Hoe werk ik mijn laatstse 125 m3 gas verbruik, het meest economisch, weg?

• 1 October 2021
  • 24 reacties
  • 660 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5

Hallo,

Ik worstel met het wegwerken van 125 m3/jaar gas, zodat ik de aansluiting eventueel kan laten afsluiten.  Laatste loodjes zeg maar. Besparing is dan 205 euro aan leveringskosten. Situatie is als volgt:

• hoekhuis - redelijk geïsoleerd -3 persoonshuishouden
  • pelletkachel (verbruik 500 kg/jaar)
  • Brink hete lucht installatie
  • 3 airco's /verwarming op meest noodzakelijke kamers
  • overcapaciteit zonnepanelen 1000-1250 kw/jaar
  • HR ketel 15 jaar oud
  • waterverbruik 75 m3/jaar
  • douche gedrag: 3 x 20 minuten/week a 0,25 m3 gas met een 6l/min douchekop
  • huidige energienota/jaar (eindafrekening): 35 euro
  • verzwaren zekeringkast (2 naar 3 fase) gaat 233 euro excl aanleg leidingen. Los van of het kan met mijn huidige zekeringenkast. Leveringskosten blijven nadien gelijk.

Recent een offerte voor een boiler 120 liter gekregen. Die 53,3 w warmteverlies heeft = 466 kw/jaar standby verbruik. Rest er nog 5-700 kw/jaar voor verwarmen van (douche) water. Ben bang dat dat niet genoeg is. Doorstroomketels/ elektrische CV ed. kunnen nog niet, vanwege 2 fase aansluiting. Ik overweeg een aantal zaken:

1. Niets doen, totdat ik moet als bv. CV ketel de geest geeft
  2. Een nog zuinigere CV ketel zonder comfortfunctie, gasaansluiting behouden
  3. Warmtepomp …..voor mogelijk heteluchtverwarming en warm water
  4. Simpele boiler (tijdsschakelaars worden afgeraden?). Zonder standby verbruik?
  5. toch stiekem een windmolen plaatsen (-:
  6. Stoppen met dit nutteloze denkproces, omdat alle investeringen vele malen meer kosten dan het ooit zal opleveren.

De huidige energieverhogingen en energietransitie stimuleren bij mij 2 bewegingen. Bezuinigen en de drang om niet meer te willen betalen voor dienstverleningen en/of heffingen die hoger zijn, dan het eigenlijke product waar het om gaat.

Wie heeft een/het gouden idee of expertise, hoe ik in theorie 0 op de meter kan krijgen, zowel qua elektriciteit en gasverbruik, met minimale TVT?.

24 reacties

Reputatie 5
Badge +5

De doorstromer gaat geplaatst worden. Daarmee hoop ik 0 m3 gas te verbruiken vanaf 1 december as.. Gas aansluiting houd ik nog aan (tegen leveringstarieven) en CV ketel blijft dus operationeel als back-up voor extremere kou of als 1 van de andere installaties storing heeft.

Reputatie 7
Badge +7

Als de beglazing nog met een U-waarde is van boven 3 zou ik alles vernieuwen met dubbele beglazing met spouw 15mm en Argon gasgevuld met U-waarde 0,6. En dan onderkant dak isoleren met 15-18 cm dikke rockwool Rc 6,0. En indien nodig 10 cm dikke isolatie onder de begane grondvloer. Daarna is 10-13 m3 pellets per stookseizoen stoken van 's ochtends 8 tot 's avonds 10 voldoende om uw hele huis op temperatuur te houden. Daarnaast een elektrische boiler van 120 liter voor koken en warm water. De rest hoeft u dan niet te maken. Eventueel paar zonnepanelen om de boiler op temperatuur te houden en overig eigen gebruik zoals de koelkast en uw wifi modem/router voor internet en de sluipstroom van adapters en uw wekker.

