Huis verwarmen: wat is de beste manier?

• 4 October 2021
  • 53 reacties
  • 1319 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Hallo,

Heel benieuwd naar jullie mening over het volgende:
- de stroomprijzen gaan omhoog
- de gasprijzen ook
(wij hebben een vast energie contract voor 3 jaar, loopt nog 2 jaar)

We hebben recent ons huis verbouwd - met in 4 kamers een hele zuinige airco (Daikin, elk 2 of 2,5Kw) - per 2 stuks aangesloten op totaal 2 buitenunits (elk 4 Kw), die buitenunits zijn tevens warmtepompen. De 4 kamers zijn 2 werkkamers en 2 slaapkamers - per buitenunit is een werk- en slaapkamer aangesloten. Uit ervaring weten we dat verwarming in de beide slaapkamers nooit gebruikt wordt - daar hangen radiatoren maar zijn nooit in gebruik.
We hebben het huis verder goed geïsoleerd (spouwmuur+dakisolatie) - en er liggen 19 zonnepanelen op het dak. Werkt allemaal als een zonnetje.

Nu de vraag: de winter komt eraan – kijken naar alle punten hierboven:
- ik kan een kamer verwarmen middels de airco - je voelt de warmte binnen 1 minuut - maar zet ik de airco(verwarming) uit dan komt er nog een klein beetje warmte van de airco af en dan is het wel klaar
- ik kan een kamer verwarmen op gas (CV) – het duurt wel even voordat je die warmte voelt; is het warm genoeg dan stopt de CV - maar de platen van de radiator blijven nog lange tijd warmte afgeven

Op een mooie zonnige winterse dag kan ik vast het best elektrisch verwarmen - want de zonnepanelen genereren de electriciteit - maar wat als het koud is en sneeuwt (dus geen zon) – of het heeft gesneeuwd en er ligt sneeuw op de zonnepanelen?

Kortom - wat is de beste manier om te verwarmen?

Dank!

53 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Misschien is uw begane grondvloer wel geïsoleerd maar noemt u het alleen niet, maar dat zou anders wel moeten. U heeft met de verbouwing aan de isolatie-eisen van een hoger energielabel voldaan, u heeft dat dan aangevraagd en gekregen, als u dat zou kunnen noemen weten wij hoeveel de isolatie is. Want de eisen voor nieuw te bouwen woningen zijn in de bouwvoorschriften elke 10 jaar opgeschroefd. Daar wordt niet gesproken over "goed geïsoleerd" maar de Rc waarde van vloer, gevels en dak. Nu geldt een Rc van 3,0 - 4,5 - 6,0, als u daaronder zit kan er dus gezegd worden waar je nog kunt verbeteren. Een Rc van 6,0 houdt in 18 cm dikke rockwool!

De voordeligste manier om een woning te verwarmen is dat de warmte in de constructie gaat zitten. Het duurt lang om die warm te ktijgen, maar het duurt ook weer lang eerdat die afkoelt. Airco's die lucht verwarmen doen dat snel en het koelt weer snel af. Mede ook door de voorgeschreven ventilatie door de roosters. U zou dan aan warmteterugwinning kunnen doen dat de inkomende verse lucht wordt voirverwarmd door de warmere uitstromende lucht.

HR++ dubbele beglazing is al niet meer genoeg. Die hebben een Rc van 0,9. U zou met argongas gevulde beglazing kunnen overwegen, die hebben een Rc van 1,8.

@Gebruiker1633091203 (ik hoop dat ik het juiste gebruikersnummer heb geselecteerd) Dat zouden veel mensen wel willen warmtepomp way to go.

Helemaal prima wat je zegt! Maar mensen die 70 jaar zijn, wat moeten ze dan niet allemaal investeren? Waar moeten ze dat vandaan halen met een karig pensioentje?

Want warmtepompen vreten stroom en als dat nog uit kolencentrales komt is dat superslecht toch. En dat zonnepanelenpark dat ze hier pas klaargebouwd hebben kan geen stroom leveren want het stond na 6 weken al in de fik.

Mooiste is natuurlijk zonnepanelen op je eigen dak, maar als die investering er nog bijkomt waar moeten die mensen dat van hun karig pensioentje van betalen?

