Beantwoord

Hybride warmtepomp installatiekosten veel te hoog

• 1 February 2022
  • 24 reacties
  • 764 Bekeken

Beste,

Heb nu 3 installateurs over de vloer gehad en wil een nefit hybride warmtepomp 5kw split systeem laten plaatsen. Als ik de onderdelen los bestel in de webshop dan ben ik hooguit 4500 euro kwijt maar de installateurs vragen allemaal rond de 10000 euro compleet geïnstalleerd.  Maar de offertes zijn niet met bedragen gespecificeerd alleen een totaal bedrag. Als ik hier wat over vraag wordt het gezegd dat er nog 2500 euro subsidie op zit dus de set kost u 7500 euro. 

In mijn situatie is de set nog makkelijk te installeren omdat de buitenunit 4m van de technische ruimte af ligt en alles is vrij toegankelijk en ook voor leidingwerk is de route vrij toegankelijk alleen een gat boren door gevel. Elektrawerk extra groep zit niet eens in het bedrag omdat ik als elektricien dat zelf doe.

Op diverse sites staat dat gemiddelde hybride warmtepomp systeem tussen de 4500 en 6000 euro kost incl installeren. Nu zijn per januari de prijzen verhoogd maar dan kom je nog lang niet aan de 10000 euro. 

Waar gaat dit heen zeker ook met de absurt hoge energieprijzen. Weddn dat over een jaar tot 2 jaar de energiebedrijven vette winsten hebben, net zoals de grote oliebedrijven. Overheid moet ingrijpen.

Hebben nog meer mensen deze ervaringen?

icon

Beste antwoord door RonaldD 1 February 2022, 11:38

Bekijk origineel

24 reacties

Ik ben toch benieuwd hoe u dat overheidsingrijpen dan voor u ziet;

Voorgeschreven prijzen, dat zou een unicum zijn sinds de jaren vijftig?

Verplicht quotum van jongeren die een praktische technische opleiding moeten gaan volgen?

Dit is gewoon vraag en aanbod en als er echt goud geld verdiend kan worden komen de aanbieders vanzelf in drommen.

Reputatie 6
Badge +5

Hebben nog meer mensen deze ervaringen?

Ervaring met hoge offertes ja. Ik heb geleerd om sowieso gespecificeerde offertes te vragen, zonder meerwerk ed., voor zover mogelijk. Bedrijven die al geld vragen voor de offerte, mijd ik. En reële prijzen op materiaal. Ik heb verhogingen meegemaakt van 500% tov internetprijzen. En een beetje reëel denken: ze mogen/moeten er uiteraard wat aan verdienen. Gewoon verder zoeken, totdat u een installateur treft, waarbij het zaken doen vanaf begin goed overkomt. Succes.

Helemaal mee eens.

Dit is gewoon vraag en aanbod

Ik heb voor een andere installatieklus offertes gehad van bedrijven die achteraf teruggerekend, zelf gerekend hebben met een uurtarief dat meer dan 250 euro per uur moet zijn geweest.
Het is vraag en aanbod, maar dan wel een pervers uitvloeisel ervan.

Reputatie 7
Badge +6

Ik denk zeker dat er misbruik wordt gemaakt van het tekort aan installateurs en de hoge energieprijzen en de druk om over te stappen op warmtepompen . Hoewel , misbruik ? Dit is marktwerking en niet verboden . Onwenselijk is het wel en het voelt erg oneerlijk . Tja …..

Dit is gewoon vraag en aanbod

Ik heb voor een andere installatieklus offertes gehad van bedrijven die achteraf teruggerekend, zelf gerekend hebben met een uurtarief dat meer dan 250 euro per uur moet zijn geweest.
Het is vraag en aanbod, maar dan wel een pervers uitvloeisel ervan.

Je hoort mij ook niet zeggen dat je geen concurrerende offertes moet vragen maar dat men technisch personeel tekortkomt heeft gewoon consequenties en als bedrijven de vraag letterlijk niet aankunnen gaan ze vanzelf meer vragen. Dat is ook wenselijk want dan gaat met ook investeren en het personeel beter betalen waardoor de capaciteit weer naar de vraag groeit.

Reputatie 6
Badge +5

Veel installateurs prijzen zich juist uit de markt met de manier waarop ze offertes maken/leveren, slecht of niet communiceren, maar iets roepen en hun afspraken niet waar kunnen maken. Soms gaat het niet om de (marktconforme) bedragen, maar de laksheid om NEE te zeggen, wanneer je niet kan leveren. En dan komen bij de klant de vraagtekens, de twijfels, het gevoel voor gek verkocht te worden en de kritiek op uitvoering, klantvriendelijkheid en de factuur. Let wel, ik ben voorstander van de marktwerking, maar niet zoals die door veel installateurs wordt uitgevoerd. Ik kan toevallig wel NEE zeggen.

