Consumentenbond.nl

Hogere energierekening: wat ga je doen?

  • 22 januari 2019
  • 34 reacties
  • 4738 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
Is jouw voorschotbedrag al omhoog gegaan? Gemiddeld ben je dit jaar bijna 300 euro meer kwijt dan vorig jaar. Als je klant bij NUON bent, schrok je je waarschijnlijk al rot van je nieuwe voorschotbedrag in januari. Maar als je klant bij andere leveranciers bent, krijg je waarschijnlijk een nóg grotere klap in de loop van 2019. Het zit zo:

De energietarieven en belastingen waren vorig jaar al hoger dan voorgaande jaren waardoor je afgelopen maanden misschien een te laag voorschot hebt betaald. Je hebt dan een soort van betaalachterstand opgelopen. Nu zijn de tarieven nog meer gestegen en loop je nog meer betaalachterstand op. Voor de verhogingen heb je dus nog niet betaald en dat ga je straks terug zien op je jaarnota.

Veel NUON klanten kregen echter in januari al een behoorlijk hogere voorschotbedrag voorgeschoteld. De bedoeling is in de meeste gevallen goed: NUON verspreidt het grote bedrag dat anders bij de jaarnota bijbetaald moet worden over lopende contractmaanden. Zo wordt het te betalen bedrag beter behapbaar voor de consument. Alleen communiceerde NUON daar niet helder over, waardoor NUON klanten in januari overvallen werden met een hoge factuur. Daarnaast baseert NUON zijn berekening niet op het energiegebruik van het lopende contract, maar op de verbruikshistorie van 2017/2018. Het voorschot kan daardoor te hoog uitvallen als je afgelopen maanden energiezuinig bent geweest.

Tips om niet te veel te betalen:
Ga jij actie ondernemen naar aanleiding van je nieuwe energierekening?


34 reacties

Ik heb alleen nog maar de radiators aan in de huiskamer, zo probeer ik het maar betaalbaar te houden. Dus weer terug naar af geen gemak meer van centrale verwarming.
Reputatie 7
Badge +6
Soms is veel te besparen met kleine ingrepen . Onlangs radiatorfolie achter de radiators geplaatst . Hier en daar de isolatie verbeterd . In ruimten die niet in gebruik zijn wordt de radiatorkraan dicht gezet. Alle kleine ingrepen helpen opgeteld toch wel flink.
Ik zit bij VandenBron. Die hebben kort geleden de voorschotbedragen met 10 euro per maand verhoogd. Valt nog wel mee vind ik.
Ik zit ook bij VandeBron en ben van 150 naar 170 gegaan en nu wilde ze dat ik naar 185 euro ga. Maar probeer te bezuinigen en heb het toch
maar terug gedraaid naar 170. Een beetje warmte gaat een luxe worden.
Er is goed nieuws. Vandebron heeft gereageerd en aangegeven dat ik (en anderen ook) kostenloos kan overstappen als ik het contract minstens drie maanden heb uitgezeten en dat doe voor de 19e van de maand. Dat ga ik dus komende maand ook doen. Begin mei heb ik een andere leverancier en word ik niet geconfronteerd met een overstapboete.
Reputatie 7
Badge +5
@Kattenkop Dank voor je update, altijd leuk om te lezen als het goed afloopt met dergelijke zaken.☺
Reputatie 5
Badge +6
Oké E.T. Wiersum,
Tot nu toe heb ik het 'weggewoven' me niet druk gemaakt over het energiegebruik. Ga in herhalingen treden, maar ik heb nu eenmaal zo gedacht .... ze liggen hier allemaal om een uur of tien op bed, alle lichten zijn uit, de tuinen vroeger 's avonds met een lamp verlicht, nu niets meer, sommige sparen echt de Kliko uit, echt weken om hem niet te hoeven betalen (heeft er wel niets mee te maken, maar de Kliko gaat bij ons via een chip zodat ophalen gemeten wordt en je dus betalen moet), dus sommigen hier zijn wel enorm zuinig, geen energie versierselen buiten met feestdagen enz. ...... aan die zuinigheid daar begin ik niet aan...... maar nu ga ik me toch zorgen maken. Dat zal ongetwijfeld niet je bedoeling zijn van je, maar ik begin weer te twijfelen en na te denken ??? Is er dan toch iets verkeerd ????Doen wij het thuis niet goed, of zijn we te royaal, of is er toch ergens iets kapot.? De verstandhouding met Eneco is niet meer zo best nadat ze nu voor de zoveelste keer geen onderhoud aan de verwarmingsketel hebben gepleegd, een Nefit Trendline o.i.d., nog geen 10 jaar oud. Maar Peter adviseert ook een energieadviseur van buiten, de maatschappij doet er kennelijk niet veel aan. Ik ga er in elk geval over nadenken en alles nog eens nalopen, hoef ook niet meteen en zal toch een plannetje moeten opstellen, als warhoofd rondlopen heeft ook geen zin. In elk geval dank voor je reactie, Groeten Leo.
Reputatie 5
Badge +6
Beste forumleden en de adviesgevers,

