Huis verwarmen: wat is de beste manier?

• 4 October 2021
  • 54 reacties
  • 1645 Bekeken

Toon eerste bericht

54 reacties

Reputatie 5
Badge +4

@Gebruiker1633091203 Dank voor deze nuttige aanvullingen om een completer beeld te krijgen. 

De onderstaande quote uit uw topic start:

- ik kan een kamer verwarmen op gas (CV) – het duurt wel even voordat je die warmte voelt; is het warm genoeg dan stopt de CV - maar de platen van de radiator blijven nog lange tijd warmte afgeven

het verbruik daarvan valt dan ook binnen die

450m3 gas voor douchen/bad en koken

die net genoemd werd? Om het plaatje completer te maken.

U bent wel prima op weg! Hopelijk brengen de laatste verbeteringen voldoende besparingen op om de stap van het gas af uit te voeren.

@Gebruiker1633091203 (ik hoop dat ik het juiste gebruikersnummer heb geselecteerd) Dat zouden veel mensen wel willen warmtepomp way to go.

Helemaal prima wat je zegt! Maar mensen die 70 jaar zijn, wat moeten ze dan niet allemaal investeren? Waar moeten ze dat vandaan halen met een karig pensioentje?

Want warmtepompen vreten stroom en als dat nog uit kolencentrales komt is dat superslecht toch. En dat zonnepanelenpark dat ze hier pas klaargebouwd hebben kan geen stroom leveren want het stond na 6 weken al in de fik.

Mooiste is natuurlijk zonnepanelen op je eigen dak, maar als die investering er nog bijkomt waar moeten die mensen dat van hun karig pensioentje van betalen?

Die mensen verwarmen hun huis nu gratis. Daar hoeven ze maar zes dagen per jaar van achter hun computer vandaan te komen. Voor warm water en koken hebben ze pakweg 350 m3 gasverbruik per jaar. Een inductiekookplaat is in de planning dat valt binnen hun budget.

Ze hebben een kachel van 6 kW vermogen continu aan van 's ochtends 8 tot 's avonds 10. Ze gebruiken een brandstof waarmee ze ruim 6000 kilo minder CO2 uitstoot per jaar hebben vergeleken gas stoken. Mooi toch? De cv-ketel staat het hele jaar uit. Alle binnendeuren in het huis staan het hele jaar open als ze niet dicht hoeven. Die brandstof om het huis te verwarmen komt neer op 22.000 kWh per jaar. Maar die hebben ze dus gratis als ze zes dagen per jaar van hun computer afkomen.

Vanuit deze situatie €5600 voor drie L/L airco apparaten plus de stroom die ze vebruiken en nog een L/W apparaat plus 4800 kWh stroom voor de vloerverwarming, en ze zijn 70 jaar, waar moet het van komen?

Half België laat deze dingen ook links liggen en gaan voor die gratis brandstof. Er is een run op volgens het VRT-journaal van een week of drie geleden. Hun regering heeft ook geen goedkoop Russisch gas besteld terwijl Putin deze week nog op tv zei dat ze het zo kunnen krijgen zoveel als ze willen. Maar alleen Polen had besteld, de rest van Europa niet, staat op Google News vandaag. Zouden ze de gasprijzen kunstmatig hoog houden zodat iedereen overstapt op iets anders? 

Maar wat je hierboven voorstelt, bruin trekt dat niet bij zoveel mensen. En ja, ze hebben alles heel goed geïsoleerd. En die isolatie wordt uitgedrukt in een label dat iedereen in 2015 kreeg en in 2021 definitief werd. Heb je sindsdien extra geïsoleerd dan kan je dat aanvragen op internet en krijg je een hoger label. Dus als je huis "heel goed is geïsoleerd" what's your label? Hier is die A-label.

Ik weet niet waar u 22000 kWh vandaan haalt maar als je zoveel gebruikt woon je in een kasteel of in een kartonnen doos. Mijn verbruik is 1500 en huis is altijd 20 graden gemiddeld. Overigens stook ik alleen met een L/L en geen L/W want ik heb geen vloerverwarming.

Verder is de meerderheid van de bevolking geen 70 jaar of ouder. Iemand met een fatsoenlijke baan, eigen huis kan net als ik stap voor stap richting de goede kant gaan. Eerst isoleren, zolang je cv gebruikt deze goed waterzijdig inregelen, zonnepanelen leggen etc etc. Heb ik ook zo gedaan. Probleem is dat de meeste mensen alleen korte termijn denken.

