Consumentenbond.nl

Huur boiler

Ik huur via Eneco een boiler en betaal daar in 2014 maandelijks een bedrag van € 9,64 voor Nu krijg ik de eindafrekening en Eneco berekend dus een huurbedrag voor 12 maanden van € 118,40

Dit betekend dus dar de huurprijs zonder mijn medeweten weerineens verhoogd wordt naar € 9,87

Mag een huurpenning zo maar ineens verhoogd worden ?

Overigens blijkt dat ze dit dus elk jaar doen.

Ik neem aan dat een afgesproken huurprijs niet eenzijdig verhoogd mag worden zonder kennisgeving ?

14 reacties

Reputatie 7
Ik vind het maar raar dat je een huurboiler kunt nemen in een huurhuis, eigenlijk precies om dit soort problemen. Welke rol speelt de huisbaas dan, stel de volgende huurder wil die boiler helemaal niet, hoe gaat het dan?
Reputatie 7
Badge +5
De huisbaas wenst er buiten te blijven, wat ik ook niet vind deugen. Haar nieuwe verhuurder betaalt WEL de doorlopende kosten bij leegstand. Ze had hem ook weg kunnen laten halen , maar dan moet ze daarvoor € 100,- kosten betalen. Dat had ze achteraf mogelijk beter kunnen doen , al vind ik verwijdering op haar kosten ook zeer klantonriendelijk, temeer omdat ze nog steeds klant is van elektra en gas.Ik vind dat de huurbaas de huur bij leegstand hoort te betalen en het verder te regelen met een nieuwe huurder. Eneco vindt dat mijn dochter dat moet.
A. Deen schreef:

Ik vind het maar raar dat je een huurboiler kunt nemen in een huurhuis, eigenlijk precies om dit soort problemen. Welke rol speelt de huisbaas dan, stel de volgende huurder wil die boiler helemaal niet, hoe gaat het dan?

Reputatie 7
Badge +5
Pffff ! huurboilers......Mijn dochter had tot februari een huurhuis met huurboiler van Eneco. Kennelijk heeft de vorige huurder geregeld , dat zij jaren terug de huur voortzette.Ze heeft nooit een contract en voorwaarden gezien. Nu verlangt Eneco , dat zij de met de nieuwe huurder regelt , dat het contract voortgezet wordt. Er is echter nog steeds geen nieuwe huurder en dat kon wel eens lang gaan duren en bovendien woont zij er 170 kilometer vandaan. Eneco weigert de huur aan haar te stoppen. Ik overweeg ernstig namens haar een klacht in te dienen. Zo ga je toch niet met je klanten om???
Reputatie 7
Badge +5
De nieuwe huurder zou de boiler kunnen weigeren en eentje kunnen kopen of een geyser plaatsen.Maar als het je eigendom is , kun je ook een probleem hebben als je weer verhuist. Gewoon een stomme constructie dat het warmwatertoestel niet van de woningverhuurder is. De verhuurder wenst er buiten te blijven.Maar inmiddels heeft Eneco dan eindelijk het licht gezien. Na een nieuwe poging onzerzijds hebben ze eindelijk de boilerhuur stopgezet. De woning staat al sinds begin februari leeg en zolang die leegstand duurt betaalt vanaf nu niemand de huur. Niet ons probleem , maar Eneco mag zich schamen voor hun handelwijze.
Reputatie 1
Badge +3
A.H. van Wingerden schreef:

Punt is dat er maandelijks een huurbedrag wordt betaald en dat bij de jaarlijklse eindafrekening dan ineens een bedrag bijbetaald moet worden omdat de huur verhoogd zou zijn.. Deze verhoging wordt dus pas medegedeeld aan het eind van een lopend jaar en heeft betrekking op de afgelopen periode hetgeen volgens mij wettelijk niet toegestaan is. Vanaf de neiuwe periode wordt dan het verhoogde bedrag in rekening gebracht en dan bij de afrekening wordt dus weer een extra bedrag in rekening genomen aver die periode.

Wettelijk gezien lijkt mij dit dus niet toegestaan

Gaarne nog even iuw reactie hierom en advies. Ik neem aan dat het originele huurcontract van 25 jaar geleden nog steeds van toepassing is. Ik heb namelijk ook nooit een overeenkomst getekend. Destijds zat de huur van de boiler inbegrepen in de maandelijkse energie/stroom voorziening van destijd het GEB, nu Eneco cq Stedin

Ik zal in iedergeval ook een klacht in dienen bij GC Energie met vriendelijke groeten

Ik denk dat het advies niet anders wordt.

Belangrijk is wat er contractueel is vastgelegd. Maar advies blijft opheldering te vragen bij de energieleverancier over deze gang van zaken.
Reputatie 1
Badge +3
A.H. van Wingerden schreef:

Ik huur via Eneco een boiler en betaal daar in 2014 maandelijks een bedrag van € 9,64 voor Nu krijg ik de eindafrekening en Eneco berekend dus een huurbedrag voor 12 maanden van € 118,40

Dit betekend dus dar de huurprijs zonder mijn medeweten weerineens verhoogd wordt naar € 9,87

Mag een huurpenning zo maar ineens verhoogd worden ?

Overigens blijkt dat ze dit dus elk jaar doen.

Ik neem aan dat een afgesproken huurprijs niet eenzijdig verhoogd mag worden zonder kennisgeving ?

Ik heb even intern navraag gedaan hoe het zit. Een collega zegt het volgende:

'Prijzen kunnen inderdaad niet zomaar gewijzigd worden, dat moet dan in de algemene voorwaarden van het huurcontract staan (waarschijnlijk is dat het geval). Vaak publiceren energiebedrijven hun tarieven ook op de website'.