Ik heb zojuist per post de Eneco energierekening over december binnen gekregen. Wil dat wel even melden, wellicht heeft naar aanleiding daarvan nog iemand ideeën. Maar dit topic gaat over geld, dus wat energie kost en dat de maandbedragen in 2019 zijn verhoogd, terwijl door mij er weer het verbruik in sluipt. Dus maak maar even een eigen topic. Te hoog energie verbruik?
Reputatie 1
Badge
L.J.F. de Ruiter

Hogere energierekening

Heel verhaal, maar ga nu maar doen : je standen bijhouden en ontdekken waar die hoge gebruiken liggen, Je doet wat aan het dak (Zeg 1100,= euro, maar je bespaart bijna niks. dus dat moet je niet doen. Ontdek , ontdek waar en welk gedrag en/of apparaat en in KWU en m3.

Voor mij einde discussie, (want de ""klant"" moet wel meewerken !)

Piet
Inmiddels is er nog steeds geen communicatie geweest van de kant van VandeBron. Wel een tweede aanmaning. Even op mijn persoonlijke omgeving ingelogd en heb gezien dat de verhoging en de daaruit voortvloeiende facturatie zijn teruggedraaid. Op mijn geuite wens / eis om het contract boetevrij te beëindigen nog geen enkele reactie gehad. Ik denk ook niet dat die gaat komen.
Reputatie 5
Badge +6
Geachte C.H. Kouwenberg. Dank voor uw reactie. Ik zal het nu kort houden. Einde discussie vind ik prima, want dit heb ik meer gehoord en is mij te toevallig. Waaruit blijkt nou dat ik niet meewerk, ik volg alles op, neem ieder advies serieus en antwoord op ieder. Maar meewerken dus niet, ik doe dat allemaal voor de lol. Zelfs nu neem ik u serieus, elders het advies het dak isoleren dat helpt uw verbruik sterk terug te dingen, uw advies niet doen weggegooid geld. Ik ben blij met de adviezen, maar niet met mensen die altijd gelijk moeten hebben, dat is niet discussiëren, dat is je wil opleggen. Maar dit is out of the order, maar u stopt toch, ik ben het volledig met u eens.
Wens je veel succes kattekop, volg Vandebron met veel interesse. Weet inmiddels dat je een lange weg te gaan hebt... (rechtzaken in het bijzonder..)

GA
Via het contactformulier geen reactie gehad nog, dat is inmiddels al weer bijna 2 weken geleden. Wel heb ik gebeld en na 10 minuten wachten kreeg ik iemand aan de lijn. Die gaf aan begrip te hebben voor de situatie, de IT was de schuld van alles, en ze vond het zelf ook vervelend. Kan ik me voorstellen als je de hele dag bestookt wordt met telefoontjes van mensen met een dergelijk verhaal. Het verhaal is dat het voorstel dat in december is gestuurd niets met je antwoord heeft gedaan en gewoon de mutatie heeft doorgevoerd. En daarna ging alles vanzelf. Als je dat toch weet dan grijp je in, dit is al 2 maanden geleden. Maar nee de trein dendert gewoon door.

