Huis verwarmen met airco

• 1 October 2022
  • 4 reacties
  • 364 Bekeken

Badge
  • Bezig Bondje
  • 5 reacties

Hallo,

Note: Ik ben geen moedertaalspreker van het nederlands, daarom heb ik google translate gebruikt, ik heb hieronder ook Engelse tekst toegevoegd

Ik heb een huis met twee verdiepingen van 83 vierkante meter, en er is een HR/CV geïnstalleerd met radiatoren, ik heb de radiatoren in het huisplan geplaatst. Zoals u de huidige gascrisis kent, en ik wil vol stroom gaan, wil ik de gasinstallatie volledig verwijderen en zal ik Liander vragen de aansluiting te verwijderen om ook onderhoudskosten te vermijden.

Mijn nieuwsgierigheid is, is er iemand die soortgelijke dingen doet? en hoe gaat het met jou? Zou je het aanraden voor mijn geval?

Ik heb een hoekwoning uit 1957 met een plat dak met energielabel C, deze heeft geen isolatie, en de begane grond is een cementen vloer, door mijn verbouwing zal ik de begane grond isoleren met 9cm PIR isolatie, en voor het dak 20cm PIR-isolatie van binnenuit, ik denk ook aan ventilatie en dampscherm, gewoon om u te laten weten om onnodige discussies te voorkomen.

Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is?

Naast welke lucht-naar-lucht multi-split warmtepomp zou u mij aanbevelen, liefst met een functie om te ontluchten en/of te bevochtigen, die mij de last kan besparen om een ​​ventilatiesysteem op te zetten, Is die er?

Extra informatie, ik ben van plan om ook zonnepanelen te plaatsen, mijn plat dak biedt plaats voor 7 of 8 panelen + 1 buitenunit.

Hieronder vindt u de originele Engelse tekst

---------------------------------------------

Below, you can find the original English text

Is it possible to heat this house with air to air heat pump(aircon) with costs close to my current gas consumption?

Hello,

I have a two-story house with 83 sq meters, and there is an HR/CV installed with radiators, I placed the radiators in the house plan. As you know current gas crisis, and I want to go full electricity, so I would like to remove the gas installation completely and will ask Liander to remove the connection to avoid maintenance fees as well.

My curiosity is, is there anybody do similar things? and how does it go with you? Would you recommend it for my case?

I have a corner house from 1957 with a flat roof with energy label C, it has no insulation, and the ground floor is a cement floor, through my renovation, I will insulate the ground floor with 9cm PIR insulation, and for the roof 20cm PIR insulation from inside, I'll think of ventilation and vapor barrier as well, just to let you know to avoid from unnecessary discussions.

I'm curious what is your opinion about this?

Besides which air-to-air multi-split heat pump would you recommend to me, favorably with a function to vent and/or humidify, which can save me from the burden to set up a ventilation system, Is there one? 

Extra information, I'm planning to set up solar panels as well, my flat roof either will allow for 7 or 8 panels + 1 outside unit.

Energie label D

My gas consumption

The year of 2021

The year of 2022

4 reacties

Reputatie 6
Badge +5

@fey Mijn nieuwsgierigheid is, is er iemand die soortgelijke dingen doet? en hoe gaat het met jou? Zou je het aanraden voor mijn geval?

Ik heb mijn gasaansluiting laten verwijderen en verwarm met o.a. airco's.  Dat besluit nam ik toen ik nog 125 m3 gas verbruikte per jaar. Echter ik heb nog een warmtebron en zonder deze (pellet) kachel, zou ik mijn gasaansluiting hebben behouden.  Airco's geven snel warmte (en geluid), maar zodra die uit is, is de warmte ook weer snel vertrokken. Je ketel doet ook dienst voor warm water. Dat moet je ook elektrisch oplossen. Als ik jou was, zou ik een expert inhuren om je te laten adviseren over de isolatie van je woning,  eventueel een hybride pomp, al dan niet vloerverwarming, zonnepanelen en/of mogelijk zonnecollectoren. Met je 5-600 m3 gasverbruik moet er wel iets mogelijk zijn, maar ga er vanuit dat investeringen op dit moment (extreem) duur zijn. .  

Kies een airco's die zich bewezen heeft met een A++++++++++ label

Badge

@RonaldD zoals ik begreep het verwarmen van het huis met alleen een airconditioner gaat niet werken. Bedankt voor je informatie. Ik ga dan voor vloerverwarming met gas waarschijnlijk + een ventilatiesysteem, dat is praktischer.

as I understood heating the house with an airconditioner only isn’t going to work. Thanks for your information. I will then go for underfloor heating with gas probably + a ventilation system, that will be more practical.

Tuurlijk werkt het. Je moet alleen genoeg vermogen installeren en als het heel koud is accepteren dat de airco's niet heel efficient zijn en bovendien het geluid accepteren. Maar hoe vaak is het in Nederland nog heel koud?
Als je nu 518 m3 gas per jaar gebruikt en je gaat vloer en dak nog isoleren dan is het zo gek nog niet.

Voor studentenkamers bijvoorbeeld, of mensen met overeenkomende aanwezigheidsstijl, lijkt me aircoverwarming ideaal. Studenten zijn er te beginnen weinig aanwezig, heel onregelmatig, heel vaak kort en vaak alleen ’s nachts. Dan is aircoverwarming ideaal: snel warm met weinig startverbruik. Snel koud is daarna geen probleem.

Badge

@Harrie LPP Bedankt voor je antwoord, ik werk vanuit huis %100, en op een bepaald moment zou ik het huis willen verkopen, en ik woon in een buurt waar voornamelijk oude mensen en gezinnen wonen, het is goed om te weten dat dit kan werken voor een bepaalde levensstijl maar lijkt niet op de mijne of soort mensen die hier in de toekomst zouden kunnen wonen.

Thanks for your reply, I work from home %100, and at some point in time I would like to sell the house, and I live in a neighborhood mostly old people and families live, it is good to know this may work for some lifestyle but doesn't look like for mine or type of people who might be living here in the future.

Reageer