Consumentenbond.nl

Hybride cv ketel/ warmtepomp

Reputatie 3
Badge +4
Betse allemaal,
Ik denk dat het aan de relatief geringe belangstelling ligt, dat onze 'Consumentenbond' (nog) geen test heeft uitgevoerd naar hybride warmtepompen. Dit zijn warmtepompen voor de verwarming en warmwaterbereiding van een woning.
Deze warmtepompen halen warmte uit de omgevingslucht en werken dit op naar een bruikbare temperatuur die voldoende is om een huis te verwarmen. Eigenlijk een omgekeerde koelkast dus qua werking.
Indien de warmtevraag groter is dan wat de warmtepomp kan leveren, springt de gasgestookte CV ketel bij. De CV ketel springt ook bij als de buitentempe zo laag is dat de warmtepomp er onvoldoende warmte uit kan halen.
Onze Nefit HR ketel is 23 jaren oud. Hoewel hij nog goed functioneert, wil ik het noodot niet tarten. Daarom wil ik gaan vervangen. Het liefst zou ik een hybride warmtepomp aanschaffen, maar er is zo weinig deugdelijke info over dat ik erg twijfel. Ook in de verwarmingsbranche lopen ze in mijn beleving niet warm voor deze vorm .
- Overweegt de Consumentenbond om een test uit te voeren naar het door mij gewenste systeem ?
- Als er leden zijn die ervaring hebben met lucht/water hybride warmtepompen, zouden die dan misschien hun ervaringen willen delen?

131 reacties

Reputatie 5
Badge +5
@Willemke: wat betreft de geringe belangstelling voor hybride warmtepompen: dit speelt bij ons wel mee, maar is in geval van zo'n relatief nieuwe techniek/productgroep natuurlijk ook een beetje een kip-ei-verhaal. Zoals je misschien gezien hebt in de laatste Consumentengids (november 2017, in het artikel over cv-ketels) en op onze site, besteden we al wel aandacht aan deze mogelijkheid om energie te besparen bij het verwarmen van je woning. Je punt, dat veel installateurs nog niet warm lopen voor deze techniek, is heel terecht. Helaas zijn er nog niet genoeg installateurs bijgeschoold op dit punt, en bieden velen liever die systemen aan (cv-ketels) die ze goed kennen en waar ze al lang mee werken, dan iets nieuws.

