Consumentenbond.nl

Hogere energierekening: wat ga je doen?

Reputatie 3
Badge +3
Is jouw voorschotbedrag al omhoog gegaan? Gemiddeld ben je dit jaar bijna 300 euro meer kwijt dan vorig jaar. Als je klant bij NUON bent, schrok je je waarschijnlijk al rot van je nieuwe voorschotbedrag in januari. Maar als je klant bij andere leveranciers bent, krijg je waarschijnlijk een nóg grotere klap in de loop van 2019. Het zit zo:

De energietarieven en belastingen waren vorig jaar al hoger dan voorgaande jaren waardoor je afgelopen maanden misschien een te laag voorschot hebt betaald. Je hebt dan een soort van betaalachterstand opgelopen. Nu zijn de tarieven nog meer gestegen en loop je nog meer betaalachterstand op. Voor de verhogingen heb je dus nog niet betaald en dat ga je straks terug zien op je jaarnota.

Veel NUON klanten kregen echter in januari al een behoorlijk hogere voorschotbedrag voorgeschoteld. De bedoeling is in de meeste gevallen goed: NUON verspreidt het grote bedrag dat anders bij de jaarnota bijbetaald moet worden over lopende contractmaanden. Zo wordt het te betalen bedrag beter behapbaar voor de consument. Alleen communiceerde NUON daar niet helder over, waardoor NUON klanten in januari overvallen werden met een hoge factuur. Daarnaast baseert NUON zijn berekening niet op het energiegebruik van het lopende contract, maar op de verbruikshistorie van 2017/2018. Het voorschot kan daardoor te hoog uitvallen als je afgelopen maanden energiezuinig bent geweest.

Tips om niet te veel te betalen:

Informeer bij je energieleverancier waarop het nieuwe voorschot is gebaseerd en stel zo nodig je maandbedrag bij.

Stap over naar een nieuwe energieleverancier, als nieuwe klant ben je vaak voordeliger uit dan als trouwe klant!

Ga jij actie ondernemen naar aanleiding van je nieuwe energierekening?

33 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Wij zitten op € 240,- er bij. Verder krijgen we al jaren geld terug bij de jaarafrekening doordat ons verbruik daalt. Ik hou het in de gaten , maar doe nog even niks.
Reputatie 7
Badge +5
Gelukkig stellen niet alle energieleveranciers het maandbedrag bij.
Als een energieleverancier veel gegevens en informatie in je account laat zien, dan zie je wel in de Termijnbedragcheck dat de mogelijkheid bestaat dat je wel meer moet bijbetalen en kun je het maandbedrag aanpassen.
Het viel mij ook op dat de nieuwe leverancier die ik nu heb, het maandbedrag aan het einde van de maand incasseert en niet vooraf en dat ik per uur kan zien wat het stroomverbruik en gasverbruik is vanaf 2 dagen geleden en verder terug nu ik ook een slimme elektriciteitsmeter heb.
Ik heb alleen nog maar de radiators aan in de huiskamer, zo probeer ik het maar betaalbaar te houden. Dus weer terug naar af geen gemak meer van centrale verwarming.
Reputatie 7
Badge +6
Soms is veel te besparen met kleine ingrepen . Onlangs radiatorfolie achter de radiators geplaatst . Hier en daar de isolatie verbeterd . In ruimten die niet in gebruik zijn wordt de radiatorkraan dicht gezet. Alle kleine ingrepen helpen opgeteld toch wel flink.
Reputatie 6
Badge +5
Ik zit bij VandenBron. Die hebben kort geleden de voorschotbedragen met 10 euro per maand verhoogd. Valt nog wel mee vind ik.
F. den Oudsten schreef:

Ik zit bij VandenBron. Die hebben kort geleden de voorschotbedragen met 10 euro per maand verhoogd. Valt nog wel mee vind ik.

