Consumentenbond.nl

Hogere energierekening: wat ga je doen?

  • 22 januari 2019
  • 34 reacties
  • 4942 Bekeken


Toon eerste bericht

34 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Beste @L.J.F. de Ruiter Als ik je verhaal zo lees is jullie huis al redelijk geïsoleerd (kan natuurlijk nog wel beter) en zijn jullie al best behoorlijk zuinig met energie.
Dat je dan alsnog iets meer verbruikt dan de buren omdat die nog zuiniger zijn kan natuurlijk, maar het verschil lijkt me echt veel te groot. Omdat niet duidelijk is wat het probleem is zou ik zeker overwegen een goede energie-adviseur aan huis te laten komen voor een uitgebreide check en advies. Kost dan misschien een paar honderd euro, maar nu betaal je zeg 1200 euro per jaar meer dan misschien nodig, en ik geloof zeker dat daar wat aan te doen is.
Een maatwerk-energieadviseur vind je bijvoorbeeld via deze site. Wat je sowieso zelf al vrij makkelijk kunt doen is via je jaarnota kijken hoeveel van het verbruik stroom is, en hoeveel gas. Waarschijnlijk komen verreweg de meeste kosten van het gas, maar wie weet heb je toch ergens een onverwachte stroomslurper. Hier hebben we ook nog een paar tips over het zuiniger gebruiken van je cv-ketel. En als dat toevallig een heel oude ketel is, zal vervanging door een nieuw veel zuiniger model natuurlijk ook lonen.
Reputatie 7
Badge +7
Beste E.T. Wiersum en Peter van der Wlt,

