Hoge kosten door foutieve instelling energieleverancier

• 25 June 2021
  • 3 reacties
  • 101 Bekeken

De situatie is als volgt bij mijn schoonmoeder van 79 jaar oud, waar ik de administratie voor doe. Ze leeft van haar AOW. Leander doet het netbeheer, VandeBron is sinds een jaar de energieleverancier. Ik ben erachter gekomen dat er al jaren 3x 35 Ampere in rekening wordt gebracht. Maar de meter op 3x 25 ampere staat. De installateur van Leander is twee weken geleden (14 juni) langs geweest en heeft deze instelling bevestigd. Nu moet ik wel de enorme hoge kosten (gaat over meer dan 1000 eu bijbetalen voor het afgelopen jaar aan VandeBron + de monteur 325 eu betalen aan Leander.  Zo niet dan komt de deurwaarder langs. Leander stuurt me naar de Bron en in het verleden naar Eneco want zij voelen zich niet verantwoordelijk voor de foutieve instelling. Van de Bron wil eerst geld zien en dan evt. pas terugbetalen. Kortom ik word van het kastje naar de muur gestuurd. Heeft iemand al eens eerder met dit bijtje gehakt? Hoeveel jaar kan je terugvorderen, mijn moeder betaald al ca 20 jaar op basis van 3x35 ampere terwijl de meter op 3x 25 staat. En hoe pak je dat aan als je niet eerst alles wil betalen en dan maar moet zien hoeveel je ervan terugziet en de deurwaarder bij je moeder aan de poort staat.

3 reacties

Liander de netbeheerder is verantwoordelijk voor het juist doorgeven van het capaciteitstarief. De energieleverancier is in dit verhaal enkel het piontje dat het geld in opdracht van Liander int.

Ik wil je adviseren om van de bron contact op te laten met sevice marktpartijen van Liander. Dit is de deur van leverancier naar netbeheerder zeg maar. 

Je betaald ook niet voor de waarde van de meter.
De waarde van de zekeringen voor de meter, bepaalt de aansluitwaarde.
De waarde op de meter is groter dan de waarde van de zekeringen i.v.m. de veiligheid.

De gene die de laatste keer de verzegeling heeft aangebracht is verantwoordelijk.
Ik neem aan dat Leander de gegevens van de oude verzegeling opgeschreven heeft bij de controle.
Daaraan kun je exact zien, welke monteur in welke periode verzegeld heeft.
Er zijn meer mensen bevoegd om dit te doen, ook een installateur.
Bij ieder bezoek moet een monteur opnieuw bevestigen wat de waarden van de zekeringen zijn.

Badge +5

Hi @F. vd Kleij. Op onze webpagina Eindafrekening & jaarafrekening bieden wij algemene informatie aan over wat te doen indien een afrekening niet klopt. We verwijzen op de pagina bijvoorbeeld naar Consuwijzer. Misschien dat deze informatie je kan helpen. Als je lid bent van de Consumentenbond met een Geld en Recht of Volledig en Vertrouwd lidmaatschap kan je dit probleem ook voorleggen aan ons juridisch team via 070 445 45 45. Zij denken graag met je mee. 

Reageer