verantwoord is om te installeren. De stroomprijs zou dalen door fiscale wijziging. In de nabije toekomst met €0,007 per Kwh dat is 0,7 cent. Zet daar inflatie correctie en stijging productie en transportkosten (alleen al door stijging van lonen) tegenover en dan zal denk ik de feitelijke stroomprijs tov de huidige gaan stijgen. Dat ten eerste.

Ten tweede de prijzen van panelen zijn nu aantrekkelijk dit icm lage rente en positieve regelingen maakt het aantrekkelijk.

Daarom denk ik dat het nu een goed moment is.
Reputatie 2
Nog wel aanvullende opmerkingen. In het verleden werd wel geadviseerd om max 80% eigen verbruik te installeren. Nu wordt gesuggereerd om zoveel als mogelijk te installeren. Mede ivm lage kosten en verwachte invloed nieuwe regelgeving.

Persoonlijk kies ik voor zoveel als mogelijk. Dit ivm stijgend verbruik en de ervaring dat iets bij/aanvullen altijd duurder uitpakt dan in 1 keer te doen. Hierover graag jullie mening.

Ander punt is dat gedrag stroomgebruik groot verschil kan maken in rendement. Bijv door ipv s avonds s nachts te wassendit overdag te doen. Alsmede andere grootverbruikers overdag te gebruiken.
https://petities.nl/petitions/behoud-de-salderingsregeling-zonnepanelen?locale=nl

Probeer wat invloed uit te oefenen.....we moeten de komende 2 jaar nog flink co2 terugdringen......ik noem Urgenda.
Reputatie 2
Badge +2
Ik heb in september een brief gehad van me woningbouw over zonnepanelen op me dak.

Daarin stond dat ik ''gratis'' zonnepanelen krijgt. Zodat het energieverbruik minder wordt. Vervolgens staat in de brief dat ze zonnepanelen tussen oktober en december gaan plaatsen. Werkzaamheden duren een halve dag, dus moet er een complete dag voor vrij vragen op me werk. Maar, er komt ook nog een 15 min afspraak om de meterkast te bekijken... Maar als ik naar het betreffende bedrijf belt, wanneer ze die meterkast willen bekijken, zeggen ze dat het bedrijf elk moment kan bellen voor een afspraak.

Ik heb voor de zomer, de slimme meter geweigerd.. ook die kregen we gratis... Nu staat er in de brief, indien u geen slimme meter heeft, is het handig om die tegelijk te laten instaleren. Alleen na de verhalen om me heen, wil ik absolute géén slimme meter.

Ik had laatst een gesprek met de buurman, die zegt even doodleuk dat het complex waar we nu wonen eigenlijk al jaren op de nominatie staat om gesloopt te worden.. Dus ik vraag me nu echt oprecht af, waarom ze in vredenaam zonnepanelen op het dak willen.
@Goosmann @Bert
Hebben jullie ooit wel eens een offerte aangevraagd?
Dat kun je doen bij b.v. je netwerk beheerder of je elektriciteit leverancier.
Dan krijg je echt zicht op de kosten en de opbrengsten terwijl jullie nu alleen maar met onzekerheden en twijfels blijven zitten.
Ik heb een offerte voor 11 zonnepanelen met complete installatie voor ca. 5.500 euro.
Dan kan ik ook nog tzt. ca. 800 euro btw terug krijgen.
Mijn provincie heeft ook nog een aantrekkelijke stimuleringsregeling waarmee de aanschaf van zonnepanelen kan worden gefinancierd.
Zonnepanelen hebben een levensduur van minimaal 15 en meestal 25 jaar.
Terugverdienen was ca. 8-10 jaar, maar is - op dit moment - ca. 6-8 jaar, daarna maak je alleen maar winst.
De rente gaat omhoog, de subsidies gaan omlaag, wachten maakt alles alleen maar duurder.
Ik zou zeggen vraag een offerte aan en bekijk eens het complete plaatje.
Reputatie 7
Badge +5
Ik heb mijn overwegingen uit het totaalplaatje en kom grofweg uit op dezelfde kosten of in de min als ik ook nog eventuele reparatie en onderhoud meereken als dat ik stroom afneem van een stroomleverancier.

Aanschafkosten, neergaande lijn van stroomopwekking van de panelen, vervanging onderdelen na 10 jaar wat ik vaak tegenkom in ervaringen van huidige gebruikers en daarbij opgeteld lager wordende subsidie.

Ik zie nog geen overduidelijke kostenbesparing, vandaar mijn twijfel, zeker gezien de efficiëntere zonnepanelen die er binnen een paar jaar aankomen en de verdere onduidelijkheden.

