Huis verwarmen: wat is de beste manier?

• 4 October 2021
  • 54 reacties
  • 1645 Bekeken

Toon eerste bericht

54 reacties

Reputatie 1
Badge +1

Het is weer frappant - ook in deze draad is de TS, hier @ArjanGebruiker1589623518,  na de initiële post prominent afwezig, misschien heeft hij al stiekem zijn conclusie getrokken . . .

De TS is zeker niet weg - maar kijkt niet dagelijks op het forum. Het antwoord op mijn vraag in het begin heb ik - mijn vermoeden is bevestigd. Inmiddels gaat dit topic over veel meer en andere zaken, tot en met politiek, CBS en inkomens - ik heb vast over alles een mening maar ik vind een forum zoals hier daar niet geschikt voor.
@Darkfiber - wat wil je dat ik nog toevoeg of inbreng?

Als extra - ik heb (zie ander topic van mij) toentertijd wat vragen gesteld rondom warmtepompen - ben ik serieus mee bezig geweest. Ik wilde de Bosch Compress 4700 - COP van 5.02 uit mijn hoofd. 2 uitdagingen: het is een enorm apparaat en gewicht - wat alleen op de grond in de tuin kon staan, zag ik niet zitten met de leidingen die dan van boven naar beneden zouden moeten worden gelegd.

2e probleem of ‘uitdaging ‘- stevige aanschafprijs (11.000 euro met 2 man / 2 dagen installatie).
Na subsidie: 9900 euro. We zouden - als alles meezit - ongeveer 600 euro per jaar aan gas kunnen besparen, ik ging uit van 70% van het gas gebruikt voor CV in de 7 maanden dat de CV aanstaat - dit lijkt veel minder te zijn dus het plaatje wordt nog schever. Een terugverdientijd van 19 jaar wordt zo nog langer - en dan moet die WP niet kapot gaan!

Gaat het dan alleen om de terugverdientijd? Natuurlijk niet - mits redelijk. Dit plaatje was niet redelijk. Ik heb veel geisoleerd, tegen hoge kosten - of dat er ooit ‘uit’ komt weet ik niet maar niet relevant - een lekker warm, comfortabel huis is ook fijn. We hebben ook een waterput ‘laten slaan’ tot 12,5 meter diep. Omdat ik het schone water uit de kraan in de tuin gooien in de zomer wat zonde vond van het schone water. Ik haal nu ongeveer 2500 liter per uur uit de grond - met een electrische pomp - het totaal is veel duurder dan de waterbesparing (uit de kraan) - soit, zo voelt het beter.

Reputatie 5
Badge +3

@ArjanGebruiker1589623518 Bedankt voor de uitvoerige terugkoppeling! Kan het zijn dat het om een Bosch Compress 7400 L/W-wp gaat?

Een 4700 type kan ik helaas niet vinden, ook niet als Nefit type.

Uit jouw verhaal maak ik op dat het om een hybride oplossing gaat.  Hoeveel vermogen levert de “4700”? - Misschien kan je het andere topic nog “verlinken”?

De 7400 i AW types hebben maximaal ca 5 kW c.q. ca. 6 kW @-7°C/35°C, het gewicht van ca. 120 kg is wat aan de hoge kant vind ik, ook voor een monobloc (misschien door de extra geluidsisolatie?).

Wat de prijs betreft: Ik zou zoveel nog niet eens voor een all-electric wp willen betalen (en dat hoeft ook niet volgens mij).

P.S.: Met een ca. 2,5 m³/h waterput kan je een  W/W-wp met open bron overwegen
(wat meer m³ is beter).

Reputatie 1
Badge +1

Het is idd de Bosche 7400i - typo. Ik wilde voor de 7kW variant gaan ...
Link naar mijn topic over de warmtepomp:

Reputatie 3
Badge +4

Kortom - wat is de beste manier om te verwarmen?

Dank!

@ArjanGebruiker1589623518 . Je hebt gelijk. Bij het lezen van deze topic haakte ik bijna af, vanwege de uitgebreide en brede invalshoeken. Mijn situatie lijkt vergelijkbaar: 18 zonnepanelen, CV installatie (nu nog) en 3 Daikin zuinige airco's. 2 van 2,5 en 1 van 3,5 kW. Het plaatsen van een warmtepomp vond ik te duur.

Wat ik de laatste jaren deed is: stap 1 mijn huis (snel) opwarmen tot een bepaalde temperatuur. Fijn voor de kinderen in de ochtend (-: Dit verwarmen betreft mn. de woonkamer en bij mij gebeurt verwarmen met een hetelucht Brinkinstallatie en WTW installatie. Daarna liet ik mijn pelletkachel (zat al in de woning) het overnemen. In de laagste stand verbruikt die  +/- 0,75 kg a 31ct/kg. Mijn energienota (m3 en kWh) is teruggebracht van 1500 euro (2019) naar 35 euro totaal in 2021. Omdat ik geen 225 m3 (2020) gas meer verbruik verwacht ik geld terug van de energieleverancier.  Mijn 18 zonnepanelen leveren 1200 kWh overcapaciteit. Via smartplug energiemeters kwam ik erachter dat mijn airco slechts 200W/h vragen om mijn kamer (50m2) op 21/22 grd te behouden. Afgelopen maanden verwarm ik alleen nog voor met de pelletkachel, zo’n 4 uur per dag en daarna blijft de airco tot 23.00 uur aan. Ik wil mijn verbruik airco begrenzen tot 2,5-3 kWh/dag gedurende de wintermaanden. Gas om te verwarmen gebruik ik nu niet meer. De gasaansluiting wordt verwijderd en daarmee bespaar ik 205 euro aan ‘leveringskosten’/jaar. Daar koop ik dan eventueel pellets of stroom bij.  Voor warm water heb ik een elektrische doorstromer 15 kWh gekocht. Een douchebeurt van 10 minuten gaat mij 0,18 eurocent kosten. Als het buiten 2-3 graden is, zakt de temperatuur in mijn huis slechts 4 graden in een nacht.

Kortom: beste stookgedrag lijkt je huis (wanden, meubilair ed.) goed te laten doorwarmen met je reguliere gasbron (bij mij pellets) en de airco's het vervolgens op pijl laten houden. Hoop dat je hier wat mee kunt? 2e tip is: meet je airco verbruik met een energiemeter, dan kun je managen hoeveel kWh je aan ze kwijt wil/kan.

Reageer