Ik werd 10 jaar geleden uitgelachen dat ik zonnepanelen legde. Ik lach nu het hardst omdat nu iedere kWh gratis stroom is die daaruit kpmt omdat ik die dingen allang heb terugverdiend. (Ik verbruik overigens meer dan ik opwek). Mijn schoonvader vond het onzin dat ik me dak na isoleerde 10 jaar geleden. De man is nu 70+ en geeft me nu gelijk.

Iedereen met een karig inkomen die in sociale huur woont is helaas afhankelijk van huisbazen en die zullen op de een of andere manier toch gedwongen moeten worden maatregelen te gaan treffen vind ik.

En wat betreft die 70 jarigen van u. Er zijn er natuurlijk die geen geld hiervoor hebben met alleen een AOWtje, maar er zijn er zeer veel die dit wel hebben. De huidige generatie gepensioneerden zijn de rijksten ooit (zie cijfers CBS mocht u hieraan twijfelen). Wat let hen ook iets te doen voor de toekomst van hun (klein)kinderen?

Het is zo jammer dat veel mensen de echte feiten niet kennen en alles maar wegwimpelen met onterechte argumenten. Ik hoop dat ik met mijn bijdrage mensen aan het denken zet om stappen te zetten.

Reputatie 5
Badge +4

@Gebruiker1633091203 Regeren is vooruit zien, dus prima gedaan.

Wij zijn over de helft van die 10 jaar geleden tav het leggen/gebruik van 15 zonnepanelen (in het 7e jaar). Het dak extra isoleren staat al een tijd op de planning, maar door persoonlijke omstandigheden hier thuis icm werk/afstand combi kwam het er echt niet van. Gelukkig zaten wij al vanaf het begin in 1982 al op een voor die tijd vrij laag gasverbruik.  Nu heb ik meer tijd en zijn er al een aantal zaken afgerond en lopen er nog een aantal zaken zijn. De ELMG warmtemeting hebben we laten doen om te kijken of er manco’s waren die je niet zo vanzelfsprekend in de gaten hebt (zoals welke koudebruggen zijn er bouwtechnisch gezien en welke zijn de belangrijkste om aan te kunnen pakken en tegen welke prijs) , zodat de rest van de aanpak veel gerichter kan zijn dan de weetjes dat extra dakisolatie toch best veel kan helpen als je nog lang niet op 18 cm isolatie zit.

Wat @Jan schrijft kan ik zeker voor een deel in mee gaan. Wij zitten zelf (net voor onze AOW) a.g.v. goede opleidingen/prima baan (inkomen/sec voorwaarden/goede pensioen voorziening/eigen woning) aan de gunstige kant van het financiële spectrum, maar er is toch jaren al een tweedeling op gang van een significante groep mensen die dat grotendeels of totaal mist. En de toegang en het gebruik van kennis van dit soort zaken kan ook voor hen wel eens behoorlijk anders liggen.
Dan is voor die groep tav energiekostenreductie de “room to maneuver”  erg klein of zelfs er helemaal niet, zeker als je in een huurwoning zit waarvan de verhuurder compleet afhankelijk is van huisbazen.  Op een recente fietstocht waar we op diverse plaatsen ook wel eens langs of door een wat ouder wijkje kwamen zag ik nog best veel huurhuizen die er bij een snelle blik er “aardig” uit zien, maar kijk je maar even iets beter keek dan kon je echt zien dat heel veel van die huizen zeker boven nog enkel glas hebben (een geregeld ook nog onder) in kozijnen die ook in zo’n staat zijn dat ze vervangen moeten worden. En dat waren geen achterbuurten in een grote stad, maar gewone wijkjes in dorpen waar we door heen fietsten. Zulke huizen leken me typisch wat we vroeger woningbouwvereniging huizen pleegden te noemen.

Regeren is vooruit zien,…. nou dat hebben die woningbouwverenigingen vroeger bepaald niet altijd gedaan als het om energie welzijn van hun huurders gaat…

PS: Voor geïnteresseerden tav de mogelijke aanpak van dak isolatie. ik maak daar voor gebruik van online simulaties beschikbaar op https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/index.php?

