Is jouw voorschotbedrag al omhoog gegaan? Gemiddeld ben je dit jaar bijna 300 euro meer kwijt dan vorig jaar. Als je klant bij NUON bent, schrok je je waarschijnlijk al rot van je nieuwe voorschotbedrag in januari. Maar als je klant bij andere leveranciers bent, krijg je waarschijnlijk een nóg grotere klap in de loop van 2019. Het zit zo:
De energietarieven en belastingen waren vorig jaar al hoger dan voorgaande jaren waardoor je afgelopen maanden misschien een te laag voorschot hebt betaald. Je hebt dan een soort van betaalachterstand opgelopen. Nu zijn de tarieven nog meer gestegen en loop je nog meer betaalachterstand op. Voor de verhogingen heb je dus nog niet betaald en dat ga je straks terug zien op je jaarnota.
Veel NUON klanten kregen echter in januari al een behoorlijk hogere voorschotbedrag voorgeschoteld. De bedoeling is in de meeste gevallen goed: NUON verspreidt het grote bedrag dat anders bij de jaarnota bijbetaald moet worden over lopende contractmaanden. Zo wordt het te betalen bedrag beter behapbaar voor de consument. Alleen communiceerde NUON daar niet helder over, waardoor NUON klanten in januari overvallen werden met een hoge factuur. Daarnaast baseert NUON zijn berekening niet op het energiegebruik van het lopende contract, maar op de verbruikshistorie van 2017/2018. Het voorschot kan daardoor te hoog uitvallen als je afgelopen maanden energiezuinig bent geweest.
Tips om niet te veel te betalen:
- Informeer bij je energieleverancier waarop het nieuwe voorschot is gebaseerd en stel zo nodig je maandbedrag bij.
- Stap over naar een andere energieleverancier. Energie vergelijken kan eenvoudig via onze website. Als nieuwe klant ben je vaak voordeliger uit dan als trouwe klant!
Ga jij actie ondernemen naar aanleiding van je nieuwe energierekening?