Die man uit Amerika heeft met zijn vliegtuigen en motorcades om naar Rome en Glasgow te komen voor de G20 en COP26 936.000 kilogram (!) nieuwe CO2 in de atmosfeer gebracht (staat op de Daily Mail, 2.063.062 pounds carbon). Dus dan mogen wij ook even toch, met een pellet- of houtkachel? En dat is maar recycle CO2, geen nieuwe. 

Reputatie 6
Badge +3

@RonaldD

Ik zou met 125 m³ gas voor sww (neem ik aan) een warmtepompboiler (€ 500,- subsidie) overwegen, deze kan je ook aan de uitblaas van de mv aansluiten voor een hoger rendement.

Leveringskosten = netwerkbeheerkosten € 204,70 (Liander), er komen nog de “administratiekosten” van je energieleverancier bij van minimaal ca. 70,- per jaar en per product (gas) = totaal ca. € 275,- in 2021.

Omgerekend in “stroom” met € 0,33/kWh (geschat) = ca. 833 kWh om elektrisch “te verstoken” (of de boiler op temperatuur te houden).

In feite heb je na het afkoppelen van het gas ("tijdelijk gratis”!) dus een “overschot” van 2000- 2250 kWh/jaar (of waarschijnlijk geen overschot meer - afhankelijk van welke elektrische oplossing je voor sww gaat gebruiken).

Het stand-by verlies is vermoedelijk lager omdat je tussendoor de warmte nuttig gebruikt (Douchen bijvoorbeeld:smile: )

P.S.: Waar je kW (vermogen) schrijft moet meestal kWh (energie) staan.

P.P.S. @Jan “Thema verfehlt”

Reputatie 7
Badge +6

Redelijke isolatie maak ik uit op dat het beter kan . Geen optie wegens te hoge kosten ? Ik vind dat gasverbruik nu al opvallend laag . Met douchen kan nog meer gas bespaard worden als je dat wil ( of met electrische boiler . De laatste tijd zijn er berichten dat vaak douchen helemaal niet goed is voor de huid ( en uiteraard het energieverbruik ) . Eens per week kort douchen is te overwegen tenzij we onszelf dan ruiken  :blush: . Tussentijds haren wassen hoeft niet onder de douche . Ik neem aan dat de overcapaciteit van de panelen al zo optimaal mogelijk benut wordt inclusief verwarmen met de airco's . De Brink heteluchtverwarming heeft het nadeel van warmteverlies van de kanalen als die door ruimtes lopen die niet warm hoeven te zijn . Gouden idee heb ik niet . Warmtepomp zou ondanks de hoge prijs toch een optie kunnen zijn als de energieprijzen hoog blijven en je van het gas af wil . Hopelijk worden die dingen in de toekomst beter en goedkoper . Verwachte levensduur is nu 15 jaar en dan moet de portemonnee opnieuw omgekeerd . Maar ik zie dat je al een keuze gemaakt hebt . Voor nu is het dan klaar . Als in de toekomst betere opties beschikbaar zijn kun je altijd weer bekijken wat je doet . 

@RonaldD

Ik zou met 125 m³ gas voor sww (neem ik aan) een warmtepompboiler overwegen, deze kan je ook aan de uitblaas van de mv aansluiten voor een hoger rendement.

Leveringskosten = netwerkbeheerkosten € 204,70 (Liander), er komen nog de “administratiekosten” van je energieleverancier bij van minimaal ca. 70,- per jaar en per product (gas) = totaal ca. € 275,- in 2021.

Omgerekend in “stroom” met € 0,33/kWh (geschat) = ca. 833 kWh om elektrisch “te verstoken” (of de boiler op temperatuur te houden).

In feite heb je na het afkoppelen van het gas ("tijdelijk gratis”!) dus een “overschot” van 2000- 2250 kWh/jaar (of waarschijnlijk geen overschot meer - afhankelijk van welke elektrische oplossing je voor sww gaat gebruiken).

Het stand-by verlies is vermoedelijk lager omdat je tussendoor de warmte nuttig gebruikt (Douchen bijvoorbeeld:smile: )

P.S.: Waar je kW (vermogen) schrijft moet meestal kWh (energie) staan.