Dank voor de nieuwe adviezen. Ik zal ze zeker nalopen. Zoals ik al meldde kreeg ik een aantal maanden terug een mail van Eneco, en zo werd ik op het verbruik gewezen. Maar ja, je verdedig je dan eerst, waarom weet ik ook niet, zit in je zal ik maar zeggen. En we gaan goed met de buren en hele buurt om, we hebben ook diverse zelf verzorgde activiteiten, met hulp van het Oranjefonds, een barbecue, maar ook voor de kinderen altijd wel wat met Pasen, Pinksteren en Kerst enz. Dus we zien elkaar regelmatig. Maar hoor dan ook wat andere mensen allemaal doen het verbruik laag te houden, allemaal prima en ze hebben uiteraard gelijk, meer gelijk dan ik, maar om nou als voorbeeld alle stand by's uit te schakelen en dan vaak de volgende dag de klokken weer allemaal gelijk zetten, of alle zenders weer zoeken, ik heb daar niet zoveel zin in. Ook niet om tegen elkaar (mijn vrouw en ik) te zeggen vanwege het verbruik gaan we voortaan om 22 uur naar bed, ook geen behoefte aan, ik zeg er wel even bij alles werkt nog bij ons, maar we zijn boven de 70 en dan gaan het allemaal veel rustiger dan dat je 20 bent. Zal alle lampen nog eens nalopen en kijken wat we nog aan dakisolatie kunnen doen (maar al gezegd de buren en vele anderen hebben dat ook niet). Verder zal ik ook de diverse links van Peter gaan bekijken, en eens bezien wat een energie adviseur kan helpen en ook wat ie kost. Kijk, de oplossing van een energiezuinige nieuwe woning kopen, kan ik zelf ook verzinnen. Maar ik ga toch alles nog eens na, want de verschillen zijn inderdaad wel wat groot. Dank en Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Wij gaan na middernacht naar bed . We schakelen geen enkele standby uit . Er draaien overdag altijd twee computers , de thermostaat staat overdag omstreeks 19 gr. Toch vorig jaar € 131 p/m voorschot wat nog te veel was ook . En dat bij een vrijstaand huis en 3 bewoners . Er moet een aanwijsbare oorzaak te vinden zijn , waardoor je zo veel duurder uit bent , Leo.
Reputatie 3
Badge +4
Beste L.J.F. de Ruiter, ik heb zo'n rekening ook in orde gemaakt voor een bejaarde buurvrouw. Die kreeg een eindafrekening van Eneco van maar liefst 761 euro, dit terwijl zij normaal iets moest betalen of terug kreeg. Dus klantenservice gebeld en kreeg een medewerker aan de telefoon en deze zou het even nakijken, ja hoor de rekening werd hoger. Kortom ik heb er daarna 13 maal een ander gesproken en telkens werden er weer andere bedragen genoemd, dit heeft ongeveer 31/2 maand geduurd. Uiteindelijk contact opgenomen met het crisisteam en deze hebben alles op nul gezet en zijn van vooraf aan begonnen. Dit heeft zeggen en schrijven 10 dagen geduurd en zij hebben van alles notie genomen en de balans opgemaakt. Het resultaat is dat deze mevrouw 418 euro terug gestort kreeg op haar giro wat natuurlijk voor deze mevrouw leuk was want het verschil was maar liefst 1179 euro.
Maar waar ik mij het meest aan ergert is dat andere mensen die een soortgelijk geval aan de hand hebben en geen hulp hebben van iemand die dit uitzoekt, betalen dan ook prompt de rekening en dat terwijl dit ten onrechte is. De klantenservice is overigens alleen telefonisch bereikbaar controle hierop voor de klant NIHIL.
Met een vriendelijke groet!!
Badge +8
➡Update! In het Klimaatakkoord worden een aantal belangrijke knopen doorgehakt, constateert de Consumentenbond. Belangrijkste winstpunt: de lasten worden (iets) eerlijker verdeeld over consumenten en bedrijven. Toch zijn er nog heel wat open eindjes. In het nieuwsbericht op onze website lees je hier meer over!
Reputatie 7
Badge +7
Geachte D. Zwart.
Helemaal waar. Elders in topic wordt ook vaak genoemd het merkwaardige fenomeen dat je bedrijven nauwelijks bereiken kunt, mailen kan niet meer, een contactformulier hebben ze niet. Wel bellen, maar dan moet je wel een recorder bij de telefoon hebben, want je heb niets zwart op wit. En anders moet je maar naar facebook, twitteren of whatsappen, belachelijk.
Maar erger is dat je zo lang aan het lijntje gehouden wordt met telkens andere medewerkers (meest callbureaus). Wat helpt is wat u hier doet, maar dan naar een forum van het bedrijf of organisatie gaan, en zelfs zou nog beter zijn als u uitgeloot werd voor een TV Consumentenprogramma, want de camera erbij lost alles op. Het is treurig dat het (tegenwoordig) zo moet. Service en klant is koning hebben ze nog nooit van gehoord. Groeten Leo.
Reputatie 1
Badge
Beste L.J.F. de Ruiter
Ik las je verhaal en …….. of je 't nou leuk vindt of niet, het zou beter zijn als je je wat verdiepte in je gas en elektr. verbruik. En dat doe je NIET met voorschotbedragen, maar met KWU en m3 gas .
En verdiep je eens simpel je eigen gedrag (wat zorgvuldiger !!) + dat van de huisgenoten . Je verhaal klopt niet helemaal. . Dan leer je welk apparaat stroom ""vreet"" en dat je b.v. je CV best 30 min. voor te bed gaan terugdraait

En, beste consumentenbond , geef Uw leden hulp in de vorm hoe zijn eindnota eruit gaat zien. B.v. de overstappers via jullie site indringender attenderen op hoe de eindnota eruit gaat zien in geld.

Als ik de verhalen lees op dit forum, veel verhalen zijn klachten, (En hier en daar is dat wel waar) , maar heel veel kun je zelf voor zijn en zelf wat bijhouden en rekenwerk doen. Doe je toch ook met een auto op afbetaling.
Stel je moet het toch zelf ""uitvlooien"", hou je standen bij per de 1e van elke maand , 's-zomers elke 1e van het kwartaal en reken je verbruik uit in KWU en m3gas . Wil je nou weten of je verbruik verbetert, gebruik dan voor gas de graaddagen ; met graaddagen schakel je strenge / slappe winters uit. (kun je verbruik in alle winters b.v. vergelijken , zie je van hé, veel lager verbruik, hoe kan dat? Oh ja, je nam in Juni een nieuwe zuinige CV-ketel b.v. )