Ook ik ben benieuwd naar ervaringen van consumenten met lucht/water hybride warmtepompen (zowel met een buitenunit als op ventilatielucht). Temeer daar, en dat is dan het antwoord op je vraag aan ons, wij inderdaad overwegen deze systemen te gaan testen!
@Willemke
wij zitten in een soort van de zelfde situatie, maar onze ketel is net iets jonger. De kinderen zijn het huis uit en dus is de CV gestookte boiler ook niet echt meer een plus, zoals deze een kleine 20 jaar geleden wel was / leek. Ik wil dus een doorstroom verwarming voor warm water, waarin de oude boiler als voorraadvat van een zonneboiler zou kunnen functioneren. Nu heb ik begrepen dat de CB een onderzoek doet naar de beste cv ketel en daar een aanbod voor doet aan het einde van dit jaar. Daar kunnen we dan misschien ook nog wel een mooi hybride systeem mee maken dat we dan ook nog aan kunnen sluiten op de nog te realiseren (extra) vloerverwarming. Maar wat doe je dan eerst??
Reputatie 3
Badge +4
Dag mijnheer of mevrouw Ekkel,
Zoals ik het van installateurs hoor, is een voorraadvat - voor warm tapwater bereiding - niet meer van deze tijd, onder meeer vanwege de stilstandverliezen, zeker bij een voorheen gasgestookt exemplaar.
Een combinatie van een CV ketel en een warmtepomp die niet als set ontwikkeld zijn, werd mij ook afgeraden, omdat de regelingen vaak niet goed samen zouden werken. Zo weet ik van een ex collega, dat na plaatsing van een Elga warmtepomp, zijn ketel niet meer kan moduleren.
Wij zijn op leeftijd zoals men dat wel eens noemt. Ik wil een compleet systeem dat gewoon werkt zonder gedoe. Ik heb geen zin meer om allerlei uitzoekwerk te doen, noch om er fanatiek mee bezig te zijn. Wel wil ik graag ons fossiele verbruik serieus terugdringen, bijvoorbeeld voor onze Groningers. ( wij wonen in Brabant) waar ik mij solidair mee voel.
Reputatie 2
Badge +1
De meest bekende fabrikanten bieden al hybride oplossingen. Onder meer Remeha biedt een slimme combinatie met de reeds uit de cv ketel test bekende Tzerra Plus cv ketel. Als je al een ander type cv ketel van Remeha hebt kun je die ook eenvoudig combineren met de warmtepomp, bestaand uit een buitendeel en een binnen deel. Let er wel op dat je wel meer stroom gaat gebruiken, maar dat staat een besparing van gas (fossiele brandstof) tegenover. Het extra stroomverbruik kun je opvangen door het plaatsen van zonnepanelen. Bij elkaar natuurlijk een flinke investering, maar op den duur toch wel voordeliger. Op het moment zit er nog steeds een subsidie van ca. 1800 euro op de warmte pomp, en de btw op zonnepanelen (21%) is nog steeds terug te krijgen als je dat al niet eerder hebt gedaan. Hou er ook rekening mee dat het rendement van de warmte pomp het hoogste is in combinatie met vloerverwarming of speciale lage temperatuur radiatoren. Bij dit alles hoort natuurlijk ook een goed ge-isoleerde woning.
Reputatie 3
Badge +4
Bedankt Gerard voor je reactie,
Het is inderdaad zo dat er meerdere aanbieders zijn. Intergas / Daikin wordt ook regelmatig genoemd.
Mijn probleem is het gebrek aan goede informatie en de beperkte kennis bij de installateurs.
Ik wil graag mijn steentje bijdragen aan een beter milieu, maar zonder ellende van installateurs die er te weinig van weten in het geval van een storing.
Je opmerking over het terug ontvangen van de BTW na aanschaf van zonnepanelen is maar ten dele waar.
Onze panelen zijn op 19-6-2013 gefactureerd. De teruggave van de BTW is op 20-6- 2013 ingegaan. Ontdanks een briefwisseling heb ik de BTW niet terug gekregen. Ook na een uitspraak van de rechter dat de BTW heffing niet terecht was, blijft de belastingdienst vorlopig nog bij haar standpunt. Dit omdat een hoger beroep nog mogelijk is.
Met een warmtepomp ga je inderdaad aanzienlijk meer stroom gebruiken. Edoch, het opwekken van stroom gaat meer en meer zonder gebruikmaking van fossiele brandstoffen of nucleaire energie. Dus wat dat betreft lijkt mij dat minder belasten voor de wereld waarin wij leven.
Reputatie 2
Badge +1
@Willemke;
Dat probleem met de btw teruggave is erg vervelend, en ik hoor uit mijn omgeving nauwelijks problemen op dat gebied. Het is Europese regelgeving, dus die is ook in ons land van toepassing.
Eigenlijk zou die btw teruggave niet nodig moeten zijn, want het is een sigaar uit eigen doos die je zelf al betaald hebt via de ODE op je energierekening
Het probleem met installateurs ken ik. Snel een keteltje plaatsen of een setje zonnepanelen op het dak plempen kunnen ze wel, maar als het op nazorg aankomt, ontbreekt vaak de kennis. Als je zo graag wil bijdragen aan een beter milieu is het misschien een idee om een cursus energiecoach te doen die regelmatig wordt gegeven door de https://www.woonbond.nl/ . Ze behartigen voornamelijk de belangen van huurders, maar bezitters van een eigen woning zijn ook welkom.
Een toenemend aantal gemeenten richten een energieloket op, die duidelijk aan een behoefte blijkt te voorzien. De opgedane kennis kun je dan doorgeven aan bewoners uit je gemeente. Ook het regelmatig bezoeken van een energiebeurs (meestal rond 10 okt. in Den Bosch) is aan te bevelen om kennis te maken met de laatste stand van de techniek.
Reputatie 2
Badge +1
@ j.ekkel,