Maar vind je het milieu een grote rol meespelen in je overweging, doe het dan vooral wel.
Ik heb 3 offertes aangevraagd van gerenommeerde bedrijven in de buurt. Waar ik -en zij dus ook - tegen aanloop is dat ik de panelen niet op mijn dak kan hebben omdat deze door bomen teveel in de schaduw ligt. De panelen moeten daarom op een schuurdak zo'n 45 m. vanaf mijn huis. Voordat de kabel dan bij de stoppenkast is ben ik weer wat meters verder. Het dak van de schuur is schuin aflopend richting het noorden. Er moet dus iets gemaakt worden zodat ze in de goede stand komen te staan.
Extra kosten snap ik (en daarom wat langere tijd voordat ik ga terugverdienen) maar ik krijg ook moeilijke gezichten omdat dit blijkbaar afwijkt van de standaard. Twee offertes hadden niet alles meegenomen waardoor ik meerkosten zou krijgen. Eentje reageerde niet eens op mijn vraag om aanvulling. De tweede deed dit onvoldoende. De derde offerte kon gelijk in de prullenbak. Zowel de materialen als de wel heel erg positieve berekening van de terugverdien tijd. Na deze ervaringen heb ik het even laten rusten.
In die periode begint de maatschappelijke discussie over stoppen met gas, sluiten kolencentrales, wat gaan de prijzen doen, enz. Toch knaagt nog steeds vandaar ik met deze topic ben begonnen. Denken aan het milieu maar wel met gezond verstand.
Ik zou inderdaad eens bij mijn elektriciteitsleverancier kunnen proberen.
@Goosmann
Ik begrijp je problemen, het is inderdaad niet gemakkelijk voor je.
Mocht ook de elektriciteitsleverancier niet met een bruikbare oplossing komen, dan heb je je best gedaan en houdt het op.
Sterkte en als het niet kan, dan kan het niet.
😉
Ik heb mijn overwegingen uit het totaalplaatje en kom grofweg uit op dezelfde kosten of in de min als ik ook nog eventuele reparatie en onderhoud meereken als dat ik stroom afneem van een stroomleverancier.

Ik ben benieuwd naar je kostenplaatje, je geeft verder geen inhoudelijke informatie.
Als ik jou redenering begrijp dan zouden bijkomende kosten na 10 jaar (en verder) zo groot zijn, dat zonnepanelen geen netto opbrengst hebben voor de gebruikers, maar ik heb dit nog nergens kunnen lezen (mijn buurvrouw verderop heeft het wel over de honderden euros die ze elk jaar verdient).
Het lijkt mij dat de honderdduizenden gebruikers van zonnepanelen dit of niet weten of het niet met je eens zijn.
Succes met het wachten.
Reputatie 7
Badge +5
@FredW Mogelijk kijk ik nu wat conservatief naar beloofde rendementen en mogelijkheden.
Ik lees vervangen van omvormers, losgaande zonnepanelen na grofweg 10-15 jaar waar weer behoorlijke kosten aan verbonden zijn en ik tel alles mee.
Ik zal weer eens een nieuw plaatje gaan maken om weer wat objectiever te kunnen kijken naar zonnepanelen.@FredW
Reputatie 2
@Bert

Het klopt dat omvormers slijten. Of de huidige omvormers nu nog steeds na 10 jaar vervangen moeten worden, betwijfel ik. Uitsluitsel zal leverancier kunnen geven. Alleen weet ik wel uit ervaring dat alles na verloop van tijd in verhouding goedkoper wordt. Dus zal een omvormer over 10 jaar in verhouding beduidend goedkoper zijn dan nu.

Over loszittende panelen etc ben ik wat verbaasd. Dit lijkt mij meer iets van kwaliteit van het installeren. Dus een onderwerp voor garantieverhaal.
@FredW N.a.v. van jouw idee om dit eens te proberen bij mijn energieleverancier heb ik dit geprobeerd. Via de site van Eneco kwam ik bij "Zonneplan". Ik heb netjes het formulier online ingevuld met daarbij de opmerking over de afstand en het schuine dak van de schuur.(Naar het noorden iets aflopend). Na 2 dagen werd ik netjes gebeld maar met de boodschap dat het schuine dak een probleem vormde waarbij heel netjes (moet ik toegeven) werd verteld dat dit niet in het standaard hoorde en dat zij dit niet voor mij konden realiseren.
Ik heb inmiddels de indruk dat leveranciers van zonnepanelen zich richten op de grote standaard waarbij al zo'n groot potentieel klantenaanbod zit dat bij ze elke afwijking afhaken. Jammer.
Reputatie 2
@Goosmann

Vraagje mbt oriëntering van de dakvlakken.

Begrijp ik goed dat de woning wel een schuindak heeft maar totaal omzoond is door bomen. Waardoor het plaatsen van zonnepanelen daar qua opbrengst niet zinvol is?