Die mensen verwarmen hun huis nu gratis. Daar hoeven ze maar zes dagen per jaar van achter hun computer vandaan te komen. Voor warm water en koken hebben ze pakweg 350 m3 gasverbruik per jaar. Een inductiekookplaat is in de planning dat valt binnen hun budget.

Ze hebben een kachel van 6 kW vermogen continu aan van 's ochtends 8 tot 's avonds 10. Ze gebruiken een brandstof waarmee ze ruim 6000 kilo minder CO2 uitstoot per jaar hebben vergeleken gas stoken. Mooi toch? De cv-ketel staat het hele jaar uit. Alle binnendeuren in het huis staan het hele jaar open als ze niet dicht hoeven. Die brandstof om het huis te verwarmen komt neer op 22.000 kWh per jaar. Maar die hebben ze dus gratis als ze zes dagen per jaar van hun computer afkomen.

Vanuit deze situatie €5600 voor drie L/L airco apparaten plus de stroom die ze vebruiken en nog een L/W apparaat plus 4800 kWh stroom voor de vloerverwarming, en ze zijn 70 jaar, waar moet het van komen?

Half België laat deze dingen ook links liggen en gaan voor die gratis brandstof. Er is een run op volgens het VRT-journaal van een week of drie geleden. Hun regering heeft ook geen goedkoop Russisch gas besteld terwijl Putin deze week nog op tv zei dat ze het zo kunnen krijgen zoveel als ze willen. Maar alleen Polen had besteld, de rest van Europa niet, staat op Google News vandaag. Zouden ze de gasprijzen kunstmatig hoog houden zodat iedereen overstapt op iets anders? 

Maar wat je hierboven voorstelt, bruin trekt dat niet bij zoveel mensen. En ja, ze hebben alles heel goed geïsoleerd. En die isolatie wordt uitgedrukt in een label dat iedereen in 2015 kreeg en in 2021 definitief werd. Heb je sindsdien extra geïsoleerd dan kan je dat aanvragen op internet en krijg je een hoger label. Dus als je huis "heel goed is geïsoleerd" what's your label? Hier is die A-label.

Ik weet niet waar u 22000 kWh vandaan haalt maar als je zoveel gebruikt woon je in een kasteel of in een kartonnen doos. Mijn verbruik is 1500 en huis is altijd 20 graden gemiddeld. Overigens stook ik alleen met een L/L en geen L/W want ik heb geen vloerverwarming.

Verder is de meerderheid van de bevolking geen 70 jaar of ouder. Iemand met een fatsoenlijke baan, eigen huis kan net als ik stap voor stap richting de goede kant gaan. Eerst isoleren, zolang je cv gebruikt deze goed waterzijdig inregelen, zonnepanelen leggen etc etc. Heb ik ook zo gedaan. Probleem is dat de meeste mensen alleen korte termijn denken.

Ik werd 10 jaar geleden uitgelachen dat ik zonnepanelen legde. Ik lach nu het hardst omdat nu iedere kWh gratis stroom is die daaruit kpmt omdat ik die dingen allang heb terugverdiend. (Ik verbruik overigens meer dan ik opwek). Mijn schoonvader vond het onzin dat ik me dak na isoleerde 10 jaar geleden. De man is nu 70+ en geeft me nu gelijk.

Iedereen met een karig inkomen die in sociale huur woont is helaas afhankelijk van huisbazen en die zullen op de een of andere manier toch gedwongen moeten worden maatregelen te gaan treffen vind ik.

En wat betreft die 70 jarigen van u. Er zijn er natuurlijk die geen geld hiervoor hebben met alleen een AOWtje, maar er zijn er zeer veel die dit wel hebben. De huidige generatie gepensioneerden zijn de rijksten ooit (zie cijfers CBS mocht u hieraan twijfelen). Wat let hen ook iets te doen voor de toekomst van hun (klein)kinderen?

Het is zo jammer dat veel mensen de echte feiten niet kennen en alles maar wegwimpelen met onterechte argumenten. Ik hoop dat ik met mijn bijdrage mensen aan het denken zet om stappen te zetten.

Reputatie 7
Badge +6

Ja , hier kunnen we het beter bij houden . Welles-nietes spelletjes doe ik niet aan mee . 

Reputatie 5
Badge +4

@Gebruiker1633091203 Dat de gemiddelde pensionado die bij u advies kwam vragen bepaald niet slecht bij kas zat, wil ik wel geloven.