Je kunt daar met de diverse parameters (soort isolatie materiaal, dikte, combi binnen/buiten isolatie, effect van klimaat folie, etc) spelen om niet alleen de mate van isolatie in te schatten, maar ook te zien of er en dan eventueel op welk niveau er een risico is op vochtinsluiting, iets dat je niet wilt. Er wordt daarbij ook een inschatting gemaakt van de zgn droogtijd zodat je kunt zien of die goed genoeg is dat er geen accumulatie van vocht kan optreden als functie van de tijd. De basis van deze tool is gratis, waarmee een prima inschatting gemaakt kan worden van het te simuleren gebied , alleen bij o.a. commercieel gebruik/speciale data is er een betaald account nodig, maar tegen die beperking ben ik nog niet aan gelopen.
Enig inzicht hoe het benaderd moet worden, versnelt wel de leer curve van deze tool maar met wat inleeswerk combi logisch denken komen de meesten er wel (=aanname..).

Een van mijn simulaties: 4cm bestaande isolatie buiten, verbeterd met isolatie binnen.

Met PUR/PIR platen ipv steenwol oid kom ik wel aan de bouwnorm van 2020, de Rc > 6m²K/W die @Jan  al noemde , maar het PUR/PIR vind ik geen duurzaam materiaal. 
Blijf ik bij dat standpunt dan is  Rc ~5  (afgerond) hier het maximum om praktisch goed uit te voeren.

Reputatie 5
Badge +3

Ca. 22.000 kWh = ca. 2650 m³ Groninger gas bij een jaarrendement van ca. 85%. Voor de andere brandstof is relevante info hier te vinden. Met de info dat je via een potkachel bij het verbranden van 1,0 kg hout ca. 0,3 m³ gas kan besparen (met een industrieketel is dat 0,4 m³ gas) kom ik op ca. 8.800 kg aan hout, wat overeenkomt met ca. 17,5 m³ gestapeld haardhout, als ik me niet erg vergis.

Brand stof? - ja, kan ook exploderen!; brand hout? - natuurlijk!; Brand bier? - doe mij dat dan maar

Ca. 22.000 kWh = ca. 2650 m³ Groninger gas bij een jaarrendement van ca. 85%. Voor de andere brandstof is relevante info hier te vinden. Met de info dat je via een potkachel bij het verbranden van 1,0 kg hout ca. 0,3 m³ gas kan besparen (met een industrieketel is dat 0,4 m³ gas) kom ik op ca. 8.800 kg aan hout, wat overeenkomt met ca. 17,5 m³ gestapeld haardhout, als ik me niet erg vergis.

Brand stof? - ja, kan ook exploderen!; brand hout? - natuurlijk!; Brand bier? - doe mij dat dan maar

Ik heb toch echt geen klein huis en stookte op gas zo'n 600m3 weg. Kwestie van isoleren en cv waterzijdig goed inregelen. Met name dat laatste doet bijna geen mens en lijdt tot het niet condenseren van een HR Ketel en dus geen HR. Iemand die 2650m3 weg stookt in een gemiddeld huis heeft nog heel wat werk te verzetten en verbruikt absurd veel.

Ca. 22.000 kWh = ca. 2650 m³ Groninger gas bij een jaarrendement van ca. 85%.

Maar dan mis je toch dat een warmtepomp/airco een COP heeft die NIET 1 is?

Een doorgewoon Nederlands huis verstookt zover ik weet iets van 1400 m3 gas*. Als je dat met een COP van 3 terugrekent naar electriciteit dan kom ik op 3900 kWh.

*Bron: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/inzicht-in-je-energierekening/gemiddeld-energieverbruik/

Reputatie 7
Badge +6

Die 22000 kWh per jaar om je huis te verwarmen komt overeen met 13,5 m3 kachelhout dat varieert van 350-420 kg per m3 gemiddeld 385 kg voor die betrokken woning.  

Op het maandelijks energierapport van de gasmaatschappij staat steeds dit overzicht:

Wat 1 m3 aardgas aan energie levert varieert tussen 9,4 en 9,7 kWh, voor het gemak op een forum als hier wordt het afgerond naar 10 kWh per m3 aardgas. 22.000 kWh per jaar om je huis te verwarmen komt dan overeen met 2200 m3 aardgas. Om hetzelfde te bereiken is 13,5 m3 kachelhout per jaar nodig voor de betrokken woning (over 13 jaar gemeten) oftewel 13,5 x 385 kg = 5200 kg. Het kan zijn dat bij die woning minder hout nodig is vergeleken wat @Darkfiber hierboven uitrekende omdat het een A-label woning betreft. 