Wellicht staat er ook iets in het contract over de bekendmaking bij wijziging van het tarief? Je kunt natuurlijk altijd opheldering vragen bij Eneco. Mocht je er samen met de energieleverancier niet uitkomen dan kun je een klacht voorleggen aan GC Energie.
Punt is dat er maandelijks een huurbedrag wordt betaald en dat bij de jaarlijklse eindafrekening dan ineens een bedrag bijbetaald moet worden omdat de huur verhoogd zou zijn.. Deze verhoging wordt dus pas medegedeeld aan het eind van een lopend jaar en heeft betrekking op de afgelopen periode hetgeen volgens mij wettelijk niet toegestaan is. Vanaf de neiuwe periode wordt dan het verhoogde bedrag in rekening gebracht en dan bij de afrekening wordt dus weer een extra bedrag in rekening genomen aver die periode.

Wettelijk gezien lijkt mij dit dus niet toegestaan

Gaarne nog even iuw reactie hierom en advies. Ik neem aan dat het originele huurcontract van 25 jaar geleden nog steeds van toepassing is. Ik heb namelijk ook nooit een overeenkomst getekend. Destijds zat de huur van de boiler inbegrepen in de maandelijkse energie/stroom voorziening van destijd het GEB, nu Eneco cq Stedin

Ik zal in iedergeval ook een klacht in dienen bij GC Energie met vriendelijke groeten
Pff heb dit nu ook. Eind februari de woning uit en heb nu een koopwoning met een gloednieuwe cv ketel in eigendom. Heb eind mei (pas) opgezegd bij Eneco, tenminste, ze zeiden aan de telefoon dat het nu geregeld was. Nu kreeg ik vorige week weer een afschrijving en vanochtend hierover gebeld. Blijkbaar kan ik niet zomaar opzeggen of anders moet ik die resterende kosten betalen. Er zit nog geen nieuwe huurder in, dus die kan het contract ook niet overnemen. Nu moet ik volgens Eneco er maar voor zorgen dat er een afspraak wordt gemaakt om de boiler weg te laten halen. Ik kan niets met de woningbouwvereniging regelen en nieuwe huurders waarmee ik iets kan regelen zijn er ook niet! Hele vervelende constructie, want dit kost me ruim 10 euro per maand. Hopelijk komen er gauw nieuwe huurders!
Reputatie 7
Badge +5
Ja , belachelijk gewoon . Als de oude huurder niet direct de huur van een boiler kan overdragen aan een nieuwe huurder , laat Eneco de oude huurder gewoon doorbetalen. De verhuurder van de woning wil nergens mee te maken hebben. Maar ook als je een andere huurwoning betrekt kun je rare dingen meemaken als deze een tijd leeg heeft gestaan.Mijn dochter vond een dreigbrief van de netbeheerder op de mat van de pas aanvaarde huurwoning dat ze binnen enkele dagen afgesloten zou worden als ze zich niet onmiddellijk ging melden als nieuwe huurder en ging betalen. Dat terwijl de verhuurder had beweerd dat ze kosten van gas en licht tijdens leegstand voor hun rekening namen.
Reputatie 7
Badge +5
Ik mag toch aannemen dat de Consumentenbond dit soort dingen ook leest? En Eneco leest dit ook mag ik aannemen . Schamen jullie je dan niet ? de Consumentenbond zie ik bijna nooit reageren en weet dus ook niet of ze er wat mee doen . Bij Eneco was het in ons geval wel plotseling opgelost. kennelijk nadat ze mijn eerste bericht hadden gelezen. Maar nu blijkt dat dit kromme beleid nog steeds niet is aangepast getuige het bericht hierboven! Ik zou graag de Consumentenbond wat zichtbaarder willen hebben bij deze discussies , zodat we ook weten hoe jullie er over denken en of jullie waar nodig actie ondernemen.
Hoe meer meldingen, hoe duidelijker er sprake kan blijken van een misstand. Als je met dit probleem zit kun je als Consumentenbond-lid in ieder geval een beroep doen op onze juridische ledenservice, wij kijken dan of we je zo goed mogelijk kunnen helpen.
Reputatie 7
Maar dit onderwerp is toch niet nieuw? Deze werkwijze waarbij in een huurwoning een huurapparaat gemonteerd wordt buiten de verantwordelijkheid van de verhuurder is zo oud als de weg naar Kralingen. Heeft de consumentbond in zijn lange bestaan nooit eerder met dit onderwerp te maken gehad en hier een standpunt over ingenomen?
Reputatie 7
Badge +5
Dit idiote gedrag van Eneco overkwam mijn dochter en die is geen lid. Als het mij was overkomen , dan had ik graag de juridische ledenservice ingeschakeld als ze niet vrijwillig waren gestopt met die gekkigheid.
Een oud topic maar helaas nog steeds actueel. Het huren van een boiler bij ENECO is echt het slechtste idee ooit. Ik heb ook ooit een boiler gehuurd en netjes mijn contract uitgediend. ENECO verwittigd dat ik mijn contract niet wens te verlengen en of zij de boiler willen komen ophalen. Een maand geen reactie alleen vast een rekening van 250euro...pardon? Over de kosten zegt ENECO zelf dat deze afhankelijk zijn van het werk. Uit eindelijk nogmaals zelf contact opgenomen en de boiler is opgehaald. Ik had hem zelf al netjes afgesloten en de monteurs zijn 6 minuten en 45 seconde binnen geweest buiten de koffie om. Kosten 250 euro???? Hoe dan, voor wat precies?

Reageer