Hoge energie prijzen

• 10 October 2021
  • 17 reacties
  • 378 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5

Het nieuws staat er bol van, de exploderende gasprijzen en daarmee ook de elektriciteit.
Er werd gerept over honderden euro's per jaar, soms zelfs 500 euro per jaar meer.

Nou, het is nog veel erger.
Ik heb wat gegevens ingevuld bij gaslicht.com, als je normaal rond de 1500 euro per jaar betaalde is het nu 3000 euro.
En dan alleen bij de goedkoopste aanbieders.
Het kan ook zomaar veel meer worden.

Het is simpel gezegd minimaal verdubbeld.
Ik zit deze winter nog goed met een contract, maar of dat zo blijft is maar de vraag.
Als de prijzen door blijven stijgen zal bij meer leveranciers het water aan de lippen komen te staan.
Nu toch maar wat offertes gevraagd bij installateurs voor warmte pompen, ze kunnen nu heel snel uit.

17 reacties

Hoi even een berichtje van iemand uit de energie wereld.Helaas wordt er overal aangeraden op dit moment; stap over, neem een jaar contract etc etc. Dit word gezegt(helaas) door de prijsvergelijkers omdat die hier op dit moment enorme wist uithalen. Eerst even wat achtergrond info;

Wat is er aan de hand?

De gasprijs is hoog. Heeft een beetje te maken met vraag en aanbod. Er is weinig voorraad, en de aansluiting met Rusland is door Duitsland NOG niet goedgekeurd. Hierdoor zie je de prijs omhoog gaan. Iets waar veel vraag naar is, wordt duurder. Zo werkt het nu eenmaal. 

Wat moet je doen?

Niks. Er zijn 3 scenario's 

1. Je hebt een variabel contract. In dit geval zijn dit tarieven van 1 juli 2021. Die zijn nog redelijk normaal en daarmee zit je dus prima. Die prijzen gelden tot en met 31 december 2021

2. Je hebt een vast contract. Dit is de beste optie en je mag dan ook gerust jezelf op de borst slaan. Goede keuze gemaakt. Jij hoeft je geen zorgen te maken.

3. Jij hebt een contract dat afloopt. In dat geval doe je ook niets. Je gaat dan automatisch over op een variabel contract. Hiervoor hoef je niets te doen. 

Wat gebeurt er met de prijs op 1 januari 2022?

Dat weten we nog niet. De kans is groot dat die wel gaan stijgen, maar niet zoveel als de prijzen waarvoor je het nu zou moeten vastzetten. Om je een beeld te geven. Variabel betaal je voor 1 m3 gas nu rond de 82 cent. Wanneer je een vast contract neemt voor 1 jaar betaal je rond de 1 euro en 45 cent. Er is nu gewoon nog veel onzeker. Eind december is er meer bekend over de nieuwe variabele tarieven. Dan is er bekend hoe koud het is geweest in november en december, ook kan het best zijn dat door deze Europese druk Rusland eerder en meer gas gaat leveren. Dan zie je het aanbod stijgen en dus de prijs weer dalen. 

Wat moet je nu niet doen?

In paniek je prijs vastzetten. Het mag natuurlijk, maar dit betekent wel dat je sowieso al vanaf nu die hogere tarieven betaald, i.pv. 1 januari 2022. Plus als de stijging dan meevalt, zit jij vast aan die crisis tarieven. 

Owja, er is ook nog een optie 4.

Je hebt alleen stroom. Dan verwacht ik dat je een vreugde dansje doet en voor al je vrienden gaat koken zodat die gas kunnen besparen deze winter. 😆😆

Ik heb mijn best gedaan om het in normale mensen taal uit te leggen. Energieke groet,

P.S. Mocht je willen weten wat voor contract je hebt, kijk dan in je online portaal. Bijna elke leverancier heeft dit.

de verwachting is volgens mij dat de prijs vanaf maart/april weer gaat dalen, 

Ik denk het wel maar ik durf er geen geld op te zetten.

Reputatie 5
Badge +5

Hoi even een berichtje van iemand uit de energie wereld.Helaas wordt er overal aangeraden op dit moment; stap over, neem een jaar contract etc etc. Dit word gezegt(helaas) door de prijsvergelijkers omdat die hier op dit moment enorme wist uithalen. Eerst even wat achtergrond info;

Is helaas niet waar, ik zou je willen verwijzen naar een artikel in het AD:
https://www.ad.nl/economie/grote-energievergelijkers-blijf-zitten-stap-niet-meer-over~a3ac1212/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Hier stellen de grote vergelijkers om te blijven zitten waar je zit en gaslicht.com heeft de vergelijker zelfs van de frontpagina gehaald

Reputatie 4
Badge +3

Er is in een week veel gebeurd. Zeker in de laatste maand. 1 sept heb ik nog een nieuw contract afgesloten voor ingangsdatum 1 november. De prijzen waren al wel iets hoger, maar er waren nog genoeg aanbiedingen. Zelf de groepsaankoop van de consumentenbond.