Ik zit ook bij VandeBron en ben van 150 naar 170 gegaan en nu wilde ze dat ik naar 185 euro ga. Maar probeer te bezuinigen en heb het toch
maar terug gedraaid naar 170. Een beetje warmte gaat een luxe worden.
Reputatie 5
Badge +5
Bij de Nuon jaarafrekening j.l. oktober ontving ik geld terug en werd het maandbedrag met 15% verhoogd. Ik laat het zo want bij de bank levert het niets op en zo kan ik in oktober weer een teruggave verwachten. Met stadsverwarming en warm tapwater van Nuon heeft overstappen geen zin want mijn electriciteitskosten zijn laag ondanks prima verlichting. Nieuw is wel, dat de cv overdag duidelijk minder warmte levert dan 's avonds bij gelijke stand van de radiatorthermostaat. Ik trek nu evt. overdag een extra wollen trui aan wat eigenlijk heel aangenaam is en dus prima bevalt.
Reputatie 5
Badge +6
Beste forumleden en Ferry Ploeg.

Helaas vrees ik ook dat 2019 een duur jaar wordt voor de consument wat betreft gas en elektra, dus de rekening van de nutsbedrijven. En aan alle kanten word je gepusht over te stappen. Een aantal keer heb ik me het één en ander laten uitrekenen, je kan offertes aanvragen, bij de energiebelangenverenigingen, bij eigen huis, de consumentenbond e.d., allemaal verschillende namen kan je ook berekeningen krijgen. Aldus heb ik gehandeld, maar het viel mij op dat er helemaal niet zulke grote verschillen waren met mijn rekening, van Eneco dus. Ik ben helemaal geen fan (meer) van Eneco, heb heel wat problemen met de servicedienst, de onderhoudsdienst gehad, zo'n abonnement, maar bij mij kwamen ze niet. Ik heb diverse keren moeten reclameren of er eens iemand wilde komen. Allemaal vervelend gegaan, vandaar van kinds af aan Eneco, gemeentelijk energiebedrijf enz, maar nu zijn de ogen geopend. Maar doet er hier verder niet toe.
Wel heb ik een paar keer een brief en mail van Eneco gehad dat mijn verbruik zo hoog is, gestegen is en t.o..v vergelijkbare anderen, zelfde huizen enz. zit ik aan de hoge kant. We hebben een eengezinswoning, koopwoning, woonkamer, 3 slaapkamers, douche en zolder. Maar we zijn nog maar met tweeën. In sommige kamers komen we zelden, woonkamer, slaapkamer en douche worden in feite gebruikt, dus dat kan je geen grootverbruiker noemen. Ik ben ook niet zo kieskeurig, of hoe wil je het noemen, overdadig zuinig met energie. Zet niet alle stand by's uit e.d., maar ik heb ook geen stroomvreters aan zoals airco's of elektrische verwarmingen enz. enz. Maar toch zit ik aan een 360 Euro voor twee personen in een ook redelijk geïsoleerde woning per maand. Buren zitten aan 150 tot 180 Euro. Dus zit ik hoog. Ik hen Eneco geantwoord dat ik.... het ook niet weet...... maar ook zoals hier, dat ik niet uit zuinigheid op iedere slak zout leg. Gaan buren bijv. al om 22 uur naar bed, dus alles uit. Wij kijken nog tot 24 á 0.30 uur TV, dus ook wat lichtjes aan e.d. Ja , je wilt je verontschuldigen. Maar verder hoor je niets van Eneco. Op het forum heb ik toen één en ander uitgelegd en gevraagd aan de leden, als ze (Eneco) het verbruik te hoog vinden, waarom komen ze dan zelf niet even kijken. Nou een storm van verontwaardiging, moeten ze ook nog komen?? Het is mijn eigen verantwoordelijkheid..... dus zoek het zelf maar uit. Jammer toch wel, want ik ben geen kenner op gas en elektrogebied. Ik weet niet of de meters goed zijn, ik weet ook niet of er ergens iets weglekt..... of dat ik zelf verkeerd met verbruik omga. Kortom wat de topic betreft, ik zit dus hoog in verbruik dus ook hoog in de rekeningen. Ik wilde dat wel graag meedelen en wellicht weet er iemand verder raad, of heeft iemand ook zoiets meegemaakt, wat moet je doen? Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Dat is zeker hoog , Leo . Zeker als je buren hetzelfde huis hebben. Allebei tussenwoningen? Is de isolatie eender ? Hoe hoog zet je de verwarming ? Hoe vaak en lang spring je onder de douche . wat voor lampen gebruik je ? Je zal alles maar dan ook alles wat invloed heeft moeten vergelijken met de buren om het te kunnen verklaren . Ik betaal nu na de verhoging € 151 en daar zal ik vermoedelijk bij de jaarafrekening van terug krijgen. Ik heb een vrijstaand huis , maar wel tamelijk goede isolatie. We zijn met drie personen .