Reputatie 6
Badge +5

Hier de zelfde ervaring, de extra subsidie die op warmtepompen zit sinds 1 januari lijkt wel direct bij de offerte opgeteld.
Met andere woorden, als consument heb je niks aan die extra subsidie, die verdwijnt direct in de zakken van de installateurs.
Maar de vraag is hoog door de hoge gasprijs en er waren sowieso al te weinig installateurs en onvoldoende pompen, dus het is slikken of stikken.
Maar aan de andere kant, met een gemiddelde prijs van ruim 2 euro voor een m3 gas heb je dat snel terug verdient.
En die gasprijs zou nog wel eens verder op kunnen lopen als het Oekraïne conflict verder uit de hand loopt.

Reputatie 7
Badge +6

Ze mogen van mij best wat meer dan normaal vragen . Zeker als ze die overwinst weer in het bedrijf stoppen waar zowel het bedrijf als de klanten op termijn profijt gaan hebben . Ik wens echter niet mee te betalen aan het tweede huis , de tweede vrouw of het motorjacht van de baas ( of alle drie :smirk::wink: ) . Ik vrees dat deze abnormale tijden nog vele jaren gaan duren . Wat ook niet helpt is dat veel jongeren liever kiezen voor beroepen waar ze schone handen bij houden en vaak veel meer kunnen verdienen . loonsverhoging als deel van de oplossing zien de meeste werkgevers niet zitten . Dat geld geven ze liever zelf uit . 

Hier is pas een hybride lucht/water wp van 5,5 kw geplaatst en gekoppeld aan de cv ketel.

(Hij kan later ook ‘stand alone’ draaien, en dan kan ik van het gas af!)

Het installeren kostte 20 manuur. Stel 1 manuur op 60 euro en je hebt de kale installatiekosten.

Bij de montage moet nog een drukvat, vuilafscheider, koppelingen en wat leidingen geplaatst worden, ik schat dit op circa 600 euro. dus stel wp binnen en buitenunit op 5000 euro, dan komt er 1200 en 600 bij, totaal circa 6800 euro. Mijn offertebedrag was 7200 euro, dus dat is wel redelijk vind ik. Hier gaat nog 2700 euro RVO subsidie af. Netto is de investering dan circa 4500 euro!! Ik hoop het in een jaar of 7 terug te verdienen. (circa 2/3 minder gasverbruik en circa 1500kw meer zonnestroomverbruik)

Ik had ook de ervaring van veel te hoge offertebedragen variërend van 8500 tot zelfs 10.500 euro!

Bedankt voor het delen van deze gegevens. Het geeft een mooie indicatie!

Reputatie 6
Badge +3

@R.J. van den Berg   Wanneer had je de offerte getekend? - Ik verwacht dat huidige offertes - als je die al krijgt - pas over 9 - 12 maanden gerealiseerd kunnen worden.

ik had offerte aangevraagd in maart, in april offerte gekregen en getekend en in juli is wp geïnstalleerd

Reputatie 6
Badge +3

@R.J. van den Berg Bedankt voor het delen van deze informatie.  Maar zoals ze bij de financiële reclame zeggen: “Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst” en dat is waarschijnlijk actueel niet alleen voor de prijzen van (hybride) wp-installaties maar ook voor de doorlooptijden van toepassing.

ja ik heb dit voorjaar geluk gehad, was daarvoor al 1,5 jaar bezig met andere offertes: of te duur of niet of zeer vertraagd leverbare wp's….

Hier 2 offertes opgevraagd.  5 KW.   ATAG en Nefit.   De ATAG was 12K.  voor een Nefit 16K.   Hierbij geen bijzondere installatiewerkzaamheden.   Ik vond deze prijzen exorbitant.   De offertes zijn zoals verwacht ook onduidelijk.   Qua uren en installatie krijg ik het iig niet rond tot de genoemde bedragen.   Heb een toelichting gevraagd maar mijn verwachtingen zijn niet erg hoog.    Ook “leuk”,  bij akkoord op de ATAG offerte eerst 60% van het offertebedrag overmaken en bij voltooiing van de klus het resterende bedrag binnen 8 dagen overmaken….   Marktwerking die gierend uit de bocht vliegt.

Reputatie 6
Badge +5

Hier 2 offertes opgevraagd.  5 KW.    Ik vond deze prijzen exorbitant.   De offertes zijn zoals verwacht ook onduidelijk.  Marktwerking die gierend uit de bocht vliegt.

En over welke garanties hebben ze het dan en ontvang je bewijzen/certificaten m.b.t. juiste (wettelijke) installatie? Prijzen zijn echt extreem.

Vwb ATAG is dit een officiële installateur.   Nefit een regulier en ervaren installatiebedrijf.   Ik heb me eerst gefocust op de offerte zelf.   Certificaten enz.   nog niet naar gekeken. 

In elk geval kan het met de huidige prijzen voor mij niet uit een installatie te laten doen.  Eerst maar eens de hitte uit de markt laten lopen.   

Reputatie 6
Badge +6

De vraag naar vakmensen is in de branche groot.

De huis, tuin en keuken, cv-monteur, klusjesman en loodgieter zijn in de basis hier niet voor opgeleid.

De jongere generatie kan in de opleiding deze richting kiezen, de oudere monteurs zitten niet altijd te wachten op een (om/bij) scholing.