@Gebruiker1633091203 Senioren worden door het CBS misschien gezien als de rijksten in Europa, maar dat betreft het vermogen en niet het inkomen. Maar bij veel senioren zit het vermogen in stenen van hun huis dat ze hun leven lang met hard werken hebben afgelost. En verder leven ze van een karig pensioentje sinds de financiële crises. Daar kunnen ze die investering van €5600 voor 3 airco's en eventueel ook nog een L/W warmtepomp plus de veel hogere stroomrekening niet van betalen. Die mensen hebben misschien nog dat bedrag van €5600, maar dat besteden ze veel liever aan hun kleinkinderen. Ik wou alleen erover praten hoe dat op te lossen is. Hoeveel rendeert zo'n investering voor hun nog als je 70 jaar bent. 

@Gebruiker1234567890 Dat lijkt mij ook een uitstekende manier om je huis te isoleren. Warme lucht stijgt naar boven en het dak beter isoleren levert goed profijt op. Zo hebben we nageïsoleerd bij een familielid. Er zat slechts 4, 5, 6 en 7 van de tekening, we hebben er 1, 2 en 3 aan toegevoegd oftewel een rockwool isolatiedeken en gipsplaat van de bouwmarkt. De onderkant van die deken is een aluminium reflectiefolie, zodat warmtestraling wordt teruggestraald naar binnen. Er kan condens optreden tussen de isolatiedeken en het dakbeschot bij 4 en daarom adviseren ze altijd een luchtspouw te maken van 2 cm tussen de isolatiedeken en het dakbeschot. En je moet dan ook een inlaat en uitlaat maken voor de ventilatie. 

Reputatie 5
Badge +3

@Harrie LPP Als je 70+ bent en van een karig pensioen moet leven en dan nog 8,8 ton aan (gratis) hout bij elkaar kan/moet sprokkelen mis je absoluut geen wp ook is de sCOP >4:money_mouth: .

P.S.: @Gebruiker1633091203 De virtuele 2650 m³ gas zijn omgerekend uit de 22.000 kWh uit de verbranding van hout - zie de andere bijdrage hierboven (niet van mij).

Mijn gasverbruik voor cv is gelukkig ook wat lager, stookseizoen 2020/2021 ca.  785 m³ voor ca. 110 m²

= 0,263 m³/ggd of 60-70 kWh/m² per jaar.

Reputatie 5
Badge +4

@Gebruiker1234567890  De onderkant van die deken is een aluminium reflectiefolie, zodat warmtestraling wordt teruggestraald naar binnen. Er kan condens optreden tussen de isolatiedeken en het dakbeschot bij 4 en daarom adviseren ze altijd een luchtspouw te maken van 2 cm tussen de isolatiedeken en het dakbeschot. En je moet dan ook een inlaat en uitlaat maken voor de ventilatie. 

Ik neig meer naar het gebruik van nr 2 de klimaatfolie (0,2mm) dan is die extra spouw meestal niet meer nodig en dat is met die  Ubakus-tool prima voor de bedoelde situatie te simuleren hoe het uitpakt. De klimaatfolie moet wel zorgvuldig aangebracht worden, oa met voldoende overlap tussen de banen en ook de randen goed bedekken en aftapen.  

Darkfiber, de zin die je voor me geschreven hebt is me te cryptisch. Ik zou juist zeggen dat je in zo'n situatie wél een warmtepomp mist omdat je die graag zou hebben maar niet kunt betalen, maar kennelijk bedoel jij het omgekeerde van het omgekeerde of zo…?

In het algemeen: ouderen zijn geen homogene groep. Laten we het daar op houden. Het zijn net gewone mensen. Je hebt er gbehoorlijk veel bij die rijk zijn; je hebt er veel bij die buiten hun schuld niks te makken hebben en je hebt diverse andere types.

@Gebruiker1633091203 Senioren worden door het CBS misschien gezien als de rijksten in Europa, maar dat betreft het vermogen en niet het inkomen. Maar bij veel senioren zit het vermogen in stenen van hun huis dat ze hun leven lang met hard werken hebben afgelost. En verder leven ze van een karig pensioentje sinds de financiële crises. Daar kunnen ze die investering van €5600 voor 3 airco's en eventueel ook nog een L/W warmtepomp plus de veel hogere stroomrekening niet van betalen. Die mensen hebben misschien nog dat bedrag van €5600, maar dat besteden ze veel liever aan hun kleinkinderen. Ik wou alleen erover praten hoe dat op te lossen is. Hoeveel rendeert zo'n investering voor hun nog als je 70 jaar bent.