>>>> Wat doe je eerst??? ,,,,,,, Simpel...... Beginnen met je energieverbruik omlaag te brengen.
Dak, muur en vloerisolatie, radiator folie. Je cv systeem waterzijdig inregelen (in balans brengen van je cv systeem). Installateurs hebben daar meestal geen aandacht voor omdat het wat extra tijd (geld)kost. Hr++ glas. Al je gloeilampen vervangen door Led lampen. (let wel op met het gebruik van dimmers) Kijk ook eens naar je 'sluipverbruik' . Bij een z.g. energy battle binnen onze gemeente bleek de gemiddelde stroombesparing 15 % te zijn, zonder in te leveren op comfort. Wat je niet nodig hebt hoef je ook niet te kopen of op te wekken.
Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem als Willemke, maar zijn vraag zie ik nog niet beantwoord.
Ik heb ook een nog werkende modulerende HR ketel van 22 jaar jong die wellicht bijna op is en wil die graag vervangen door een electrisch of hybride systeem waar vind ik relevante info.
Alvast bedankt,
Groeten,
Willem69
Reputatie 2
Badge +1
Allen;
Iedereen die wat meer wil weten over het toepassen van een warmtepomp raad ik aan om eerst eens te kijken naar een web seminar over dit onderwerp, maar er is ook voldoende informatie op internet te vinden.
https://www.vaillant.nl/architecten-en-adviseurs/webinars/webinar-9-november-2017/
Via (gratis) aanmelding krijg je toegaan tot een bron aan informatie over dit onderwerp.
Ook kun je oudere web seminars terugkijken over onder meer isoleren, duurzaam bouwen, etc.
Verder raad ik aan ook eens te gaan kijken in de jaarbeurs in Utrecht waar begin februari a.s. de vakbeurs installatie techniek plaats vind. http://www.vsk.nl/nl-NL/Bezoeker.aspx (vooraf aanmelden voor gratis toegang).
Wat betreft de leeftijd van de cv is vervangen na 15 jaar de wens van de installatie bedrijven, (handel)maar bij goed (laten) onderhouden is 22 jaar nog steeds jong. Mijn Nefit HR ketel die ik destijds zelf heb geinstalleerd en zelf onderhoud, wordt begin volgend jaar 34 jaar. Door het nemen van energie besparende maatregelen (zoals hier boven al vermeld in een van de antwoorden) verbruik ik nog minder dan 750m3 aardgas per jaar. (hoekhuis met aanbouw 93m2) Als ik dan voor koken en warm water nog eens 150m3 reken, kom ik op een gasverbruik voor alleen verwarming van zo'n 600m3 op jaarbasis. Belangrijk daarbij is dat het cv systeem goed in balans is en dat de temperatuur van het retourwater lager is dan 58grC. om te zorgen dat je ook gebruik maakt van de condensatiewarmte uit je rookgassen. Zodra het toch nodig is om de cv ketel te vervangen door een hybride systeem, leg ik eerst tenminste 6 zonnepanelen (1800Wp) extra op het dak om het hogere stroomverbruik te compenseren.
Badge
Mijn Nefit moest na 18 jaar vervangen worden vanwege een lekke boiler.
Ik heb gekozen voor een hybride warmtepomp.
Ik heb twee opties bekeken:
  • DAIKIN Altherma. 8 kW warmptepomp met Intergas CV. Geen koeling.
  • ELGA warmtepomp met willekeurige CV, bijvoorbeeld Intergas.
Technisch gezein ging mijn voorkeur uit naar de DAIKIN, maar financieel scheelt het een paar duizend euro.
De Elga bespaart veel minder. Behalve de kleiner capaciteit van 5 kW stopt de wp wanneer het buiten lager dan 4 graden is (vanwege ijsvorming). De DAIKIN draait door to -25 graden!.
Ik heb sinds 3 maanden de DAIKIN Altherma. Kosten circa 5300 euro (inclusief 1900 euro subsidie). Ik heb gewone radiatoren in mijn huis van 1999. Door de redelijke isolatie van de woning worden de radiatoren maar handwarm. De wp kan het water tot ca. 45 graden opwarmen. Daarboven wordt door de ketel gedaan.
Ik heb het gasverbruik van het verleden omgerekend naar m3/graaddag. Dat was 0.52 m2/graaddag. Met de DAIKIN is het verbruik 0.16 m3/graaddag. Dus een besparing van 68%.
Hoeveel neemt het elektriciteit verbruik toe? 1 m3 gas is ongeveer 31,000 kJ. Dat is ongeveer 8.6 kWh warmte. Het rendement van de wp is gemiddeld 400 %. Dan heb je voor 1 m3 gas 8.6/4=2.15 kWh elektriciteit nodig.