P.P.S. @Jan “Thema verfehlt”

Ik twijfel alleen een beetje of een warmtepompboiler wel uit kan ipv doorstromer. Bij zo’n laag verbruik aan gas om te douchen is volgens mij een doorstromer voordeliger. Ik heb een bad, doorstromer werkt dan niet, verbruik nog 450m3 en dan is warmtepomp wel interessant. Zit alleen nog met het feit dat ik geen 3 fase heb voor inductie. :sob:

@RonaldD Ik zeg een doorstromer en gas zeker afsluiten. Backup? Toen we alleen CV hadden hadden we ook geen backup en aanhouden van gasaansluiting is dan zonde van het geld. Ik verwarm ook met L/L warmtepomp en af en toe houtkachel en had van de winter echt geen CV nodig om het warm te houden. Eruit die ketel en verkopen op Marktplaats.

NB: een warmtepomp wordt volgend jaar overigens goedkoper. Subsidie gaat omhoog waarschijnlijk. Misschien toch nog even wachten met de knoop doorhakken…..

Reputatie 6
Badge +3

@RonaldDWat @Gebruiker1633091203 schrijft m.b.t. een doorstromer is idd bij 125m³ gas voor sww een serieuze optie, met de aanpassingen in de meterkast voor ca. € 1000,- (nieuwe meterkast ca. € 800,- + de kosten van de netbeheerder van € 233,- voor 3-fase) en diverse montage kosten zou een 3-fase doorstromer vermoedelijk voor ca. € 1500,- - € 1700,- aan de muur kunnen hangen. YMMV

Ik neem aan dat u de pelletkachel wil houden om te verwarmen? Een wp is dan eigenlijk geen optie die zich rekent.

P.S.: 125 m³ gas  = ca. 700 kWh stroom
(bij een rendement van ca. 55% voor tapwater met de combiketel)

Er zijn tegenwoordig douches te koop met WTW installatie.
Ook zijn ze er met een waterzuivering er in, om water te besparen.

@Wortelstamper Bij zo'n laag verbruik weegt de investering van WTW niet op tegen de kosten. Verdien je never nooit terug.

Reputatie 5
Badge +5

Betere isolatie van het huis heb ik laten onderzoeken, maar is eigenlijk de investeringen niet waard. Extra spouwmuur isolatie zou iets van 13-1500 euro gaan kosten (en veel gaten in de gevel) en levert een besparing van +/- 50 euro/jaar op. Velux ramen vervangen zou op termijn nog wat warmteverlies kunnen opleveren, maar dat is aan de orde wanneer het noodzakelijk is. Dubbelglas vervangen voor trippel glas vraagt aanpassing van de kozijnen en lijkt daarmee ook relatief weinig ‘winst’ op te leveren. Mogelijk kan ik in de kruipruimte de bodem nog beter isoleren, maar ben ook weer wat angstig voor vochtophoping/schimmels ed. Soort folie over de grond. @all: Ik dacht trouwens dat 1 m3 gas gelijk staat aan ongeveer 9,15 KW qua energiewaarde.

Dank voor alle reacties. Ik zal op termijn mijn investeringen eens op een rij zetten en delen. MvG RonaldD

Ik kan me van heel vroeger een geiser bij de buren herinneren.
Die moest je een uur van te voren aansteken en dan kon je douchen.
Als je daar dan sloop pallets in stookt.
Ik denk dat het ding van voor de oorlog was.
Of het gevaarlijk was, weet ik ook niet. Dat was toen helemaal geen discussie punt.

@WortelstamperBij zo'n laag verbruik weegt de investering van WTW niet op tegen de kosten. Verdien je never nooit terug.

Als je de douche met electra warm moet maken levert zo’n douche-WTW juist wel meer op.