Reputatie 5
Badge +6
Beste E.T.Wiersum,
Dank voor je reactie. Ik zal trachten kort te zijn omdat het mijn topic niet is. Maar toen we hier kwamen wonen en de linker buren ook (woonden in Rotterdam ook bij ons, d.wz. toen onder ons) hebben we vele dingen gezamenlijk gedaan. Spouwmuur isolatie, tussen voor en achter, nieuwe kozijnen met dubbel glas, nu een enkel jaar terug vernieuwd door HRR glas of in elk geval het beste isoleer glas, en overal zelfs op zolder. Diverse tussen-vloeren zijn geïsoleerd met dat gele spul, dat als een brandnetel je handen prikkelt. De ondervloer is half geïsoleerd, d.w.z. door laminaat met een dikke ondervloer met ook een isolatie quotiënt, en heel de ondervloer, maar ik ben geen bouwer, aannemer nog laminaat legger. Het dak is ook niet helemaal geïsoleerd, de dakkapel wel, ook dubbelglas en de zijkanten, die krijg je er namelijk bij een schuin dak bij. Isolatie kan beter, maar volgens mij is er best voldoende en denk niet dat het veel meer kan schelen. Overigens beide buren hebben ongeveer hetzelfde, ook geen dak en/of vloer isolatie. ik heb het eerder warm dan koud, de verwarming in de winter staat meestal op 20 á 21 graden, maar gaat uit als we weggaan. Douchen 2 keer mijn vrouw 3x per week, een enkele minuut, lampen veel led, ook nog hallogeen en en enkele gloeilamp. Dat is wat je vraagt, Buren zijn wel wat zuiniger dan wij, de één zet alle apparaten uit dus alle stand by eraf, doet zelfs het tuinlicht uit en alleen aan als ie naar de schuur moet. Tuinlicht bij ons brand tot 21 uur, spaarlampen. En zoals al genoemd gaan we niet vroeg naar bed, bij hen is 22 uur alles al uit, bij ons 24 hooguit 01.00 uur Verschillen zijn er en vind ik niet erg, maar het gaat om een honderd euro per maand, dus toch 1200 Euro per jaar!, en ik krijg nooit iets terug. En wat de topic moderator stelt, het zal nog wel duurder worden. Groeten aan allen Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Dak volledig isoleren.Daar verdwijnt veel warmte . Spaarlampen die veel branden vervangen door Led . Halogeen als je dat nog hebt vervangen door Led. Niet onnodig lampen en andere verbruikers aan laten. De verwarming lager en als je het dan niet warm genoeg hebt , je warmer kleden en vooral het gedragsverschil tussen jezelf en buurman eens goed bekijken . Vergelijk ook de meterstanden. Als daar allemaal niks uit komt , geef ik het op . Een defecte meter is mogelijk maar die kans acht ik heel klein.
Reputatie 4
Badge +5
Beste @L.J.F. de Ruiter Als ik je verhaal zo lees is jullie huis al redelijk geïsoleerd (kan natuurlijk nog wel beter) en zijn jullie al best behoorlijk zuinig met energie.
Dat je dan alsnog iets meer verbruikt dan de buren omdat die nog zuiniger zijn kan natuurlijk, maar het verschil lijkt me echt veel te groot. Omdat niet duidelijk is wat het probleem is zou ik zeker overwegen een goede energie-adviseur aan huis te laten komen voor een uitgebreide check en advies. Kost dan misschien een paar honderd euro, maar nu betaal je zeg 1200 euro per jaar meer dan misschien nodig, en ik geloof zeker dat daar wat aan te doen is.
Een maatwerk-energieadviseur vind je bijvoorbeeld via deze site. Wat je sowieso zelf al vrij makkelijk kunt doen is via je jaarnota kijken hoeveel van het verbruik stroom is, en hoeveel gas. Waarschijnlijk komen verreweg de meeste kosten van het gas, maar wie weet heb je toch ergens een onverwachte stroomslurper. Hier hebben we ook nog een paar tips over het zuiniger gebruiken van je cv-ketel. En als dat toevallig een heel oude ketel is, zal vervanging door een nieuw veel zuiniger model natuurlijk ook lonen.
Reputatie 5
Badge +6
Beste E.T. Wiersum en Peter van der Wlt,