Laat ik nu jaren vermogensadvies gedaan hebben en kan u vertellen dat meeste 65 plussers er echt warmpjes bij zitten als het gaat om vrij besteedbaar vermogen, dik pensioen en hoef je met de meeste echt geen medelijden te hebben . De stroomrekening wordt hoger ja, maar de gasrekening gaat omlaag en onderaan de streep ben je goedkoper uit door de COP van een warmtepomp (ik ben het bewijs als ervaringsdeskundige). Verdiep u eens in wat COP betekent, zie hier bijv https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2043376

En waarom moet alles renderen, en zeker als je 70 bent? Het rendeert sowieso (en zeker meer dan een spaarrekening, die kost geld) maar deze stelling is precies de reden dat alles naar de donder gaat. We hebben met zijn allen te maken met een groot probleem. Dan rendeert het voor generaties na je. Oh nee, ikke, ikke, ikke enz.

En waarom moet alles renderen, en zeker als je 70 bent? Het rendeert sowieso (en zeker meer dan een spaarrekening, die kost geld) maar deze stelling is precies de reden dat alles naar de donder gaat. We hebben met zijn allen te maken met een groot probleem. Dan rendeert het voor generaties na je. Oh nee, ikke, ikke, ikke enz.

Precies. Willen dat het rendeert betekent niets anders dan dat je wilt dat het nóg goedkoper wordt dan het al was. Dat gaat niet gebeuren. Vergeet het.

Reputatie 7
Badge +6

Beste @Gebruiker1633091203 Degenen die bij u kwamen voor vermogensadvies waren echt niet de gemiddelde  65 plussers . Waar u over spreekt is een minderheid . Jan heeft helemaal gelijk . Trouwens , in elke leeftijdsgroep zitten armen en rijken . De meeste ouderen hebben de laatste 10 jaar de grootste klappen gekregen en hun belangen worden slecht verdedigd . 

Beste @Gebruiker1633091203 Degenen die bij u komen voor vermogensadvies zijn echt niet de gemiddelde  65 plussers . Waar u over spreekt is een minderheid . Jan heeft helemaal gelijk . Trouwens , in elke leeftijdsgroep zitten armen en rijken . De meeste ouderen hebben de laatste 10 jaar de grootste klappen gekregen en hun belangen worden slecht verdedigd . 

Dat is uw perceptie. Ik weet door mijn oude vak (ik adviseerde echt niet alleen de rijken, heb ook hypotheek advies gedaan) dat dat niet zo is. Mijn buren klagen steen en been ook. 40 jaar bij dezelfde baas, geen pensioengat, hypotheek afbetaald, dik geerfd en ……………...klagen, klagen, klagen. Klagen is volkssport nummer 1 in dit land waar de over grote meerderheid het nog steeds goed heeft. Maar laten we het hier maar bij houden.

Dan nog kunnen diegene die wel de centen hebben iets doen voor de toekomst van hun kleinkinderen. Wij en zij zijn immers ook de reden dat we nu een probleem hebben. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Reputatie 7
Badge +6

Ja , hier kunnen we het beter bij houden . Welles-nietes spelletjes doe ik niet aan mee . 

Reputatie 7
Badge +6

@Gebruiker1633091203 Mensen raken geïnspireerd door uw verhaal over L/L airco's, L/W warmtepomp, u komt met duidelijke gebruiksgegevens en plannen, zelfs uw dak na-geïsoleerd, en maar 785 m3 gas en 1400 kWh stroom per jaar. Ze krijgen er ook zin in om iets te doen. 

Mensen willen gewoon praten over meegaan met wat u gedaan heeft. Hun situatie is dat ze 70 jaar zijn met karig pensioen, beetje spaargeld is bestemd voor de kleinkids. De rest van hun vermogen zit in stenen. Naar de bank van lening gaan willen ze niet meer. Voor mij heeft E.T. Wiersum helemaal gelijk, ik denk dat er een kleine een miljoen seniore huishoudens zijn die financieel aan de grens van hun inkomen zitten met al die prijsstijgingen. Omdat er teveel vermogen zit in hun huis komen ze voor bijna geen enkele steunregeling in aanmerking. 

