Consumentenbond.nl

Hoeveel stroomvreters heb jij in huis?

• 1 november 2019
  • 25 reacties
  • 3205 Bekeken

Reputatie 2
Badge +5

Je kunt flink besparen op je energiekosten als je weet welke apparaten veel elektriciteit gebruiken. Dit is niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu. Een gemiddeld huishouden heeft zo'n 100 elektrische apparaten en die gebruiken zo'n 3000 kilowattuur (kWh) elektriciteit, zo'n €660,- per jaar.

We hebben voor ruim 40 apparaten de stroomkosten per jaar berekend. Daarnaast hebben we ook aan bijna 12.000 panelleden gevraagd of en op welke manier zij stroom besparen. Hier kwam bijvoorbeeld uit naar voren dat de wasdroger een slecht imago heeft wat stroomverbruik betreft. De meeste panelleden denken namelijk dat het de grootste stroomslurper in huis is. Dat is niet helemaal terecht, want er zijn tal van apparaten die per jaar meer stroom verbruiken. Een kokendwaterkraan bijvoorbeeld. Nieuwsgierig geworden naar de resultaten van dit onderzoek? Klik dan hier en bekijk ook ons nieuwsbericht hierover.

Op dit moment is het overzicht met de stroomkosten het beste leesbaar via pc of laptop. 

Weet jij welke apparaten veel stroom verbruiken en hoe bespaar jij hierop? Praat mee.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +6

We zijn ons goed bewust van wat het verbruik verhoogt . 2050 kwh in het afgelopen verbruiksjaar voor een huishouden van 3 personen is ruim onder het gemiddelde . Dat kan nog beter . Daarom binnenkort zonnepanelen op het dak en zo veel mogelijk de stroomvreters gebruiken op momenten dat er zonnestroom is. Benieuwd wat dat gaat opleveren . 

Reputatie 7
Badge +6

Uit vroegere Consumentengidsen (uit de tijd van de oliecrises) was ons altijd bekend dat de wasdroger toen de grootste stroomvreter was en daarna de diepvriezer. De kokend waterkraan was er toen nog niet. Al die opvolgende jaren hebben we de adviezen meegenomen, spaarlampen, led televisie, led beeldschermen voor pc, witgoed met A+++ energieverbruik. Uit de Consumentengids weten we dat het bewaren van levensmiddelen in de aparte diepvriezer veel duurder is dan die elke week nieuw in de winkel te kopen. Maar we zijn nu zo gefinetuned in het besparen op stroomverbruik dat we niet goed weten waar we nu nog zouden kunnen besparen. Als ik de computer uitzet om te besparen kan ik niet meer reageren op dit forum. 

Ja, de buitenlamp van 300W met bewegingsmelder is al lang vervangen door eenzelfde LED lamp met 21W. We hadden laatst een kennis die ruim 20 jaar lang elke nacht een 300W buitenlamp continu aan had staan. Toen pas kwam hij erachter dat die bijna de helft van zijn totale stroomverbruik nam. Voor ons was het dat we niet eerder hadden gedacht dat zulke mensen bestonden. Maar het blijkt dus van wel. Al die voorlichting uit de tijd van de oliecrises moet dus weer helemaal opnieuw. Daar is een oplossing voor, oude kranten vanaf 1973 lezen op energiebesparing. Dat kan heel gemakkelijk vanaf je beeldscherm, www.delpher.nl, kies Kranten, kies jaartal, kies Uitgebreid Zoeken, vul in “energiebesparing” of elke denkbare variant daar op zoals je denkt dat het toen gedrukt stond in de krant, en kies ok en ga lekker lezen. 

Reputatie 6
Badge +4

het is inderdaad een beetje een open-deur artikel, op nr 1 de elektrische auto. duhhhh!

het verhaal eromheen is veel interessanter, hoe gaan we om die grootverbruikers? deel gedrag (bv elektrische fiets) en deel onwetendheid (sluipverbruik). en wat is hiermee het probleem als je dak vol ligt met panelen en je richting energieneutraal gaat? als de boel maar in balans is.

je zou overigens ook kunnen kijken naar veroudering van spullen met een snoertje, bv de mechanische ventilator van 10+ jaar oud. of de zones in de audio receiver zonder speaker die wel ‘aan’ staan.

