Hybride warmtepomp niet terug te verdienen.

• 26 October 2022
  • 19 reacties
  • 519 Bekeken

Iedereen heeft het over de hoge gasprijs en we moeten van het gas af. Daarom had ik interesse in een Hybride warmtepomp en heb diverse offertes gehad. Met de huidige stroomprijs kan ik deze investering nooit terug verdienen. Een voorbeeld . Ik bespaar 1200 kuub gas a €2,-=. €2400. Mijn warmtepomp verbruikt per jaar 4000kw aan stroom a 0,65. = €2600,-. Met het komende prijsplafond wordt het verschil ten nadele van de warmtepomp alleen maar groter.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +5

hoge gas/elektraprijzen zijn (hopelijk) tijdelijk, een warmtepomp is voor 15-20 jaar. En de truc is om te combineren met Zonnepanelen. Dan kan het prima uit. 

Reputatie 4
Badge +3

Het stroomverbruik gaat omhoog. Dat is niet zo erg als je zonnepanelen hebt.
Het gasverbruik gaat omlaag dat is gunstig.

Wel is het zo dat als je gasverbruik al behoorlijk laag is, de jaarlijkse besparing niet heel groot zal zijn.
Hier kun je de besparing voor jouw persoonlijke situatie zelf berekenen.

Reputatie 6
Badge +6

@P.J.M. Elbers Mooi dat je nog maar 2 euro betaald voor gas, op https://www.overstappen.nl/energie/gasprijzen/  staat dat de gemiddelde prijs op 3,75 ligt en er zijn uitschieters tot boven de 5 euro.
Daarnaast vind ik jou voorbeeld nogal negatief, die 4000kWh is kennelijk geschat, het zou neerkomen op een SCOP van 2,75.
Dat lijkt mij erg laag, een SCOP van 3 is met jou prijzen kosten neutraal.
Maar een SCOP van 4 of meer moet goed haalbaar zijn.

Bedank voor de info. Bij een gasprijs van 2,50 bespaar ik

dan toch in dezelfde berekening €400,- 

Reputatie 6
Badge +3

@P.J.M. Elbers   Uw bijdrage heeft u als vraag geplaatst. Maar wat is de vraag eigenlijk?
Ik lees eerder iets van een soort klacht over de hoge stroomprijs in verhouding tot uw gasprijs.

Zoals @Free Spirit  hierboven schrijft zijn de energieprijzen voor stroom en gas op dit moment wel erg bewegelijk. Bij uw cijfermatige “onderbouwing” zijn ook om technische reden de nodige vraagtekens te plaatsen.

P.S.: Het zgn. prijsplafond is er ook niet eeuwig.

@Darkfiber waarom geef je de topicstarter niet gewoon antwoord op zijn vraag hoe hij de hybride warmtepomp nog terug kan verdienen zoals voorgespiegeld? En circa 6000 tot 7000 euro ophoesten voor zonnepanelen is niet bepaald wat hij gevraagd heeft. Iedereen heeft met graagte al jouw adviesjes opgevolgd om aan de hybride warmtepomp te gaan, nou zitten ze met vragen.

Ik zei je toen dat ik niet kon want zo'n bedrag zit niet meer in mijn budget, en toen ging jij helemaal bij Centraal Bureau voor Statistiek opzoeken dat mijn vraag niet klopte want het zat wel in mijn budget. Weet je dat nog?

Reputatie 7
Badge +5

waarom is dat terugverdienen zo belangrijk? ik heb mijn cv ketel ook nooit terugverdient en toen die de geest gaf een warmtepomp gekocht. goed voor milieu, enzo. 

Reputatie 6
Badge +5

Sowieso is terugverdienen een zakelijke term. Hoort niet bij consumenten. Het is (verkoop) jargon wat vanuit de marketing langzaam in ons systeem wordt geënt. Verzekeringstechnisch is, volgens mij, alle elektrische apparatuur na 2 jaar niets meer waard. Sorry, dat heet boekhoudtechnisch afgeschreven. Ben eigenlijk wel benieuwd wat de opstalverzekering zou gaan gaan uitkeren bij een 2 jaar oude warmtepomp, die afgebrand is. Sec genomen kunnen we zonnepanelen en warmtepompen niet/nooit in 2 jaar terugverdienen. We gokken op of verzekeren ons tegen een lange(re) levensduur. En het valt mij ook tegen hoeveel stroom een warmtepomp gebruikt.

Reputatie 6
Badge +3

@P.J.M. Elbers   Op de website van Remeha kan je “uitrekenen/schatten” wat volgens Remeha de zgn. "terugverdientijd” (en jaarlijkse besparing aan €'s en CO2) van hun hybride warmtepomp oplossingen is.

Je kan aan verschillende knoppen draaien: o.a. type huis, aantal bewoners, prijs/m³ en prijs/kWh, prijsstijgingen per jaar, vloerverwarming ja/nee etc., etc. - Helaas kan je de te lage investeringssom niet aanpassen.

Voorbeeld: Met jouw verbruikscijfers en tarieven van €2,00/m³ & €0,65/kWh en een rijtjeshuis met twee personen en een inflatie bij de energieprijzen van 5% rolt er een “terugverdientijd” van 6,6 jaar uit.
Bij een meer realistische investering van ca. € 6300,- (het dubbele van de website) wordt de tvt ca. 13,2 jaar als ik me niet vergis.

YMMV - geen garantie op de berekening

Reputatie 6
Badge +5

Is er niet een norm of wet, die verkopers verplicht realistisch te zijn in hun voorspiegelingen via websites en rekentools?

Ik zie overigens geen rekentool bij Remeha? Slechts invullen postcode en huisnummer.