Ze hebben een ver vooruitziende blik. In 1998 al hun huis “heel goed geïsoleerd” waardoor ze op 30-12-2020 het definitieve A-label kregen voor de hele woning. En in 2008 waren ze al van het gas af. Het is puur uit luiïgheid dat ze nog 350 m3 gas per jaar hebben voor koken en warm water. Aan stroom voor verlichting, tv, keukenapparatuur, computer, hobby en zo is 2500 kWh per jaar. 

Ze verwarmen gratis, kost hun zes dagen per jaar van de computer af zijn. Op de energienota van hun gasbedrijf lezen ze dat ze dan 2200 m3 gas per jaar uitsparen en dat zulks neerkomt op (afgerond) 22.000 kWh energie per jaar. 

Vraag is of het voor deze mensen nut heeft om nog over te stappen naar wat u gedaan heeft wat betreft L/L airco's en L/W warmtepomp? Moeten ze dan ook zonnepanelen nemen? Wat kost het om zelf zonnepanelen aan te leggen. Ze maken gebruik van de zelfdoenersregeling. 

Vraag is of het voor deze mensen nut heeft om nog over te stappen naar wat u gedaan heeft wat betreft L/L airco's en L/W warmtepomp? Moeten ze dan ook zonnepanelen nemen? Wat kost het om zelf zonnepanelen aan te leggen. Ze maken gebruik van de zelfdoenersregeling. 

Een ieder die een laag inkomen heeft en vaak sociaal woont heeft een echt probleem. Gepensioneerd of niet. De sociale verhuurders dienen in mijn ogen gedwongen te worden door de overheid om deze huizen zo snel mogelijk te verbeteren wbt isolatie, zonnepanelen en indien mogelijk warmtepomp zonder dat de huurprijzen dan weer fors verhoogt worden. Die organisaties zwemmen in het geld.

Verder dient de aankomende tegemoetkoming voor de energieprijzen inkomensafhankelijk te zijn. Ik zelf heb het bijvoorbeeld niet echt nodig en diegene met een minimum inkomen dubbel en dwars. Zitten we alleen met het probleem dat de Belastingdienst dit niet kan behappen en krijgen we weer een toeslagaffaire 2.0. Dat is de reden dat het niet gebeurt.

Verder kan een ieder die wel financiële ruimte (en dat is de meerderheid van Nederland) heeft stap voor stap maatregelen treffen. Ook pensionado’s want het levert meer op dan de spaarrekening (beleggen in aandelen is op die leeftijd een no-go in mijn ogen) en de eventuele erfgenamen hebben er ook baat bij want investeringen in het huis op deze wijze leveren altijd bij verkoop geld op. Zeker als in de toekomst de energieprijzen hoog blijven en dat zullen ze blijven door toenemende schaarste, meer vraag uit Azië en belastingdruk om vraag naar fossiele brandstof te gaan drukken. Tevens heb je als ouders de verplichting de wereld netjes achter te laten vind ik. Dat was 10 jaar geleden voor mij DE reden om te investeren. Dat het dan ook nog rendement oplevert was en is bijzaak voor mij. Rendement haal ik wel met beleggen (in oa een ETF in Groene Energie en Elektrische auto's, maar dat terzijde). Een nieuwe CV ketel levert ook geen rendement op en daar hoor je nooit iemand over.

Een zetje zonnepanelen kost zo'n 3 of 4 mille voor de gemiddelde woning. Een dak isoleren zo'n 4 mille en een L/L warmtepomp voor alleen de woonkamer zo'n 2 mille. €10.000,-, geloof mij, is door veel mensen gewoon op te brengen en anders neem je een Duurzaamheidslening tegen 1,7%. Er is veel mogelijk. Je moet je er alleen in verdiepen en er eerst energie van jezelf in steken. :-)

Ik heb mijn punt duidelijk gemaakt en wens iedereen veel wijsheid toe.

Ja , hier kunnen we het beter bij houden . Welles-nietes spelletjes doe ik niet aan mee . 

Ik onderbouw toch mijn kennis van de gemiddelde inkomens- en vermogenspositie van de gemiddelde pensionado? Is geen spelletje. Ik heb genoeg rekeningen gezien van ouderen. Wordt altijd een beetje moe van dat 50 Plus geluid dat iedereen er zo slecht bij zit en dat geklaag in dit land. Niets anders. En eens, er zijn er zeker die het niet best hebben, maar dat is een minderheid en die mensen moeten zeker geholpen worden. Maar mis te vaak de nuance en dat is het punt wat ik wilde maken.