Maar: De mensen onder armoede grens (ca 3% vd 65+ers in 2015) kwamen vast niet bij u. Maar ook een substantieel deel van degenen die tussen de armoede grens en de groep zit die u bezocht in zit, zal u niet bezocht hebben. Ze leiden geen armoede maar ze hebben ook niet echt  “geld over”  om daar diverse zaken met u te bespreken.  En ca 5% vd 65+ers heeft volgens het CBS een negatief vermogen, zij zullen ook amper mogelijkheden hebben om veel in isolatie te investeren bij gebrek aan middelen. Hun inkomen gaat waarschijnlijk op aan rente en aflossing van schulden e.d.? 

Het CBS laat  niet goed zien hoe groot die tussengroep nu echt is, die niet armoedig is maar ook niet echt een redelijk vermogen heeft om van uit hun situatie investeringen in zonnepanelen, isolatie en warmtepompen etc te doen, iets dat gemakkelijk in de enkele 10-tallen duizenden euro kan lopen als je dat allemaal moet laten doen.  En daarmee blijven ze maar betalen voor die steeds duurdere wordende energie.  Die groep lijkt me vast veel groter dan die 3-5% van de eerder genoemde groepen, maar daar heb ik dus geen CBS onderbouwing voor.  

CBS bron uit 2017:  Van 2020/21 kon ik alleen de ruwe reeds beschikbare data vinden, dat is uiteraard nog evaluatie onder hevig. De rapportage van 2017 eindigt qua ruwe data immers ook bij 2015 .

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/10/ontwikkeling-inkomen-en-vermogen-65-plussers-na-95

Dit om wat meer nuance in de discussie te krijgen, waar ik me ook deels aan schuldig gemaakt heb dat deze niet de technische energie  kern van het huizen verwarmen raakt maar wel een soort menselijk maat over wie daar wel of niet toegang tot heeft van energie zaken wat er voorbij gekomen is/ daarvoor geld beschikbaar heeft/kan hebben en dat geldt vast voor een significante groep NL-ers .  Die kunnen zich niet los maken van het dure gas etc en of andere energie voordelen die je wel hebt als je dat wel financieel kunt opbrengen.

Reputatie 7
Badge +6

Wie een flink overschot aan zonnestroom heeft , kan dat via warmtepomp of airco met warmtepompfunctie zo veel mogelijk  benutten om gas te besparen . Van dat terug leveren ( salderen ) worden we niet rijk en die regeling wordt afgebouwd zoals de meesten wel weten . Momenteel gebruiken wij de airco op koude dagen als bijverwarming mits er dan voldoende zonnestroom is om het verbruik te dekken . Ook in de winter is bij ons bij zonnig weer een flink deel van de dag de zonnestroom meestal hoger dan het stroomverbruik van de airco . Zelfs bij vol vermogen , al is die tijd dan uiteraard korter . Zodra dat niet zo is en deels of helemaal stroom uit het net moet komen , gaat hij op laag of uit en gaat de gasverwarming aan . Als we in de toekomst weinig of niets meer krijgen voor terug geleverde stroom , moeten we nog meer dan nu trachten zo veel mogelijk zonnestroom te benutten . Ook voor andere stroomverbruikers . Inzicht in de lopende stromen en bekendheid met de installatie en slimme domotica kan ons daar flink bij helpen . De actuele eigen zonnestroom op internet kunnen zien en een blik op de slimme meter en weten wat we lezen helpt ook . Wel wat omslachtig zullen velen mogelijk vinden . Daarom hoop ik in de toekomst op hulp van domotica waardoor alles automatisch zo gunstig mogelijk kan verlopen . 

Reputatie 2
Badge +2

Het lijkt mij dat je het beste je elektra zelf kunt verbruiken. In je warmtepomp of airco die je als warmtepomp gebruikt.  Hoe hoger de buitentemperatuurlucht des te beter is de COP.

Gas is bij de meeste nog iets goedkoper als verwarmen met elektra met een COP van 3 of 4. Zodra op je rekening 0 kWh gepasseerd wordt (je wordt dus effectief afnemer van elektra), kun je beter op gas overgaan.

Reputatie 5
Badge +4

@Gebruiker1633091203 Regeren is vooruit zien, dus prima gedaan.