Wij hebben zo’n ding. Het werkt, want het aankomende koude water is zodra er warm water wegloopt ineens een stuk warmer. Op het geheel van het gasverbruik van ons nogal gemideld huis is het echter niet aan te tonen. De reden dat we het hebben is erg sterk afhankelijk van het feit dat onze aan- en afvoerleidingen als door een wonder al perfect liepen en de lange versie van de WTW precies paste op de plek die er voor gereserveerd leek te zijn. Daardoor kon ik het gewoon zelf.
Zonder dat is het installeren van zo'n ding in de meeste huizen een bewerkelijke en dure grap die je alleen doet als je het huis compleet renoveert, en dan nog.

Reputatie 6
Badge +3

@RonaldD De genoemde 9,15 kWh / m³ gas (= 94% b.w.) kunnen alleen van toepassing zijn op een optimaal ingestelde cv-installatie (lage temperaturen en waterzijdig ingeregeld).

Maar als het om sww-bereiding gaat is het rendement met een wat oudere HR-ketel veel lager!

Bron: Internetconsultantie 2014 - Rendement HR-ketel

YMMV

Betere isolatie van het huis heb ik laten onderzoeken, maar is eigenlijk de investeringen niet waard. Extra spouwmuur isolatie zou iets van 13-1500 euro gaan kosten (en veel gaten in de gevel) en levert een besparing van +/- 50 euro/jaar op.

Velux ramen vervangen zou op termijn nog wat warmteverlies kunnen opleveren, maar dat is aan de orde wanneer het noodzakelijk is. Dubbelglas vervangen voor trippel glas vraagt aanpassing van de kozijnen en lijkt daarmee ook relatief weinig ‘winst’ op te leveren. Mogelijk kan ik in de kruipruimte de bodem nog beter isoleren, maar ben ook weer wat angstig voor vochtophoping/schimmels ed. Soort folie over de grond. @all: Ik dacht trouwens dat 1 m3 gas gelijk staat aan ongeveer 9,15 KW qua energiewaarde.

Dank voor alle reacties. Ik zal op termijn mijn investeringen eens op een rij zetten en delen. MvG RonaldD

Ik weet niet hoe groot je ramen zijn maar als dit nog “oud” dubbel glas is zou je toch wel kunnen overwegen naar HR++ te gaan. Tripple is onzin in een niet kierdicht huis zonder een WTW installatie. HR++ plus bodem/vloer isolatie en je kan subsidie aanvragen. Morgen wordt toevallig bij mij een open serre aan de woonkamer voorzien van HR++. Kan niet wachten om van de koudestraling van glas af te zijn. Comfort is ook wat waard. Volgende maand rest van het huis nieuwe kozijnen en HR++ plus Pir isolatie achter de rabatdelen. Dan heb ik me best weer gedaan tegen de opwarming van de aarde.

@DarkfiberBegint hier toch al aardig op Tweakers te lijken.:grinning:

Reputatie 5
Badge +5

Ik kan me van heel vroeger een geiser bij de buren herinneren.
Die moest je een uur van te voren aansteken en dan kon je douchen.
Als je daar dan sloop pallets in stookt.
Ik denk dat het ding van voor de oorlog was.
Of het gevaarlijk was, weet ik ook niet. Dat was toen helemaal geen discussie punt.

Ja leuk….. toen al hadden ze leuke oplossingen…. we zijn verwend in de tegenwoordige tijd (-: Ik houd wel van dit soort alternatieven (-:

Reputatie 5
Badge +5

Betere isolatie van het huis heb ik laten onderzoeken, maar is eigenlijk de investeringen niet waard. Extra spouwmuur isolatie zou iets van 13-1500 euro gaan kosten (en veel gaten in de gevel) en levert een besparing van +/- 50 euro/jaar op. Velux ramen vervangen zou op termijn nog wat warmteverlies kunnen opleveren, maar dat is aan de orde wanneer het noodzakelijk is. Dubbelglas vervangen voor trippel glas vraagt aanpassing van de kozijnen en lijkt daarmee ook relatief weinig ‘winst’ op te leveren. Mogelijk kan ik in de kruipruimte de bodem nog beter isoleren, maar ben ook weer wat angstig voor vochtophoping/schimmels ed. Soort folie over de grond. @all: Ik dacht trouwens dat 1 m3 gas gelijk staat aan ongeveer 9,15 KW qua energiewaarde.