Dank voor de nieuwe adviezen. Ik zal ze zeker nalopen. Zoals ik al meldde kreeg ik een aantal maanden terug een mail van Eneco, en zo werd ik op het verbruik gewezen. Maar ja, je verdedig je dan eerst, waarom weet ik ook niet, zit in je zal ik maar zeggen. En we gaan goed met de buren en hele buurt om, we hebben ook diverse zelf verzorgde activiteiten, met hulp van het Oranjefonds, een barbecue, maar ook voor de kinderen altijd wel wat met Pasen, Pinksteren en Kerst enz. Dus we zien elkaar regelmatig. Maar hoor dan ook wat andere mensen allemaal doen het verbruik laag te houden, allemaal prima en ze hebben uiteraard gelijk, meer gelijk dan ik, maar om nou als voorbeeld alle stand by's uit te schakelen en dan vaak de volgende dag de klokken weer allemaal gelijk zetten, of alle zenders weer zoeken, ik heb daar niet zoveel zin in. Ook niet om tegen elkaar (mijn vrouw en ik) te zeggen vanwege het verbruik gaan we voortaan om 22 uur naar bed, ook geen behoefte aan, ik zeg er wel even bij alles werkt nog bij ons, maar we zijn boven de 70 en dan gaan het allemaal veel rustiger dan dat je 20 bent. Zal alle lampen nog eens nalopen en kijken wat we nog aan dakisolatie kunnen doen (maar al gezegd de buren en vele anderen hebben dat ook niet). Verder zal ik ook de diverse links van Peter gaan bekijken, en eens bezien wat een energie adviseur kan helpen en ook wat ie kost. Kijk, de oplossing van een energiezuinige nieuwe woning kopen, kan ik zelf ook verzinnen. Maar ik ga toch alles nog eens na, want de verschillen zijn inderdaad wel wat groot. Dank en Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Wij gaan na middernacht naar bed . We schakelen geen enkele standby uit . Er draaien overdag altijd twee computers , de thermostaat staat overdag omstreeks 19 gr. Toch vorig jaar € 131 p/m voorschot wat nog te veel was ook . En dat bij een vrijstaand huis en 3 bewoners . Er moet een aanwijsbare oorzaak te vinden zijn , waardoor je zo veel duurder uit bent , Leo.
Reputatie 5
Badge +6
Oké E.T. Wiersum,
Tot nu toe heb ik het 'weggewoven' me niet druk gemaakt over het energiegebruik. Ga in herhalingen treden, maar ik heb nu eenmaal zo gedacht .... ze liggen hier allemaal om een uur of tien op bed, alle lichten zijn uit, de tuinen vroeger 's avonds met een lamp verlicht, nu niets meer, sommige sparen echt de Kliko uit, echt weken om hem niet te hoeven betalen (heeft er wel niets mee te maken, maar de Kliko gaat bij ons via een chip zodat ophalen gemeten wordt en je dus betalen moet), dus sommigen hier zijn wel enorm zuinig, geen energie versierselen buiten met feestdagen enz. ...... aan die zuinigheid daar begin ik niet aan...... maar nu ga ik me toch zorgen maken. Dat zal ongetwijfeld niet je bedoeling zijn van je, maar ik begin weer te twijfelen en na te denken ??? Is er dan toch iets verkeerd ????Doen wij het thuis niet goed, of zijn we te royaal, of is er toch ergens iets kapot.? De verstandhouding met Eneco is niet meer zo best nadat ze nu voor de zoveelste keer geen onderhoud aan de verwarmingsketel hebben gepleegd, een Nefit Trendline o.i.d., nog geen 10 jaar oud. Maar Peter adviseert ook een energieadviseur van buiten, de maatschappij doet er kennelijk niet veel aan. Ik ga er in elk geval over nadenken en alles nog eens nalopen, hoef ook niet meteen en zal toch een plannetje moeten opstellen, als warhoofd rondlopen heeft ook geen zin. In elk geval dank voor je reactie, Groeten Leo.
Reputatie 5
Badge +6
Beste forumleden en de adviesgevers,