De installatie van de DAIKIN ging goed, maar de inbedrijfstelling en inregelen minder.
Mijn installateur was geen DAIKIN dealer. Uiteindelijk is de service monteur van DAIKIN geweest. Die heeft de kamertempertuur regeling ingesteld.
Ik vind dat de DAIKIN nog wel een paar onvolkomenheden heeft:
  • Vorstbeveiliging van het CV water slaat aan als het buiten kouder dan 4 graden is. Dat is vervelend omdat dan de maximale waterdebiet door de radiatoren wordt gejaagd. M.i. is dat onzin als de binnenunit van de wp in een vorstvrije ruimte staat.
  • De kamertempertuurregeling heeft een hysteresis van een 0.5 graad. Daardoor kan de wp uren uitstaan omdat de kamertemperatuur eerst 1 graad moet zakken voordat de wp weer start.
Reputatie 7
Badge +6
Tja , een lastig onderwerp . Ook de overheid wil ons over niet al te lange tijd van het gas af hebben. Omdat er momenteel nog zo weinig kennis en ervaring is op het gebied van alternatieven weten we niet goed wat we moeten. Ik heb twee jaar geleden maar weer gekozen voor een nieuwe combiketel zodat ik de ontwikkelingen rustig af kan wachten. Mijn ketel had een gevaarlijk defect die niet herstelbaar was, maar ik zou een goed werkende ketel ook als hij tamelijk oud is niet uit voorzorg vervangen , aangezien een installateur makkelijk in een halve dag een nieuwe ketel gemonteerd kan hebben. Zorg wel dat je aan de hand van de testen van de bond weet welke ketel je wil en zoek uit wie daar erkend dealer van is . Mede omdat de moderne combiketels niet zo duur meer zijn , is het misschien verstandig om nog een keer eentje te nemen ter overbrugging tot er meer kennis en aanbod is van nieuwe systemen. Van warmtepompen hoor ik ook niet altijd geweldige verhalen. Kortom, ik vind het nog te vroeg om te veranderen op dit moment.
Reputatie 3
Badge +4
@Gerard47
ik heb de mogelijkheid om mijn verbruik dagelijks te vergelijken met een behoorlijk aantal anderen in vergelijkbare stituaties. Daarmee vergeleken verbruiken wij iets onder het gemiddelde en dat is ongeveer 1500 m3 . Met een individueel persoon die zegt extreem weinig te verbruiken kan ik in mijn beleving niet zoveel.
Als je ketel 34 jaren oud is, denk ik dat er door de jaren heen ook wel vervangingen geweest zullen zijn en de daarbij behorende dagen zonder verwarming.
Bij mijn weten neemt het aantal reparaties toe naarmate de leeftijd stijgt.
Onze Nefit Ecomline is nu 23 jaren oud . De eerste 22 jaren hebben we geen reparaties gehad, behoudens de ventiator in het eerste gebruiksjaar en ooit ook nog een de bougie. Een paar maanden terug hadden we storing 4 en bleek een temp. sensor stuk. Eergisteren (zondag en ook nog oudjaarsdag) bleek de driewegklep stuk te zijn, iets wat volgens de installateur een veel voorkomende storing is.
los van de kosten, vinden wij het bar vervelend als de verwarming uitvalt. Ik hoop er daarom goed aan te doen om dit jaar de ketel te vervangen.
Reputatie 3
Badge +4
[quote user="E.T." Wiersum]. Mede omdat de moderne combiketels niet zo duur meer zijn , is het misschien verstandig om nog een keer eentje te nemen ter overbrugging tot er meer kennis en aanbod is van nieuwe systemen. Van warmtepompen hoor ik ook niet altijd geweldige verhalen. Kortom, ik vind het nog te vroeg om te veranderen op dit moment.