In mijn woning zit geen enkele stroomvreter. Ik gebruik alleen koelkast en laptop en ‘s avonds drie LED-lampen.

Indien noodzakelijk stofzuiger of wasmachine.

Stroomgebruik 375 Kwh per jaar.

Reputatie 6
Badge +6

Het is heel goed om van tijd tot tijd gewezen te worden op de energieslurpers. Zoals Jan meedeelt gaat er veel aan je voorbij als je alle min of meer oude apparaten laat zitten. Je kan ook niet de hele dag lopen te denken waar kan ik nu weer eens op bezuinigen. Dat lijkt mij althans een utopie. Maar als je er door artikelen of door testen en vergelijkingen op gewezen wordt, kan je er op dat moment wat aan doen. Of bestaat er ook een soort bijbel die je kan raadplegen als je  de energiezuinige manier kunt of moet  kiezen. Dat zou mooi zijn, want met die hitte van de zomer heb ik niet de mobiele airco aangezet, die verbruikt ruim 2000 W.  Maar een paar uur met mijn hoofd in een emmer water, is ook weer zo wat, en was ik er nu niet meer geweest. Dan een ventilator maar aangezet en gezien de verkopen was ik niet de enige. ik wil maar zeggen er zijn schitterende oplossingen, maar als je ze nodig hebt,  zijn ze normaliter niet te vinden. Of is er toch een soort gids waar al dat soort zaken in staan. Groet Leo.

Reputatie 1
Badge

Die gids of zoals je noemt bijbel is er: op elk apparaat staat vermeld hoeveel energie het verbruikt en is bovendien voorzien van een energielabel. Door die informatie te vergelijken met nieuwe nog aan te kopen apparatuur kun je gaan besparen door meer energiezuinige apparaten te kiezen. Maar gedrag is ook heel belangrijk. Zet bijv. apparaten niet aan als ze niet nodig zijn. En verwarm of koel geen vertrekken als je daar niet bent. Best logisch toch?

Reputatie 5
Badge +4

@L.J.F. de Ruiter 
Ik meet af en toe het verbruik van verdachte apparaten.
Bijvoorbeeld mijn vriezer.
Er komt dan ook een gemiddeld verbruik in centen per dag uit.
Met die getallen kan ik dan uitrekenen of vervangen loont.
Ik hou hiermee ook rekening met de te verwachten levensduur van de vervanger.

Hier bijvoorbeeld een meting van een 40 jaar oude koelkast een tijdje geleden.
Dit zijn resultaten van een paar maand meten.

Reputatie 6
Badge +6

Dank voor de antwoorden en adviezen. Ik zal erop gaan letten.

Maar natuurlijk wilde ik weer de gemakkelijkste weg. En dat is dus een lijst of gids met allerhande artikelen en hun verbruik enz. Dus de gemakzuchtige weg, het is warm en dan loop ik naar de ventilator en daar staat dan op 45W…… maar wellicht is er nog een ander apparaat dat zuiniger is, en dan niet alleen een kleinere ventilator, dat snap ik zelfs nog, maar ik bedoel dan iets anders. Maar dat is wel heel gemakzuchtig en zo alles voorgekauwd zal wel niet bestaan. Niettemin dank voor de adviezen. Groet Leo.

Maar natuurlijk wilde ik weer de gemakkelijkste weg. En dat is dus een lijst of gids met allerhande artikelen en hun verbruik enz.

Heel goed, Leo, dat je de gemakkelijkste weg zoekt. Blijf dat doen.

Zo'n lijst bestaat wel degelijk want ik heb hem ooit gezien. Vraag mij niet waar.