Ik zou overgedragen worden naar afdeling Special Care, Ben benieuwd want ik wil boetevrij bij ze weg. Vertrouwen is volkomen verdwenen, vooral nadat de systemen een dreigmail met incassokosten wisten af te leveren. Net alsof systemen niet te stoppen zijn, wat een onzin. Nee ik vrees voor eenzelfde lot dan EnergieFlex en dan wil ik niet degene zijn die daar voor een stevig bedrag het schip in gaat. Dus weg met die club.
NLE heeft klanten misleid door in december 2018 in offertes voor levering in 2019 (!) de belasting van 2018 op te nemen. Daardoor leek hun aanbod erg aantrekkelijk. Na 1 januari knalt het tarief meteen omhoog: van 65 cent per kuub naar 72 cent.

NLE was in december een voordelige keus, nu zijn er opeens 58 aanbiedingen die (een stuk) aantrekkelijker zijn.
Mijn energieleverancier vond het nodig om onaangekondigd ineens het termijnbedrag te verhogen met 130% (meer dan twee keer zoveel dus) en dat ook maar gelijk af te schrijven van mijn bankrekening. Daar ben ik nu over in gesprek want dat heeft totaal geen onderbouwing anders dan dat ze de teruglevering even weglaten in de bepaling van het termijnbedrag. Ruim drie jaar klant, situatie niet gewijzigd en elk jaar een flink bedrag terugontvangen bij jaarafrekening. In december opnieuw contract bij ze afgesloten voor drie jaar. Daar heb ik nu enorm veel spijt van want ik vind deze handelswijze ongehoord. Tot op heden nog geen reactie gehad van het bedrijf. Ik hoor dat deze club dat bij meer mensen zo heeft gedaan en verwacht ook dat er een uitstroom van klanten zal plaatsvinden over een jaar (winnaar energieveiling 1 jaar) . Dus ik ga die club niet met enorm hoge bedragen subsidiëren want voordat ik het in de gaten heb zit ik in het zelfde schuitje dan mijn partner, die nog 550 te vorderen heeft van EnergieFlex. En in mijn geval zou dat bedrag dan nog hoger uitkomen als ik niet ingrijp. Ik heb nog geen reactie ontvangen van de leverancier.
Reputatie 5
Badge +6
Ja afgezien dat wat ze doen fout of niet juist is, en in elk geval niet uitgelegd, is het niets meer van zich laten horen overal schering en inslag. Ik herhaal nog een keer, ook mijn energiemaatschappij antwoord nooit op mijn vragen, klachten enz. Ik ben daarom een paar keer naar het Forum van de maatschappij gegaan, dan lezen anderen het ook en komt de reactie snel.
Reputatie 7
Badge +5
@Kattenkop Kun je de maandtermijn niet online omlaag zetten op de website van de energiemaatschappij?
Reputatie 7
Badge +6
Wij zitten op € 240,- er bij. Verder krijgen we al jaren geld terug bij de jaarafrekening doordat ons verbruik daalt. Ik hou het in de gaten , maar doe nog even niks.
Reputatie 7
Badge +5
Ik zit bij VandenBron. Die hebben kort geleden de voorschotbedragen met 10 euro per maand verhoogd. Valt nog wel mee vind ik.
Reputatie 6
Badge +5
Bij de Nuon jaarafrekening j.l. oktober ontving ik geld terug en werd het maandbedrag met 15% verhoogd. Ik laat het zo want bij de bank levert het niets op en zo kan ik in oktober weer een teruggave verwachten. Met stadsverwarming en warm tapwater van Nuon heeft overstappen geen zin want mijn electriciteitskosten zijn laag ondanks prima verlichting. Nieuw is wel, dat de cv overdag duidelijk minder warmte levert dan 's avonds bij gelijke stand van de radiatorthermostaat. Ik trek nu evt. overdag een extra wollen trui aan wat eigenlijk heel aangenaam is en dus prima bevalt.
Reputatie 7
Badge +5
Gelukkig stellen niet alle energieleveranciers het maandbedrag bij.
Als een energieleverancier veel gegevens en informatie in je account laat zien, dan zie je wel in de Termijnbedragcheck dat de mogelijkheid bestaat dat je wel meer moet bijbetalen en kun je het maandbedrag aanpassen.
Het viel mij ook op dat de nieuwe leverancier die ik nu heb, het maandbedrag aan het einde van de maand incasseert en niet vooraf en dat ik per uur kan zien wat het stroomverbruik en gasverbruik is vanaf 2 dagen geleden en verder terug nu ik ook een slimme elektriciteitsmeter heb.
Reputatie 5
Badge +6
Beste forumleden en Ferry Ploeg.