Ik heb zojuist per post de Eneco energierekening over december binnen gekregen. Wil dat wel even melden, wellicht heeft naar aanleiding daarvan nog iemand ideeën. Maar dit topic gaat over geld, dus wat energie kost en dat de maandbedragen in 2019 zijn verhoogd, terwijl door mij er weer het verbruik in sluipt. Dus maak maar even een eigen topic. Te hoog energie verbruik?
Reputatie 3
Badge +3
Beste L.J.F. de Ruiter, ik heb zo'n rekening ook in orde gemaakt voor een bejaarde buurvrouw. Die kreeg een eindafrekening van Eneco van maar liefst 761 euro, dit terwijl zij normaal iets moest betalen of terug kreeg. Dus klantenservice gebeld en kreeg een medewerker aan de telefoon en deze zou het even nakijken, ja hoor de rekening werd hoger. Kortom ik heb er daarna 13 maal een ander gesproken en telkens werden er weer andere bedragen genoemd, dit heeft ongeveer 31/2 maand geduurd. Uiteindelijk contact opgenomen met het crisisteam en deze hebben alles op nul gezet en zijn van vooraf aan begonnen. Dit heeft zeggen en schrijven 10 dagen geduurd en zij hebben van alles notie genomen en de balans opgemaakt. Het resultaat is dat deze mevrouw 418 euro terug gestort kreeg op haar giro wat natuurlijk voor deze mevrouw leuk was want het verschil was maar liefst 1179 euro.
Maar waar ik mij het meest aan ergert is dat andere mensen die een soortgelijk geval aan de hand hebben en geen hulp hebben van iemand die dit uitzoekt, betalen dan ook prompt de rekening en dat terwijl dit ten onrechte is. De klantenservice is overigens alleen telefonisch bereikbaar controle hierop voor de klant NIHIL.
Met een vriendelijke groet!!
Reputatie 5
Badge +6
Geachte D. Zwart.
Helemaal waar. Elders in topic wordt ook vaak genoemd het merkwaardige fenomeen dat je bedrijven nauwelijks bereiken kunt, mailen kan niet meer, een contactformulier hebben ze niet. Wel bellen, maar dan moet je wel een recorder bij de telefoon hebben, want je heb niets zwart op wit. En anders moet je maar naar facebook, twitteren of whatsappen, belachelijk.
Maar erger is dat je zo lang aan het lijntje gehouden wordt met telkens andere medewerkers (meest callbureaus). Wat helpt is wat u hier doet, maar dan naar een forum van het bedrijf of organisatie gaan, en zelfs zou nog beter zijn als u uitgeloot werd voor een TV Consumentenprogramma, want de camera erbij lost alles op. Het is treurig dat het (tegenwoordig) zo moet. Service en klant is koning hebben ze nog nooit van gehoord. Groeten Leo.
Reputatie 1
Badge
Beste L.J.F. de Ruiter
Ik las je verhaal en …….. of je 't nou leuk vindt of niet, het zou beter zijn als je je wat verdiepte in je gas en elektr. verbruik. En dat doe je NIET met voorschotbedragen, maar met KWU en m3 gas .
En verdiep je eens simpel je eigen gedrag (wat zorgvuldiger !!) + dat van de huisgenoten . Je verhaal klopt niet helemaal. . Dan leer je welk apparaat stroom ""vreet"" en dat je b.v. je CV best 30 min. voor te bed gaan terugdraait

En, beste consumentenbond , geef Uw leden hulp in de vorm hoe zijn eindnota eruit gaat zien. B.v. de overstappers via jullie site indringender attenderen op hoe de eindnota eruit gaat zien in geld.

