Consumentenbond.nl
Vraag

HR++ glas voor energielabel

• 25 september 2020
  • 10 reacties
  • 353 Bekeken

IK heb HR++ glas geïnstalleerd omdat driedubbel te dik was voor mijn kozijnen. 
staat dat in het tool van de overheid voor het aanvragen van een energielabel gelijk aan “HR glas” of aan “driedubbelglas”?

10 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Volgens mij heeft u een goede keuze gedaan. Driedubbelglas isoleert nog net iets beter dan HR++, maar het gaat niet alleen om de isolatie, het glas moet natuurlijk ook passen. Is dat niet het geval dan is HR++  het beste. Zie uitgebreide informatie bij: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/isoleren-en-besparen/dubbel-glas-hr-glas-en-triple-glas/

of ook bij: https://isolatiewaarde.eu/superisolerend-glas-de-meerprijs-waard/.  Hopelijk zity de informatie voor u hierbij.

Reputatie 7
Badge +4

Je kunt toch alleen maar HR aanvinken bij de aanvraag van een energielabel?!

Reputatie 7
Badge +6

Dubbele beglazing heeft een spouw. Hoe breder de spouw, hoe meer de isolatiewaarde. HR+ is 6mm spouw. HR++ is 14mm spouw. De buitenruit is 6mm dik, de binnenruit 4mm. (Dat is bij normale ramen. Naargelang de ruit breder is moet het glas dikker zijn vanwege de windbelasting). Totaal is HR++ dus 24mm dik. Maar aan beide zijden komt nog compriband van 3mm. Daar komen de glaslatten tegenaan en wordt de bovenrand afgekit. Het hele pakket is dus 30mm dik. Dat past nog in de sponning van een gewoon raam met genoeg ruimte voor de glaslat.

Triple glas past niet en dan zou je naar dikkere kozijnen moeten. Maar hier heeft de glashandel een oplossing voor. De spouw wordt gevuld met Argongas. Dan stijgt de Rc isolatiewaarde van circa 1,3 naar 1,8. Bij glas wordt de U-waarde gebruikt. Dat is niets anders dan 1/Rc. Bij Rc is hoe hoger het getal hoe beter. Bij U is hoe lager het getal hoe beter. Een stuk duurder is de spouw vullen met kryptongas. Dan haal je een Rc van circa 2,4.

Dus op de vraag of je HR++ glas moet invullen of triple glas, kan je ook invullen HR++ gasgevuld. Die past ook in bestaande kozijnen. HR++ is tegenwoordig de minimale standaard en gasgevuld de betere uitvoering. Triple is voor wie de centen heeft of dat wijs is gemaakt. In Rijswijk ZH was een nieuwe woonwijk allemaal triple glas omdat ze te dicht bij de snelweg Delft-Den Haag zaten en anders de geluidisolatienorm niet haalden.

Reputatie 7
Badge +7

Ik kan op internet  niet vinden wat je precies moet aanvinken. Zal wel aan mij liggen. En wellicht moet ik zo'n formulier aanvragen om te zien wat ingevuld moet worden ????

Reputatie 7
Badge +7

Zoals wel meer gebeurt kruisten de reacties van Jan en mij elkaar. Hij heeft de maatvoering opgegeven, wellicht weet hij wat je op het formulier moet invullen ????

Reputatie 7
Badge +6

Ha ha @Leo, net gekruist. Als hij recent nieuwe beglazing heeft laten plaatsen, moet hij gewoon HR++ aankruisen want dat is wat de glashandel nu levert omdat dat het minimum is wat het Bouwbesluit nu voorschrijft. Alhoewel niet voor bestaande bouw, maar de handel is nu ingesteld op dat nieuwe. Als hij het woord Argon op de plakstickers en offerte tegenkwam kan hij zeggen HR++ gasgevuld.

Reputatie 7
Badge +7

Dank je Jan, het was een vraag van Emiel Stroeve, ik kan een antwoord op internet, googlen, niet vinden. Maar het zal nu wel duidelijk zijn. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +4

ik heb zelf het formulier ingevuld en je kunt kiezen uit enkel, dubbel of HR glas. volgens mij was dit de originele vraag

Reputatie 7
Badge +7

Dank je Emiel, nou heb je meteen de goede mogelijkheden en antwoorden. Je ziet hoe het kan lopen op het forum, zelf dacht je alleen HR, de adviezen aan mij waren HR++ en de TS had het zelfs over driedubbel glas HR+++.

Badge +8

Ben je er inmiddels uit, @Bas Irene:relaxed:

Reageer