Hoop dat ik een aantal mensen aan het denken heb gezet. Meer niet.

Reputatie 5
Badge +3

Ik maak nog geen gebruik van de " zelfdoenersregeling” omdat ik deze nog niet kende:smile: .

Helderziend ben ik zeker ook niet, maar of je in deze tijden ver vooruitziend kan zijn wat de ?“beste manier”? van verwarmen betreft?

Er zijn veel variabelen en (te) vele koks welke de (kosten van de) energiemix beïnvloeden en daarmee ook de keuze van de “beste manier”, wat dat dan ook betekent.

Ook de overheid worstelt bij het PAW met diverse tegenslagen, vandaag bijvoorbeeld in NRC.

Als iemand met gratis! hout in zijn kachel zijn huis warm zou kunnen stoken en dit ook over 10 jaar zou willen doen, ook met 80+, waarom niet? - Als je niet te veel fijnstof gaat uitstoten en geen stankoverlast veroorzaakt is er niets mis mee, zeggen ze.

Elk alternatief kost iig meer geld en als je dat niet hebt . . .

P.S.: Ik heb ergens gelezen dat je je huis ook “gedeeltelijk” kan “opeten". YMMV

Reputatie 7
Badge +6

@Gebruiker1633091203 Ik kon deze Talkshow van de Rabobank vorige week live kijken over Duurzaam Wonen. Ik heb hem helemaal uitgekeken. Meteoroloog Helga van Leur van RTL4 geeft een uitgebreide lezing over allerlei aspecten van Duurzaam Wonen. Je huis verwarmen, isoleren, alles wat gunstig is voor het klimaat en milieu kwam voorbij. Het werd afgerond met het Sedum dak. De dingen die je adresseert kwamen ook voorbij. 

Ik zit met die Talkshow in mijn maag want er wordt veel druk uitgeoefend dat je iets gaat doen aan verduurzamen, maar het blijft dan bij algemeenheden als: ik heb mijn jaren '70 huis “heel goed geïsoleerd”. Maar de spouwmuur van zo'n huis heeft maar 7 cm ruimte en er zit al 5 cm isolatie in. Dus wat bereik je dan om die spouw voor veel geld nog na te vullen met thermofoam? De Rc kruipt dan van 1,6 naar 2,1 of zo terwijl het bij nieuwbouw al 4,5 is. Als voorbeeld halen ze een jong stel aan dat een vrijstaande jaren '70 woning met E-label heeft gekocht en dat tegen hoge kosten hebben verbeterd naar A-label. Onder andere alle kozijnen werden vervangen. Dat is allemaal prima, maar dan hadden ze toch beter een nieuwbouwwoning kunnen kopen die dat allemaal al had?   

Ik weet nog van de oliecrises uit 1973 dat iedereen toen werd aangeraden om zijn huis te gaan isoleren. We hebben daaraan overgehouden overal dubbele beglazing, de HR++ cv-ketel en de windmolen. Nieuwbouwwoningen werden verbeterd, maar bestaande woningen bleven wat ze waren. Terwijl dat zo dikwijls op tv was, verbaast het mij nu nog steeds enorm dat er huizen zijn met houten begane grond vloeren die niet zijn geïsoleerd. 

Reputatie 5
Badge +4

@Gebruiker1633091203 Dat de gemiddelde pensionado die bij u advies kwam vragen bepaald niet slecht bij kas zat, wil ik wel geloven.

Maar: De mensen onder armoede grens (ca 3% vd 65+ers in 2015) kwamen vast niet bij u. Maar ook een substantieel deel van degenen die tussen de armoede grens en de groep zit die u bezocht in zit, zal u niet bezocht hebben. Ze leiden geen armoede maar ze hebben ook niet echt  “geld over”  om daar diverse zaken met u te bespreken.  En ca 5% vd 65+ers heeft volgens het CBS een negatief vermogen, zij zullen ook amper mogelijkheden hebben om veel in isolatie te investeren bij gebrek aan middelen. Hun inkomen gaat waarschijnlijk op aan rente en aflossing van schulden e.d.? 

