Hybride cv ketel/ warmtepomp

Reputatie 3
Badge +4
Betse allemaal,
Ik denk dat het aan de relatief geringe belangstelling ligt, dat onze 'Consumentenbond' (nog) geen test heeft uitgevoerd naar hybride warmtepompen. Dit zijn warmtepompen voor de verwarming en warmwaterbereiding van een woning.
Deze warmtepompen halen warmte uit de omgevingslucht en werken dit op naar een bruikbare temperatuur die voldoende is om een huis te verwarmen. Eigenlijk een omgekeerde koelkast dus qua werking.
Indien de warmtevraag groter is dan wat de warmtepomp kan leveren, springt de gasgestookte CV ketel bij. De CV ketel springt ook bij als de buitentempe zo laag is dat de warmtepomp er onvoldoende warmte uit kan halen.
Onze Nefit HR ketel is 23 jaren oud. Hoewel hij nog goed functioneert, wil ik het noodot niet tarten. Daarom wil ik gaan vervangen. Het liefst zou ik een hybride warmtepomp aanschaffen, maar er is zo weinig deugdelijke info over dat ik erg twijfel. Ook in de verwarmingsbranche lopen ze in mijn beleving niet warm voor deze vorm .
- Overweegt de Consumentenbond om een test uit te voeren naar het door mij gewenste systeem ?
- Als er leden zijn die ervaring hebben met lucht/water hybride warmtepompen, zouden die dan misschien hun ervaringen willen delen?

151 reacties

Reputatie 6
Badge +3

@Akita 

Je krijgt in ieder geval de komende weken een mooie test of de warmtepomp het aan kan. Het gas kost aan vast recht toch een paar honderd€ per jaar. Een weekje testen zonder de houtkachel doet wonderen.

Reageer