Reputatie 6
Badge +6

Beste @Léonz .  Het is natuurlijk wel de "Hamvraag”. Ik vind het fantastisch hoe een ieder alles   wat achter z'n apparaten staat gaat opschrijven en ook nog van gelijkwaardige apparaten en zo tot een lijst komt,  zou er zelfs jaloers op kunnen zijn als ik niet zo gemakzuchtig was. Zo lijsten bijhouden is me veel te veel werk en ik begin er dan nog wel eens aan, maar maakt het nooit af, ja die mensen heb je nu eenmaal, groet Leo.

Hallo Leo,

Lijst 1

Lijst 2

Er zullen er  nog veel meer zijn.

Reputatie 6
Badge +6

Ik ga ze allemaal proberen. :laughing: Groet Leo.

Reputatie 1
Badge

Met een “realtime” energiemonitor zoals bijvoorbeeld het huisbaasje kom je vrij makkelijk achter welke apparaten wanneer hoeveel stroom slurpen. Als je in de kleine uurtjes het verbruik meet, bijvoorbeeld tussen 1 en 6 uur weet je ook wat je sluipverbruik is. Op deze manier is ook de stroomvretende oude koelkast of vrieskast makkelijk te identificeren a.d.h.v het verbruikspatroon in de nacht. Hiervoor hoef je in eerste instantie niet elke apparaat afzonderlijk met een energiemeter te meten.

Voorbeeld van een energieslurper:

Mijn oude kleine ETNA inbouwvrieskast (150l) in de keuken verbruikte ca. 650 kWh/jaar,
de nieuwe A+ vrieskast (208l) in de berging maar 150 kWh.

YMMV

Stroomslurpers vandaag zijn vaak kleine elektronische helpers welke continu enkele watt trekken,
voorbeeld zijn de set-top boxen (tussen de 5 en 15W, soms tot 30W), de diverse opladers, accesspoints, het modem, de router, het NAS, bewakingscamera’s, domotica etc.. Bij mij in totaal ca. 70-80W sluipverbruik (plus gemiddeld ca. 28W voor koelkast en vriezer) = ca. 110W quasi continu vermogen
Totaal sluipverbruik ca. 960 kWh per jaar

Totaal sluipverbruik ca. 960 kWh per jaar“.

Dan ben ik dus goedkoop uit met een totaalverbruik van 375 Kwh per jaar.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb een vraag. Kopen de mensen maar raak en zijn ze niet op de hoogte van het sluipverbruik? Het sluipverbruik staat best al lang in de Consumentengidsen, ik denk in de jaren '90 al. 

Reputatie 7
Badge +6

Ik beken . Ben niet op de hoogte van mijn sluipverbruik en heb ook geen zin om me er in te verdiepen. Waar mogelijk gaan stekkers er wel uit en alleen er in als het nodig is . 

Reputatie 6
Badge +6

Ik ben wel op de hoogte van sluipverbruik, ook helemaal op de hoogte van verbruik. En wat het laatste betreft doe ik echt mijn best, al sowieso probeer ik overal zuinige en duurzame lampen, apparaten te hebben. Maar dat lukt niet met alles, ik kan niet ineens alles in huis vervangen.  En ook let ik op verbruik, maar sluipverbruik kan je ver doortrekken en ik heb weinig zin om iedere avond overal alle stekkers uit te trekken, alles dus echt uit. Ik heb ook ondervonden dat je bij veel apparaten ze weer helemaal opnieuw in moet stellen,  ook niet erg leuk.  Dus ik let best goed op verbruik. Maar er zijn voor mij grenzen, geen lampje meer buiten zodat je je nek breekt en aldus heel hoge kosten krijgt. Ik doe wat ik kan en in mijn vermogen ligt, maar steekt wel gewoon het licht aan als in 's nachts de trap af moet. Sorry dan, groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +4

ik heb een extra zonnepaneel op het dak liggen, speciaal voor mijn sluipverbruik, kan ik gewoon rustig blijven sluipen :wink:

Ik mis in de opsomming het waterbed, tot voor kort toch een van de grootste stroomverbruikers!