Als ik de verhalen lees op dit forum, veel verhalen zijn klachten, (En hier en daar is dat wel waar) , maar heel veel kun je zelf voor zijn en zelf wat bijhouden en rekenwerk doen. Doe je toch ook met een auto op afbetaling.
Stel je moet het toch zelf ""uitvlooien"", hou je standen bij per de 1e van elke maand , 's-zomers elke 1e van het kwartaal en reken je verbruik uit in KWU en m3gas . Wil je nou weten of je verbruik verbetert, gebruik dan voor gas de graaddagen ; met graaddagen schakel je strenge / slappe winters uit. (kun je verbruik in alle winters b.v. vergelijken , zie je van hé, veel lager verbruik, hoe kan dat? Oh ja, je nam in Juni een nieuwe zuinige CV-ketel b.v. )

Verder zitten veel mensen te ""mekkeren"" over voorschot , dus verbruik in geld, maar daar schiet je niets mee op. Uiteindelijk eindigt alles in geld (immers de consument zit aan het eind van de lijn !!!) , daarom laatste advies, leg een speciaal potje aan en doe er elke maand als je loon/pensioen/AOW/etc. binnenloopt enkele tientjes in , dan is de eindnota te behappen.
Woon je hier in de buurt van zuid-nederland/zeeland, ik zou zeggen, kom eens langs dan brainstormen we er over
Piet Jongkees
Reputatie 1
Badge
L.J.F. de Ruiter
Nog een toevoeging:
Gebruik de slimme meterstanden van je energie - bedrijf niet, die werken verwarrend, hou het zelf bij. Ik maak gebruik van de publicatie van graaddagen via het KNMI , het vliegveld Woensdrecht.
En consumentenbond, geef Uw overstappers ook info over het voorschotbedrag. Wellicht helpt dat voor veel mensen
Piet
Reputatie 5
Badge +6
Hallo C.H. Koudenburg of Piet Jongkees, goede morgen.
Een fors advies, dank daarvoor. Op de eerste plaats mijn opmerking, ik heb je advies gelezen, en ga dat nog een keer doen, vooral ook om wat ik precies moet doen om het bij te houden (verbruik e.d.). Ik tracht namelijk altijd een advies, als het uitkomt en ter zake doende is, op te volgen. Dus ik verdiep me niet alleen in geld. Ik neem je opmerking wel ter harte maar vind het jammer dat je denkt dat ik me alleen in geld of de voorschotbedragen verdiep, eerlijk gezegd weet ik het exacte bedrag niet eens. Ik ben echt serieus over de adviezen en discussies en geef daarom, ook ieder, als het kan antwoord. Nou dat heb ik wel anders meegemaakt.
Ik heb via de adviezen al dingen geleerd. Bijvoorbeeld wat je noemt stroomvreters, maar ook isolatie lekkers. Het dak is genoemd, wat beter geïsoleerd kan worden. Stroom en watergebruik, de vrieskist en kast, verwarming wat je ook noemde, verlichting, met name de lampen soort, het douchen enz. enz. Ik ga er zeker wat aan doen, maar alleen om het geld gaat het me niet. In tegendeel ik heb ook genoemd wat andere mensen allemaal doen om geld te bezuinigen, qua stroom- en gasverbruik, het buitenzetten van de Kliko en zo ken ik heel wat meer dingen. Uitstekend allemaal, zelfs goed voor het milieu, maar ik ben niet zo fanatiek, eigenlijk helemaal geen fanatiekeling, niet in goede of kwade zaken. Ik vind het doordrammers, hun wil opleggen enz. Ook denken we vaak na over onze laatste jas, die heeft geen zakken. En door allerlei omstandigheden, die ik niet meer ga herhalen en ook out of the topic zijn, trachten wij die laatste jaren nog wat uit het leven te halen, en als vakanties, verre reizen, volop uitgaan e.d. er niet meer inzit, wil ik plezier vinden in het wonen, de tuin en soms wat eten buiten de deur. Niettemin wil ik graag discussiëren over mijn hoge verbruik t.o.v. het gemiddelde. Heb ik ook niet zelf uitgevonden , de energiemaatschappij maakte me daarop attent. En dan is echt ieder advies welkom, maar ik hoop ook een beetje uitgelegd te hebben dat ik nu niet krom ga liggen, om geld te besparen en bijv. 's avonds het hele huis doorloop om alles ook stand by voorzieningen uit te doen, veel vroeger naar bed te gaan, met dekens in de stoel te zitten, ik overdrijf misschien wat, maar een beetje leuk leven gaat voor (door de omstandigheden).
En wat de consumentenbond betreft, en andere belangen organisaties op dat gebied, het kan altijd beter, maar advies kan je altijd krijgen. Je moet er zelf ook iets aan doen, maar dat is ook uw advies over het verbruik, de meterstanden e.d. Prima allemaal en dank daarvoor, maar er zijn ook andere oorzaken dan alleen het verbruik die de rekening duur maken.
Reputatie 1
Badge
L.J.F. de Ruiter