Ik weet niet hoe groot je ramen zijn maar als dit nog “oud” dubbel glas is zou je toch wel kunnen overwegen naar HR++ te gaan. Tripple is onzin in een niet kierdicht huis zonder een WTW installatie. HR++ plus bodem/vloer isolatie en je kan subsidie aanvragen. Morgen wordt toevallig bij mij een open serre aan de woonkamer voorzien van HR++. Kan niet wachten om van de koudestraling van glas af te zijn. Comfort is ook wat waard. Volgende maand rest van het huis nieuwe kozijnen en HR++ plus Pir isolatie achter de rabatdelen. Dan heb ik me best weer gedaan tegen de opwarming van de aarde.

@DarkfiberBegint hier toch al aardig op Tweakers te lijken.:grinning:

Ik heb wel een WTW, maar het gaat slechts om 1 keukenraam. De rest is HR++. Je brengt me wel op het idee om een warmte/koude sluis bij de tuindeuren aan te maken. Soort kleine serre. Dat zal warmte verlies van de woonkamer reduceren. Ik denk ook dat ik moeder aarde inmiddels gediend heb en op termijn mijn portemonnee (:  Verwijdering gasaansluiting heb ik inmiddels aangevraagd. Ik waag het erop (-:

Reputatie 5
Badge +4

@RonaldD Hoe schat je de lange termijnvisie houdbaarheid in ten aanzien van de pelletkachel ?

De subsidie is al van de pelletkachel af:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4767836/subsidie-voor-pelletkachel-verdwijnt-maar-voor-warmtecentrale

Luchtvervuiling

Aan de subsidieregeling komt vervroegd een eind, want de negatieve effecten op de luchtkwaliteit wegen niet op tegen de lagere CO2-uitstoot die de kachels opleveren, schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat, D66) in haar Hoofdlijnenbrief Schone Lucht Akkoord.

"We weten steeds meer hoe slecht luchtvervuiling is voor je gezondheid en we zien steeds meer dat die pelletkachels toch veel fijnstof opleveren", zegt Van Veldhoven. "Dus daar willen we in ieder geval geen subsidie meer aan gaan geven."

Dus als de pallets op de duur of weg gaan vallen dan wel veel duurder worden, welke invloed heeft dat op de toekomstige keuzes van energiebronnen?

Dan zou de verbetering van de isolatie een permanente energie besparing op leveren.

Want dan gaat het ineens om een stuk meer energie die nodig on top of de eerder genoemde hoeveelheid van 125 m3/jaar gas”

Zijn zulke scenario’s ingecalculeerd?

Reputatie 5
Badge +5

@RonaldD Hoe schat je de lange termijnvisie houdbaarheid in ten aanzien van de pelletkachel ?

De subsidie is al van de pelletkachel af:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4767836/subsidie-voor-pelletkachel-verdwijnt-maar-voor-warmtecentrale

Luchtvervuiling

Aan de subsidieregeling komt vervroegd een eind, want de negatieve effecten op de luchtkwaliteit wegen niet op tegen de lagere CO2-uitstoot die de kachels opleveren, schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat, D66) in haar Hoofdlijnenbrief Schone Lucht Akkoord.

"We weten steeds meer hoe slecht luchtvervuiling is voor je gezondheid en we zien steeds meer dat die pelletkachels toch veel fijnstof opleveren", zegt Van Veldhoven. "Dus daar willen we in ieder geval geen subsidie meer aan gaan geven."

Dus als de pallets op de duur of weg gaan vallen dan wel veel duurder worden, welke invloed heeft dat op de toekomstige keuzes van energiebronnen?

Dan zou de verbetering van de isolatie een permanente energie besparing op leveren.

Want dan gaat het ineens om een stuk meer energie die nodig on top of de eerder genoemde hoeveelheid van 125 m3/jaar gas”

Zijn zulke scenario’s ingecalculeerd?