Het CBS laat  niet goed zien hoe groot die tussengroep nu echt is, die niet armoedig is maar ook niet echt een redelijk vermogen heeft om van uit hun situatie investeringen in zonnepanelen, isolatie en warmtepompen etc te doen, iets dat gemakkelijk in de enkele 10-tallen duizenden euro kan lopen als je dat allemaal moet laten doen.  En daarmee blijven ze maar betalen voor die steeds duurdere wordende energie.  Die groep lijkt me vast veel groter dan die 3-5% van de eerder genoemde groepen, maar daar heb ik dus geen CBS onderbouwing voor.  

CBS bron uit 2017:  Van 2020/21 kon ik alleen de ruwe reeds beschikbare data vinden, dat is uiteraard nog evaluatie onder hevig. De rapportage van 2017 eindigt qua ruwe data immers ook bij 2015 .

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/10/ontwikkeling-inkomen-en-vermogen-65-plussers-na-95

Dit om wat meer nuance in de discussie te krijgen, waar ik me ook deels aan schuldig gemaakt heb dat deze niet de technische energie  kern van het huizen verwarmen raakt maar wel een soort menselijk maat over wie daar wel of niet toegang tot heeft van energie zaken wat er voorbij gekomen is/ daarvoor geld beschikbaar heeft/kan hebben en dat geldt vast voor een significante groep NL-ers .  Die kunnen zich niet los maken van het dure gas etc en of andere energie voordelen die je wel hebt als je dat wel financieel kunt opbrengen.

U bereikt helemaal niets met een spouw vullen waar al isolatie in zit. Ja, waarschijnlijk een vochtprobleem. Ik heb dezelfde situatie. Waar u veel mee wint is uw dak isoleren (Warmte trekt altijd naar boven en huizen uit die tijd hebben alleen een lullig dun purlaagje aan de buitenkant) en al het oud dubbel glas naar HR++ en eventueel nieuwe kozijnen. Triple glas dan weer niet want huizen uit die tijd hebben natuurlijke ventilatie en zijn nooit helemaal kierdicht. Maar daar verschillen de meningen over.

En vertelt u mijn dochter even hoe zij en al haar leeftijd genoten aan een nieuwbouwwoning kan komen. Denk dat ze blij wordt met een jaren 70 huis want nieuwbouw is er niet en zeker niet voor de gehele bevolking.

Reputatie 7
Badge +6

Ik was net als jij, m'n dak extra isoleren omdat warmte omhoog gaat en je door je dak het meeste verlies hebt. 

Omdat de sponning niet zoveel plek heeft zijn ze hier overgegaan op dubbele beglazing gevuld met Argongas. Met HR++ haal je de energieprestatie niet meer. Triple glas hebben ze in die nieuwbouwwijk Sion in Rijswijk maar daar is het voor het verkeerslawaai van de A4, anders geen omgevingsvergunning. Daarom zijn de zolders daar onbenoemde ruimte. En nog een tweede ding, de rioolwaterzuivering ligt daar, als je aankomt stinkt het er vreselijk. 

Je dochter moet dan eens hier in Midden-Brabant komen kijken. Er worden hier volop nieuwbouwwoningen van de afgelopen vijf jaar verkocht aan jonge stellen. Het zijn steeds tweeverdieners met een goede baan. Ik ben het met je eens dat de prijs hoog is, maar de verkoop ligt niet stil en het zijn hier geen beleggers die kopen.

U bereikt helemaal niets met een spouw vullen waar al isolatie in zit.

Vaak wel. Vaak is de isolatielaag sowieso al dunner dan de spouw, vaak slecht uitgevoerd met gaten en vervolgens uitgezakt.

Reputatie 5
Badge +3

Het is weer frappant - ook in deze draad is de TS, hier @ArjanGebruiker1589623518,  na de initiële post prominent afwezig, misschien heeft hij al stiekem zijn conclusie getrokken . . .

Nog een kleine aanvulling over de vermogensposities (inclusief het spaargeld) in NL:

NRC vandaag in het economie katern met de CBS statistiek

- Mijn conclusie: De (houtstokende) 70plusser met een karig pensioen en al zijn vermogen in stenen is een uitzondering (ook m.b.t. “de beste manier van verwarmen:thermometer: ").

P.S.: HR++ glas of "dubbelglas” (met of zonder argon) zegt op zich niets, het gaat om de zgn. Ug-waarde van de beglazing.

De huidige, minimale! ingredïenten: dubbel glas ; spouw van ca. 15 mm; argongevuld met warmtewerende coating; + kunststofafstandhouder ("warme kante"/”warm edge”) => Ug = 1,0 W/m²K

Reageer