Wij zijn over de helft van die 10 jaar geleden tav het leggen/gebruik van 15 zonnepanelen (in het 7e jaar). Het dak extra isoleren staat al een tijd op de planning, maar door persoonlijke omstandigheden hier thuis icm werk/afstand combi kwam het er echt niet van. Gelukkig zaten wij al vanaf het begin in 1982 al op een voor die tijd vrij laag gasverbruik.  Nu heb ik meer tijd en zijn er al een aantal zaken afgerond en lopen er nog een aantal zaken zijn. De ELMG warmtemeting hebben we laten doen om te kijken of er manco’s waren die je niet zo vanzelfsprekend in de gaten hebt (zoals welke koudebruggen zijn er bouwtechnisch gezien en welke zijn de belangrijkste om aan te kunnen pakken en tegen welke prijs) , zodat de rest van de aanpak veel gerichter kan zijn dan de weetjes dat extra dakisolatie toch best veel kan helpen als je nog lang niet op 18 cm isolatie zit.

Wat @Jan schrijft kan ik zeker voor een deel in mee gaan. Wij zitten zelf (net voor onze AOW) a.g.v. goede opleidingen/prima baan (inkomen/sec voorwaarden/goede pensioen voorziening/eigen woning) aan de gunstige kant van het financiële spectrum, maar er is toch jaren al een tweedeling op gang van een significante groep mensen die dat grotendeels of totaal mist. En de toegang en het gebruik van kennis van dit soort zaken kan ook voor hen wel eens behoorlijk anders liggen.
Dan is voor die groep tav energiekostenreductie de “room to maneuver”  erg klein of zelfs er helemaal niet, zeker als je in een huurwoning zit waarvan de verhuurder compleet afhankelijk is van huisbazen.  Op een recente fietstocht waar we op diverse plaatsen ook wel eens langs of door een wat ouder wijkje kwamen zag ik nog best veel huurhuizen die er bij een snelle blik er “aardig” uit zien, maar kijk je maar even iets beter keek dan kon je echt zien dat heel veel van die huizen zeker boven nog enkel glas hebben (een geregeld ook nog onder) in kozijnen die ook in zo’n staat zijn dat ze vervangen moeten worden. En dat waren geen achterbuurten in een grote stad, maar gewone wijkjes in dorpen waar we door heen fietsten. Zulke huizen leken me typisch wat we vroeger woningbouwvereniging huizen pleegden te noemen.

Regeren is vooruit zien,…. nou dat hebben die woningbouwverenigingen vroeger bepaald niet altijd gedaan als het om energie welzijn van hun huurders gaat…

PS: Voor geïnteresseerden tav de mogelijke aanpak van dak isolatie. ik maak daar voor gebruik van online simulaties beschikbaar op https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/index.php?

Je kunt daar met de diverse parameters (soort isolatie materiaal, dikte, combi binnen/buiten isolatie, effect van klimaat folie, etc) spelen om niet alleen de mate van isolatie in te schatten, maar ook te zien of er en dan eventueel op welk niveau er een risico is op vochtinsluiting, iets dat je niet wilt. Er wordt daarbij ook een inschatting gemaakt van de zgn droogtijd zodat je kunt zien of die goed genoeg is dat er geen accumulatie van vocht kan optreden als functie van de tijd. De basis van deze tool is gratis, waarmee een prima inschatting gemaakt kan worden van het te simuleren gebied , alleen bij o.a. commercieel gebruik/speciale data is er een betaald account nodig, maar tegen die beperking ben ik nog niet aan gelopen.
Enig inzicht hoe het benaderd moet worden, versnelt wel de leer curve van deze tool maar met wat inleeswerk combi logisch denken komen de meesten er wel (=aanname..).

Een van mijn simulaties: 4cm bestaande isolatie buiten, verbeterd met isolatie binnen.

Met PUR/PIR platen ipv steenwol oid kom ik wel aan de bouwnorm van 2020, de Rc > 6m²K/W die @Jan  al noemde , maar het PUR/PIR vind ik geen duurzaam materiaal. 
Blijf ik bij dat standpunt dan is  Rc ~5  (afgerond) hier het maximum om praktisch goed uit te voeren.