Het beste advies is nu om lekker niets te doen. Laat de storm maar even uit razen. Volgens het spreekwoord: als je geschoren wordt moet je stilzitten.  Vraag en aanbod gaan vanzelf hun werk doen en de prijzen zullen over een tijdje weer normaliseren. Vast op een hoger niveau dan een half jaar geleden. Voor de mensen waarvan het contract afloopt kun je het variabel houden.

Reputatie 5
Badge +3

@A. Deen Uit een email van OXXIO van eergisteren (Ik heb een contract met een vaste looptijd en afgesproken tarieven)

“Beste heer,
De energiemarkt is volop in beweging en in het nieuws.
De prijzen van energie stijgen in heel Europa.
Maar wat betekent dit voor jou?

Je hoeft niets te doen[!]
Gelukkig heb je een vast contract waardoor je leveringstarieven niet veranderen tot de einddatum van je contract.
Je krijgt voorlopig dus niet met stijgende energietarieven te maken.”

Is dat een antwoord op je vraag?

Zeker weten voor alle leveranciers wordt heel lastig, denk ik.

Is dat een antwoord op je vraag?

Ja, dat het voor u dus ook niet geldt en het blijf in mijn ogen contractbreuk als een leverancier dat wel zou doen.

Reputatie 4
Badge +3

Een dergelijke mail heb ik ook ontvangen van Energie Direct. Ze zullen wel platgebeld worden door klanten.

Volgens mij blijft dat probleem voorlopig beperkt tot Enstroga en DGB en ik denk dat het ze ook verboden zal worden waarna ze dan wel failliet zullen gaan.

Je kunt zomaar gelijk hebben maar ik denk dat men de accijns ook wel wat zal laten zakken om het leed ook weer wat te verzachten en ik geloof ook niet dat er niet een flinke speculatieve component in deze stijging zit die er ook weer uit zal lopen zodra vraag en aanbod weer beter in balans zijn. Blijft natuurlijk dat de langetermijn trend iin de gasprijs omhoog is, laat daar geen misverstand over bestaan.

Reputatie 7
Badge +4

vraag & aanbod is inderdaad een feit, maar neemt de vraag niet af na de winter? de verwachting is volgens mij dat de prijs vanaf maart/april weer gaat dalen, nu vastzetten is dan niet een handige actie?

Badge

Ik zie dat Vattenfall ook die cadeau aanbiedingen heeft weggehaald, vond die altijd wel interessant maar blijkbaar is het niet meer rendabel.

Is helaas niet waar, ik zou je willen verwijzen naar een artikel in het AD:
https://www.ad.nl/economie/grote-energievergelijkers-blijf-zitten-stap-niet-meer-over~a3ac1212/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Hier stellen de grote vergelijkers om te blijven zitten waar je zit en gaslicht.com heeft de vergelijker zelfs van de frontpagina gehaald

Dan heb je waarschijnlijk de aflevering van radar vorige week niet gezien. Hier kwam een behoorlijk grote prijsvergelijker met het verhaal dat overstappen loont. Misschien zijn ze er op terug gekomen, maar het loont op dit moment ook niet 

Reputatie 5
Badge +5

Radar is van een week geleden en dit artikel van afgelopen zaterdag, er is een hoop veranderd in die week!

Ik lees net, men is massaal openhaardhout aan het hamsteren.

Radar is van een week geleden en dit artikel van afgelopen zaterdag, er is een hoop veranderd in die week!

Ik weet er alles van, ik werk zelf in de energiebrance!

Reputatie 5
Badge +5

De kleine energie maatschappijen maken het bonst.
Enstroga verhoogt de gas tarieven met maar liefst 554% voor alle klanten en vegen hun achterwerk af met de contracten.
Bron Nu.nl

Nu konden de kleine bedrijfjes vaak wat goedkoper, mogelijk door wat minder overhead, maar die klanten zijn nu echt de pisang.
Het zal je maar gebeuren, betaalde je tot nu 100 euro per maand, dan ga je volgende maand ruim 550 euro per maand betalen.
Dan zal bij de meesten de kachel wel uitgaan.
De Britse tak was al failliet, maar ik denk ze ook in Nederland geen enkele klant meer overhouden.
Mogen de anderen inmiddels ook 2 keer zo duur zijn, het is nog altijd goedkoper dan ruim 5 keer zo veel.

Van de zes uitgezette vragen om een warmte pomp heb ik één afzegging: te druk, één wel reactie, maar een beetje afhoudend en de rest heeft zich helemaal nog niet laten horen.

De kleine energie maatschappijen maken het bonst.
Enstroga verhoogt de gas tarieven met maar liefst 554% voor alle klanten en vegen hun achterwerk af met de contracten.

Weten we nu ondertussen zeker dat die move naast variabele tarieven ook geldt voor de mensen met afgesproken contract prijzen voor gepaalde termijn? Dat laatste lijkt mji namelijk onversneden contractbreuk.

Reageer