Tja, ik weet niet hoe het met de palletindustrie zal gaan, maar deze warmtebron zat al in deze woning. In 2018 was er nog sprake van forse groei van deze industrie. Meer in het buitenland dan NL. Idd is de subsidie gestopt. Hoe dan ook, gas zie ik (nu) niet meer als bron en ook de leveringsvoorwaarden en -kosten staan mij steeds meer tegen. Op termijn zal er mogelijk wel een basis l/l warmtepomp komen of een eclectische combi CV, die via mijn ventilatiekanalen en wtw het huis op een basis temperatuur brengt en houdt.  Mijn huis lijkt overigens wel (proefondervindelijk) een lage temperatuur installatie aan te kunnen.  December, januari en februari zijn de maanden, waar ik nu op focus en verbruik en gedrag ga monitoren. Gemiddeld per dag probeer ik nu niet boven een verbruik van 10kwh/dag uit te komen met wisselend gebruik pelletkachel en airco. Meting oktober was gemiddeld 7,4 kwh/dag en 105 kg verbruik aan pellets. Ik warm met pellets de kamer op (+/- 2 uren), laat de airco het op temp houden tijdens (minimale) productie zonnepanelen en in de avond neemt de pelletkachel het nog een 1-1,5 uur over. Gemiddeld verbruik blijkt dus zo'n 1 kg/uur aan pellets a 30 ct/kg. Stroom airco is vooralsnog gratis vanwege overproductie panelen. Netto verbruik in oktober 2021 94 kwh en netto oktober 2020 (zonder gebruik airco) 118 kwh. Per januari wordt gas definitief afgesloten en dan bespaar ik leveringskosten/netwerkbeheerkosten 265/jaar. Pellets hebben mij afgelopen jaar ongeveer 315 euro/jaar gekost. Zo rommel ik wat aan (-: De pelletkachel probeer ik als hulpbron in te zetten en zolang er nog kwh overproductie is, zal hij minimaal benut worden. Ik experimenteer nu en zoek naar een ‘gezonde en bewuste’ mix inzet van beide warmtebronnen. MvG RonaldD

Reputatie 7
Badge +6

Als we blijvend hoge energieprijzen houden en je levert geen of weinig comfort in , dan zit je wel goed , @RonaldD . De voorgestelde hybride oplossing voor mensen met oudere huizen pakt dan extra duur uit . Beter isoleren , wat eerst als te duur werd gezien , komt dan toch weer in beeld . Het zijn rare en onzekere tijden waarin we leven , waardoor velen nog steeds niet goed weten voor welke oplossing ze zullen kiezen en wanneer . En als we het wel weten en het moeten laten doen , komen we op een steeds langer wordende wachtlijst te staan door ernstig personeelsgebrek . 

Reputatie 5
Badge +4

Als we blijvend hoge energieprijzen houden en je levert geen of weinig comfort in , dan zit je wel goed , @RonaldD . De voorgestelde hybride oplossing voor mensen met oudere huizen pakt dan extra duur uit . Beter isoleren , wat eerst als te duur werd gezien , komt dan toch weer in beeld . 

https://www.clo.nl/indicatoren/nl055409-energieprijzen-en-wereldolieprijs-

Op de lange termijn is gas alleen maar duurder geworden, als prijsindex zie plaatje de rode lijn.

De gasprijs zelf in de andere tab gaat (helaas) maar tot 2007 terug.

Het duurde dus vroeger alleen maar langer om je investering mbt isolatie terug te verdienen, maar wie dat zo goed als mogelijk gedaan heeft is nu spekkoper. 
Historisch gezien is er in ruim 25 jaar, afgezien van wat kleine dipjes,  geen enkele reden om te verwachten dat de energie  over langere tijd of permanent goedkoper zal worden. Uiteraard is dit ook maar een aanname, maar wel een o.b.v. de historie tot nu toe. 

Dus het komt er meer en meer aan om de juiste keuzes te maken. Isoleren zal meer dan ooit permanent het energiegebruik naar beneden brengen of dat nu voor m3 gas of kWu geldt.