Ca. 22.000 kWh = ca. 2650 m³ Groninger gas bij een jaarrendement van ca. 85%.

Maar dan mis je toch dat een warmtepomp/airco een COP heeft die NIET 1 is?

Een doorgewoon Nederlands huis verstookt zover ik weet iets van 1400 m3 gas*. Als je dat met een COP van 3 terugrekent naar electriciteit dan kom ik op 3900 kWh.

*Bron: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/inzicht-in-je-energierekening/gemiddeld-energieverbruik/

Reputatie 7
Badge +6

Die 22000 kWh per jaar om je huis te verwarmen komt overeen met 13,5 m3 kachelhout dat varieert van 350-420 kg per m3 gemiddeld 385 kg voor die betrokken woning.  

Op het maandelijks energierapport van de gasmaatschappij staat steeds dit overzicht:

Wat 1 m3 aardgas aan energie levert varieert tussen 9,4 en 9,7 kWh, voor het gemak op een forum als hier wordt het afgerond naar 10 kWh per m3 aardgas. 22.000 kWh per jaar om je huis te verwarmen komt dan overeen met 2200 m3 aardgas. Om hetzelfde te bereiken is 13,5 m3 kachelhout per jaar nodig voor de betrokken woning (over 13 jaar gemeten) oftewel 13,5 x 385 kg = 5200 kg. Het kan zijn dat bij die woning minder hout nodig is vergeleken wat @Darkfiber hierboven uitrekende omdat het een A-label woning betreft. 

@Gebruiker1633091203 Senioren worden door het CBS misschien gezien als de rijksten in Europa, maar dat betreft het vermogen en niet het inkomen. Maar bij veel senioren zit het vermogen in stenen van hun huis dat ze hun leven lang met hard werken hebben afgelost. En verder leven ze van een karig pensioentje sinds de financiële crises. Daar kunnen ze die investering van €5600 voor 3 airco's en eventueel ook nog een L/W warmtepomp plus de veel hogere stroomrekening niet van betalen. Die mensen hebben misschien nog dat bedrag van €5600, maar dat besteden ze veel liever aan hun kleinkinderen. Ik wou alleen erover praten hoe dat op te lossen is. Hoeveel rendeert zo'n investering voor hun nog als je 70 jaar bent. 

@Gebruiker1234567890 Dat lijkt mij ook een uitstekende manier om je huis te isoleren. Warme lucht stijgt naar boven en het dak beter isoleren levert goed profijt op. Zo hebben we nageïsoleerd bij een familielid. Er zat slechts 4, 5, 6 en 7 van de tekening, we hebben er 1, 2 en 3 aan toegevoegd oftewel een rockwool isolatiedeken en gipsplaat van de bouwmarkt. De onderkant van die deken is een aluminium reflectiefolie, zodat warmtestraling wordt teruggestraald naar binnen. Er kan condens optreden tussen de isolatiedeken en het dakbeschot bij 4 en daarom adviseren ze altijd een luchtspouw te maken van 2 cm tussen de isolatiedeken en het dakbeschot. En je moet dan ook een inlaat en uitlaat maken voor de ventilatie. 

Darkfiber, de zin die je voor me geschreven hebt is me te cryptisch. Ik zou juist zeggen dat je in zo'n situatie wél een warmtepomp mist omdat je die graag zou hebben maar niet kunt betalen, maar kennelijk bedoel jij het omgekeerde van het omgekeerde of zo…?

In het algemeen: ouderen zijn geen homogene groep. Laten we het daar op houden. Het zijn net gewone mensen. Je hebt er gbehoorlijk veel bij die rijk zijn; je hebt er veel bij die buiten hun schuld niks te makken hebben en je hebt diverse andere types.

Reputatie 7
Badge +6

Beste @Gebruiker1633091203 Degenen die bij u kwamen voor vermogensadvies waren echt niet de gemiddelde  65 plussers . Waar u over spreekt is een minderheid . Jan heeft helemaal gelijk . Trouwens , in elke leeftijdsgroep zitten armen en rijken . De meeste ouderen hebben de laatste 10 jaar de grootste klappen gekregen en hun belangen worden slecht verdedigd . 

Vraag is of het voor deze mensen nut heeft om nog over te stappen naar wat u gedaan heeft wat betreft L/L airco's en L/W warmtepomp? Moeten ze dan ook zonnepanelen nemen? Wat kost het om zelf zonnepanelen aan te leggen. Ze maken gebruik van de zelfdoenersregeling. 