Hogere energierekening

Heel verhaal, maar ga nu maar doen : je standen bijhouden en ontdekken waar die hoge gebruiken liggen, Je doet wat aan het dak (Zeg 1100,= euro, maar je bespaart bijna niks. dus dat moet je niet doen. Ontdek , ontdek waar en welk gedrag en/of apparaat en in KWU en m3.

Voor mij einde discussie, (want de ""klant"" moet wel meewerken !)

Piet
Reputatie 5
Badge +6
Geachte C.H. Kouwenberg. Dank voor uw reactie. Ik zal het nu kort houden. Einde discussie vind ik prima, want dit heb ik meer gehoord en is mij te toevallig. Waaruit blijkt nou dat ik niet meewerk, ik volg alles op, neem ieder advies serieus en antwoord op ieder. Maar meewerken dus niet, ik doe dat allemaal voor de lol. Zelfs nu neem ik u serieus, elders het advies het dak isoleren dat helpt uw verbruik sterk terug te dingen, uw advies niet doen weggegooid geld. Ik ben blij met de adviezen, maar niet met mensen die altijd gelijk moeten hebben, dat is niet discussiëren, dat is je wil opleggen. Maar dit is out of the order, maar u stopt toch, ik ben het volledig met u eens.
Mijn energieleverancier vond het nodig om onaangekondigd ineens het termijnbedrag te verhogen met 130% (meer dan twee keer zoveel dus) en dat ook maar gelijk af te schrijven van mijn bankrekening. Daar ben ik nu over in gesprek want dat heeft totaal geen onderbouwing anders dan dat ze de teruglevering even weglaten in de bepaling van het termijnbedrag. Ruim drie jaar klant, situatie niet gewijzigd en elk jaar een flink bedrag terugontvangen bij jaarafrekening. In december opnieuw contract bij ze afgesloten voor drie jaar. Daar heb ik nu enorm veel spijt van want ik vind deze handelswijze ongehoord. Tot op heden nog geen reactie gehad van het bedrijf. Ik hoor dat deze club dat bij meer mensen zo heeft gedaan en verwacht ook dat er een uitstroom van klanten zal plaatsvinden over een jaar (winnaar energieveiling 1 jaar) . Dus ik ga die club niet met enorm hoge bedragen subsidiëren want voordat ik het in de gaten heb zit ik in het zelfde schuitje dan mijn partner, die nog 550 te vorderen heeft van EnergieFlex. En in mijn geval zou dat bedrag dan nog hoger uitkomen als ik niet ingrijp. Ik heb nog geen reactie ontvangen van de leverancier.
Reputatie 5
Badge +6
Ja afgezien dat wat ze doen fout of niet juist is, en in elk geval niet uitgelegd, is het niets meer van zich laten horen overal schering en inslag. Ik herhaal nog een keer, ook mijn energiemaatschappij antwoord nooit op mijn vragen, klachten enz. Ik ben daarom een paar keer naar het Forum van de maatschappij gegaan, dan lezen anderen het ook en komt de reactie snel.

Reageer