Beantwoord

Huurprijs Gasmeter G4 / G6 ?

• 27 December 2018
  • 4 reacties
  • 4900 Bekeken

Op mijn jaaroverzicht van Nuon staat o.a. de huurprijs (€192) voor de G6 gasmeter, maar ik heb een G4 gasmeter. Volgens Nuon en Liander is G4 en G6 tegenwoordig het zelfde. Klopt dit wel? Ik dacht dat de huurprijs voor een G4 meter lager is.
Het lijkt wel dat Energie bedrijven hiermee op een slimme manier de huurprijs heeft aangepast naar G6. De G4 meter was voorheen altijd voor een normale woning en de G6 meter voor een grote woning / klein bedrijf.

Groet
Joop Enderink
icon

Beste antwoord door E.T. Wiersum 27 December 2018, 20:02

Bekijk origineel

4 reacties

Dit klopt inderdaad G6 is de meter van 0 - 10000 m3 op jaar basis.
De netbeheer kosten worden op basis van verbruik hoger of lager. Het bedrag wat u aangeeft 192 euro is totaal kosten wat u aan de netbeheerder betaald voor oa meterhuur onderhoud etc.

U betaalt het capaciteitstarief voor het transport van elektriciteit en gas. Hiervoor betaalt u een vast bedrag per maand. De capaciteit van uw aansluiting bepaalt hoeveel stroom of gas u maximaal per uur kunt afnemen. Hoe groter de capaciteit van uw aansluiting, hoe hoger uw tarief is.

Let op: het capaciteitstarief gas wordt berekend over het voorgaande jaar.
Heeft u vorig jaar meer dan 500 m³ gas verbruikt? Dan ziet u dit jaar op uw jaarafrekening het capaciteitstarief berekend het verbruik van 500 m³ tot 4000 m³. Verbruikt u dit jaar minder dan 500 m³? Dan ziet u volgend jaar het capaciteitstarief van 0 m³ tot 500 m³ op uw jaarafrekening.

Ik ga er vanuit dat u liander als netbeheerder heeft (per netbeheerder verschillend). Deze hanteren de volgende kosten
minder dan 500 Nm3/jaar€ 138,02
Jaarverbruik 500 t/m 4000 m3/jaar€ 192,82
Jaarverbruik meer dan 4000 m3/jaar€ 302,40

dit is de link waar u de tarieven kan vinden.
https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/tarieven2018/?ref=15791
Bedankt voor uw antwoord.

Ik denk nog steeds dat zij de norm van G4 naar beneden hebben bijgesteld naar ‘minder dan 500 m3’, terwijl voorheen G4 gold voor een normale woning om zo de huurprijs van de G6 meter te legaliseren.
Volgens mij was toen (voor 2014?) zo’n €158,-? voor G4.
Rond die tijd was al ophef bij Concumentenorganisaties over het berekenen van een G6 prijs terwijl er bij veel consumenten een G4 meter in huis was.
Dit is wat ik er nog over kon vinden. Ik denk dat dit makkelijker was voor alle partijen omdat u natuurlijk alles in 1 keer betaald aan de leverancier die het dan weer door geeft naar overheid en netbeheerder. Wat de kosten voor 2014 waren durf ik echt niet te zeggen. Kan enkel nog aangeven dat de netbeheerder beslist wat u voor aansluitdienst, de transportdienst en de meetdienst(meter) en dat de leverancier dit enkel in rekening brengt en hier totaal geen zeggenschap op heeft.

Het capaciteitstarief (CapTar) is de som van de afzonderlijke periodieke tarieven voor de aansluiting, het transport van de energie en de meetdiensten per aansluiting. Met ingang van 1 augustus 2013 worden deze kosten niet langer door de netbeheerder in rekening gebracht bij de klanten met een aansluiting t/m 40 m3(n)/uur1 (G25), maar wordt dit tarief als één bedrag in
rekening gebracht door de leverancier.

Echter geld dit verhaal ook voor elektra, het kan namelijk best zijn dat u een 1x25 aansluiting heeft maar op de jaarnota 3x25 ziet staan. De typen elektriciteitsaansluitingen 1x25A, 1x35A en 1x40A vallen in de zelfde prijscategorie van het capaciteitstarief 3x25A. Daarom kan soms op de energierekening 3x25A staan.
Reputatie 7
Badge +6
In het verleden was het inderdaad zo dat we voor een G6 meer netbeheerkosten moesten betalen dan voor een G4. Dat werd lekker stil gehouden , ook als ons verbruik laag genoeg was voor een G4 . Toen dat toch bekend werd , eisten veel consumenten dat hun G6 werd vervangen door een G4 . Tja , daar hadden de netbeheerders natuurlijk geen zin in he? Dat zou alleen maar vet geld kosten. Daarom wordt nu gekeken naar het verbruik en niet meer naar de capaciteit van de meter. Er bestaat ook nog een G10 , maar die is voor grootverbruikers. Dus nogmaals , G4 of G6 maakt niet uit voor de netbeheerskosten , oftewel vaste leveringskosten oftewel wat vroeger vastrecht genoemd werd. De netbeheerskosten van elektra heeft wel te maken met wat de meterkast maximaal kan leveren. Dus niet het werkelijk verbruik.

Reageer