Een ieder die een laag inkomen heeft en vaak sociaal woont heeft een echt probleem. Gepensioneerd of niet. De sociale verhuurders dienen in mijn ogen gedwongen te worden door de overheid om deze huizen zo snel mogelijk te verbeteren wbt isolatie, zonnepanelen en indien mogelijk warmtepomp zonder dat de huurprijzen dan weer fors verhoogt worden. Die organisaties zwemmen in het geld.

Verder dient de aankomende tegemoetkoming voor de energieprijzen inkomensafhankelijk te zijn. Ik zelf heb het bijvoorbeeld niet echt nodig en diegene met een minimum inkomen dubbel en dwars. Zitten we alleen met het probleem dat de Belastingdienst dit niet kan behappen en krijgen we weer een toeslagaffaire 2.0. Dat is de reden dat het niet gebeurt.

Verder kan een ieder die wel financiële ruimte (en dat is de meerderheid van Nederland) heeft stap voor stap maatregelen treffen. Ook pensionado’s want het levert meer op dan de spaarrekening (beleggen in aandelen is op die leeftijd een no-go in mijn ogen) en de eventuele erfgenamen hebben er ook baat bij want investeringen in het huis op deze wijze leveren altijd bij verkoop geld op. Zeker als in de toekomst de energieprijzen hoog blijven en dat zullen ze blijven door toenemende schaarste, meer vraag uit Azië en belastingdruk om vraag naar fossiele brandstof te gaan drukken. Tevens heb je als ouders de verplichting de wereld netjes achter te laten vind ik. Dat was 10 jaar geleden voor mij DE reden om te investeren. Dat het dan ook nog rendement oplevert was en is bijzaak voor mij. Rendement haal ik wel met beleggen (in oa een ETF in Groene Energie en Elektrische auto's, maar dat terzijde). Een nieuwe CV ketel levert ook geen rendement op en daar hoor je nooit iemand over.

Een zetje zonnepanelen kost zo'n 3 of 4 mille voor de gemiddelde woning. Een dak isoleren zo'n 4 mille en een L/L warmtepomp voor alleen de woonkamer zo'n 2 mille. €10.000,-, geloof mij, is door veel mensen gewoon op te brengen en anders neem je een Duurzaamheidslening tegen 1,7%. Er is veel mogelijk. Je moet je er alleen in verdiepen en er eerst energie van jezelf in steken. :-)

Ik heb mijn punt duidelijk gemaakt en wens iedereen veel wijsheid toe.

Reputatie 1
Badge +1

Het is weer frappant - ook in deze draad is de TS, hier @ArjanGebruiker1589623518,  na de initiële post prominent afwezig, misschien heeft hij al stiekem zijn conclusie getrokken . . .

De TS is zeker niet weg - maar kijkt niet dagelijks op het forum. Het antwoord op mijn vraag in het begin heb ik - mijn vermoeden is bevestigd. Inmiddels gaat dit topic over veel meer en andere zaken, tot en met politiek, CBS en inkomens - ik heb vast over alles een mening maar ik vind een forum zoals hier daar niet geschikt voor.
@Darkfiber - wat wil je dat ik nog toevoeg of inbreng?

Als extra - ik heb (zie ander topic van mij) toentertijd wat vragen gesteld rondom warmtepompen - ben ik serieus mee bezig geweest. Ik wilde de Bosch Compress 4700 - COP van 5.02 uit mijn hoofd. 2 uitdagingen: het is een enorm apparaat en gewicht - wat alleen op de grond in de tuin kon staan, zag ik niet zitten met de leidingen die dan van boven naar beneden zouden moeten worden gelegd.

2e probleem of ‘uitdaging ‘- stevige aanschafprijs (11.000 euro met 2 man / 2 dagen installatie).
Na subsidie: 9900 euro. We zouden - als alles meezit - ongeveer 600 euro per jaar aan gas kunnen besparen, ik ging uit van 70% van het gas gebruikt voor CV in de 7 maanden dat de CV aanstaat - dit lijkt veel minder te zijn dus het plaatje wordt nog schever. Een terugverdientijd van 19 jaar wordt zo nog langer - en dan moet die WP niet kapot gaan!