vanwege een storing aan onze ketel had ik zondag contact met een Nefit installateur . Hij raadde ons ronduit af om op dit moment een warmtepomp aan te schaffen. Volgens hem is de Nederlandse markt er nog niet klaar voor en zijn er nog teveel onvolkomenheden bij de installatie. Om die reden overweeg ik nu, om een ketel te plaatsen van een soort die probleemloos uitgebreid kan worden met een warmtepomp van dezelfde fabrikant of een partner die samenwerkt met de ketelfabrikant. Mocht ik in de toekomst dan meer vertrouwen hebben in de warmtepomp, dan zou ik die alsnog bij kunnen plaatsen.
Een warmtepomp van bijvoorbeeld Elga spreekt mij minder aan, omdat die niet altijd even goed samenwerken met de verschillende merken ketels. Een collega heeft een Elga, maar nu kan zijn ketel niet meer moduleren. Moduleren is vanwege onze vloerverwarming in mijn ogen een pluspunt, dat ik niet wil missen.
ik heb meegedaan aan de voorinschrijving voor het CV ketel collectief van de Consumentenbond en hoop deze maand daarover meer te kunnen lezen.
Reputatie 2
Badge +1
@Willemke en de andere meelezers
Natuurlijk heb ik zaken moeten vervangen, maar dat hoort ook bij goed onderhoud, maar nog nooit langer dan 24 uur zonder verwarming of warm water gezeten. Sommige storingen zie je gewoon aan komen. Ik heb (toevallig ? ) vanmiddag nog even de brander druk gecontroleerd.
Inmiddels vervangen: De electronica (2 x) eenmaal onder garantie, diverse pakkingen, de bougie, de doorstroomschakelaar, de bodemplaat onder de 'ribbelbuizen', de verschildrukschakelaar, expansievat 3 x , maar dat heeft weinig te maken met de cv ketel. Ik heb ook geen last van voorrij kosten. Ook vermeldenswaard is het vervangen van het reduceerventiel op de gasmeter. Doordat het reduceerventiel een heel klein beetje lekte liep de gasdruk in huis gedurende de nacht op tot zo'n 40 mbar, (eenvoudig te meten met een U vormig stukje pvc slang en een stukje meetlint op de meetnippel van het gasblok) waardoor de ketel in storing sprong. Bij de oude ketel was dat nooit een probleem , omdat door het gebruik van de waakvlam de druk netjes rond de 30 mbar bleef. Door de elektronische ontsteking op de ketel kwam dit defect wel aan het licht. De rest was 'interpretatie' van de storingsmelding, maar daar hadden de servicemonteurs (destijds) nog geen kaas van gegeten. Een achtergrond in meet en regeltechniek heeft dan zo z'n voordelen. Door een inmiddels behoorlijk goed ge-isoleerd huis hoeft mijn ketel bij een verbruik van minder dan 750m3 / jaar ook niet meer zo hard te werken. Ook het goed doorspoelen van je cv voor in gebruik stellen voorkomt een heleboel storingen en problemen,(driewegklep) maar de gemiddelde cv installateur neemt daar de tijd niet voor. Inmiddels heb ik me voldoende verdiept in (hybride)warmtepompen om een goede keuze te kunnen maken, mocht m'n 'good old' Nefit er mee ophouden.
Overigens: een opmerking van dat we binnenkort van het gas af moeten loopt z'n vaart niet, hooguit van het aardgas, want de cv ketels die al een paar jaar geproduceerd worden zijn ook geschikt voor gas met ander calorische verbrandingswaarde. Bovendien kun je van CO2 en 4H (waterstofgas geproduceerd met b.v. windmolens of zonnepanelen) synthetisch gas maken dat nagenoeg gelijk is aan het 'Gronings aardgas' , maar de politiek en de energieboeren willen daar nog niet aan.
Aan iedereen een energiek nieuw jaar toegewenst!!!!!
Reputatie 7
Badge +6
Met belangstelling de reacties gelezen. Ik las ook veel herkenbare dingen. Wat ketelvervanging betreft moet je natuurlijk ook oppassen dat je niet zo veel reparaties krijgt in korte tijd , dat je achteraf beter eerder had kunnen vervangen. Doordat je meestal niet weet wat er aan zit te komen is dat een lastige beslissing. Ook slim om een nieuwe ketel te nemen , die voor zover mogelijk op de toekomst is voorbereid. Mijn vermoeden dat we beter nog even kunnen wachten met warmtepompen is uit bovenstaande reacties bevestigd . Mogelijk worden er ook nog aantrekkelijke andere technieken ontwikkeld.
Reputatie 2
Badge +1
Nog even wat aanvullingen op voorgaande opmerkingen:
Om misverstanden te voorkomen moet opgemerkt worden dat de U vormige pvc slang gevuld moet zijn met water. Aangesloten op de meetnippel van het gasblok kun je de brander druk instellen. Voorbeeld: een brander druk van 11,5 mbar komt overeen met een hoogte verschil in waterpeil van 11,5 cm.
Ook kun je op dat zelfde punt de gasdruk binnen je woning controleren. (cv ketel uit) Verder kun je controleren of er geen gaslekkage in huis op treed. 100cm waterkolom (hoogteverschil) moet minstens 15 minuten op het zelfde peil blijven. (hoofdkraan sluiten)

WAARSCHUWING: Als je geen verstand van gas hebt, BLIJF ER MET JE VINGERS VAN AF!!!!!!

Nog een reactie op de opmerking van Willemke:
"Om die reden overweeg ik nu, om een ketel te plaatsen van een soort die probleemloos uitgebreid kan worden met een warmtepomp van dezelfde fabrikant."
Kijk eens bij de cv keteltest van CB als je toch wilt/moet vervangen. Nr 2 en 3 zijn achteraf prima te combineren tot een hybride systeem met de warmtepomp van dezelfde fabrikant.
Warmtepomp techniek is al tientallen jaren bekend onder meer in de Scandinavische Landen.
Dat warmte pompen niet altijd de opbrengt (besparing) leveren die er van wordt verwacht, komt vaak omdat er niet aan de randvoorwaarden wordt voldaan zoals isolatie van de woning en een lage temperatuur warmte afgifte systeem (vloerverwarming of lage temperatuur radiatoren).
Ook wordt bij vloerverwarming nogal een goede vloerisolatie 'vergeten'.