De genoemde schuur die staat op ca 45 meter van de woning, heeft die een lessenaarsdak? Of is het wel een zadeldak maar is het een soort van kapschuur waarbij een schuin deel aan de frontzijde relatief kort is en het andere deel lang. Waarbij het relatief lange schuine deel op het noorden is gericht?

De oriëntering van de panelen is de hamvraag. Indien het een lessenaarsdak is, met een hoog front. Waarbij het front wel op het zuiden is georiënteerd, zou je op het front de panelen kunnen monteren. Wellicht niet gewoon, iets mindere opbrengst. Edoch wel mogelijk en niet een wereldwonder am sich. Het gebeurt vaker.

Ik ken de erfindeling en het gebruik niet. Maar eventueel een terrasoverkapping of carport met als dak zonnepanelen is ook mogelijk.

Qua afstand tot de meterkast is 45 meter een mooi stukje. Maar met de omvormer in de schuur, die zet de lage spanning om in 220 Volt (220-250 Volt) 50 Hz en de juiste kabel (grondkabel met de juiste diameters van de kernen van de draad) geen probleem. Zal niet tot grote spanningsval leiden. Dat kan zonder problemen dan naar de meterkast in de woning. Kabel op 0,75 meter diepte kan prima zelf gedaan worden, hetgeen het nodige arbeidsloon bespaart. Wat bij gelijkspanning die afstand meer een probleem zal vormen en dankzij de wisselspanning niet een probleem is. Vandaar de omvormer in de schuur zo dicht als redelijkerwijs mogelijk is bij de panelen.

Helpt dit mogelijkerwijs iets?
Reputatie 2
@Goosmann

Ter illustratie dit artikel:
https://www.tubantia.nl/achterhoek/zonnepanelen-aan-gevel-in-plaats-van-op-dak-in-eibergen-wel~abe162c0/

Mbt vergunningplicht zoals genoemd in artikel, naar ik veronderstel is genoemde schuur geen monument en staat deze achter de voorgevelrooilijn. Als dat zo is vervalt de genoemde vergunningplicht
@Joopfrl
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Voor de duidelijkheid heb ik een foto bijgevoegd. Deze foto is genomen in de richting naar het zuiden. De schuur (oude garage) heeft een plat dak (hout met bitumenlaag). Erin zitten 2 kleine dakkoepels. Daarvoor zitten 2 overkappingen van damwandprofielplaten (= 2 maal 4 x 3 m)naar het noorden aflopend. Op het zuiden staan woningen maar de zon staat hoog genoeg om daar geen last van te hebben.
10 meter ervoor zit een schuur (6x2 m) met sandwichpanelen. Alle daken, ook die van de damwandprofielplaten) zijn sterk genoeg.
Eind deze maand wordt het pad naar de schuur verhard en leggen we er alvast een mantelbuis in voor de benodigde kabel. Die is dan -als het ooit zover zou komen- dus simpel te trekken. Op de foto zie je dat een gevel bevestiging niet aan de orde is.
Begrijp je als je de situatie ziet dat deze niet standaard is maar volgens mij niet zodanig dat het te ingewikkeld is? Of zie ik dit verkeerd?

Reputatie 2
@Goosmann

Geen dank graag gedaan.

Mijns inziens biedt deze situatie zeker kansen. Ik weet niet in hoeverre ik namen mag noemen (heb er zelf 0,0 verbinding mee of belang bij) maar de firma Tentensolar.nl zal u zeker kunnen helpen. Maar ieder andere enigzins kundige firma kan dat ook.

De situatie is idd echt niet uitzonderlijk of uitdagend qua beperking in mogelijkheden. Dus die mening deel ik.

De mantelbuis aanbrengen goed idee. Als het financieel toelaat adviseer ik een 110 mm buis. Gezien de vermeldde afstand zou ik om de 16 meter (neem aan dat u 4 meter buizen gebruikt) een T stuk plaatsen met de staander naar boven gericht met deksel afgedicht. Alsmede op ander punt waar u later denkt behoefte te hebben aan stroom- of dataknooppunt. Daarnaast zou ik een waslijndraad van ruim 2 keer de lengte in de buis brengen. Waarbij ik 2 verschillende kleuren zou gebruiken met in het midden (knooppunt van de 2 lijnen) een lus. Dan is het doorvoeren later een eitje.

Denk dat u er gaat komen.

Succes.
@Joopfrl
Bedankt voor reactie. Mijn verzoek ligt nu bij genoemd bedrijf. ik wacht dit rustig af. De ideen bij de mantelbuis zijn goeie maar ik moet even kijken of dit zinvol wordt omdat deze onder de verharding komt. Nogmaals dank.
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad ook mijns inziens veel te veel onzekerheden , waarbij veel variabelen er niet beter op lijken te worden . De onbetrouwbare overheid maakt het er ook niet beter op . Ik kijk het nog wel een tijdje aan voorlopig.

Reageer