Verder zitten veel mensen te ""mekkeren"" over voorschot , dus verbruik in geld, maar daar schiet je niets mee op. Uiteindelijk eindigt alles in geld (immers de consument zit aan het eind van de lijn !!!) , daarom laatste advies, leg een speciaal potje aan en doe er elke maand als je loon/pensioen/AOW/etc. binnenloopt enkele tientjes in , dan is de eindnota te behappen.
Woon je hier in de buurt van zuid-nederland/zeeland, ik zou zeggen, kom eens langs dan brainstormen we er over
Piet Jongkees
Reputatie 1
Badge
L.J.F. de Ruiter
Nog een toevoeging:
Gebruik de slimme meterstanden van je energie - bedrijf niet, die werken verwarrend, hou het zelf bij. Ik maak gebruik van de publicatie van graaddagen via het KNMI , het vliegveld Woensdrecht.
En consumentenbond, geef Uw overstappers ook info over het voorschotbedrag. Wellicht helpt dat voor veel mensen
Piet
Reputatie 7
Badge +7
Hallo C.H. Koudenburg of Piet Jongkees, goede morgen.
Een fors advies, dank daarvoor. Op de eerste plaats mijn opmerking, ik heb je advies gelezen, en ga dat nog een keer doen, vooral ook om wat ik precies moet doen om het bij te houden (verbruik e.d.). Ik tracht namelijk altijd een advies, als het uitkomt en ter zake doende is, op te volgen. Dus ik verdiep me niet alleen in geld. Ik neem je opmerking wel ter harte maar vind het jammer dat je denkt dat ik me alleen in geld of de voorschotbedragen verdiep, eerlijk gezegd weet ik het exacte bedrag niet eens. Ik ben echt serieus over de adviezen en discussies en geef daarom, ook ieder, als het kan antwoord. Nou dat heb ik wel anders meegemaakt.
Ik heb via de adviezen al dingen geleerd. Bijvoorbeeld wat je noemt stroomvreters, maar ook isolatie lekkers. Het dak is genoemd, wat beter geïsoleerd kan worden. Stroom en watergebruik, de vrieskist en kast, verwarming wat je ook noemde, verlichting, met name de lampen soort, het douchen enz. enz. Ik ga er zeker wat aan doen, maar alleen om het geld gaat het me niet. In tegendeel ik heb ook genoemd wat andere mensen allemaal doen om geld te bezuinigen, qua stroom- en gasverbruik, het buitenzetten van de Kliko en zo ken ik heel wat meer dingen. Uitstekend allemaal, zelfs goed voor het milieu, maar ik ben niet zo fanatiek, eigenlijk helemaal geen fanatiekeling, niet in goede of kwade zaken. Ik vind het doordrammers, hun wil opleggen enz. Ook denken we vaak na over onze laatste jas, die heeft geen zakken. En door allerlei omstandigheden, die ik niet meer ga herhalen en ook out of the topic zijn, trachten wij die laatste jaren nog wat uit het leven te halen, en als vakanties, verre reizen, volop uitgaan e.d. er niet meer inzit, wil ik plezier vinden in het wonen, de tuin en soms wat eten buiten de deur. Niettemin wil ik graag discussiëren over mijn hoge verbruik t.o.v. het gemiddelde. Heb ik ook niet zelf uitgevonden , de energiemaatschappij maakte me daarop attent. En dan is echt ieder advies welkom, maar ik hoop ook een beetje uitgelegd te hebben dat ik nu niet krom ga liggen, om geld te besparen en bijv. 's avonds het hele huis doorloop om alles ook stand by voorzieningen uit te doen, veel vroeger naar bed te gaan, met dekens in de stoel te zitten, ik overdrijf misschien wat, maar een beetje leuk leven gaat voor (door de omstandigheden).
En wat de consumentenbond betreft, en andere belangen organisaties op dat gebied, het kan altijd beter, maar advies kan je altijd krijgen. Je moet er zelf ook iets aan doen, maar dat is ook uw advies over het verbruik, de meterstanden e.d. Prima allemaal en dank daarvoor, maar er zijn ook andere oorzaken dan alleen het verbruik die de rekening duur maken.

Reageer