Hoeveel zonnepanelen heb ik eigenlijk nodig?

• 23 January 2017
  • 4 reacties
  • 1753 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5
Bepalen hoeveel zonnepanelen op je dak kunnen, is lastiger dan je misschien denkt. Ariette Dommering van Milieu Centraal heeft er zelf zes op haar dak liggen, want dat was in 2011 een gangbare keuze. Achteraf hadden het er veel meer kunnen zijn.

In haar blog legt ze uit wat allemaal mee kan wegen in de berekening van het aantal zonnepanelen. Ook in ons webdossier geven we je een voorzet.

Weet jij hoeveel zonnepanelen je voor jouw huishouden nodig hebt? Vertel hieronder wat jij mee zou laten wegen.

4 reacties

Op veel websites lees je dat je bij aanschaf van zonnepanelen moet letten op je verbruik omdat de salderingsregeling wordt afgeschaft. Advies is dan om zoveel zonnepanelen aan te schaffen die net zoveel elektriciteit opleveren als dat je verbruikt. Maar ik ben van mening dat je beter zoveel mogelijk zonnepanelen op je dak kunt leggen aangezien gas duurder wordt en de kans dus vrij groot is dat je binnen 5 a 10 jaar meer elektriciteit gaat gebruiken. Denk aan inductie, warmtepomp, elektrische verwarming of zelfs een elektrische auto. Zonnepanelen bijplaatsen is niet iets wat je zomaar even doet. Vergeet ik nu iets? Zie ik iets over het hoofd?
Reputatie 7
Badge +5
de redenering is simpel, zorg dat je niet structureel gaat terugleveren als je meer opwekt dan gebruikt, dat levert nauwelijks wat op. het is dus een rekensom waarbij je de toekomst ook mee moet nemen.
Precies, maar de toekomst voorspellen schijnt toch best lastig te zijn;)
Reputatie 2
Badge +1
nu extra zonnepanelen levert financieel gesproken weinig op. als je toch geld hebt om te investeren in groen, kun je beter wat anders kiezen.

de tendens is: we gaan minder of geen gas meer gebruiken en om dat te stimuleren wordt gas duurder. en we gaan meer over op stroom en om dat te stimuleren zal stroom waarschijnlijk niet duurder en mogelijk iets goedkoper worden. dat heeft z'n invloed op de terugverdientijd.
het vervangen van de salderingsregeling door een subsidieregeling maakt het er allemaal niet beter op.

als over 5 of 10 jaar je echt veel stroom nodig hebt vanwege warmtepompen enz. kun je beter tegen die tijd zonnepanelen aanschaffen. die zijn dan waarschijnlijk nog goedkoper dan nu en leveren dan ook nog weer meer stroom op.

Reageer