Helaas vrees ik ook dat 2019 een duur jaar wordt voor de consument wat betreft gas en elektra, dus de rekening van de nutsbedrijven. En aan alle kanten word je gepusht over te stappen. Een aantal keer heb ik me het één en ander laten uitrekenen, je kan offertes aanvragen, bij de energiebelangenverenigingen, bij eigen huis, de consumentenbond e.d., allemaal verschillende namen kan je ook berekeningen krijgen. Aldus heb ik gehandeld, maar het viel mij op dat er helemaal niet zulke grote verschillen waren met mijn rekening, van Eneco dus. Ik ben helemaal geen fan (meer) van Eneco, heb heel wat problemen met de servicedienst, de onderhoudsdienst gehad, zo'n abonnement, maar bij mij kwamen ze niet. Ik heb diverse keren moeten reclameren of er eens iemand wilde komen. Allemaal vervelend gegaan, vandaar van kinds af aan Eneco, gemeentelijk energiebedrijf enz, maar nu zijn de ogen geopend. Maar doet er hier verder niet toe.
Wel heb ik een paar keer een brief en mail van Eneco gehad dat mijn verbruik zo hoog is, gestegen is en t.o..v vergelijkbare anderen, zelfde huizen enz. zit ik aan de hoge kant. We hebben een eengezinswoning, koopwoning, woonkamer, 3 slaapkamers, douche en zolder. Maar we zijn nog maar met tweeën. In sommige kamers komen we zelden, woonkamer, slaapkamer en douche worden in feite gebruikt, dus dat kan je geen grootverbruiker noemen. Ik ben ook niet zo kieskeurig, of hoe wil je het noemen, overdadig zuinig met energie. Zet niet alle stand by's uit e.d., maar ik heb ook geen stroomvreters aan zoals airco's of elektrische verwarmingen enz. enz. Maar toch zit ik aan een 360 Euro voor twee personen in een ook redelijk geïsoleerde woning per maand. Buren zitten aan 150 tot 180 Euro. Dus zit ik hoog. Ik hen Eneco geantwoord dat ik.... het ook niet weet...... maar ook zoals hier, dat ik niet uit zuinigheid op iedere slak zout leg. Gaan buren bijv. al om 22 uur naar bed, dus alles uit. Wij kijken nog tot 24 á 0.30 uur TV, dus ook wat lichtjes aan e.d. Ja , je wilt je verontschuldigen. Maar verder hoor je niets van Eneco. Op het forum heb ik toen één en ander uitgelegd en gevraagd aan de leden, als ze (Eneco) het verbruik te hoog vinden, waarom komen ze dan zelf niet even kijken. Nou een storm van verontwaardiging, moeten ze ook nog komen?? Het is mijn eigen verantwoordelijkheid..... dus zoek het zelf maar uit. Jammer toch wel, want ik ben geen kenner op gas en elektrogebied. Ik weet niet of de meters goed zijn, ik weet ook niet of er ergens iets weglekt..... of dat ik zelf verkeerd met verbruik omga. Kortom wat de topic betreft, ik zit dus hoog in verbruik dus ook hoog in de rekeningen. Ik wilde dat wel graag meedelen en wellicht weet er iemand verder raad, of heeft iemand ook zoiets meegemaakt, wat moet je doen? Groeten Leo.
@Bert Dat heb ik uiteraard gedaan en wel voor het einde van vorige maand. Het systeem laat het wel zien maar voert het pas een maand later door, zelfs een maand later als dat de systemen je laten weten.

