Beantwoord

Hybride warmtepomp nu: Ja of Nee

• 3 October 2022
  • 15 reacties
  • 445 Bekeken

Ik sta op het punt om een aanbetaling te moeten doen voor een Remeha Elga Ace warmtepomp. Dat leek tot voor kort een goede keuze omdat we ook 21 zonnepanelen hebben die 4,2 mWh leveren op jaarbasis. Echter gezien de huidige (?) vormgeving van het energieplafond vrees ik dat dit een slechte investering wordt en ik er zelfs geld op toe ga leggen. Zou U momenteel in een warmtepomp investeren?

icon

Beste antwoord door Harrie LPP 3 October 2022, 09:59

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +5

dat plafond is een korte termijn actie, een warmtepomp en zonnepanalen doe je voor veel langere tijd. Het eventueel negatieve effect van het plafond is dus beperkt en wordt mogelijk ook nog wel bijgesteld

Hoeveel van die 4,2 MWh aan panelenstroom verbruik je aan andere dingen? De rest is toch ‘gratis’ voor je warmtepomp beschikbaar voor zolang je mag salderen? Bovendien drukt dit je verbruik zodat je minder gauw aan het plafond komt. M.a.w. als het plafond 1200 kWh wordt is jouw persoonlijke plafond 1200 + 4200 = 5400 kWh.

(In de hoop dat je panelen 4,2 MWh opbrengen en niet 4,2 mWh ;-) )

Reputatie 6
Badge +3

@A.F.M. Stabel  Een energieprijsplafond, in welke vorm dan ook, is een soort noodnagel en beperkt houdbaar, zoals hierboven al genoemd. Misschien wordt het “plafond” al in het voorjaar 2024 weer weggehaald?

Ik persoonlijk zou nu meteen in een all-electric warmtepomp kunnen en willen investeren, ware het niet dat de installatie capaciteiten beperkt zijn (lange levertijden, beschikbaarheid installateurs).

P.S.: Trouwens, ik ga er van uit dat de 21 panelen minimaal 4,2 MWh leveren,
4,2 mWh (milliWattuur) is toch van een andere orde van grootte😂.

Reputatie 6
Badge +5

Met zonnepanelen altijd doen, zeker een hybride omdat je dan ook maximaal van het prijsplafond voor gas profiteert, zonder zonnepanelen zou ik nog een jaartje wachten.
Hoe het plafond er uit komt te zien is nog niet helemaal bekent, maar het ziet er naar uit dat mensen met een warmtepomp, al dan niet hybride, zwaar de klos zullen zijn als ze geen zonnepanelen hebben.

Reputatie 2
Badge +1

Harry LPP merkt terecht op dat het voordeling is ‘zolang je mag salderen.  Die regeling wordt waarschijnlijk vanaf 1 jan 2025 afgebouwd naar 0 per 1 jan 2031.
Het ongelukkige is, dat je panelen vooral in de zomer stroom opleveren, je warmtepomp draait echter hoofdzakelijk in de winter. Daar is dus een mismatch. Als over een paar jaar de salderingsregeling voorbij is, heb je zo goed als niets aan je zonnepanlen voor je warmtepomp, je zult stroom voor de volle prijs moeten inkopen. De rekening wordt dan alleen nog een beetje verlaagd door de vergoeding voor teruggeleverde stroom.

Reputatie 7
Badge +5

ik durf de gok wel aan: energie blijft altijd waarde houden, ook in de zomer en ook na de salderingsregeling. er komt vast een andere manier, maar het zal altijd geld opleveren. 

Gelukkig hebben we in Nederland ook een lente en herfst. Met name in de lente is er vaak volop zonnestroom en is er toch verwarming nodig. Maar bjivoorbeeld ook vandaag: de zon straalt aan de hemel maar de gemiddelde buitentemperatuur over 24 uur is zo laag dat je toch wel wat verwarming nodig hebt.

En bedenk dat je eerder je zonnepanelen in 8 jaar terugverdiende met een kWhprijs van 0,22 euro. Nu kosten de kWh's zeker 3x zo veel, dus je mag best wat in de zomer kwijtraken voordat je je panelen niet meer terugverdient.

Reputatie 6
Badge +5

Harry LPP merkt terecht op dat het voordeling is ‘zolang je mag salderen.  Die regeling wordt waarschijnlijk vanaf 1 jan 2025 afgebouwd naar 0 per 1 jan 2031.