Een bedrijf die in de markt wil meekomen moet ook de monteurs hebben.

En als de vraag groot is en het aanbod klein, gaan de prijzen 🗼als een raket omhoog.

Ook de grondstoffen en wachttijden spelen een grote rol mee.

De offertes worden dus lekker “opgeleukt” : werk genoeg! En u krijgt subsidie terug .

De mensen die er toch voor willen gaan, ja die zullen er een hogere prijs voor moeten betalen.

Ja, is dat dan misbruik maken van de markt, of gewoon lekker geld verdienen?

En goed geschoold personeel kost iets meer.

De jaren van minimumloon, loonstop en geen loonsverhoging liggen al lang achter ons.

Uiteindelijk zal de Consument dit moeten betalen!

De “vrije” markt blijft beschermd door het certificaat voor de installateur.

Twee voorbeelden

Het bedrijf Warmtepomp B.V. installeert  warmtepompen. Installateur Frank is in dienst bij het bedrijf, hij installeert de warmtepompen. Hoe zit het met de certificaten?

Twee certificaten zijn vereist:

• Het bedrijf Warmtepomp B.V. moet het BRL 100-certificaat hebben.
  • Installateur Frank moet een BRL 200-certificaat hebben. Dit noemen we ook wel een opleidingscertificaat.
Een webshop verkoopt airco’s aan consumenten, maar installeert die airco’s natuurlijk niet zelf. Mag dat, of zijn hier voorwaarden aan verbonden?

Er zijn twee mogelijkheden;

• De webshop mag alleen airco’s aan consumenten verkopen als de consument aantoont dat een gecertificeerd bedrijf de airco installeert.
  • De webshop kan de installatie uitbesteden aan een bedrijf. Het bedrijf moet een BRL 100-certificaat hebben en alleen monteurs met een BRL 200-certificaat mogen het installeren.

de itho daalderop hp 55s binnen en buiten unit kost nu circa 5100 euro, dus incl materiaal- en installatiekosten moet het kunnen voor minder dan 8 mille!

Reputatie 6
Badge +6

Deze vergelijking gaat wel “mank” maar:

”Het ziekenhuis kost €5100,00 en de chirurg was maar 1 uurtje bezig🤔”

Ooit zal de consument de prijs kunnen bepalen, zodat de installateur mag installeren.

Helaas zal dat altijd een Fantasie blijven.😇

net even gegoogled: de Atag 5kw wp incl installatie kost bij budgetketel krap 8 mille, incl. installatie dus dat is redelijk denk ik….

Reputatie 6
Badge +6

net even gegoogled: de Atag 5kw wp incl installatie kost bij budgetketel krap 8 mille, incl. installatie dus dat is redelijk denk ik….

@R.J. van den Berg Even op de Budgedketel site gekeken:

Hier is ook de online korting van 500,00 euro al in verrekend.

En deze "korting”  onderhoudsabonnement, 298,08 = 3jaar -89,00

Warmtepomp service- en onderhoudsabonnement, vanaf eerste maand 8,28 per maand (minimale looptijd 3 jaar) € -89,00

1. Het factuurbedrag zal € 10.648,86 bedragen. U kunt voor deze installatie € 2.700,00 subsidie aanvragen

Zo heeft u het zelf ook gelezen neem ik aan?

Op dit moment (juni 2022) geeft Atag verwarming geen betrouwbare levertijden af. Uit de informatie die wij nu ontvangen hebben blijkt dat Atag in 2022 geen hybride warmtepompen meer uit kan leveren, het is onzeker wanneer er weer leveringen mogelijk zijn. De complete levertijd inclusief installatie is mede afhankelijk van de levertijd van de fabrikant, We voorspellen dat de levertijden nog verder gaan oplopen vanwege de vele orders die reeds geplaatst worden en de stijgende energieprijzen. 

En wanneer is de installatie datum dan?

Moet u dan ook  met ideal vooraf betalen?

Dan heeft U wel wat om naar uit te kijken in 2023?

Samenvatting van uw offerte

Energion_hybrid_M_4.png&h=60

Atag Energion M Hybrid all 5kW - monofase
Hybride warmtepomp

€ 11.237,86

Betaalmethode: Direct betalen

Campagnes en aanbiedingen

Warmtepomp service- en onderhoudsabonnement, vanaf eerste maand 8,28 per maand (minimale looptijd 3 jaar)

€ -89,00

Budgetketel koop online deal

€ -500,00

Overige kortingen en/of subsidies

ISDE Subsidie KA13946 ATAG Energion M Hybrid All 5 - Monofase (2022)

€ -2.700,00

Totaal

Montage

Inclusief

Totaalbedrag

€ 7.948,86 1

1. Het factuurbedrag zal € 10.648,86 bedragen. U kunt voor deze installatie € 2.700,00 subsidie aanvragen

...zij gaan dus met de subsidie en dikke winst aan de haal.

Ik heb ze net een email gestuurd waarin ze vraag om een toelichting want hun prijs klopt voor geen meter.

Reageer