Reputatie 7
Badge +6

Ik mis in de opsomming het waterbed, tot voor kort toch een van de grootste stroomverbruikers!

Prik die maar heel snel lek als je hem hebt . Wel eerst het raam uit kieperen .  :rolling_eyes::grin:

Reputatie 1
Badge

Beste@L.J.F. de Ruiter - zonder je op de voeten te willen trappen - maar meten is weten in dit geval.

Je hoeft niet elke avond stekkers te trekken, wel af en toe meten wat je apparaten verbruiken (zeer verhelderend!) - Belangrijke vragen:

• Hoeveel stroom verbruikt je huishouden bijvoorbeeld tussen 0  en 6 uur?
  • Welke apparaten verbruiken bij jou per dag de meeste kWh’s? - Cijfers?

Als je dan kijkt wat je in de nacht misschien kan uitzetten of wat veel meer verbruikt dan andere (nieuwe) apparaten? Tel uit je winst - of niet.

P.S.: Buitenlampjes heb ik vervangen door PIR-sensor geactiverde lampjes, op zonnepanelen!
Zet op zich niet veel zoden aan de dijk, trouwens.

Just my 2 cts

P.S.: Ik vind de lijst van de consumentenbond niet bijzonders handig,
veel te algemeen en zonder referentie naar specifieke apparaten onbruikbaar. Ik had liever een uitgebreidere lijst met het opgenomen vermogen gezien.

Voorbeelden: Digitale ontvanger, deze bestaan in alle soorten en maten, Ziggo had tot voor kort de echt energieslurpende Horizonbox (ca. 30W continu), andere STB's verbruiken “maar” 5 W continu. Verschil tussen stand-by en actief is schamele 0,5W bij mijn “IPTV-STB-Motorola-VIP2952” van XS4ALL (nog KPN).

Vloerverwarmingspomp: Oude types ca. 50W, nieuwe A-label pomp 7W bij mij.

Televisie: Tussen de 30W en 300W (oude plasma) is er van alles te vinden.

Reputatie 3
Badge +2

Ik heb geen enkele zin om me bezig te houden met letten op sluipverbruik. Ik heb overal in huis led verlichting en al mijn elektrische apparatuur is niet ouder dan 5 jaar, van föhn t/m wasdroger. 

Wat blijkbaar nogal van invloed is, is de pomp van de centrale verwarming.

Vorig jaar kregen wij een nieuwe CV-ketel van de woningstichting.

Dit leverde een enorme elektra-besparing op: de oude pomp was -zo werd mij verteld- continu aan, terwijl de nieuwe “on demand” werkt, via een bougie.

Ook bij het gas trouwens een enorme besparing.

Reputatie 1
Badge

@LéonzHeb je goed gehoord, oude cv-ketels van >15 jaar geleden hebben een energieslurpende circulatiepomp welke vaak 50W-80W vermogen trekt. Maar dat de pomp continu aanstond is een sprookje. De pomp draait normaalgesproken alleen als de brander aanstaat met een zgn. nadraaitijd van hooguit 3-5minuten.

De winst zit in de nu gebruikelijke A-label pompen, welke vaak nog variabel (modulerend) aangestuurd worden. Deze pompen nemen meestal tussen 5W - 10W op.

Vaak zitten ook in vloerverwarmingsverdelers nog de energieslurpers en dan zelf zonder pompschakelaar. - Meteen vervangen en een pompschakelaar plaatsen!

Reken uit je winst.

Reputatie 1
Badge

Vor wei het nog niets wist,

de (oude) mediabox van Ziggo was/is standaard ook een energieslurper van jewelste:

Citaat: “ Ik zou maar eens checken in welke energiemodus die Mediabox staat. Ik kwam er gisteren achter dat het ding bij ons op "hoog" staat, en daarmee ruim 50W continu verbruikt!

Dat is 1/8e van ons totale stroomverbruik op jaarbasis! Wow” [50W x 24 h x 365 dagen = 438 kWh]

Reageer