Als een installateur af raad om moderne technieken te gebruiken, die tot een vermindering van het aardgas verbruik leiden, zegt dat meer over de installateur of zijn personeel dan over de techniek en wordt het tijd om te investeren in kennis en opleiding.( persoonlijk statement)
Reputatie 3
Badge +4
Om misverstanden te voorkomen moet opgemerkt worden dat de U vormige pvc slang gevuld moet zijn met water. Aangesloten op de meetnippel van het gasblok kun je de brander druk instellen. Voorbeeld: een brander druk van 11,5 mbar komt overeen met een hoogte verschil in waterpeil van 11,5 cm.
Ook kun je op dat zelfde punt de gasdruk binnen je woning controleren. (cv ketel uit) Verder kun je controleren of er geen gaslekkage in huis op treed. 100cm waterkolom (hoogteverschil) moet minstens 15 minuten op het zelfde peil blijven. (hoofdkraan sluiten)
WAARSCHUWING: Als je geen verstand van gas hebt, BLIJF ER MET JE VINGERS VAN AF!!!!!! ]

ReactieIk vraag mij af of het verstandig is om deze methode te adviseren.Volgens mij kun je niet op hetzelfde meetpunt van het gasblok, zowel de installatiedruk als de branderdruk meten. in mijn beleving meet je op 1 punt of de installatiedruk of de branderdruk, maar niet beiden.
Verder werkt de U- buis methode alleen op zee niveau. Naarmate je hoger boven de zeespiegel zit, neemt de luchtdruk af en is de meting niet meer correct. Men noemt dit is de gaswereld de 'stijgwinst' en is relevant bij bv hoogbouw met de gasmeteropstelling op de begane grond..
Verder houd ik rekening met de mogelijkheid dat de 'meettechnicus' met jouw methode, water in het gasblok van de ketel of de gasdrukregelaar laat lopen en dan ben je pas echt klaar.

@Gerard47
Warmtepomp techniek is al tientallen jaren bekend onder meer in de Scandinavische Landen.]
Reactie
De situatie in Scandinavïe is misschien niet vergelijkbaar met ons land. Verder vraag ik mij af of ze in Noord Europa Nederlandse ( Intergas, Remeha, Daalderop, Vaillant en eigenlijk ook Nefit), en Duitse ketels plaatsen in combinatie met warmtepompen. Omgekeerd worden hier volgens mij weinig Scandinavische ketels en warmtepompen aangeboden.]

@Gerard47
Als een installateur af raad om moderne technieken te gebruiken, die tot een vermindering van het aardgas verbruik leiden, zegt dat meer over de installateur of zijn personeel dan over de techniek en wordt het tijd om te investeren in kennis en opleiding.( persoonlijk statement)

reactie
Als een installateur vindt dat de in Nederland op de markt verkrijgbare warmtepompen en/ of de ondersteuning van de fabrikant niet aan zijn eigen kwaliteitseisen voldoen, vind ik het lovenswaardig dat hij ze niet aanbeveeld.

ik hoop er goed aan te doen om mij niet meer te mengen in deze technische discussie.
Reputatie 2
Badge +1
@Willemke

Je hebt helemaal gelijk m.b.t. de meetnippels. De brander druk stel je in op de meetnippel na de gasklep. Op de meetnippel voor de gasklep meet je de leidingdruk. Ook je opmerking over stijgwinst is helemaal correct. Je dient de gemeten leidingdruk inderdaad met 1mbar per 8,2 meter boven of onder zeeniveau te corrigeren, maar dat was geen onderdeel van de discussie. Overigens... wat te denken van luchtdrukvariaties in Nederland, die zo maar kunnen liggen tussen 1040 mbar en 975 mbar. We hebben het dan over een hoogteverschil van 533 meter. Woontorens van meer dan 200m zie ik zelfs op het hoogste punt van Nederland nog niet zo snel verschijnen.
Op de website van Nefit heb ik ook wel gelezen dat er voor het installeren van een warmtepomp een heleboel randvoorwaarden komen kijken, en ik kan me voorstellen dat een installateur daar helemaal geen zin in heeft. Onlangs las ik ook in een nieuwsbrief dat de relatie tussen installateurs en warmtepompen (nog) geen gelukkige combinatie vormen. De discussie sprak me wel aan, vandaar mijn reactie(s). We zullen het er maar op houden: "alleen ga je sneller, maar samen komen we verder".
Reputatie 5
Badge +5
@Willemke @E.T. Wiersum @Gerard47 @bpasma en aan alle overige lezers:

Wat zou jij willen zien in een Consumentenbond-test van hybride warmtepompen? Op welke onderdelen zouden we volgens jou moeten testen, en waar zou je willen dat we daarnaast aandacht aan besteden?
Reputatie 3
Badge +4
Dag mijnheer Van der Wilt,
Is dit niet beetje een 'open deur' ?
Enkele items die mij zo te binnen schieten aan relevante informatie zijn.

