Consumentenbond.nl

Hoger termijnbedrag energie dan berekend

• 27 februari 2019
  • 10 reacties
  • 839 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties
Ik heb op Gaslicht.com een energievergelijk gedaan. Naar aanleiding van het maandbedrag ben ik overgestapt naar Budget Energie. Enige dagen later krijg ik een termijnbedrag van deze maatschappij wat ongeveer 60 % hoger is als wat Gaslicht.com berekend. Ik heb de goede verbruikscijfers ingevoerd. Na telefonisch contact hebben ze mijn bedrag wel aangepast, maar nog steeds is het 30 % hoger, als de website. Wie doet er dan iets fout.
Zijn er meer leden die hier mee te maken hebben.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Bij Budget Energie staat te lezen hoe het bedrag aan te passen:
https://www.budgetenergie.nl/klantenservice/termijnbedrag

Wil je je termijnbedrag aanpassen? Dat kan je zelf doen door in te loggen op MijnBudgetEnergie via onderstaande link..
https://mijn.budgetenergie.nl/termijnbedrag
U kunt ook contact opnemen met gaslicht.com zelf.
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @Evert , ben je met de tips van de community nog wat verder gekomen? Ben benieuwd of Gaslicht.com of Budget Energie nog heeft kunnen uitleggen waar het verschil in zat.

Ook ik heb dit probleem nu met de energievergelijker. Als ik het kruisje bij mijn zonnepanelen weg haal komt het bedrag meer in de richting van wat er op het contact staat, maar nog steeds hoger. Blijkbaar gaat de vergelijker niet goed om met het verrekenen van de opbrengst van de zonnepanelen. Het verbruik wordt opgevraagd via Essent en dan volgt het netto verbruik waar de vergelijker blijkbaar de teruglevering nog eens aftrekt. Zo krijg je een compleet fout beeld van de overstap. Dat valt me tegen van de consumentenbond want het komt mij nu over als bedrog. Ik ga daarom het contract weer inleveren

Reputatie 3
Badge +2

@Ave Zegt je het begrip SJV iets? - Standaard JaarVerbruik - de netbeheerder bepaalt dit a.d.h.v. de afgelopen drie jaar en stelt dit aan de leveranciers beschikbaar (maar dat wist je al). De leveranciers baseren hier hun termijnbedrag op.

Heb je kortgeleden zonnepanelen laten plaatsen? Dan klopt het SJV natuurlijk niet meer.

Mijn termijnbedrag is in eerste instantie ook altijd te hoog, bij de recente overstap naar BudgetEnergie eerst € 69/mnd, maar het lukte me om dit via de klantenservice telefonisch omlaag te krijgen, nu betaal ik € 53/mnd (voorlopig).

Binnenkort gaat het verder omlaag naar € 47/mnd wat dan enigszins klopt (zonder welkomst bonus).

Misschien ook een keer proberen?

Bedankt voor je reactie. Inderdaad het SJV is bekend. Zowel mijn oude als de nieuwe aanbieder gebruiken dit in hun aanbieding. Het verschil is nog geen €10,- per maand terwijl € 25 voorgeschoteld werd. Het SJV is blijkbaar gewoon wat je afgerekend hebt en dus het netto verbruik. De energievergelijker trekt er vervolgens gewoon de verwachte teruglevering nog eens af.

Reputatie 3
Badge +2

Bedankt voor je reactie. Inderdaad het SJV is bekend. Zowel mijn oude als de nieuwe aanbieder gebruiken dit in hun aanbieding. Het verschil is nog geen €10,- per maand terwijl € 25 voorgeschoteld werd. Het SJV is blijkbaar gewoon wat je afgerekend hebt en dus het netto verbruik. De energievergelijker trekt er vervolgens gewoon de verwachte teruglevering nog eens af.

Ik zou zeggen “Nobody is perfeckt” ook de energievergelijkers niet. Dus wat de “energievergelijker” berekende kon eigenlijk niet kloppen. Maar is dit nu een fout van BudgetEnergie of van de Consumentenbond? - Ik denk van niet.

Reputatie 7
Badge +7

Bedankt voor jullie berichten. Ik stuur dit als signaal door naar de betreffende collega's.

Reputatie 7
Badge +7

Beste @Ave,

Zou je mij je contactgegevens in een privébericht willen sturen (adres, e-mailadres, telefoonnummer en/of lidnummer als je dat hebt)? 

Reputatie 3
Badge +4

Ik heb op Gaslicht.com een energievergelijk gedaan. Naar aanleiding van het maandbedrag ben ik overgestapt naar Budget Energie. Enige dagen later krijg ik een termijnbedrag van deze maatschappij wat ongeveer 60 % hoger is als wat Gaslicht.com berekend. Ik heb de goede verbruikscijfers ingevoerd. Na telefonisch contact hebben ze mijn bedrag wel aangepast, maar nog steeds is het 30 % hoger, als de website. Wie doet er dan iets fout.
Zijn er meer leden die hier mee te maken hebben.

Ik ben ook over gestapt via gaslicht.com en het maandbedrag is ook hoger.
De eerste oorzaak is de welkom premie die bij gaslicht.com direct met het maanbedrag wordt verrekend, maar in de praktijk pas krijgt bij de jaar afrekening, mist je aan alle voorwaarden voldoet.
(De energie maatschappijen schijnen tegenwoordig vaak te proberen met rare voorwaarden hier onderuit te komen, maar dat terzijde.)
Bij mij wordt het maand bedrag daarom bijna 20 euro hoger, als alles goed gaat krijg ik dat terug.

Een ander punt is dat terug geleverde energie niet altijd op voorhand verrekend word.
Een van de grootst groene energie leveranciers Greenchoice kan dit ook nog steeds niet.
Leveren en terugleveren zijn bij hun twee aparte systemen en die niet met elkaar praten.
Ze doen niet moeilijk het maand bedrag aan te passen en het verbruik op een paar kwh te zetten, maar ik heb altijd meer over dan ik kan salderen (ruim 2000 kwh) en dat verreken in een maand termijn is niet mogelijk.
Ook dat krijg ik bij de afrekening wel weer terug, maar onderhand betaal ik wel 40 euro per maand meer dan gaslicht.com mij voor heeft gerekend.
Totaal moet ik bij de afrekening bijna 500 euro terug krijgen, de reden voor mij om een ander leverancier te zoeken.
En nu maar afwachten of het beter wordt.

Reageer