Waarschijnlijk gaat VandeBron hetgeen zij als te weinig zien van de eindafrekening halen en moet ik nogmaals bedragen gaan storneren om tot het afgesproken bedrag te komen. Ik heb ze voor eind januari aangegeven dat ik van het contract af wil omdat zij zich niet aan afspraken houden. Nu willen ze de aanpassing pas doorvoeren per april dus ( je betaalt vooruit). Dat gaat niet gebeuren. Inmiddels is het aanpassen van het termijnbedrag ook gereduceerd tot een verhoging van 80% als minimum. Ik voorzie een zeer moeizaam traject en zelfs juridisch gevecht met VandeBron, die nog steeds niks van zich heeft laten horen. De incassomachtiging overweeg ik in te trekken want ik ga deze storneren tot ik het afgesproken bedrag heb betaald. En wat zij achteraf onterecht opleggen is geen afspraak / overeenkomst. Ik roep iedereen op bedragen die ten onrechte door VandeBron worden afgeschreven van de rekening te storneren. Wat een waardeloze leverancier is dat toch. Ik ben echt witheet.
Reputatie 7
Badge +6
Dat is zeker hoog , Leo . Zeker als je buren hetzelfde huis hebben. Allebei tussenwoningen? Is de isolatie eender ? Hoe hoog zet je de verwarming ? Hoe vaak en lang spring je onder de douche . wat voor lampen gebruik je ? Je zal alles maar dan ook alles wat invloed heeft moeten vergelijken met de buren om het te kunnen verklaren . Ik betaal nu na de verhoging € 151 en daar zal ik vermoedelijk bij de jaarafrekening van terug krijgen. Ik heb een vrijstaand huis , maar wel tamelijk goede isolatie. We zijn met drie personen .
Reputatie 5
Badge +6
Beste E.T.Wiersum,
Dank voor je reactie. Ik zal trachten kort te zijn omdat het mijn topic niet is. Maar toen we hier kwamen wonen en de linker buren ook (woonden in Rotterdam ook bij ons, d.wz. toen onder ons) hebben we vele dingen gezamenlijk gedaan. Spouwmuur isolatie, tussen voor en achter, nieuwe kozijnen met dubbel glas, nu een enkel jaar terug vernieuwd door HRR glas of in elk geval het beste isoleer glas, en overal zelfs op zolder. Diverse tussen-vloeren zijn geïsoleerd met dat gele spul, dat als een brandnetel je handen prikkelt. De ondervloer is half geïsoleerd, d.w.z. door laminaat met een dikke ondervloer met ook een isolatie quotiënt, en heel de ondervloer, maar ik ben geen bouwer, aannemer nog laminaat legger. Het dak is ook niet helemaal geïsoleerd, de dakkapel wel, ook dubbelglas en de zijkanten, die krijg je er namelijk bij een schuin dak bij. Isolatie kan beter, maar volgens mij is er best voldoende en denk niet dat het veel meer kan schelen. Overigens beide buren hebben ongeveer hetzelfde, ook geen dak en/of vloer isolatie. ik heb het eerder warm dan koud, de verwarming in de winter staat meestal op 20 á 21 graden, maar gaat uit als we weggaan. Douchen 2 keer mijn vrouw 3x per week, een enkele minuut, lampen veel led, ook nog hallogeen en en enkele gloeilamp. Dat is wat je vraagt, Buren zijn wel wat zuiniger dan wij, de één zet alle apparaten uit dus alle stand by eraf, doet zelfs het tuinlicht uit en alleen aan als ie naar de schuur moet. Tuinlicht bij ons brand tot 21 uur, spaarlampen. En zoals al genoemd gaan we niet vroeg naar bed, bij hen is 22 uur alles al uit, bij ons 24 hooguit 01.00 uur Verschillen zijn er en vind ik niet erg, maar het gaat om een honderd euro per maand, dus toch 1200 Euro per jaar!, en ik krijg nooit iets terug. En wat de topic moderator stelt, het zal nog wel duurder worden. Groeten aan allen Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Dak volledig isoleren.Daar verdwijnt veel warmte . Spaarlampen die veel branden vervangen door Led . Halogeen als je dat nog hebt vervangen door Led. Niet onnodig lampen en andere verbruikers aan laten. De verwarming lager en als je het dan niet warm genoeg hebt , je warmer kleden en vooral het gedragsverschil tussen jezelf en buurman eens goed bekijken . Vergelijk ook de meterstanden. Als daar allemaal niks uit komt , geef ik het op . Een defecte meter is mogelijk maar die kans acht ik heel klein.

Reageer