Met de huidige energie prijzen is mijn warmtepomp in 2,5 jaar terugverdient.
Daarna zakt de saldering en wordt het noodzaak om zonnestroom zo optimaal mogelijk te benutten.
Maar daar ben ik nu ook al mee bezig.

Dank voor alle reacties.  Harrie LPP merkt terecht op dat het MWh is, en niet mWh 😁. Inderdaad salderen is nog een dingetje en ik zit bij Budget Energie en die salderen per maand en niet per jaar. Maar mijn contract loopt daar 10 januari a.s. af. Als alles goed gaat met de warmtepomp kom ik onder het plafond van 1200 m3 uit en de zonnepanelen zouden voldoende moeten terugleveren zodat mijn verbruik grotendeels compenseer. Nu moet ik dan wel een leverancier vinden die saldeert per jaar. En ik heb nog plek voor extra zonnepanelen en met de verwachte stroomprijs van €0.90/kWh (volgens schatting regering) brengen die ook goed geld op. Dus er zal toch een hybride warmtepomp komen (Remeha Elga Ace 4 kw) aangezien de subsidie dit jaar nog hoog is.  Installatie staat gepland op 17 Oktober dus die paar maanden neem ik ook nog mee. Mijn gasprijs is nu al €1,56/m3. 

@A.F.M. Stabel 

Houd je rekening met leveringsproblematiek?

Wij hebben in april een hybride warmtepomp van Remeha besteld, toevallig ook een Remeha Elga Ace .
Deze is nog niet geleverd en wanneer het installatiebedrijf deze kan leveren is nu nog onduidelijk.
Gisteren deed ik hierover navraag en het antwoord was: “De orders van december 2021 zijn nog niet bij ons uitgeleverd.”
Zoals je ziet staat de pomp al in backorder bij de installateur sinds eind december 2021.
Dus ik hoop dat het jullie beter vergaat dan ons in dit opzicht.

Vriendelijke groet, S Thiessen

Beste S.L. Thiessen,

Wij hebben ons vorig jaar ingeschreven voor een warmtepomp via de vereniging Eigen Huis en die werken met de firma HeatTransformers. De warmtepomp zou in Maart 2022 geïnstalleerd worden, maar staat nu gepland voor 17 Oktober. Ook wij hebben dus lang moeten wachten.  

Wij hebben 4 weken geleden een Atlantic Aurea hybride warmtepomp laten installeren. Die bevalt zeer goed. Ons gasgebruik wordt nu bepaald door het warme water van de douche en keuken en het koken. Momenteel bestaat ons huishouden uit twee personen. Het gebruik is omstreek 0,5 m3 per dag. De besparing op het gas zou volgens de huidige inzichten uitkomen op 750 m3 per maand. Ook met gebruikelijke gasprijzen zou de netto-investering van omstreeks 2600 euro (na aftrek subsidie) zeer rendabel zijn. Essentieel is echter ook dat de milieulast aanzienlijk verlaagd wordt.

Reputatie 7
Badge +5

750m3 per maand is 9000m3 per jaar…. een gemiddeld gezin vebruikt 1500m3, rekenfoutje?

Ja! Schrijffoutje. 750 m3 per jaar.

Goede ervaring in volgorde: 

1. Thermografische foto's maken. (Foto's die koude verschillen tonen). In de winter i.v.m. lage temperatuur die nodig is om '’lekken c.q. tekorten in isolatie dak, vloer, ruiten en wanden te ontdekken.
  2. Laten adviseren door de fotograaf welke isolatiematerialen moeten worden gebruikt. Kies voor isolatiewaarde van 0.7 of minder. De subsidie daarvan is redelijk hoog.
  3. Ook al van af het begin proberen energieverbruik te verminderen bij aanschaf apparaten in huis (zie Consumentengidsen?
  4. Dat heeft weer een grote invloed op een kleinere en goedkopere warmtepomp. Bij voorkeur in de voorzomer, zomer en nazomer laten plaatsen.
  5. Nadat bekend is hoeveel energie (incl. warmtepomp gebruikt wordt) het benodigde aantal zonnepanelen plaatsen. 

Gedurende het gehele proces de mogelijke subsidies in de gaten houden als basis voor de volgende investering. Het resultaat zal zijn dat je geen tienduizenden euro's kwijt bent en dat het hele proces leerzamer en leuker is. Een beetje topsport in je eigen gezin thuis.

Reageer