Reputatie 6
Badge +3

@RonaldD  Daarom staat er meestal bij deze rekentools en vooral bij de “voorspiegelingen” (aka fata morgana's) een disclaimer in de zin van:
“Aan deze (voorbeeld)berekeningen kunnen geen rechten worden ontleend.”

Of op Engels: YMMV

Als je bij de Remeha website na invullen van postcode & huisnummer in het volgende “resultaatscherm” naar beneden scrollt kan je het e.e.a. aan de parameters aanpassen. De berekeningen c.q. de gebruikte formules zijn helaas voor een groot deel afgeschermd, vermoedelijk om de consument niet te verwarren.

Maar ze weten je wel te wonen. Waarschijnlijk krijg je dan binnenkort en tot sint juttemis post gericht 'aan de bewoners van dit adres’.
In de berekening doen ze er niets mee. Dat is niet moeilijk aan te tonen. ;-)

Reputatie 6
Badge +3

Maar ze weten je wel te wonen. Waarschijnlijk krijg je dan binnenkort en tot sint juttemis post gericht 'aan de bewoners van dit adres’.

Off-topic:

Je gebruikt natuurlijk het adres van de buurman of iemand anders in de buurt of in Den Haag (Het Binnenhof bijvoorbeeld). Verder surf je minimaal anoniem in een “private” venster van je browser, hoop ik.

Goede tip. Ze raden het binnenhof een ketel van 6 kW aan. Daarmee kunnen ze 1781 euro per jaar besparen. Tsja ...

Reputatie 2
Badge +4

Aannames waren: 1.200 m3 gas, gasprijs € 2,00  ,kWh € 0,65. Ik reken met een COP van 4,0.

Stelling 1 m3 gas is gelijk aan 9,77 kWh.

Hr-ketel: 1.200 x € 2,00 = €.2.400.

Warmtepomp: 1.200 x 9,77 : 4,0 = 2.931 kWh x € 0,65 = € 1.905.

Conclusie: warmtepomp bij gestelde prijzen is 20% goedkoper dan een Hr-ketel.

Reputatie 5
Badge +3

Aannames waren: 1.200 m3 gas, gasprijs € 2,00  ,kWh € 0,65. Ik reken met een COP van 4,0.

Over 15 jaar is dat 7500 en dan is een CV ketel van 1500 vs Warmte pomp van 8000 a 10000 ongeveer in evenwicht. Maar je loopt met een warmte pomp wel veel meer risico.. de COP waarde kan tegenvallen bv een koude winter en de gas prijs kan omlaag gaan … Vandaag 1,06 handels prijs. Dus met een warmte pomp heb je mogelijk een besparing maar een enorm risico  genomen. advies neem nu een nieuwe CV en pas als over langere tijd de Gas prijzen hoog blijven en waarschijnlijk de warmte pomp prijzen omlaag gaan kan je altijd de CV nog afschrijven en over stappen.  

Reputatie 6
Badge +6

De door @J.C. den Besten genoemde tarieven zijn een moment opname.
Ik betaal €2,50 voor gas en 46 cent voor elektriciteit, maar 4 euro voor gas en 1 euro voor elektriciteit komt ook voor.
Dan ziet het plaatje er al weer heel anders uit.
Een warmtepomp moet je ook in combinatie met zonnepanelen doen, dan zijn de kWh gratis.
Ook als de saldering wordt afgebouwd blijft het lucratief, het plan is dat je in ieder geval 80% van de kale kWh prijs krijgt voor je zonnestroom.

Reputatie 6
Badge +3

Ik denk dat iedereen hier een eigen vurig verhaal voor of tegen een (hybride) wp met zijn huidige energieprijzen/energierekening zou kunnen afsteken.

Zoals ik al twee dagen geleden schreef - allemaal individuele momentopnames (zeker met per maand variabele tarieven). Hierin ben ik eens met @Free Spirit.
Vermoedelijk heeft ook de TS @P.J.M. Elbers  deze conclusie getrokken.

“Aardgasvrij” is het politieke credo - met een hybride wp zijn we er nog lang niet.

Wat er volgens mij een belangrijke rol voor de “aardgasvrije” verwarming bij particulieren zal spelen
zijn de TransitieVisie Warmte (TVW) en de daaruit voortvloeiende WijkUitvoeringsPlannen (WUP) van de gemeentes.
Wat dat gaat kosten kan je alleen maar gissen en wanneer het uitgevoerd wordt blijft waarschijnlijk lang onduidelijk.

Verwarmingsoplossingen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst (en de nieuwe ook niet).

P.S.: Mijn huidige kale leveringstarieven: € 0,1761/kWh en € 0,6128/m³ tot april 2025

Badge

Houdt er rekening mee dat een gasketel geen 100% rendement levert.

Enerzijds door het verlies aan condensatiewarmte en anderzijds heeft

een ketel ook nog wat stralingsverlies. Daarnaast zal bij zéér lage

buitentemperaturen de rookgassen ook minder condenseren, dus weer

minder rendement.

Ik denk dat je gemiddeld beter uit kunt gaan van 9 kWh.

Dan kom je ook gunstiger uit met de vergelijking CV versus WP.

En dan geldt natuurlijk ook welk temperatuurstraject je stookt met een WP.

Bij 40-30 heb je al snel een COP van 4,5 a 5 bij 7gr buiten. Dat lukt uiteraard

alleen bij vloerverwarming of andere lage temperaturige verwarming.

Een adder is echter dat de meeste ketels ook WW leveren. Met een

WP heb je een grote boiler nodig en dan moet een WP zweten eventueel

aangevuld met elektrisch naverwarmen. Maar WW is gelukkig maar een

beperkt deel van de stookkosten.

Reageer