• Wat is verkrijbaar op de NL markt
  • Wat zijn de afmetingen en gewichten, ook van het buitendeel.
  • wat is de capaciteit.
  • is het monoblock of split uitvoering
  • wat omvat het pakket . ( voorraardvat ja/ nee en de inhoud daarvan, thermostaat )
  • wat is het rendement bij verschillende buitentemp en de watertemp naar de radiatoren cq vloerverwarming.
  • tot welke minimale buitentemp blijft de warmtepomp actief ( bevriezing en rendement)
  • hoeveel geluid cq trillingen worden gemeten
  • Eventueel de samenwerking van de warmtepomp met een ander fabrikaat ketel.
  • kan de huidige ketel gehandhaafd worden of moet er altijd een nieuwe combinatie geplaatst worden.
  • blijven alle functies van de ketel behouden als de warmtepomp erbij komt ( moduleren bijvoorbeeld)
  • kan de warmtepomp autonoom werken t.o.v de ketel, b.v. bij een gasstoring of een lek van koudemiddel.
  • Is bij de installatie een STEK monteur noodzakelijk i.v.m. koudemiddel.
  • de prijs
  • de van toegepassing zijnde subsidie.
  • de maximale afstand tussen binnen - en buitenunit , zowel horizontaal als verticaal.
  • is ook een aircofunctie voorzien
Reputatie 6
Badge +6
Beste @woetz ,

Van harte welkom op de Community! Ik zie dat je een reactie hebt geplaatst (quote Bpasma), maar zelf nog geen tekst hebt geschreven. Ik denk dat er iets niet goed is gegaan 😉. Als je een nieuw berichtje plaatst, dan haal ik het bovenstaande straks voor je weg.
Badge
In oktober 2017 is ook bij ons een Daikin Hybride 8 kw warmtepomp geïnstalleerd. Wij gebruiken standaard radiatoren met speedcomfort ventilatoren. .De besparing op gas is best redelijk. Omdat ons verbruiksjaar loopt van oktober tot oktober is dat goed te volgen. De verwachte besparing, afgeleid van het verbruik tot nu, zou 44% gaan bedragen. Het stroomgebruik stijgt echter behoorlijk. Tot nu ca 7% meer. We hebben ook 10 zonnepanelen laten plaatsen hopelijk wordt dat meerverbruik gecompenseerd. De Daikin werkt volgens mij wel goed, zelfs bij 0 graden werkt vaak alleen de warmtepomp.
Omdat de gewenste kamertemperatuur te langzaam wordt bereikt zal de aanvoer watertemperatuur wellicht wat hoger moeten worden ingesteld.
Wij ook hetzelfde probleem met het stilvallen van de installatie. Na het bereiken van de gewenste temperatuur schakelt het systeem uit en zit je uren met koude radiatoren. Vooral s avonds is dat een probleem. Je kan dat wel tijdelijk opvangen door de gewenste temperatuur op dat moment 1 stap hoger te zetten
Verder kan de gewenste temperatuur bij ons nu nog per 1 graad worden ingesteld.Maar als het goed is wordt dat binnen een week omgezet naar een halve graad per stap.

Wij horen ook, bij de lage temperaturen van heden, de pomp van de CV op volle kracht gedurende een korte tijd draaien. Dit is zeer irritant.
Ik zal de monteur volgende week vragen of er oplossingen zijn.
De buitenunit is stil te noemen. Ik heb er wel een ombouw omheen gemaakt. zodat er eigenlijk geen geluid meer te horen valt en zo staat hij ook mooi uit het zicht. De leidingen gaan door de pergola. De in en uitlaat zijn verdekt en geluid gedempt. Tbv onderhoud kan de helft eenvoudig worden gedemonteerd,
Badge
In oktober 2017 is ook bij ons een Daikin Hybride 8 kw warmtepomp geïnstalleerd.

Mooi dat je ook de ervaringen met DAIKIN Altherma wilt delen.

Wij horen ook, bij de lage temperaturen van heden, de pomp van de CV op volle kracht gedurende een korte tijd draaien. Dit is zeer irritant.

Op internet staan uitgebreide handleidingen, meer uitgebreid dan de handleiding die de installateur heeft achtergelaten. In de Uitgebreide handleiding voor de installateur op internet kun je alle mogelijke instellingen vinden.
Op het bedieningspaneel kun je naar het installateur niveau gaan en alles naar eigen inzicht aanpassen.

De binnen unit staat in een vorstvrije ruimte, dus vorstbeveiliging is niet nodig. Ik heb de vorstbeveiliging van het CV water als volgt uitgeschakeld:
In de handleiding staat:

Conclusie: 4-04 instellen op 2.

Het pompdebiet kun je als volgt terug brengen:

Het debiet bij stand 4 (50%) is ca. 13 l/min. Dat is ruim boven het minimum vereiste debiet.
Conclusie: 9-0D instellen op 4.