Gaat het dan alleen om de terugverdientijd? Natuurlijk niet - mits redelijk. Dit plaatje was niet redelijk. Ik heb veel geisoleerd, tegen hoge kosten - of dat er ooit ‘uit’ komt weet ik niet maar niet relevant - een lekker warm, comfortabel huis is ook fijn. We hebben ook een waterput ‘laten slaan’ tot 12,5 meter diep. Omdat ik het schone water uit de kraan in de tuin gooien in de zomer wat zonde vond van het schone water. Ik haal nu ongeveer 2500 liter per uur uit de grond - met een electrische pomp - het totaal is veel duurder dan de waterbesparing (uit de kraan) - soit, zo voelt het beter.

In een goed geïsoleerd huis moet je constant stoken.
Radiatoren worden dan nauwelijks warm, als je het goed ingeregeld hebt.
Ik heb in het najaar nieuwe kranen op de radiatoren laten plaatsen.
Die zorgen er voor dat het water in de juiste snelheid door de radiator loopt.
Ik verwacht dat mijn huis gelijkmatiger warm wordt met minder energie.
Ik ben er al achter, dat vooral de kleine radiatoren voorheen veel te warm water in de retourleiding lieten gaan. Wat het rendement verlaagd.
De stroom opstoken uit je eigen zonnecellen is natuurlijk het goedkoopste.
Het nadeel van allemaal losse systemen is, dat je zelf moet regelen.
Je zou een slim apparaat moeten hebben, die de zonnecellen optimaal benut.

Reputatie 7
Badge +6

Op het VRT-journaal van gisteravond 19:00u (maandag 4-10) lieten ze zien waar in België een run op is door de consumenten sinds de hogere gasprijzen. Het was niet zonnecel, warmtepomp, airco, gas of mazoet. De loods van de groothandel met die andere brandstof was al helemaal leeg op één laatste vrachtje na.

En voor sommige is het ook omschakelen.
Hoe koud het ook is, ze slapen met open raam.
Dan moet je wel een koelcel deur in de slaapkamer zetten.
Je doet beneden even de woonkamerdeur open en alle warmte is naar de koelcel boven verdwenen.

En voor sommige is het ook omschakelen.
Hoe koud het ook is, ze slapen met open raam.

Dat moet vaak wel want er is meestal geen bekrachtigde ventilatie in de slaapkamer en door de minuscule ventilatie-openingen komt als het niet hard waait nauwelijks lucht binnen. Als je dan met twee ligt te slapen in een ruimte van 3x3 m dan leer je het wel af om alles dicht te houden, ook zonder CO2-meter.
De kunst is om datgene dicht te houden waar het het beste dicht kan zijn, maar het is niet iedereen gegeven om dat juist en consequent toe te passen, hoeveel voorlichting je ook geeft.

Reputatie 7
Badge +6

Met de huidige gasprijzen en de kans dat die door meerdere oorzaken hoog blijft is er nog meer reden om naar rendabele mogelijkheden van elektrisch verwarmen te kijken . Ik denk dat een warmtepomp meer rendement geeft dan de warmtepomp-functie van een airco . Wie heeft daar betrouwbare info over ?  Jammer dat die warmtepompen zo duur zijn en na een jaar of 15 weer vervangen moeten worden . CV-ketels en airco's zijn dan gemiddeld ook weer aan hun eind   . De stroomprijs zal ongetwijfeld ook hoger worden en daar is de toekomst eveneens onzeker van . Allemaal redenen voor indien mogelijk betere isolatie en eigen zonnestroom . Mogelijkheden van het kabinet om te sturen door belasting op energie te verlagen is een sigaar uit eigen doos . Die bewering dat de marktwerking alles beter een goedkoper zou maken blijkt vaak niet te kloppen . Allerlei invloeden kunnen die stelling om zeep helpen .  

Ik denk dat een warmtepomp meer rendement geeft dan de warmtepomp-functie van een airco . Wie heeft daar betrouwbare info over ? 