Soms is het inderdaad lastig, ik heb op een aantal punten ook een redelijk isolatie en we betalen nu incl zonne-energie terug levering 95 euro per maand (tot eind 2022 nog). We zitten op ca 950 m3 gas/jaar en hebben geen warmtepompen. De stap van het gas af is nu te groot. 
Ik heb binnenkort meer tijd/ hoop om wat grotere zaken aan te pakken, oa de zolder wellicht met 14 cm extra isolatie van binnenuit te voorzien (totaal is dan 18 cm), want ons dak is groot en dus van “redelijke” naar een “goede isolatie”  gaan kan veel schelen (??). Er is theorie en praktijk, dus ik waag me zelf  nog niet aan een goede schatting van de lokale besparing, maar de algemene plaatjes laten toch wel zien dat je tot wel 30% van de warmte via je dak kan verliezen, wat dan max ca 285 m3 gas voor het algemene geval zou betekenen.  Dit zal iig ok sterk comfort verbeterend zijn omdat het boven minder sterk gaat afkoelen. Ik wil toch nog lager komen dan de 665 m3 gas verbruik. We hebben geen vloerverwarming dus ben er nog niet uit of ik die grote breekpartij wel wil doen (als je het doet doe het nl in 1x goed...), want anders kan ik geen lage-T verwarming gebruiken om de energiekosten de warmtepompen laag te houden. Ik vind hoge T-warmtepompen nog steeds een groot risico.  

Prijsindex energie

De consumentenprijsindex (CPI) energie geeft de prijsontwikkeling weer van het aardgas- en elektriciteitsverbruik door huishoudens. De energierekening van huishoudens is sinds 2000 met gemiddeld 4,5 procent per jaar toegenomen, terwijl de inflatie op een jaargemiddelde van 1,8 procent ligt. De relatief grote toename van energieprijzen voor huishoudens komt mede door de steeds hogere brandstofprijzen op de wereldmarkt.

Reputatie 5
Badge +5

@Gebruiker1234567890 Ik heb via de gemeente een gratis warmte scan laten maken van mijn huis. Mogelijk bieden andere gemeentes ook zo'n service. Het is een mooie manier om te zien waar je huis bij zo’n 5 graden buiten temperatuur warmte verliest. Heeft mij veel onnodige acties en geld bespaard.

Reputatie 5
Badge +5

Voorbeeldje (niet mijn huis)

Een infraroodscan maken terwijl de zon op de muren schijnt???

Reputatie 5
Badge +5

Een infraroodscan maken terwijl de zon op de muren schijnt???

PR plaatje…

Reputatie 5
Badge +4

Bij een warmtescan door ELMG moet de woning voor de metingen 24 hr in zijn geheel op minimaal 20 graden C gebracht zijn. De best metingen worden in de winter en op koude herfst- of lentedagen gedaan, zodat het huis overdag niet opgewarmd is door de zon, zoals op die foto (reclame foto?) hier net boven het geval zou kunnen zijn. De weergegevens, dag/tijd van de metingen worden in het begin van de rapportage vermeld, zie onder.

Met een geijkte professionele IR-camera (bijv Flir) wordt zowel een IR- als een normale foto gemaakt en die worden in de rapportage naast elkaar gezet. Deze foto komt uit een ELMG-demonstratie rondje in ons buurtje. Die was gratis als er 6 deelnemende huiseigenaren waren. We hebben daarna een volledig rapport van ons huis laten maken wat toen begin 2019  € 76,00 kostte.
De hots spots/ quick wins heb ik veelal aan aangepakt, nu ik wat meer tijd krijg komt zoals al een keer vermeld was het dak aan de beurt.

Voorbeeld foto bij een van de buren (deze liet een aardig beeld zien van hun pui. O.a. dit: De groene vlekken onder de grote ramen komen van de verwarming binnen. Zij gebruiken geen alu-folie isolatie achter de radiator.

Reageer