Ik heb dat ook met DAIKIN (de importeur) overlegd. Zij hebben een andere mening dan ik. Ze hebben mij echter niet kunnen overtuigen. (ik begrijp hun uitleg eigenlijk ook niet. 35 jaar ervaring als thermische ontwerper in de ketelbouw is blijkbaar nog niet voldoende 😉 )
Reputatie 3
Badge +4
@woetz

Bedankt voor je bericht,
wij hebben alleen vloerverwarming en hebben de keteltemperatuur in principe op 35 graden staan. Onze opwarmtijd is dus ook erg lang.
Omdat onze ketel goed moduleert, brandt de ketel veel uren, waardoor de vloer niet echt afkoelt. De lange opwarmtijd wordt daarom niet als nadeel ervaren, behalve als de zon onze kamer flink opwarmt, met als gevolg dat de ketel dan een aantal uren niet brandt.
De 'denkende' thermostaat zorgt er mede voor, dat de temperatuur in ons huis vrij constant is, ook omdat wij maar 2 graden nachtverlaging ingesteld hebben.
Voordeel van een lage aanvoertemperatuur lijkt mij, dat de ingestelde kamertemperatuur verwaarloosbaar over de ingestelde waarde schiet, omdat er weinig warmte in het water zit dat nog afgegeven wordt. Ik weet niet of het aan - onze 23 jaren oude - thermostaat ligt of aan onze ongevoeligheid, maar van temperatuurschommelingen in ons huis - hysterese - hebben wij geen last.

Mijn vragen aan Woetz als het mag,
Kun je de warmtepomp niet continu laten werken op een laag niveau in plaats van 'aan / uit', of is dat niet efficiënt qua kosten?
Mij lijkt een stijging in het electriciteitsverbruik van 7% onwaarschijnlijk laag ten opzichte van een daling in het gasverbruik van 44%.
Zou ik mogen weten van welke concrete jaarverbruikcijfers deze percentages afgeleid zijn ?
Ik hoor eigenlijk nooit de CV pomp draaien, behalve als de waterdruk te laag was. Heb ik je verhaal niet goed begrepen, of is er anderzins een oorzaak.
Ik meende dat het pompdebiet ingesteld wordt in een relatie tot de temperatuurverschillen tussen die van de aanvoer - en de retourleiding.
is het verschil te groot, dan de pompsnelheid verhogen. Liggen de temperaturen ban het water te dicht bij elkaar, dan is er onvoldoende tijd geweest om de warmte aan de omgeving af te geven en kan de pompopbrengst verlaagd worden.
Badge
Gas besparing:
Je kunt redelijk snel de besparing berekenen door gebruik te maken van de graaddagen methode.
0p www.mindergas.nl staat een graaddagen calculator.
Kijk op de afrekeningen van je gas leverancier wat je jaarlijkse gasverbruik was. Vul op de graaddagen calculator je locatie in en de start- en einddatum van de afrekening. Vergeet niet op de knop “Bereken” te drukken. Je hebt nu het gasverbruik (m3) en het aantal (gewogen) graaddagen. Deel dit op elkaar. Als jouw jaarlijks gasverbruik 1500 m3 was en het aantal graaddagen is 3000, dan is je gasverbruik 0.5 m3 per graaddag.
Als je tussenliggende meterstanden hebt (tegenwoordig krijg ik ze elke 2 maanden) dan kun je ook over die periode het aantal graaddagen berekenen en het verbruik per graaddag berekenen. Je zult zien dat je dan op ongeveer hetzelfde m3 per graaddag uit komt.
Er zit natuurlijk altijd wel een beetje spreiding in door of een ander stookgedrag of verandering in de huishouding, enzovoort.
De afgelopen 3 jaar was bij mij het gasverbruik 0.52, 0.52 en 0.49 m3 per graaddag. Het aantal graaddagen was hier in het oosten van het land 2808, 2887 en 3002.

Nu met de DAIKIN Altherma zijn er tot nu toe 828 graaddagen geweest. Het gasverbruik is 136 m3 geweest. Het gasverbruik per graaddag is dan 0.16 m3 per graaddag. Dat is 32 % ten opzichte van de oude situatie.
Ik verwacht dat ik per jaar ongeveer 500 m3 gas ga verbruiken in plaats van 1500 m3 vroeger.

Elektriciteit toename.
Het elektriciteit verbruik van de warmtepomp kun je aflezen op het bedieningspaneel.
Je kunt zowel het totale verbruik als het verbruik per maand aflezen.
Ook wordt de geproduceerde warmte weergegeven. Op de screenshot hieronder is dat 4385 kWh. (Dit komt overeen met circa 500 m3 gas.)
De geproduceerde warmte gedeeld door het elektriciteit verbruik is het rendement van de warmtepomp, ook wel COP (coëfficiënt of performance) genoemd.
Het berekend rendement over de totale periode is 345 %. Als het buiten minder koud is dan wordt het rendement hoger. In oktober bijvoorbeeld was het rendement 450 %.

Reageer