Het zijn principieel dezelfde apparaten met dezelfde (niet nieuwe!) technologie en met wat toeval dezelfde koudemiddelen (het gas/vloeistof die rond wordt gepompt). De verschillen komen daardoor door een hele reeks details waaronder de exacte meetmethode en bijbehorende variabelen van het rendement zeker mee zal spelen.
Hoe je de warmtepomp of airco aansluit en vooral hoe je hem gebruikt zal een grotere rol spelen.
Als je een studeerkamer hebt die je maar twee uur per dag gebruikt en je gaat hem via de hoofdverwarming de hele dag verwarmen dan zal dat hoe dan ook veel meer energie gebruiken dan waneer je op die kamer een kleine airco hangt die je alleen aanzet als je er bent. Dat even aanzetten kan, want binnen 5 minuten is het warm. Het geluid is gering, maar blijft samen met het geblaas van het ding vervelend.

Reputatie 5
Badge +3

Voor beglazing is de U-waarde gebruikelijker: Ug= 1/Rc(g);

dus Rc=0,9 wordt dan Ug=1,1 W/(m²K) en Rc=1,8 wordt dan Ug=0,6 W/(m²K)

Trouwens ook dubbele warmtereflecterende beglazing met een Ug van 1,1 is met argon gevuld en op zich nog niet eens een slechte waarde, voor Ug 0,6 (of beter) is triple-glas nodig, uiteraard ook met argon gevuld.

Als je zelf de mogelijke besparing aan gas wil berekenen kan je deze formule gebruiken.

Just my 2 cts

Badge

Ikzelf heb over een gemiddeld jaar een kleine 1500kWh over van mijn zonnepanelen. 

Deze gebruik ik dan eerst om mijn appartement te verwarmen, en pas daarna zal ik mocht het nog nodig zijn met de cv gaan verwarmen. Dat bevalt me meer dan goed, en is mooi zuinig.

Gebruik gas nu alleen voor het douchen en voor in de keuken, is een 8 a 10 m3 in de maand. 

Ik houd de geproduceerde kWh van de zonnepanelen en verbruiken bij via aan HomeWizzard Wifi P1  meter aangesloten op een slimme meter. zo lees je alles af in een handige app. 

Denk er ook aan om compleet van het gas af te gaan…. 

Reputatie 2
Badge +2

Voor inductie koken heb je al snel een 3 fasen aansluiting nodig. Je moet dan de meterkast laten ombouwen.
Voor het warme water een boiler. Daar heb je ruimte voor nodig.

Als je even wacht, is misschien het afsluiten van het gas gratis.

Reputatie 5
Badge +3

@D. SwartAfsluiten gas is in feite al “gratis” (enige tijd al).

Dat hangt er vanaf of u meer electra produceert dan u afneemt. Electriciteit is nog steeds duurder dan gas per kilowatt dus zolang u de volle mep krijgt via de salderingsregeling kunt u beter gas dan electra gebruiken voor verwarmen maar zodra u boven de salderingaregeling uitkomt zou dat wel eens om kunnen slaan.

Onzin!  Ik verwarm reeds 2 jaar met L/L warmtepomp (airco) met een hoge Cop. Hier een gezin met 2 kinderen in een jaren 70 huis met 60m2 woonkamer en twee verdiepingen. Hebben een voorschot van €90,- per maand en verbruik nog zo'n 450m3 gas voor koken en badderen. Iedereen die nu nog niet gaat investeren in een warmtepomp in L/L of L/W variant gaat zich de komende jaren echt tegenkomen.

1 tip: Pas met een L/L warmtepomp geen forse nachtverlaging toe bij koud weer maar stook net zoals met vloerverwarming en houd de temperatuur zo constant mogelijk. Hier staat bij mij in de avond op 21 en bij koud weer in de nacht op 19 graden.

Succes topicstarter!

Dat hangt er vanaf of u meer electra produceert dan u afneemt. Electriciteit is nog steeds duurder dan gas per kilowatt dus zolang u de volle mep krijgt via de salderingsregeling kunt u beter gas dan electra gebruiken voor verwarmen maar zodra u boven de salderingaregeling uitkomt zou dat wel eens om kunnen slaan.

Onzin!  Ik verwarm reeds 2 jaar met L/L warmtepomp (airco) met een hoge Cop. 

Dat klopt, met een warmte pomp krijg je een winst-verdriedubbelaar op je stroom en dán loont het wel maar denkt u dat TS voor de winter het huis nog geschikt en voorzien krijgt van een warmtepomp installatie?

Reageer